behöver en kylare till 4870.

Permalänk
Medlem

behöver en kylare till 4870.

Hejsan. Har tittat runt en del på kylare till 4870, både här och på internet, men skulle vilja ha egna åsikter/förslag på vilken kylare som är tyst (prioriterat)/hur pass bra den kyler samt hur mycket de kostar. Har inte beställt kortet än, men skall göra det så fort jag hittar en passande kylare, vill helst inte köra original.

Permalänk
Medlem

Hej! Mitt 4870 låg på 75 grader och då gick fläkten under 1000 rpm. Jag har nu fläkten på 2200, ca 33% ställt i rivatuner och har då en temp på 44/61 idle/load. Sätter du fläkthastigheten på 30% så kommer den inte att höras. Det är en större fläkt på 4870 än 4850 så jag tycker inte du skall byta fläkt. Har själv bytt fläkt på många grafikkort men inte denna. Minne och voltregulator måste kylas så det gäller att hitta en kylare som inkluderar dessa.

Visa signatur

WinSlow

Permalänk
Medlem

jaha okej då vet jag! Kanske ska beställa grafikkortet då och eventuellt en kylare separat om det skulle behövas! tack så mycket

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tycker stockkylaren är grymt bra, installerade också Rivatuner, satte fläkten på 30% och den låter knappt mer än mina 120mm noctua fläktar. ~55 grrader idel, ~65 grader load

Permalänk
Medlem

Montera en Accelero S1 rev2 + noctua nf-p12 och fick 40c idle samt 55c load

Permalänk
Medlem

har nu installerat in grafikkortet, är väldigt nöjd med prestandan! Men dock inte med kylningen, tycker att grafikkortet hålls för varmt även på 30 % fläktrotation (95grader?!), och funderar därför på en kylning... Har hört mkt om Accelero S1rev2, är det den bästa kylningen just nu? ska man ha någon fläkt till den, och isåfall, vilken? budget på 500kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
har nu installerat in grafikkortet, är väldigt nöjd med prestandan! Men dock inte med kylningen, tycker att grafikkortet hålls för varmt även på 30 % fläktrotation (95grader?!), och funderar därför på en kylning... Har hört mkt om Accelero S1rev2, är det den bästa kylningen just nu? ska man ha någon fläkt till den, och isåfall, vilken? budget på 500kr.

''

Du kan ju ta en Schyte slipstream eller vilken du vill(120mm), Noctua,Nexus,Aerocool osv:)

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

men det är AcceleroS1rev 2 som gäller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
men det är AcceleroS1rev 2 som gäller?

Japp:)!

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

får man med några slags klämmar eller hur fäster man den externa fläkten till grafikkortet? behövs det typ RMA(?) kylning, eller liksom såna där puffar på själva minnena på kortet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
får man med några slags klämmar eller hur fäster man den externa fläkten till grafikkortet? behövs det typ RMA(?) kylning, eller liksom såna där puffar på själva minnena på kortet?

VRM menar du nog (Voltage regulator modules) Man får med 8st minnesflänsar med väldigt dåligt klister samt fläns till VRM som passar till X1950pro/XT. De flesta har köpt lösa minnesflänsar och satt på. Man fäster fläkten med buntband eller liknande - inget som följer med!

Jag skulle valt en Nexus-fläkt - billiga och bra!

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

okej tack för tipset, Dessa VRM flänsar, hittas i vilken bra butik då? Blir nog att köpa av snarast. Tack alla.

Permalänk
Medlem

Mina minneskylare till Acceleron sitter riktigt bra, höll fast de i ungefär 2 minuter per kylfläns.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
men det är AcceleroS1rev 2 som gäller?

Ingen TVEKAN! Accelero S1 + en 120mm fläkt på.
Enda negativa med acceleron är att minnerna kanske blir lite varmare än org-kylningen. Samt att minnesflänsar kan vara svåra att få plats mellan kortet och S1an!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB