Ljudet störs av andra elektronsika saker.

Permalänk
Medlem

Ljudet störs av andra elektronsika saker.

Hej! Det är så att jag har en reciver inkopplat via en digital utgång från datorn. Och ibland knäpper det till i högtalarna, rätt högt. Har märkt att det är då avfuktaren som är inkopplad i ett annat uttag i samma rum slår igång detta problem uppkommer. någon som vet vad felet kan vara? Och ja, jag har jordade uttag.

Visa signatur

Maria säger:
Du föressten, du vet när man ska spela ett spel åsså kommer de upp typ "puch any key to continiu" jag hittar aldrig any keyn, vetu vars den sitter ?

Permalänk

vad spelar du ljudet ifrån?

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
vad spelar du ljudet ifrån?

Från en reciver som är kopplad till en creative front på datorn. Men det är bara på den koaxiala utgången den gör så?! :SS / John

Visa signatur

Maria säger:
Du föressten, du vet när man ska spela ett spel åsså kommer de upp typ "puch any key to continiu" jag hittar aldrig any keyn, vetu vars den sitter ?

Permalänk
Medlem

Det är väl antagligen strömspikar eller liknande. Köp något spänningsskydd eller vad de heter och koppla in elen från både datorn och förstärkaren i det så kanske det blir bättre?

Ingen expert men skulle kunna tänka mig att det är felet...

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Millow
Det är väl antagligen strömspikar eller liknande. Köp något spänningsskydd eller vad de heter och koppla in elen från både datorn och förstärkaren i det så kanske det blir bättre?

Ingen expert men skulle kunna tänka mig att det är felet...

Vart kan man få tag på sådana då?

Visa signatur

Maria säger:

Permalänk
Medlem

Claes Ohlsson har väl flera varianter, eller Kjell & Co.

Sen finns det ju riktiga hifi-grejer me de kostar troligtvis minst över 1000 kr o oftast mkt mkt mer

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk

Jordat eluttag?

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag drar upp samma ämne en gång till. Men nu är det så att det åter igen har börjat spöka med strömspikar eller vad man ska kalla det. Jo jag har ett jordat uttag. Men det är så att vi har en avfuktare i samma rum som min reciver, men bara i ett annat uttag. Och när avfuktaren slår igång så knäpper det till i högtalarna... Börjar bli lite less på det här nu. Någon som vet ?

Visa signatur

Maria säger:

Permalänk
Medlem

Provade du med överspänningsskydd?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk

Nätfilter är vad du är ute efter. Överspänningsskydd skyddar mot åsknedslag och liknande, medan nätfilter renar strömmen.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara hålla med, problemet beror på att det induceras strömspikar då man startar en apparat och dom skickas vidare till alla andra apparater via elnätet.

Så det du behöver är någon form av filter som ser till så strömmen till din förstärkare m.m inte blir lika utsatt för såna spikar. Jag har tyvärr inte koll på vilka produkter som är lämpliga, men det SkunkFunk säger verkar mycket rimligt...

Permalänk
Medlem

www.elfa.se

sök på nätfilter... kostar dock inte 99:-

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Det finns rätt billiga på kjell. http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...
fast jag är inte helt säker på kvaliten...

Permalänk

Det kan ju också vara elektromagnetisk störning på koaxialkabeln, är den inte skärmad så kan du ju prova med en skärmad kabel, och om du kan använda en optisk kabel så kan du ju prova med det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laserkotten
Det kan ju också vara elektromagnetisk störning på koaxialkabeln, är den inte skärmad så kan du ju prova med en skärmad kabel, och om du kan använda en optisk kabel så kan du ju prova med det.

Coaxialkabel betyder kabel med skärm och ledare, där både skärmen och ledaren har samma axel.