Permalänk
Medlem

Mega Man 9, årets spel?

Skulle gissa att Mega Man 9 är årets bästa spel och förhoppningsvis ett steg i rätt riktning för spelvärlden.

Har kollat lite videos och det verkar som dom faktiskt har fått till allt som det ska vara i 8bit, vilket är så otroligt roligt

Capcom vågade utveckla ett nytt spel i uråldrig grafik som ändå får bra betyg.

Någon som provspelat kanske?

Permalänk
Medlem

Jajjemen och det är en riktig utmaning, jag har testat alla banor men inte klarat dom så nu återstår att nöta och lista ut vilka vapen som är bra på vilka bossar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D - Arctic Liquid Freezer III 280 - ASRock B850 Steel Legend - G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 - Gigabyte RTX 5080 Aero SFF - Corsair RM850X ATX 3.1 - Phanteks P600S - Acer Predator XB323QKV3 - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig vart så glad och frustrerad på samma gång. Jag kan klara av Megaman 2-8 i sömnen utan problem, men jag lovar, har aldrig svort så mycket över ett spel som detta. Vansinnigt elaka spikfällor överallt. Bossarna är ju en piece of cake dock.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Grymt roligt spel är det ju, men årets spel kan de aldrig bli, inget revolutionerande på något sätt.
Men fyfan va roligt det är. måste vara ett av mina favorit spel i 2d efter Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Grymt roligt spel är det ju, men årets spel kan de aldrig bli, inget revolutionerande på något sätt.
Men fyfan va roligt det är. måste vara ett av mina favorit spel i 2d efter Mario

Beror på hur du menar med revolutionera, det är ju förbannat banbrytande att dom faktiskt lägger ner pengar på att tillverka ett spel bara för att det ska vara roligt, jag ser det som bra mycket mer revolutionerande än något annat spel sedan Mario 64 kom.

Hoppas att fler följer i samma fotspår även om jag tvivlar, kan ju hoppas att capcom fortsätter i sina egna fotspår

Förövrigt är jag ännu mer sugen att köpa ett 360 efter att läst alla era inlägg ^^.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Beror på hur du menar med revolutionera, det är ju förbannat banbrytande att dom faktiskt lägger ner pengar på att tillverka ett spel bara för att det ska vara roligt, jag ser det som bra mycket mer revolutionerande än något annat spel sedan Mario 64 kom.

Hoppas att fler följer i samma fotspår även om jag tvivlar, kan ju hoppas att capcom fortsätter i sina egna fotspår

Förövrigt är jag ännu mer sugen att köpa ett 360 efter att läst alla era inlägg ^^.

Ser hellre på att dom fixar ordentliga remakes ala Bionic Commando ReArmed än en ren uppföljare i samma anda.

Spelet är ju i all ärlighet ingen större skillnad gentemot resterande i serien, utan kunde likväl ha kommit ut under 90 talets början utan att någon hade blinkat. Ungefär som alla nya DC spel som är shooters hyllas som satan, när det är same shit ändå fast 5 år senare.

Anywho, helt klart sina 100 spänn dock. Kör det på Wii, är den kantigaste och mest retrolika versionen. Dom har ju dock fuskat lite, undgått palettbegränsningar och mycket mjukare animeringar. Fläskigt fet musik förövrigt, hoppas dom släpper ett soundtrack på det. Tornadoman är ju klart bäst låt.

http://www.youtube.com/watch?v=nABE0rra36E&feature=related

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Nej men det jag menar är att jag är så förbannat less på grafikhysterin som har varit ända sedan Nintendo 64tiden. Dom riktigt bra spelen finns enligt mig till NES och SNES, vissa N64 och PS spel. Jag tycker det är skönt att se att det produceras spel där grafiken inte är i 100% fokus. Kommer ändå aldrig ha så roligt med ett modernt spel som jag haft med t.ex Mega Man 1.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Ser hellre på att dom fixar ordentliga remakes ala Bionic Commando ReArmed än en ren uppföljare i samma anda.

Spelet är ju i all ärlighet ingen större skillnad gentemot resterande i serien, utan kunde likväl ha kommit ut under 90 talets början utan att någon hade blinkat. Ungefär som alla nya DC spel som är shooters hyllas som satan, när det är same shit ändå fast 5 år senare.

Anywho, helt klart sina 100 spänn dock. Kör det på Wii, är den kantigaste och mest retrolika versionen. Dom har ju dock fuskat lite, undgått palettbegränsningar och mycket mjukare animeringar. Fläskigt fet musik förövrigt, hoppas dom släpper ett soundtrack på det. Tornadoman är ju klart bäst låt.

http://www.youtube.com/watch?v=nABE0rra36E&feature=related

Permalänk
Medlem

Soundtrack finns redan att tanka, tror det är lagligt till och med då det är japansk och inget företag utanför jap har licensierat det.
Kolla runt på internet så hittar du det säkert!
Mega Man 9 är större än Fallout 3, Gears of War 2, Final Fantasy 13, ja alla spel, känns så extremt kul att få spela ett riktigt mega man igen!!
Att dom kör 8-bit musik/video är det absolut bästa, sen måste jag erkänna att jag saknar att dom inte tar med sliden : /
Tycker den lyfter spelet och öppnar upp massa möjligheter för banbyggande och spelande i allmänhet.
Älskar Cap Com för vad dom gjort!

