Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

BBB -Brutet kontrakt

Tja.

Först och främst så är jag inte säker på att det är rätt ämnes-sak. Valde mellan denna och Konsumenträttstrådarna.

Min kära mor har BBB som leverantör för både Bredband och telefon.

Innan hon bestämmde sig för att flytta ringde hon BBB för att se om hon kunde flytta denna service till den nya lägenheten hon kollade på.
Fick svaret att det inte skulle vara något problem.

Ett par veckor in i den nya lägenheten och efter lite felsökning med mig så ringer hon upp BBB då bredbandet inte fungerar. Fick svaret att det antagligen bara var ett litet tekniskt fel och att det skulle vara fixat nästa dag. En vecka senare och fortfarande ingeting och då ringer hon upp igen. Får då svaret att en tekniker kommer ringa henne nästa dag, vilket dom inte gör. Ringer igen, och då lovar de att de kommer ringa nästa vecka. Vilket de inte gör.
Hon ringer nu upp igen och får då svaret att BBB inte kan erbjuda tjänsten där hon bor och att hon borde kontakta antingen Telia eller Tele2. Hon ringer då motvilligt Telia (har haft grova problem med Tele2 förr), som säger att BBB har fel och att de skall fungera där. Hon ringer då BBB igen som säger att Telia har fel. Hon ringer då upp Telia igen som säger att BBB borde kunna erbjuda tjänsten där men att Telia också kan göra det.

Nu är dett över en månad efter flytten och hon får räkning från BBB för installationskostnader till det nya hemmet samt räkning för senaste månaden. Ringer upp och frågar varför hon skall betala installtionskostnad samt räkning för månaden när de inte har levererat tjänsten och själva sagt det.
Hon får då svaret att hon inte har sagt upp tjänsten.

Kortfattat: De lovade en tjänst som sedan inte kunde uppfyllas och nu skall hon betala för en månad då de inte leverat tjänsten, samt en flyttkostnad för något som de inte kunnat flytta.

Jag drog följande liknelse: Du stannar en taxi. Frågar om han kan ta dig till Centrum. Han svarar ja, men du måste betalat direkt. Sedan säger han till dig att han inte kan köra dig till centrum och att han tänker behålla pengarna och att du måste gå av direkt igen.

Jag är som sagt inte bäst på liknelser men den duger!

(Ursäktar det långa inlägget)

Permalänk
Medlem

Prata med konsumentvägledaren. Helt klart ska hon inte behöva betala för instalationen i alla fall. Det där med månaden kan vara svårt att komma undan då det är 3 månaders uppsägningstid. (även om det är dom som gjort fel). Men det kan gå det med.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Tror detta går att lösa ganska lätt genom vanliga telefonsamtal. Det tar bara väldigt lång tid.

Förståligt att det kan vara lite svårt med ppsägningtiden. Men jag tänker mer på att BBB och liknande företag är väldigt snabba med att informera kunder när de har brutit kontraktet genom ej betalda räkningar eller liknande. Tänkte att samma sak gäller på andra hållet?

Installationen är soklar ivilket fall som helst, den skall inte betalas.
Men tänker i banorna:

De lovade en tjänst och då förväntar man sig den tjänsten. När de sedan säger att de inte kan hålla sin sida av avtalet så skall väl inte kunden behöva betala för en månad utan tjänsten/bredband? Med eller utan uppsägnignstid.

Permalänk
Medlem

Tycker att det i första läget gjorts fel, att det verkligen borde ha dubbelkollats när hon anmälde flytt att det verkligen gick att flytta med sig tjänste.
Gäller det LAN eller ADSL förresten? Gissning på ADSL för LAN-flyttar är riktiga no-brainer att flytta, antingen går det eller så inte (Finns det inga LAN-uttag i lägenheten så blir det som svårt att leverera någon tjänst dit för BBB. )

I vilket fall så tycker jag att hon bör börja med att konkta kundtjänsten på Bredbandsbolaget, vilket jag antar att hon har gjort, och kräver att hon får en vettig förklaring, en lösning på problemet att fakturorna bör strykas och de pengar som hon kanske betalt tidigare betalas tillbaka, alternativt att de lägger ett ärende så en chef kontaktar henne och reder ut frågorna.

Om nu B2 inte tänker/kan hjälpa henne med detta så tycker jag det låter som ett solklart ärende för ARN, tänk bara på att alltid först betala fakturorna för annars kommer det nästan automatiskt en betalningsanmärkning iaf påminnelser och kostnader för sådan om man har otur. Pengarna kan hon alltid få tillbaka när ärendet med ARN, om det går så långt, är avklarat.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.

