Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Billigt sätt.... vänta på leverans till Oktober och be dom sätta in modellen som är docking kompatible?

eller hitta en HDMI-DVI adapter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shawn01
ajdå det hade jag missat trodde det fanns vga eller dvi.

Hade tänkt använda min gamla skärm som har dvi och vga. Finns det något billigt sätt att lösa det på hdmi till vga eller dvi?

Jag har en 24" HP skärm som bara har dvi in, och det går i alla fall att koppla in en VGA kabel till den via adapter, så gissningsvis går det även att koppla DVI till VGA (hdmi är bara dvi kombinerat med ljud).

Permalänk
Medlem

Kollade runt lite på hdmi -> dvi kablar och de verkar inte var så dyra.

En fråga bara är det hdmi hane till dvi hane jag ska ha då?
Det är mellan Nox:en (hdmi) till min 17" skärm (dvi).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Jag har en 24" HP skärm som bara har dvi in, och det går i alla fall att koppla in en VGA kabel till den via adapter, så gissningsvis går det även att koppla DVI till VGA (hdmi är bara dvi kombinerat med ljud).

Det beror nog på vilken slags DVI-kontakt det rör sig om:
http://sv.wikipedia.org/wiki/DVI

shawn01:
Ja, det är en hane-hane du ska köpa, t.ex. en sådan:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=38349

Permalänk
Medlem
Citat:

shawn01:
Ja, det är en hane-hane du ska köpa, t.ex. en sådan:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=38349

Tack för svaret

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zundance
okej, tur man kan koppla in den till tv:n då, ifall man vill ha lite större yta att jobba på:)

När det gäller hårddisken, är det stor prestanda skillnad när det gäller läsning och skrivning på en

500 gb sata 5400

vs.

320 gb sata 7200?

Ja till spel. Office och surfing inte så mycket

Beställde precis en Mythos i lördags med leveransdatum okänd

Ska ringa dom i veckan och fråga när dom tror att den kommer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy
Ja till spel. Office och surfing inte så mycket

Beställde precis en Mythos i lördags med leveransdatum okänd

Ska ringa dom i veckan och fråga när dom tror att den kommer.

Okej, då får det nog bli 7200 varianten, så får man klara sig med lite mindre utrymme!

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är stor skillnad.
Dom säger ju att 500GB 5200RPM så ligger skivorna eller vad det var, närmre varandra så snabbheten skall det tydligen inte vara så stor skillnad på.

Som sagt. Jag vet inte.

Permalänk
Medlem

Vet någon vilken modell det är på 32gb SSD disken som går att välja till.
Vad kan jag räkna med för prestandaskillnad jämtemot 250gb 7200rpm disken?

Intel C2 DUO P8400 – 2,26Ghz, 1066Mhz FSB, 3MB Cache – 25Watts

4 GB (2x2GB) DDR2 PC6400 800MHZ

Zepto Zpro2 N-Standard (NBG)

DVD-RW / CD-RW SATA

Onlinerabatt Nox A15 Power

WSXGA+ 1680x1050 ZBD + NVIDIA® 9600M GT 512MB GDDR3

32GB SSD SATA Hårddisk

9 Cell Nox/Nexus black

Försäkring
Znote 2 års All-risk försäkring UTAN stöldskydd

13.300kr

Andra tankar?

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Citat:

Försäkring
Znote 2 års All-risk försäkring UTAN stöldskydd

13.300kr

Andra tankar? [/B]

Första andra tanken är ju: Har du ingen hemförsäkring? De flesta brukar täcka dator som går sönder upp till ett visst belopp (15000 har jag) och det är ju ganska låg självrisk

Visa signatur

Zepto Nox A15,
Intel C2 Duo P8600 2,40 Ghz - Nvidia 9600 GT 512 MB GDDR3 - 4 GB RAM - 250 Gb 7200 rpm HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dancerboy
Första andra tanken är ju: Har du ingen hemförsäkring? De flesta brukar täcka dator som går sönder upp till ett visst belopp (15000 har jag) och det är ju ganska låg självrisk

Jag är 19 och bor och jobbar i norge. Men jag antar att jag kan ta den på någon av föräldrarna. Men 1000kr känns som en bra summa för att slippa tjaffs med Zepto om byten osv.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dancerboy

1500 kr är självrisken för sådant hos mitt försäkringsbolag. Till det kommer att försäkringsbolaget tillämpar sk. "Värdeminskning" beroende på hur gammal datorn är.