Sitter själv och väntar som ett barn innan julafton att det ska släppas någon jävla gång till 360n!

Visa signatur

Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.

Permalänk
Medlem

Släpps spelet till PS3 eller är det redan släppt till det? Har ju 360 men föredrar PS kontrollens styrkors framför den.

EDIT: Såg nyss i PS3 tråden att det hade kommit upp för 90kr. Ska lätt köpas.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Man vet inte inte riktigt hur dem här spelen fungerar med den yngre generationen. Jag började spela Nes som 4 åring sen gick det vidare en konsol/generation o jag har nog aldrig haft så kul när jag spelade snes och sega. Glömmer aldrig när man satt med en polare o lirade Mario Gokart, fyfan va kul de var att åka runt o skjuta röda skall på varandra ^^.
Men hur är det med Hd stödet? Kommer jag kunna spela megaman i 1080p?

Permalänk

Det blir väl att köpa Mega man 9 för mig också. För ärligt talat så spelar jag nästan bara småspel (xbox-arcade) spel på min xbox360, då jag inte tycker de andra var roliga. Bortsett från Gta4 som jag nu har spelat igenom och tröttnat på.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Man vet inte inte riktigt hur dem här spelen fungerar med den yngre generationen. Jag började spela Nes som 4 åring sen gick det vidare en konsol/generation o jag har nog aldrig haft så kul när jag spelade snes och sega. Glömmer aldrig när man satt med en polare o lirade Mario Gokart, fyfan va kul de var att åka runt o skjuta röda skall på varandra ^^.
Men hur är det med Hd stödet? Kommer jag kunna spela megaman i 1080p?

Bilden blir i 4:3 vilket är lite störigt. Förutom det har spelet stöd för upp till 1080p.

Permalänk
Avstängd

bara en fråga varför fortsatte ni med en ny tråd då det redan skapats en

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

okej att jag åxå är ett äkta mega man fan men 2 trådar om samma sak känns onödigt

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej men det jag menar är att jag är så förbannat less på grafikhysterin som har varit ända sedan Nintendo 64tiden.

Signed!

Hoppas på att spelet släpps till PSP så man får ta del av godbiten. Köpa en konsol bara för ett megamanspel är fortfarande ett steg för långt för mig.

Permalänk
Medlem

Mmm, spel nuförtiden har verkligen inte samma känsla som på den gamla goda NES/SNES/Sega tiden, spela NHL på Sega var ju förbannat roligt!
Eller att jaga varandra i vad man då tyckte var en extremt spännande biljakt i Mariokart och skjuta röda missiler(skal) och grejer
Sen kan man ju ALDRIG glömma Legend of Zelda till snes, sjuukt bra spel!
Förhoppningsvis börjar företag göra remakes av gamla goda spel nu till 360 och PS3, då kanske jag äntligen kan ha någon riktig användning av min 360

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Nedladdning sker i helgen. Tillsammans med nya Bomberman.

Älskar Mega Man så detta ser jag riktigt fram emot.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

ooh älskar det

riktigt jävla svårt också, har inte provat så mkt än dock

Permalänk
Medlem

Någon som märkt av graphic slowdowns och flicker-effect som dom tydligen skulle lagt in?
Precis som det blir på gamla nes versionerna när det blir för mycket på skärmen eller att tänka på för konsollen
Tycker själv det är riktigt coolt att det är med, ännu mera oldschool feeling som typ hela spelet handlar om

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hehe Capcom satsar hårt på detta med oldschool verkar det som. Älskar Capcom just nu. Nytt SF spel på gång och nu detta, kan ju inte bli bättre. Jag som höll på att tappa hoppet om Capcom men dom tar sig tillbaka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nog för att jag har en drös nostalgiska minnen av klassiska plattformsspel, och jag är nog äldre än de flesta som hänger på Sweclockers. Men sånt här tröttnade jag på redan i mitten av 90-talet efter att ha nött genren i 10 år.

Enorm kontrast mot t.ex. Wipout HD som släpptes samtidigt nu på PSN, där de till skillnad från Mega Man tagit ett klassiskt spel och lyft känslan och inlevelsen till nya härliga nivåer.

Helt ärligt var detta det sämsta jag spelat på min PS3 hittills.

Permalänk
Medlem

Frux: Där har du ju helt fel. Detta spel va ju underbart, nu har jag bara spelat demot men fyf*n vilket spel alltså. Spelet är ju en utmaning dessutom bortsett från allt annat skit nu för tiden där man kan springa genom spelet utan att ens ta skydd. Men smaken är som baken eller vad man brukar säg?

Inte tröttnat på 3D efter 10 år då? Själv spyr jag nästan över skiten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr0owe

Du missförstår, antagligen för att du vill. Det är inte 2D som jag har tröttnat på, utan jag har tröttnat på gamla stela och träiga oldschool-plattformspel som inte tillför något nytt. Spelkänsla 0 numera när man kan spela så mycket annat som har ett större djup och känns mer intressant.

