Permalänk
Medlem

Kylning till Q6600

Kan någon länka någon bra kylning till en Q6600 2.4Ghz oklockad?

Jag vet inget om kylning och så, asså när man köper en fläkt till processorn typ är det typ redan en heatsink på den eller? Eftersom jag inte verkar kunna heatsinks att köpa separat.

Permalänk
Medlem

freezer 7 kör jag... funkar toppen.. och går montera på orginal-fästet.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Köper du en cpu-kylare så är det en heatsink.
Vissa måste man köpa till en fläkt till, men i dom flästa fall så följer det med.
Vad har du för pristak?

Jag kyler min undervoltade Q6600 passivt med en scythe ninja2.

Permalänk
Medlem

skulle föredra om det låg mellan 400-500kr men skulle nog kunna betala lite mer, skulle även föredra om det är en med både heatsink och fläkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darneck
skulle föredra om det låg mellan 400-500kr men skulle nog kunna betala lite mer, skulle även föredra om det är en med både heatsink och fläkt.

Som nämnts ovan:
Freezer7
Ninja2
Följer med fläkt till båda.
Ninja2'an är bättre, men till fördel med Freezer7'an är att den är billig, liten och har en temperaturreglerad fläkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Som nämnts ovan:
Freezer7
Ninja2
Följer med fläkt till båda.
Ninja2'an är bättre, men till fördel med Freezer7'an är att den är billig, liten och har en temperaturreglerad fläkt.

Tack för hjälpen.

Tror du denna skulle fungera lika bra dock?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=330008&view=detailed#Pro...

Föredrar att köpa från komplett och så är den lite billigare.
En fråga till, behövs det kylpasta till dessa eller är den redan någon sorts påsatt?

Permalänk
Medlem

säger bara en sak...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=214336 + 2st valfria 120mm fläktar.. fungerar helt utmärkt och kyler även minnen samt NB perfekta kylaren för den som vill ha en sval dator (har en sån själv som jag använde innan jag skaffade mitt bigwater 745)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för hjälpen.

En fråga till, behövs det kylpasta till dessa eller är den redan någon sorts påsatt?

Mycket möjligt, kolla så du har plats i chassit bara. Brukar följa med kylpasta om det inte redan är ditsatt. Annars köp t.ex. Artic Silver Ceramique, billig, bäst (enligt sweclockers lilla test), torkar inte ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för hjälpen.

Jadå den där fungerar också bra. (presterar lite sämre än ninjan, URL)
Men kolla upp så att du har plats för den, då den är väldigt stor.
Ett tips är att skaffa tex en fanmate, då du knappast kommer att behöva köra fläkten på fullt blås.

Permalänk
Medlem

Zalman e ju mycket bättre än freezer.:) Zalman som är tyst och kickar ass får du för 389kr på datorbutiken.com den bästa datorbutiken på internet, enligt mig alltså.:) Handlar i regel bara därifrån och ibland Komplett, gillar datorbutiken mer, lägre priser och billigare frakt.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327440 denna e sjuuukt bra...kan du klocka med sen oxå(har vart uppe i 3.6ghz med min q6600 och en sån) rekommenderas starkt

EDIT: höll ju på att glömma...med den fläkten får du med en *Fanmate*

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan någon länka någon bra kylning till en Q6600 2.4Ghz oklockad?

Jag vet inget om kylning och så, asså när man köper en fläkt till processorn typ är det typ redan en heatsink på den eller? Eftersom jag inte verkar kunna heatsinks att köpa separat.

Skulle köra på en Thermalright HR- 01+ (Plus), helt passivt då det är såpass mycket mellanrum mellan flänsarna att det bara krävs pyttelite luft som knuffar undan värmen. Läsning som bör göra dig klokare: http://www.silentpcreview.com/article842-page1.html

Sedan är tillgängligheten i Sverige usel, men så fort en vettig butik får dem i lager är jag en stolt ägare av en sådan. Men räkna med runt 500 kr.

Permalänk
Medlem

Håller med om att HR-01 Plus verkar vara en riktigt trevlig kylare. (man slipper ju dessutom pushpins)
Zalman-kylaren håller inte samma klass.