Zeptos försäkring ligger på 1100 kr (för en dator som kostar upp till 12 500 kr har jag för mig) och då är det ingen värdeminskning.

Vilket som är värt mest får man fråga sig själv. Jag valde Zeptos försäkring eftersom jag haft otur med bärbara datorer tidigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 6-Fi
Vet inte om det är stor skillnad.
Dom säger ju att 500GB 5200RPM så ligger skivorna eller vad det var, närmre varandra så snabbheten skall det tydligen inte vara så stor skillnad på.

Som sagt. Jag vet inte.

okej, någon annan som vet har någon länk till ett prestanda test eller liknande?

Permalänk
Medlem

Ljudet i min Nox är grymt bra, bästa jag haft i en bärbar. Väldigt konstigt det här, kanske olika högtalare i dom. Jag har definitivt inte fått ett måndagsexemplar, allt funkar perfekt för mig. Lucky me

Här är mina intryck av Noxen: http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/2008/09/zepto-nox-ubuntu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Ljudet i min Nox är grymt bra, bästa jag haft i en bärbar. Väldigt konstigt det här, kanske olika högtalare i dom. Jag har definitivt inte fått ett måndagsexemplar, allt funkar perfekt för mig. Lucky me

Här är mina intryck av Noxen: http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/2008/09/zepto-nox-ubuntu...

Tack för alla bilder o all info *tummen upp*

Får hoppas att jag får min dator den här veckan...är inne på 5;e eller 6;e veckan sen jag beställde den....

Visa signatur

Yeah

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fajk
Zepto har nu lovat mig (igen) att datorn ska komma nästa vecka (den som kommer nu)..

Man får väll hoppas att de talar sanning nu ..

ja problemet med min leverans verkar vara nån bug i deras faktura system, enligt Zepto så är det fler ordrar som ligger å väntar pga detta.
Visst dom säger att den kommer den här veckan men hur fan ska man kunna lita på det efter allt.

Citat:

På min nuvarande stationära dator så har jag en 17 tums skärm som max stödjer 1280*1024. Har aldrig upplevt upplösningen där som ett problem, men det är kanske skillnad nu när skärmen blir mindre eller har jag fel?

Mja är upplösningen större så blir ju allting mindre och du har större arbetsyta. Sen är det väl en vane sak, jag har alltid kört med högsta tänkbara upplösningen, jag hatar lågupplösta skärmar :E
Å andra sidan är det många som anser att jag har för hög upplösning så dom knappt ser fonterna Dom har oftast ett snäpp lägre upplösning så jag tror det handlar mer om smak och vad man är van vid. Om du är ok med en lägre upplösning så kör med det, du sparar några slantar. Men jag föredrar högupplöst

Citat:

Om jag har förstått allt rätt så har Nox:en bara HDMI som alternativ om du vill koppla in en annan bildskärm, alltså varken DVI eller VGA? Stämmer det ni som redan har fått era datorer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av shawn01
ajdå det hade jag missat trodde det fanns vga eller dvi.

Hade tänkt använda min gamla skärm som har dvi och vga. Finns det något billigt sätt att lösa det på hdmi till vga eller dvi?

Jag tog med i min beställning en adapter, från hdmi till d-dvi så kan jag köra den på en extern skärm åxå. Så den lösningen finns. Men hdmi är det enda, visst hade det vart fint med en vga utgång.

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem

köpte du en sådan apdater direkt via zeptos hemsida, tittade över lite snabbt och hittade ingen.

Sen prova jag göra en nox konfigurationen och när jag var färdig och ser efter vad som finns i datorn ser jag det här: "ODD-Bezel - Black" någon som kan berätta vad detta är?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik

Leif! menar du ljudet ut från de befintliga högtalarna, är det som är bra? eller är det ut via en förstärkare som är bra? Har du testat spela lite högre musik? film?
har du gjort några egna inställningar på ljudpanelen?
Grym recension du har gjort Leif!

