Permalänk

e5200 vs e7200 oc

Hej har sett massa trådar om vilken av dom här processorerna man ska välja men inte vilken som presterar bäst i klockning och vilken som kan klockas högst, det beror så klart på hur bra ex man har fått men i helheten vilken klockas bäst och får högst prestanda i spel, videoredigering, internet surf mm?
Jag har tänkt mig köpa ep45 ds3, 2x1 pc6400 corsair, nirvana 120, 4870/4850/4850x2(vi får se vad priserna blir lite längre fram)
kanske ändrar not med tiden men om jag ska beställa det här vilken blir då bäst.

EDIT: kanske passade den här bättre i överklocknings tråden

Visa signatur

---------Inget svar är också ett svar--------

Permalänk
Medlem

Om du köper 5200 så se till att du får en malaysia tillverkad "har en själv".

Klarar pi på ca 13 sec i 4ghz=nöjd.

Och detta på ett budgetmoderkort

över 15k i 3dmark06 med ett 8800gts.

samma kort på min amd rigg gjorde 10500 så vilket lyft.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk

Vad jag sett hittills, så verkar E7200 vara ett säkrare kort för hög överklockning och har lite större cache, men å andra sidan är ju E5200 billigare, så det blir väl en budgetfråga.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Vad jag sett hittills, så verkar E7200 vara ett säkrare kort för hög överklockning och har lite större cache, men å andra sidan är ju E5200 billigare, så det blir väl en budgetfråga.

har råd med båda så klart så jag kan köpa vilket som, men jag ska ju klocka och få ut det mesta av cpun så jag tror ett e5200 blir bra men e7200 med den höga cache så kanske jag får det lilla extra i spel men hur högt kan man klocka en e7200 med min rigg som jag ska köpa

Visa signatur

Permalänk
Medlem

E7200 - The one and only

Visa signatur

E7200 @ 3.16Ghz | Antec Three Hundred | Fractal Design Newton 500W | Samsung Spinpoint 320GB | Leadtek GTX 260 896MB | 2x2GB (Tot. 4GB) A-Data DDR2 800Mhz | Gigabyte GA-EP35-DS3 | Windows Vista Ultimate 64-bit |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cholkadkaka
har råd med båda så klart så jag kan köpa vilket som, men jag ska ju klocka och få ut det mesta av cpun så jag tror ett e5200 blir bra men e7200 med den höga cache så kanske jag får det lilla extra i spel men hur högt kan man klocka en e7200 med min rigg som jag ska köpa

Det är omöjligt att säga hur högt just ditt exemplar av E5200 eller E7200 kommer att klocka, då alla processorer är unika och klockar olika. Man kan se tendenser att vissa serier klockar bra, men på individnivå, så gäller det att ha tur.
Dessutom beror det ju på hurpass bra moderkort och minnen hanterar överklockning, då även moderkort och minnen är unika individer.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Det är omöjligt att säga hur högt just ditt exemplar av E5200 eller E7200 kommer att klocka, då alla processorer är unika och klockar olika. Man kan se tendenser att vissa serier klockar bra, men på individnivå, så gäller det att ha tur.
Dessutom beror det ju på hurpass bra moderkort och minnen hanterar överklockning, då även moderkort och minnen är unika individer.

fan också...
så antingen får jag den sämsta oklockbara datorn eller får jag fetaste gaming datorn.
ganska nice men det e ganska uppenbart att jag kommer få den sämsta

Visa signatur

Permalänk
Citat:

fan också...
så antingen får jag den sämsta oklockbara datorn eller får jag fetaste gaming datorn.
ganska nice men det e ganska uppenbart att jag kommer få den sämsta

Man kan ju välja komponenter, så att man ökar sannolikheten att få en bra klock (välja modeller som andra lyckats bra med), men man kan aldrig vara säker hur ens egna exemplar kommer att uppföra sig. Dock kan de flesta processorer klockas, det som skiljer är att de klockar olika bra. (när det gäller E5200 så kommer vissa upp i 4GHz, andra tvärnitar på 3,2GHz, men i båda fallen, så har prestanda förbättrats väsentligt.)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Min E7200 når 3.4 helt stabilt på ett m-atx-moderkort som bara har de grundläggande överklockningsegenskaperna, med ett bättre moderkort skulle jag våga garantera 3.8+ ghz med min processor

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Fick hem en e5200 till syrran idag, HELVETE va den klockar bra. Rullar fint på 4.1 ghz
Du blir nog nöjd vad du än väljer. Bägge klockar ju väldigt bra!

Visa signatur

E8300 4,1 GHZ 24/7 - Antec Sonata III - 8800GT 700 / 1750 / 920 - 4GB Corsair PC6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marmelad
Fick hem en e5200 till syrran idag, HELVETE va den klockar bra. Rullar fint på 4.1 ghz
Du blir nog nöjd vad du än väljer. Bägge klockar ju väldigt bra!

Var köpte du den? Var är den tillverkad?

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk

hmm kanske ska jag välja e5200 för att den värkar klocka högre/prestera lite bättre i spel, eller?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

hmm kanske ska jag välja e5200 för att den värkar klocka högre/prestera lite bättre i spel, eller?

Nej, den klockar inte högre och presterar normalt inte bättre i spel. Mer cache är bra för spel och E7200 har mer cache och klockar lika bra eller bättre.
E5200 är dock extremt prisvärd.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Nej, den klockar inte högre och presterar normalt inte bättre i spel. Mer cache är bra för spel och E7200 har mer cache och klockar lika bra eller bättre.
E5200 är dock extremt prisvärd.

men vad jag ser så e dom flästa med e7200 uppe på ca 3,8 ghz och dom med e5200 runt 4ghz

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har testa några dagar nu runt 13 sec i pi load temp på 80grader stockkylare:)har kommit någon hundradelar under 13 så säg höga 12or!

1,4625v vcore ja jag vet men det är kul och det går att köpa nytt cpu

Sunkig mammaplanka p5k se/epu samma prisklass som cpu.

runt 4,2 ghz är nog dags att köpa bättre kylare.

men är toknöjd för dom pengarna.

visst inte 24/7 med den kylaren,men orthos funkar bra,kör 4ghz 24/7 @ 1,4125. 8 timmar orthos 77 grader måste skrota stockkylaren.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
Har testa några dagar nu runt 13 sec i pi load temp på 80grader stockkylare:)har kommit någon hundradelar under 13 så säg höga 12or!

1,4625v vcore ja jag vet men det är kul och det går att köpa nytt cpu

Sunkig mammaplanka p5k se/epu samma prisklass som cpu.

runt 4,2 ghz är nog dags att köpa bättre kylare.

men är toknöjd för dom pengarna.

visst inte 24/7 med den kylaren,men orthos funkar bra,kör 4ghz 24/7 @ 1,4125. 8 timmar orthos 77 grader måste skrota stockkylaren.

och vilken processor har hern ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

och vilken processor har hern ?

SRY

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=430507

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

men vad jag ser så e dom flästa med e7200 uppe på ca 3,8 ghz och dom med e5200 runt 4ghz

Nja, inte vad jag sett......

Själv kör jag min 24/7 på 3,3GHz.... då jag fick en Costa Rica propp....

Ditt val styrs väl mkt. av hur hög bus ditt moderkort klarar. Själv tog E5200 för att den har hög multipel. Hade jag fått ett bättre ex. så hade jag kunnat köra i 12,5 x 300 = 3750MHz som max.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk

men hur kommer det sig att varje cpu är unik, hur tillverkar man en cpu??

Visa signatur