Tråkigt bara att det inte finns något bra test Ninja2 vs. HR-01 plus, det skulle jag vilja se

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grillmeister
Skulle köra på en Thermalright HR- 01+ (Plus), helt passivt då det är såpass mycket mellanrum mellan flänsarna att det bara krävs pyttelite luft som knuffar undan värmen. Läsning som bör göra dig klokare: http://www.silentpcreview.com/article842-page1.html

Sedan är tillgängligheten i Sverige usel, men så fort en vettig butik får dem i lager är jag en stolt ägare av en sådan. Men räkna med runt 500 kr.

Om man inte orkar vänta kan man köpa en Ninja 2 nu för det skiljer inte många grader enligt din länk. Finns det ingen sida som testar helt passiva flänsar? Alla test jag sett går de ner till 5V men testar inte vad som händer om man tar bort fläkten helt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

@Applet, i SPCR-testet jämförs den väl visst på några punkter tillsammans med andra high-endkylare? Rätta mig om jag har fel.

@Zotamedu, med lite sunt förnuft kan du nog räkna ut att om du har ett schysst flöde i lådan så blir en extrafläkt rakt på kylflänsen överflödig. Om vi nu talar om standardfrekvenser.

Permalänk
Medlem
Citat:

@Applet, i SPCR-testet jämförs den väl visst på några punkter tillsammans med andra high-endkylare? Rätta mig om jag har fel.

Jadå, det gör dom, och HR-01 presterar riktigt bra.
Dock så har SPCR fortfarande inte testat "nya" ninjan och det vore kul och se hur denna står sig mot HR-01 plus.
Men den får nog troligtvis också spö

Permalänk
Entusiast
Citat:

@Zotamedu, med lite sunt förnuft kan du nog räkna ut att om du har ett schysst flöde i lådan så blir en extrafläkt rakt på kylflänsen överflödig. Om vi nu talar om standardfrekvenser.

Självklart men jag tycker att det är lite konstigt att en sida som är tillägnad tysta datorer inte testar passiva kylare i just passivt läge utan fortfarande trycker på fläktar på dem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Självklart men jag tycker att det är lite konstigt att en sida som är tillägnad tysta datorer inte testar passiva kylare i just passivt läge utan fortfarande trycker på fläktar på dem.

Ja, det är skumt, har aldrig tänkt på det tidigare. Men jag skulle tippa på att man kanske förlorar några enstaka grader på att skippa kylningen rakt på flänsen. Oftast har man en chassifläkt som är tillräckligt nära processorns fläns för att få det att fungera. Men som sagt, det lär inte bli samma prestanda, men heller ingen större förlust.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ja, det är skumt, har aldrig tänkt på det tidigare. Men jag skulle tippa på att man kanske förlorar några enstaka grader på att skippa kylningen rakt på flänsen. Oftast har man en chassifläkt som är tillräckligt nära processorns fläns för att få det att fungera. Men som sagt, det lär inte bli samma prestanda, men heller ingen större förlust.

Jag fick lägre temperaturer med en helt passiv Ninja 2 på min Q9450 än med både stock-kylaren och med en Xeon-kylare som var dubbelt så stor som stock-kylaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag får också väldigt fina temperaturer med min ninja 2 passivt. (bättre än Freezer 7 med fläkt)
Men då har jag visserligen en Nexus@5v strax bakom den.

Permalänk
Medlem

min freezer hörs inte.. den snurrar 400-500rpm vid surfande och allmänt klickande
kärnorna är alltid under 40grader

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk

Ja lånar tråden lite om det är okej, vet nån när HR-01 plus kommmer till sverige?
(lite för lat för att googla )

Visa signatur

Antec 300, Intel C2D E8500, Asus P5Q Pro,
Corsair 550w, Corsair 6gb XMS2 6400, Club3D HD4850, Seagate barracuda 7200.11 320 gb. Å vista 64bit =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Indianajöns
Ja lånar tråden lite om det är okej, vet nån när HR-01 plus kommmer till sverige?
(lite för lat för att googla )

Maila t.ex. datorbutiken och fråga?