Hopplöst att få ett måndags ex. Väntar på zepto så ska jag skicka in min fina dator.

Kan berätta att förutom rassliga tangenter och skräpigt ljud så är jag hittills väldigt nöjd med min mythos! Hoppas de kan ordna mina problem så blir betyget 10/10

Visa signatur

See you when hell has frozen...
Zepto Mythos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m8ght
Leif! menar du ljudet ut från de befintliga högtalarna, är det som är bra? eller är det ut via en förstärkare som är bra? Har du testat spela lite högre musik? film?
har du gjort några egna inställningar på ljudpanelen?
Grym recension du har gjort Leif!

Hopplöst att få ett måndags ex. Väntar på zepto så ska jag skicka in min fina dator.

Kan berätta att förutom rassliga tangenter och skräpigt ljud så är jag hittills väldigt nöjd med min mythos! Hoppas de kan ordna mina problem så blir betyget 10/10

Ser att du fått en Mythos.

Vi i denna tråden,

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=80114...

vill gärna ha lite bilder på den, då bilder på Mythos datorerna är väldigt sällsynta. Så om du orkar är det bara och ta ett par bilder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hisko
Ser att du fått en Mythos.

Vi i denna tråden,

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=80114...

vill gärna ha lite bilder på den, då bilder på Mythos datorerna är väldigt sällsynta. Så om du orkar är det bara och ta ett par bilder

Ifall Zepto lyckas skicka iväg min mythos i veckan som står "färdigpackad och klar" så slänger jag upp ett gäng bilder.

Citat:

köpte du en sådan apdater direkt via zeptos hemsida, tittade över lite snabbt och hittade ingen.

Sen prova jag göra en nox konfigurationen och när jag var färdig och ser efter vad som finns i datorn ser jag det här: "ODD-Bezel - Black" någon som kan berätta vad detta är?

Det kom upp i ett samtal jag hade med kundtjänst, det var i samband med att jag skiftade mellan 6324W & Mythos då jag berättade att jag vill ha en DVI utgång, men att detta var min enda lösning. Ring å prata med dom.

"ODD-Bezel - Black" Med största sannorlikhet så är det skalet, det är min gissning.

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem

Visst kan jag lägga upp bilder men har ni något bra tips på vart jag kan göra det?

Visa signatur

See you when hell has frozen...
Zepto Mythos

Permalänk
Medlem
Citat:

Visst kan jag lägga upp bilder men har ni något bra tips på vart jag kan göra det?

http://imageshack.us/

Permalänk

Jag har precis beställt en nox ifrån zeptoexperten.se och valde alternativet avbetalning via GE moneybank. Jag undrar om det är fler som har gjort detta och om allt gick smidigt eller om det drog ut på tiden mycket. I mailet jag fick stod det så här:

"Du kommer att snabbast möjligast mottaga en orderbekräftelse via e-mail eller annan angiven adress, undantag under helgtid".

Jag förstår att det tar lite längre tid när man väljer att ta det via avbet. men ska det ta veckor extra så struntar jag i det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Väntar spänt

Permalänk
Medlem

Idag har jag äntligen fått min Nox!

Dock tog det sin lilla stund... Första budet var den 1/9, bara 1 vecka efter jag gjorde beställningenm, vilket jag var glatt förvånad över, men hade mina aningar att den inte skulle vara klar då.
Naturligtvis vad det så, nästa bud var den 8/9, nej inte då heller men som sagt idag så kom den äntligen!
Men det riktigt störiga var att de inte hade skickat med operativsystemet... Så nu sitter jag här och väntar igen... de skulle skicka det idag eller imon...

Men datorn är riktigt snygg annars! Längtar ihjäl mig tills jag kan börja använda den!

Permalänk
Medlem

Sarch: Grattis antar jag.

Så du gjorde din bestälning någon gång efter den 25 Augusti?
Vilken betalningsmetod valde ni?

Permalänk
Medlem

Ingen dator idag inte...nää...:(

Visa signatur

Yeah

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tompa3999
Jag har precis beställt en nox ifrån zeptoexperten.se och valde alternativet avbetalning via GE moneybank. Jag undrar om det är fler som har gjort detta och om allt gick smidigt eller om det drog ut på tiden mycket. I mailet jag fick stod det så här:

"Du kommer att snabbast möjligast mottaga en orderbekräftelse via e-mail eller annan angiven adress, undantag under helgtid".

