BBB -Brutet kontrakt
Tja.
Först och främst så är jag inte säker på att det är rätt ämnes-sak. Valde mellan denna och Konsumenträttstrådarna.
Min kära mor har BBB som leverantör för både Bredband och telefon.
Innan hon bestämmde sig för att flytta ringde hon BBB för att se om hon kunde flytta denna service till den nya lägenheten hon kollade på.
Fick svaret att det inte skulle vara något problem.
Ett par veckor in i den nya lägenheten och efter lite felsökning med mig så ringer hon upp BBB då bredbandet inte fungerar. Fick svaret att det antagligen bara var ett litet tekniskt fel och att det skulle vara fixat nästa dag. En vecka senare och fortfarande ingeting och då ringer hon upp igen. Får då svaret att en tekniker kommer ringa henne nästa dag, vilket dom inte gör. Ringer igen, och då lovar de att de kommer ringa nästa vecka. Vilket de inte gör.
Hon ringer nu upp igen och får då svaret att BBB inte kan erbjuda tjänsten där hon bor och att hon borde kontakta antingen Telia eller Tele2. Hon ringer då motvilligt Telia (har haft grova problem med Tele2 förr), som säger att BBB har fel och att de skall fungera där. Hon ringer då BBB igen som säger att Telia har fel. Hon ringer då upp Telia igen som säger att BBB borde kunna erbjuda tjänsten där men att Telia också kan göra det.
Nu är dett över en månad efter flytten och hon får räkning från BBB för installationskostnader till det nya hemmet samt räkning för senaste månaden. Ringer upp och frågar varför hon skall betala installtionskostnad samt räkning för månaden när de inte har levererat tjänsten och själva sagt det.
Hon får då svaret att hon inte har sagt upp tjänsten.
Kortfattat: De lovade en tjänst som sedan inte kunde uppfyllas och nu skall hon betala för en månad då de inte leverat tjänsten, samt en flyttkostnad för något som de inte kunnat flytta.
Jag drog följande liknelse: Du stannar en taxi. Frågar om han kan ta dig till Centrum. Han svarar ja, men du måste betalat direkt. Sedan säger han till dig att han inte kan köra dig till centrum och att han tänker behålla pengarna och att du måste gå av direkt igen.
Jag är som sagt inte bäst på liknelser men den duger!
(Ursäktar det långa inlägget)