Det är ADSL

Jo hon har ju varit i kontakt med kundtjänst och det var där hon fick inforamtionen om att hon inte sagt upp tjänsten (vilket är självklart då de sa att de skulle flytta den till henne).

Förklaringen hon har fått än så länge är just den, att hon inte sagt upp tjänsten. Antagligen kommer det att tå ill högre instanser (I BBB då) eftersom inget hänt änn antar jag.
Alternativt ARN, dock så tror jag inte det kommer dras så långt.

Tack igen för svaret.

Edit: Fick tag i min kära mor igen nu. Hon ringde igår igen för att gåvidare med fallet. Hon började med att påpeka "jag kan ju inte betala installation för något som ni har sagt att ni inte ge mig". Hon fick då svaret "ojsan, vi ursäktar. Har ingen kontaktat er? Tydligen så går det att ansluta er där ändå". Ingen kontakted henne, precis som de andra tre gånger de skulel ha gjort det, men inte gjorde det.

Nu löste det sig i alla fall..... Om de inte ändrar tillbaka siga för en fjärde gång.

Tack för era inlägg och er information.

Permalänk
Medlem

Som så mycket annat i den här stressade och "quick-cash" världen så gäller det som konsument att ligga på. Detta gäller inte specifikt just B2 utan vilket annat företag som helst tycker jag, iaf de med en stor kundkrets och bred organisation, som konsument gäller det att ligga på, visst kan man luta sig tillbaka och hoppas på att någon kontaktar en, men det ger sällan några snabba eller bra resultat.

Mitt tips, se till att det läggs ett riktigt ärende om det inte gjorts. Då främst mot leveransavdelningen för att få bukt på vad som hänt och varför det blev som det blev och vad de tänker göra åt det.
Nu har hon säkert fått svar till höger och vänster och det har kanske bara blivit en logg på kundbilden, men finns det inget ärende så bör det nog ordnas ett, som hon kan referera till och så att berörda parter vet vad som är sagts och gjorts.
Lätt hänt när man ringer någonstans och aldrig får prata med samma person 2 gånger, blir lätt missförstånd och andra tolkningar och andra svar, varit där själv många gånger när man försöker få hjälp från någon support, ofta sin ISP eller dyligt.

Edit: Ah, se där de hittade kanske en ledig kopplingsplint någonstans då;
-" Sent ska syndare komma krypande till korset."

Återstår att se vad det blir av det här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo det är sant. Man måste ju ligga på i dagsläget. Dock så förväntar man ju sig att bli uppringd när man blir lovad det.

Den siste meningen där känndes Déjà vu. Kanske litar lite för mycket på BBB.

Dock så har hon fortfarande varit utan bredband i en månad (plus lite till), som hon fortfarnade har betalt för. Detta är ju inte mycket att b#tcha över. Det är rent principiellt. Hade jag skitit i att betala räkningen en månad så hade de garanterat inte haft något överseende med det.

- " Som en gyllene näsring i trynet på en gris, så är en kvinna som är skön men vänder sig bort från förnuft."
Makes no sence, men jag ville också dra till med ett bibliskt ordspråk.

Vad hade ni gjort, kontaktat BBB och krävt att de stryker månaden utan service, eller bara låtit det va?

Det är att väga Pincip mot Energi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 6-Fi
Jo det är sant. Man måste ju ligga på i dagsläget. Dock så förväntar man ju sig att bli uppringd när man blir lovad det.

Den siste meningen där känndes Déjà vu. Kanske litar lite för mycket på BBB.

Dock så har hon fortfarande varit utan bredband i en månad (plus lite till), som hon fortfarnade har betalt för. Detta är ju inte mycket att b#tcha över. Det är rent principiellt. Hade jag skitit i att betala räkningen en månad så hade de garanterat inte haft något överseende med det.

- " Som en gyllene näsring i trynet på en gris, så är en kvinna som är skön men vänder sig bort från förnuft."
Makes no sence, men jag ville också dra till med ett bibliskt ordspråk.

Vad hade ni gjort, kontaktat BBB och krävt att de stryker månaden utan service, eller bara låtit det va?

Det är att väga Pincip mot Energi.

Man skall få ett automatiskt avdrag på nästkommande faktura för den tiden det tar för dem att koppla in tjänsten på ny adress. Övrigt strul (om det inte fungerat även efter inkoppling) får man ringa och säga att man vill ha ersättning för. Så länge de har det att det strulat (d.v.s. att man ringt in om det) brukar det sällan vara problem att få ersättning. Så jag skulle nog ringa om jag vore du.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Tror som sagt inte där har blivit något automatiskt avdrag då hon fick en fullskalig räkning för hela månaden trots utebliven tjänst.

