Enkelt HTPC-gränssnitt för en enkel dator?

Permalänk
Hedersmedlem

Enkelt HTPC-gränssnitt för en enkel dator?

Tjo!

Hittade en IBM Netvista på skroten häromdan, och tänkte göra om den till mp3-burk. Det behöver inte vara något fancy, men vill helst ha ett fullscreen-gränssnitt på min 40-tummare där jag främst kan välja mp3-låtar på ett enkelt sätt. Stödjer gränssnittet Divx/Xvid-filmer är det bara en bonus.

Jag har testat det mesta, men tyvärr orkar datorn inte med så mycket. Den har en Celeron 1,3 GHz-processor samt 256 MB RAM. Kört in Windows XP SP2 på den samt optimerat så mycket som det går (Windows tar cirka 74 MB vid start).

Men de flesta mer avancerade gränssnitten kräver Direct X 9-stöd, vilket Intel 810-styrkretsen som sitter i verkligen inte stödjer. Har testat MediaPortal, XBMC och GB-PVR utan resultat.

Har dock hittat en som verkar fungera hyfsat, och det är Zoom Player. Gränssnittet är inte världens snabbaste och tänkte höra om ni vet om det finns något enkelt och resurssnålt program som fungerar som ett enkelt interface till en HTPC-burk?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Medlem

ubuntu+xbmc for linux skulle jag nog kört

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoz
ubuntu+xbmc for linux skulle jag nog kört

XBMC kräver Direct X 9-stöd då all grafik renderas med denna API tyvärr. IBM var så jävla korkade när de designade datorn att de satte dit tre PCI-platser och _ingen_ AGP-port. Jag har massvis med AGP-kort med DVI-utgångar liggandes, men kan ej användas. Fler tips?

Visa signatur

WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

En idé, om än inte en helt bra idé är Centrafuse.. Egentligen är det en front end för bildatorer. Jag kör den på en C7 1.3GHz.. Nackdelen är att den är ganska bergränsad och långt ifrån gratis.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

detta kanske: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Vet inte vad det kräver, men det är gratis.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

Jag hade jag helt enkelt använt Foobar2000 i en Windows-miljö. Varför? Det är sjukt konfigurerbart och relativt 'lightweight'. Enkelt att göra stort med stora knappar så att du enkelt kan se på din TV.

Är däremot stöd för videouppspelning ett krav så vet jag faktiskt inte.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
XBMC kräver Direct X 9-stöd då all grafik renderas med denna API tyvärr. IBM var så jävla korkade när de designade datorn att de satte dit tre PCI-platser och _ingen_ AGP-port. Jag har massvis med AGP-kort med DVI-utgångar liggandes, men kan ej användas. Fler tips?

Inte för att en besserwisser, men XBMC använder OpenGL och SDL, inte DirectX, den enda versionen som använder DX är Xboxversionen. Det går att kompilera XBMC för att köras helt på mjukvara, men det lär nog gå ungefär lika smidigt som Crysis på en eee.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halligalli
Inte för att en besserwisser, men XBMC använder OpenGL och SDL, inte DirectX, den enda versionen som använder DX är Xboxversionen. Det går att kompilera XBMC för att köras helt på mjukvara, men det lär nog gå ungefär lika smidigt som Crysis på en eee.

Hrm, jag hade i alla fall problem att starta XBMC på burken. Vad jag läst mig till rekommenderar tillverkaren OpenGL 2.0 vilket troligen grafikkortet inte har stöd för, dock så fungerar OpenGL 1.4 (med GLSL om jag inte minns fel) vilket jag tror att grafikkortet har. Ska testa igen när jag får tillfälle.

Jag är tveksam att köra en LiveCD med Linux då jag helst vill kunna köra Remote Desktop på ett smidigt sätt samt enkelt dela ut kataloger.

Visa signatur

Permalänk

Ett steg kanske först och främst banta ned Windows XP, Kan fungera med XPLite, då behåller du directx och tar bort onödiga processer.

Sedan använda foobar och konfiguera det, eller valfrit program.

Har själv använt det programmet för banta ned xp på en gammal bärbar dator med liknande specifikationer, under 1ghz och extra ram minne 256 mb

Funkade bra, tills jag kom på att grafikdrivrutinen följer med XP, och fanns inte för nedladdning.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mindhunter
Ett steg kanske först och främst banta ned Windows XP, Kan fungera med XPLite, då behåller du directx och tar bort onödiga processer.

Sedan använda foobar och konfiguera det, eller valfrit program.

Har själv använt det programmet för banta ned xp på en gammal bärbar dator med liknande specifikationer, under 1ghz och extra ram minne 256 mb

Funkade bra, tills jag kom på att grafikdrivrutinen följer med XP, och fanns inte för nedladdning.

Har Foobar ett helskärmsinterface med val och så vidare precis som andra HTPC-gränssnitt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Har Foobar ett helskärmsinterface med val och så vidare precis som andra HTPC-gränssnitt?

Nej det är inget sådant program, egentligen. Däremot är det som jag sa tidigare väldigt konfigurerbart så det ska nog gå att få till det precis som du vill det, förutsatt att du ger det lite tid.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk

Tjo Kr^PacMan!
Vet inte om du fått iordning på din htpc/mp3 burk, men ett tips kan vara: UiMimic ( http://uimimic.sourceforge.net/ )
Kör det själv på en gammal p2 450 mhz med winXp.
I stort sett är det bara en frontend som kör Zoomplayer.
Inte världens snyggaste men med lite vilja o våld går det nog att få till (själv blir jag tokig på ljudeffekterna vid 'mousover' o dyligt :S )

Lycka till

Visa signatur

Z97-A 4950K Gtx960 | Xbox 360

Permalänk
Medlem

Jag kan bara rekommendera MediaPortal. Jag kör det, tillsammans med windows xp sp3 på Dell-laptopen i min sign. Detta fungerar helt felfritt och känns relativt lättdrivet.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!