Permalänk
Medlem

Bygghjälp, fästa fläkt på processor

Hej!

Jag köpte för inte så länge sedan processor/moderkort kobot:
*Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz Box
*Core 2 Duo E8400 3,0GHz Box
Det var väldigt meckigt att få fast fläkten med de fyra expanderande nitarna eller vad de kallas. Jag fick trycka rätt hårt och ibland kändes det som att moderkortet skulle gå sönder. På bordet gick det inte eftersom niten slog i bordet innan den var igenom moderkortet, väl på plats i chassit gick det sådär eftersom den bara var fastskruvad ute i kanterna så när jag började trycka buktade kortet inåt och jag ville inte ta i för mycket.
De sa inte heller "klick" när de väl var på plats som det stod i manualen utan gled mest in så jag var inte helt säker på när den var så mycket igenom som det var tänkt heller.

Nu är det snart dags igen (ska hjälpa en vän) och jag undrar om någon har något bra tips på hur man lättast fäster de där tryck-nitarna?

/Robert

Permalänk
Medlem

Börja med att dra ut dom i "grundläge", så att dom svarta piggarna inte sticker ut, sen sätter du kylaren där den ska sitta, och trycker ner samtidigt som du vrider. Du märker om dom låst fast sig eller inte

Permalänk
Medlem

Hade ungefär samma problem som dig, bara det att då jag stoppat in moderkortet i chassit, så rubbade jag lite på fläkten så hoppade 2st "nitar" upp.
Gillade aldrig orginal kylaren så skaffade mig en Scythe ninja som var mycket lättare att montera (sen att den kyler bättre är ju bara ett plus ;] )

Permalänk

hade samma problem sen märkte jag att det fanns spår för en platt-mejsel i dom där klickgrejerna då var det bara att trycka ner och vrida om