Jag ska ju inte säga för mycket då det inte är jag personligen som har hand om detta. Men får väl ringa och kräva att det blir avdrag på räkningen.

Tack för all info och tips.

Permalänk
Medlem

Borde räcka med ett kort samtal. Funkar inte det i kundtjänst be att få tala med en chef. Där löser det sig med största sannolikhet (de har lite mer befogenheter alt logiskt tänkande)

Permalänk
Medlem

Inte på mitt jobb! HAH!

Permalänk
Medlem

Det sker en automatisk justering när man flyttar, men eftersom den här flytten inte gått helt hundra till ännu så bör hon som ni säger höra av sig och påpeka detta NÄR tjänsten fungerar är min rekomendation. Då vet man hur lång tid det gäller, har hon även bredbandstelefoni (voip) så bör hon påpeka detta och säga att hon fått ringa med annan telefoni hela tiden och att det kostat pengar.. bla bla bla, ja du fattar. Så får man som plåster på såren/kompensation för detta också, det har iaf jag fått när jag varit utan.

Sedan behövs det ingen chef för att det ska beviljas, det kan du pratar med ge dig på rak arm om det handlar om ej fungerande tjänst/sen leverans eller vad man vill kalla det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack devour.

Ganska logiskt nu när du säger det.

SKall föra detta vidare till min kära mor. Förhoppningsvis så blir inte kompensation svår att få.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack devour.

Ganska logiskt nu när du säger det.

SKall föra detta vidare till min kära mor. Förhoppningsvis så blir inte kompensation svår att få.

Har man bara rimliga krav brukar det inte vara några konstigheter. De man får snacka med i telefon har ju lite begränsade möjligheter att bevilja ersättning för merkostnader (om man har voip och fått ringa från mobil m.m.), men ersättning för tjänsten i sig när den inte fungerat brukar inte vara något problem.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det låter ju bra.
Får föra detta vidare. Jag vet ju att de inte alltid har befogenhet (antagligen aldrig) för ersättning, men det borde säkert gå att fixa på något sätt.
Tack för all inforamtion och hjälp.

Permalänk
Medlem

Ersättning för ej fungerande tjänst, och det är dokumenterat, har alla där rätt att ge. Men om man önskar mer till exempel för att få ringa med mobil när voipen inte fungerat så brukar de inte vara omöjliga att ge samtalspott, är det befogat så ser jag inga hinder för det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som sagt, man får ju väga tid mot pengar i detta ärende.
Vill man sitta och ringa till dom titt som tätt och vara otrevlig (fast man har rätt) bara för att man ska få vad man har rätt till, så är det ju ok.

Tvekar på att min kära mor orkar det då hon jobbar långt in på kvällen. Vill oftast inte komma hem och börja sitta i telefonkö och försöka fixa ett par hundra kronor.

I och för sig, räknar man ihop räkningen för månaden där tjänsten utblev samt mobilräkningen så kanske det är värt det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Som sagt, man får ju väga tid mot pengar i detta ärende.
Vill man sitta och ringa till dom titt som tätt och vara otrevlig (fast man har rätt) bara för att man ska få vad man har rätt till, så är det ju ok.

Tvekar på att min kära mor orkar det då hon jobbar långt in på kvällen. Vill oftast inte komma hem och börja sitta i telefonkö och försöka fixa ett par hundra kronor.

I och för sig, räknar man ihop räkningen för månaden där tjänsten utblev samt mobilräkningen så kanske det är värt det.

Bästa tipset som finns, var inte otrevlig. Ersättningen för tjänsten har man som devour sa rätt till och så länge det finns dokumenterat kan alla ge så det behöver man inte vara otrevlig för, och när det gäller kompensation för ytterligare utgifter så är det bättre om man är sansad och rimlig i sina krav då de egentligen inte måste ersätta sådant.

Ringer hon in om mobilräkningen så kommer de med största säkerhet inte kompensera hela den, eftersom man troligen skulle använt mobilen en del ändå. Men delar av den inom rimliga gränser brukar inte vara mycket till problem, speciellt i form av samtalspott. Ersättning för tjänsten har hon rätt till, allt annat kan bli lite av en förhandling men något brukar man kunna få tillbaka i någon form.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem

Värt att veta: något som KS/TS ofta gör är att titta på tidigare månader också och ser hur mycket man då ringt för.

Så det duger inte och komma att säga att någon ringer hur mycket som helst, kollar man upp föregående räkning och ser att det bara ringts något enstaka samtal så... ja ni förstår.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyvär (beroende på hur man ser på det) så skulle hon inte kunna ljuga om sådant.