Permalänk

Överhettning..Kan fan inte stämma

Hejsan , jag och några polare har precis kopplat ihop en dator, vi vet vad vi gör i själva ihopkopplandet men har stött på ett allvarligt problem.
Det står CPU Overheat ca 10 sekunder efter man har startat den..
Fläktarna snurrar på bra och kylpasta har blivit utsmetat korrekt..
Kan detta vara ett fel på en givare och isf hur lokaliserar jag denna och byter/kopplar ur den ?

Tack på förhand, Freddie, Joel och Max

Permalänk

ja hade samma problem när ja byggde ihop min dator, det var cpu kylaren som inte riktigt satt fast, det kändes som den satt fast ganska hårt men det gjorde den tydligen inte

Visa signatur

Antec 300, Intel C2D E8500, Asus P5Q Pro,
Corsair 550w, Corsair 6gb XMS2 6400, Club3D HD4850, Seagate barracuda 7200.11 320 gb. Å vista 64bit =)

Permalänk
Medlem

första man gör e detta fallet är helt klart att koppla ur kylaren och kolla om den verkligen fått kontakt med CPU, har ni gjort detta?

Permalänk
Medlem

Yepp det är ommontering som gäller, ni måste missat vid monteringen.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Dålig montering.

Permalänk

Instämmer. Kylaren sitter inte fast ordentligt.

Permalänk
Medlem

Instämmer med alla ovanför samt nedanför.

Visa signatur
Permalänk

Då instämmer jag med alla och ser till att trycka fast den så jävla hårt jag kan..
Det är några konstiga svarta vrid skruvar eller nått.. jätte irriterande.
Tack så mycket

Permalänk
Medlem

Skruvarna "pushpinsen" ska vara vridna motsatt pilens håll för att vara låsta!

Pilens riktning visar lossning av kylarn.

Sen kan det vara bra att man har koll så att den vita delen av pinsen gått igenom moderkortet innan man börjar trycka hårt då man annars trycker i pluggen och låser pinsen på fel sida av hålet.
Då kan du trycka bäst fan du vill utan att den fastnar.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Inaktiv

Man ska inte trycka hårt, man ska inte behöva använda våld alls.

Permalänk
Medlem

Pilen på stockkylarens pins skall peka mot vänster när du har kylaren i handen. Man måste också dra lite i dem uppåt så att de sitter i rätt position. Sen är det bara att placera den på plats och trycka i pinsen så det klickar till. Vrid inte på något!
Hade ett liknande fall precis på min verskad. Kille som byggde sin egen dator, men när han fått på stockkylaren så hade han vridit på pinsen för att han trode att det låste ner den. Ack så fel han hade...Fick köpa en ny Intel E8500 då den gamla var sönder.
Han klarade att installera Windows och ladda in lite drivrutiner men sen gav processorn upp. Jäkligt onödigt =( Det finns en jättefin liten manual som följer med alla processorer...
Jag hoppas inte samma sak har hänt er!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Man ska inte trycka hårt, man ska inte behöva använda våld alls.

I beg to differ!

Permalänk
Avstängd

Agreed!"

Permalänk
Medlem

Ett vanligt nybörjarfel kan vara att snurra på de svarta "skruvarna". Som nån ovan skrev ska dessa vara vända motsatt håll pilen pekar.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather