Permalänk

Säkert nät i BBB-hus

Hoppas jag kan få lite nätverkstips här. Jag bor i ett hus med Bredbandsbolaget som leverantör och kör deras bredband och IP-telefoni. I dagsläget har jag en box (från BBB) som är kopplat till bredbandsuttaget. Till den boxen är telefonen kopplad och datorn är kopplad till en utgång som heter X1.

Nu har jag skaffat en mediaspelare som jag kopplade in till boxens uttag som heter X2. För att mediaspelaren ska kunna komma åt filer på datorn skapade jag en utdelad katalog på datorn och aktiverade "Network discovery" i ”Network and Sharing center” på datorn. Mediaspelaren hittar filerna på datorn och allt funkar bra.

Problemet är att när jag aktiverade "Network discovery" så ser jag plötsligt mediaspelaren när jag tittar på "Network" i Utforskaren. Dessutom ser jag en massa datorer med namn som ”Kalles dator” och liknande. Jag gissar att det här är andra datorer i samma hus och att när jag ser deras datorer så innebär det att de ser min dator och mediaspelare.

Problemet är att jag vill ha ett eget nät inne i min lägenhet, utan att visa min dator och mediaspelare för resten av huset. Hur fixar man det på enklaste sätt?

Skulle en D-LINK DIR-100
http://www.alina.se/productInfo.aspx?T2=DIR-100%2fE
ge ett eget nätverk med brandvägg mot omvärlden?

Permalänk
Medlem

Ja det skulle den göra.

Däremot så låter det som en konfigurationsmiss ifrån BBB. Eftersom det tydligen inte har segmenterat/filtrerat på "rätt" sätt så kan det skapa ännu större säkerhetsrisker och problem.

Testa att ringa BBB och se ifall det är deras tanke att det skall fungera på det sättet som det göra.

Permalänk

20 minuters väntetid hos BBB..... Testar i morgon igen.

Om jag kopplar in en router efter BBB-dosan, blir det inte lite "tårta-på-tårta" eller är det så det är tänkt man ska göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strangeways
20 minuters väntetid hos BBB..... Testar i morgon igen.

Om jag kopplar in en router efter BBB-dosan, blir det inte lite "tårta-på-tårta" eller är det så det är tänkt man ska göra?

Med undantag för det senaste DSL-modemet (vilket du inte har) så är all BBBs utrustning bryggad. Det är alltså inte en router du har från BBB utan den dosan fungerar på samma sätt som en switch. Du har alltså inget internt nätverk på samma sätt som du skulle få om du kör med en egen router.

När det gäller att du kan se andra enheter än dina egna så kan du om du har det aktivt testa stänga av IPv6 då detta kan göra att man kan se andra inom samma område.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Med undantag för det senaste DSL-modemet (vilket du inte har) så är all BBBs utrustning bryggad. Det är alltså inte en router du har från BBB utan den dosan fungerar på samma sätt som en switch. Du har alltså inget internt nätverk på samma sätt som du skulle få om du kör med en egen router.

När det gäller att du kan se andra enheter än dina egna så kan du om du har det aktivt testa stänga av IPv6 då detta kan göra att man kan se andra inom samma område.

Eh!? Vad har IPv6 med detta att göra?

Permalänk
Avstängd

felkonfigurerat ja, något supporten borde noga deligera vidare för snarast åtgärd, skulle de mot all förmodan snacka bort dig så vänder du dig till idg.se då kommer bbb få det hett om öronen och fixa felet snabbt ;D

tills de fixat felet skulle jag undvika göra bankärenden samt troligen byta alla lösenord från en annan lina samt hålla mig till vardaglig surfning utan logins.

har inget med ipv6 att göra ne lät lite lulz det där

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camel-en
Eh!? Vad har IPv6 med detta att göra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av g4bb3
har inget med ipv6 att göra ne lät lite lulz det där

Har löst problemet förut så det kan ju vara värt att testa. Beror ju helt på hur filtreringen är implementerad och på vilken nivå den ligger. Så länge datorerna ligger inom samma vlan så har jag för mig att IPv6 kunde ställa till det lite med filtreringen och fildelningen inom nätverket.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Om nätet är öppet som så ser ut i detta fallet, så är det bara en router/brandvägg som gäller. Spelar ingen roll om det är ett IPv4 eller ett IPv6 nät. Det ska man ha oavsett hur ett "öppet" nät är konfigurerat. Speciellt om man ska börja dela ut saker. Bara för att du inte ser grannen så kanske grannen ser dig. Om nätet är så dåligt konfigurerat så kanske dina grannar både kan se din dator/filer och lyssna på dina telefonsamtal.

Permalänk
Medlem

Som belga sa, den du har nu förmodligen 6545 eller 6546 om du har trådlöst eller inte, fungerar med mjukvaran du har som en switch.

Eftersom alla får publika adresser direkt från gatewayen så kommer alla som delat ut mappar över nätverket/nätet synas. Inte helt ologiskt tycker jag dock. Har t.ex i mitt nät här T3 i Umeå, fått upp meddelanden om att Windows Media Player har hittat enheter som delar ut media, några personers datorer har dykt upp och den har kunnat streama från dem.
Låter inte som en konfigurationsmiss, snarare säkerhetsmiss hos folket.

Och ja, en egen router ger dig ett eget nätverk bakom och då slipper du riskera att andra ser dig, du ser förmodligen inte andra heller.

Angående IPV6 så används det inte ens i B2´s nät och han kommer inte få någon IP på det, möjligt att det också blir en säkerhetsrisk om någon med en IPV6 DHCP sitter och ger ut ip adresser till han och på så sätt jävlas. Generellt sett så stäng av IPV6 då det inte används ännu, iaf inte kommersiellt.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Avstängd

möjligt, Strangeways testa inaktivera wlan i routern samt kolla också att du inte har trådlöst aktivt från datorn utifall det finns inbyggt i moderkortet och gör om samma sak, borde klarna då