Varmt grafikkort (Geforce 7800 GTX)

Permalänk

Varmt grafikkort (Geforce 7800 GTX)

Hejsan!

Jag har haft problem med senaste tiden att mina fläktar ständigt går för fullvarv. Och dom låter väldigt, väldigt mycket. Installerade nyss om datorn från scratch ( en annan femma) och hoppades att med mindre program mm skulle den kanske lugna ner sig lite men ack så fel jag hade.

Laddade hem Speedfan och undersökte lite. Om jag bara slösurfar lite så ligger mitt Geforce 7800 GTX mellan 77-79 grader (med fläktar på 100%). Startar jag t.ex World Of Warcraft så stiger det snabbt upp mot 98-99 innan det stabiliserar sig. Sänker jag sen farten på fläkten till 80% så ökar tempen över 100 strecket ganska omgående.. Är det inte väldigt mycket?

Har en AMD Athlon 64 X2 Dual Core 4400+ och som sagt ett Geforce 7800 GTX.

Tacksam för alla svar.

Permalänk
Medlem

Dem där korten kan vara lite varma av sig. Men om den ligger runt 100 grader så ja det är i överkant. Gjort rent gpu kylarn? Där samlas det ofta damm. Om inte det hjälper så kanske det är dax för dig att köpa en ny kylare.

Mvh
Fredrik

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caleb
Dem där korten kan vara lite varma av sig. Men om den ligger runt 100 grader så ja det är i överkant. Gjort rent gpu kylarn? Där samlas det ofta damm. Om inte det hjälper så kanske det är dax för dig att köpa en ny kylare.

Mvh
Fredrik

Japp hade isär den för ett par veckor sedan och städade bort det värsta dammet. Var inte så farligt faktiskt. Kanske skulle kika på en ny kylare då men jag är helt oteknisk och är nästan rädd när jag bara öppnar burken för att damma lite. Får väl ringa in en polare för det

Permalänk
Medlem

mitt har aldrig varit över 70c ever!!

kan va kylpasta mm som torkar ut, det är ju lite varmt o det är inget nytt kort direkt!

en s1:a hade nog suttit som en fläskläpp!!

EDIT: ja massor med !! såg ja!

Permalänk
Medlem

kan kanske vara så om du säger att du var inne i burken för ett par veckor sen att du kom åt kylarn? Där kan va boven. Kan ha sabbat kontakten, låter helt otroligt men jag har varit med om värre saker.

mvh
caleb

Permalänk

helt rätt tänkt.
gpu´n ska inte behöva svettas så mkt!
S1 eller öppna kylflänsen, rengöra, sätta på nytt pasta sedan pröva.

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Citat:

kan kanske vara så om du säger att du var inne i burken för ett par veckor sen att du kom åt kylarn? Där kan va boven. Kan ha sabbat kontakten, låter helt otroligt men jag har varit med om värre saker.

mvh
caleb

Tror knappast det är problemet för fläktarna har varit såna här ett bra tag. Tempen vet jag inte för det har jag inte följt upp förrän nu men man kan ju anta att den varit densamma ett bra tag den med.

Är rätt novis på detta. S1? Vad är det? Tack för alla svar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=85098

Okej kanske kunde vara något. Svårt att installera en sån där?

Fast jag verkar ha fått ett större problem nu. Var inne och dammade det värsta i lådan igår kväll och det verkar som att det fick tempen att sjunka ett par grader. Dock så hänger sig datorn var 10-15e minut och omstart krävs.. Inget vidare skoj. Kan jag kommit åt nått när jag dammade? Borde isåfall inte kortet lagt av helt och inte efter en stund?

Kanske lika bra att satsa på ett helt nytt kort?

Edit: Har testat att köra utan speedfan nu ett tag och då nu har inte datorn hängt sig på drygt en timma. Verkar vara det som strulade.

Permalänk
Medlem

prova köra med prime95 eller liknade program och se om datorn är ostabil.

Permalänk
Medlem

när jag fick problemet att min dator började hänga sig (bilden frös). så var det mina ram minnen.