Lite lustigt för övrigt att vissa verkar säga "Jag bryr mig inte ALLS om grafik, så ju fulare spel desto roligare är det!" Ingen verkar ha så mycket förutfattade meningar om (dagens) spel och lägga så mycket fokus på grafik som just dessa människor.

Permalänk
Medlem

Nja min gräns går vid 8-bit faktiskt och jag älskar 2D+Plattform.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr0owe

Nya 3D spel har jag också tröttnat på.
Jag har för någon månad sedan skaffat Halo3, Battlefield bad companny, Arme of 2 och jag har bara spelat dem runt 2h tillsammans. -Jag köpte dem innan jag fick min xbox och kunde testa demoversionerna.
Däremot Doom och Duke3d spelar jag som bara tusan på min xbox360. De nya spelen är snygga, grymma effekter och allt, men jag vill ha roligt. Det ska inte vara en jävla massa finesser som kräver tid (vilket jag inte har) för att lära sig utan full röj med en gång. Likaså skall man det vara begränsat hur man kan gå så man slipper gå och leta i onödan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Nog för att jag har en drös nostalgiska minnen av klassiska plattformsspel, och jag är nog äldre än de flesta som hänger på Sweclockers. Men sånt här tröttnade jag på redan i mitten av 90-talet efter att ha nött genren i 10 år.

De flesta tröttnade på spelen allt eftersom nyare spel med bättre grafik kom, det var inte så många svenskar kvar som spelade nes runt 95. Men ändå finns det något med det man gjorde när man var ung, spelen & musiken från den tiden kommer alltid vara speciell för en. Typ låten Forever Young som inte går att få ur huvudet hur mycket man än bonkar och slår.

Jag själv är ingen nostalgi-gamer och hade inte alls planerat att köpa en massa gamla spel till min xbox360, men verkligheten är sådan att det är just dessa spel som jag har mest roligt vid. Jag väntar dock gömycket på att ett roligt nytt spel ska komma förutom GTA4, men idag finns det faktisk inget nytt "stort grafikspel" som jag ens vill ha. (nya wolfenstien som släpps nästa år är jag dock riktigt sugen på, endast MP delen.)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Re: Mega Man 9, årets spel?

Citat:

Skulle gissa att Mega Man 9 är årets bästa spel och förhoppningsvis ett steg i rätt riktning för spelvärlden.

Har kollat lite videos och det verkar som dom faktiskt har fått till allt som det ska vara i 8bit, vilket är så otroligt roligt

Capcom vågade utveckla ett nytt spel i uråldrig grafik som ändå får bra betyg.

Någon som provspelat kanske?

8-bit grafiken är odödlig, 8-bit spel is the shit

synd att sony inte kan ta del av Super mario å sådana spel

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Kul att de kör retro stil med Megaman 9. Inte årets spel men det var en fin vink till alla nostalgiska spelare.

Jag är dock ingen av dom dessvärre, fast jag förstår varför alla blev sjukt glada när de fick se Megaman 9.

Själv vill jag gärna se ett 2D spel med High resolution sprites. Megaman X fick ju riktigt snygga sprites på playstation innan de beslöt sig göra det till 3D som i min mening förstörde allt. Jag har inget emot 3D men vissa spel passar verkligen inte i det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chrilley
Kul att de kör retro stil med Megaman 9. Inte årets spel men det var en fin vink till alla nostalgiska spelare.

Jag är dock ingen av dom dessvärre, fast jag förstår varför alla blev sjukt glada när de fick se Megaman 9.

Själv vill jag gärna se ett 2D spel med High resolution sprites. Megaman X fick ju riktigt snygga sprites på playstation innan de beslöt sig göra det till 3D som i min mening förstörde allt. Jag har inget emot 3D men vissa spel passar verkligen inte i det.

det jag citerar på dig är då du skrev att megaman blev sämmre i 3d grafik . jag håller med dig faktist. och ett spel till som jag åxå ansåg blev förstört med 3d grafik är faktist tro det eller ej metroid prime 1-3. Okej spelet blev snyggare men metroid ska vara i 2d anser jag eller så ska det finnas båda
metroid är metroid faktist.

Ursäkta TS för Off topics

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk

Tycker de kunde använt lite nyare grafik iaf, Bionic Commando Re-armed vart inte dåligt av det.

Visa signatur

I'm a tank! I tank stuff, I'm not paid to understand your job!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalmanusa
Tycker de kunde använt lite nyare grafik iaf, Bionic Commando Re-armed vart inte dåligt av det.

De borde väl kunna fixat äkta 16:9 (jag får inte det att funka iaf) åtminstone som option.
Kanske inte funkar på vissa delar i och för sig eftersom det inte är meningen att man ska se för lång fram på banan.

Permalänk
Medlem

chilly_schrimp: Tror inte det går men det va väll för att få mer retro känsla i det antar jag, problemet är ju bara att det inte är så många som sitter på en 4:3 TV längre eller vad det nu heter.

Får till och med full bild på Mega Man X till SNES och det ser alldeles utmärkt ut.

Visa signatur