Vista, mappar går inte att ta bort.

Permalänk
Medlem

Vista, mappar går inte att ta bort.

Hej

Jag har ett litet problem med Vista. I vissa fall då jag ska ta bort en mapp så står det att den används i ett annat program och går därför inte att ta bort. Oftast där det mappar där jag använt en fil i mappen (ex en videofil) och sedan ska ta bort mappen + hela innehållet. Filerna i mappen försvinner men mappen är kvar. Problemet löser sig dock oftast efter en omstart. Känns dom dummt att jag ska behöva starta om datorn bara för att ta bort mappen. Jag använder ju förstås inte mappen vad jag kan se, har provat stänga av i stort sätt alla program men det hjälper ju inte.

Det brukar ju finnas någon inställning eller program man kan köra för att detta ska lösa sig. Minns att jag gjorde något då jag körde XP och något liknande hände.

Sedan har jag ett till problem. Min C: partition där jag har operativsystemet är på ca 20 gb. Har endast operativsystemet på denna disk, alla program på en annan. Men nu börjar den bli full. Jag har använt program så som ccleaner för att försöka ränsa men det händer inte så mycket. Alla tempmappar är tömda osv. Min windowsmapp är drygt 15 gb stor. Speciellt en mapp i den "winsxs" är 9 gb stor. Går det att göra nått åt detta? har typ 1 gig ledigt på disken nu.

Tack på förhand.

Ps. Jag kör Vista 64 bit Business.

Visa signatur

AMD PII X6 1055T@2,8GHz, Asus Crosshair IV Formula, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2, Corsair CMPSU-650HX, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9, XFX GeForce GTX 260 896MB, Crucial M225 128GB, 2x Samsung SpinPoint F3 1TB, Windows 7 64bit

Permalänk
Hedersmedlem

Diskrensning, fliken mer inställningar klicka på den knapp som tar bort alla systemåterställningspunkter utom den senaste

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

winsxs bygger bara upp sin stora jävla mapp hela tiden. Den dublikerar bla ddl filer. Denna mapp går inte att röra. Den mappen plus raden av med mappar tar nästan 18 GB. JÄTTEroligt när man har en partition på 22 gig. Blir att formatera om datorn snart och köra en 60 GB partitions och sedan formatera den igen när Winsxs blir full igen:)

Såg att om man installerar SP1 efteråt så finns det en fil vars namn är vsp1cln.exe som frigör lite av utrymmet i den mappen. Ska tydligen ligga i system32 mappen men hittar den inte.

EDIT2. tydligen hade jag inte installerat SP1. 180 mb=)

EDIT3: tydligen va den ej installerad för att inte tillräckligt med utrymme fanns. Bra jobbat WINsxs!!

Permalänk
Medlem

Min kan stå och tugga i 5 min och sen kommer det upp en ruta där det står att den har misslyckats med att ta bort filen. Likadant ibland när man ska flytta en mapp på skrivbordet till en annan mapp på skrivbordet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Den mappen plus raden av med mappar tar nästan 18 GB. JÄTTEroligt när man har en partition på 22 gig.
EDIT3: tydligen va den ej installerad för att inte tillräckligt med utrymme fanns. Bra jobbat WINsxs!!

Hade du inte snålat med hddplats för OS, hade det varit ok

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Hade du inte snålat med hddplats för OS, hade det varit ok

Visste jag om problemet för ett år sedan hade jag garanterat tripplat utrymmet. Dock orkar jag verkligen inte installera om allt igen. Har för många spel och program installerade=)

Permalänk
Hedersmedlem

Gör en ghostning av din startpartition och lägg på en annan hdd, så kan du ändra på storleken och sedan återställa

Visa signatur