Jag förstår att det tar lite längre tid när man väljer att ta det via avbet. men ska det ta veckor extra så struntar jag i det.

Tar ungefär en extra vecka att få igång ruljangsen på det, jag handlade på avbetalning och tog iofs längre för mig - men banken/zepto hade lite problem att hitta överföringen dem emellan. Men en extra vecka blir det lätt iaf.

Visa signatur

Zepto Nox A15,
Intel C2 Duo P8600 2,40 Ghz - Nvidia 9600 GT 512 MB GDDR3 - 4 GB RAM, 320 Gb HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b00red
Tar ungefär en extra vecka att få igång ruljangsen på det, jag handlade på avbetalning och tog iofs längre för mig - men banken/zepto hade lite problem att hitta överföringen dem emellan. Men en extra vecka blir det lätt iaf.

Okej, för jag fick min orderberkräftelse och på den står det att leveransdatumet skulle vara 3/10. Undrar då om dom tar i hänsyn att man har tagit just avbet. eller om man skall lägga till minst en vecka.

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på att köpa en laptop ett tag, och eftersom Zepto har ett så bra erbjudande på Nox just nu så tänkte jag slå till. Har dock ett par frågor:

1) Först och främst, finns det någon mer prisvärd laptop för runt 10-11 tkr än denna konf av Nox från Zeptoexperten?

Intel C2 DUO P8400 – 2,26Ghz, 1066Mhz FSB, 3MB Cache – 25Watts
4 GB (2x2GB) DDR2 PC6400 800MHZ
500GB 5400rpm SATA Hårddisk
Zepto Zpro2 N-Standard (NBG)
Inget operativsystem
DVD-RW / CD-RW SATA
Keyboard Nexus/Nox SE BLACK
Miljöavgift
ODD-Bezel - Black
Manual Nox/Mythos/Orion/Anthea SE
Onlinerabatt Nox A15 Power
WSXGA+ 1680x1050 ZBD + NVIDIA® 9600M GT 512MB GDDR3
9 Cell Nox/Nexus black

10696 kr inkl. moms

Datorn kommer att användas till en del programmering, filmtittande och en del spelande. Jag kanske helt enkelt borde köpa en billigare dator för mina krav?

2) Processorn på 2.26 GHz verkar vara den mesta prisvärda. Det är väl inte värt att uppgradera till 2.4 eller 2.5 GHz? Inte heller värt att uppgradera till 9650M GT? Jag kommer nog mestadels att spela Counter-Strike och Football Manager, men vill även kunna prova på de lite nyare spelen.

3) Hårddisken på 500GB skulle kunna bytas mot en 250GB på 7200 rpm för samma pris. Hur stor skillnad är det i spel t.ex? Kan det sänka laddningstiderna i Football Manager som arbetar med stora databaser, och i så fall hur mycket? Det är trots allt väldigt mycket utrymme man förlorar om man vill ha en snabbare disk, men det kanske är värt det?

4) Är det värt med en WSXGA+ för 750 kr? Har som sagt tänkt att se en del på film, och dessutom antar jag att det är skönare att arbeta med en lite högre upplösning.

5) Hur mycket skiljer sig batteritiden mellan batterierna? Väger det jag valt mer? Eftersom jag är student så vill ja ha bra batteritid för att kunna använda datorn till att anteckna på kanske två föreläsningar i rad.

6) Leveranstiden står på 18 dagar? Vad tror ni är rimligt? 30 dagar?

7) Köper från Zeptoexperten. Vad är skillnaden mot Zepto?

8) Tror ni Zepto hinner släppa nya drivrutiner som löser tangentbordsbuggen inom en månad?

9) Fläktbuggen kunde lösas genom att ställa in fläktarna i bios?

10) Jag har ingen aning om de kommer nya hårdvara eller om prissänkningar väntas inom kort? Finns det något man borde vänta på?

Tack på förhand. Ledsen att det blev lite många frågor men jag tycker att det handlar om så pass mycket pengar att man vill vara säker på att man gör ett bra köp.