Crysis-DVD:n trasar sönder brännaren? (Samsung SH-S223F)

Permalänk
Medlem

Crysis-DVD:n trasar sönder brännaren? (Samsung SH-S223F)

Mitt nya hemmabygge (från datorbutiken.com) funkar fint som fan, men nu har två likadana brännare slutat funka. Båda gångerna var det när jag stoppade i Crysis-skivan. Ena brännaren köpte jag på lokala datorbutiken efter att min DB.com brännare gick åt. Dessutom lånade jag en äldre dvd-brännare från jobbet (PATA/IDE) som inte heller funkade efter Crysis-skivan satt i (brännaren kan iofs ha varit paj från början).

Lite googlande har gett att Crysis säkerhetskoll (securerom?) är elak och att flera hört oroande "klickningar", men att den skivan ändå gått igång. Inte läst om att någons brännare gått sönder.

Har nån någonsin hört om en DVD-skiva som kan käka upp brännaren?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har hört om brännare/läsare som trasar skivor, men att det kan vara tvärtom låter ju väldigt konstigt? Jag tror faktiskt bara att du har riktigt mycket otur!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Jag har hört om brännare/läsare som trasar skivor, men att det kan vara tvärtom låter ju väldigt konstigt? Jag tror faktiskt bara att du har riktigt mycket otur!

Jo, jag får väl tro det.

Men jag har blivit väldigt misstänksam..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airk
Jo, jag får väl tro det.

Men jag har blivit väldigt misstänksam..

Om man ska vara grymt långsökt så kan jag tro att skivan kanske inte ser ut som den bör, rent fysiskt? Har du kollat så att den är slät och inte har några hack eller nåt sånt?

Jag vill bara ge lite idéer, mest pga att jag tycker det är ett småroligt och intressant problem!

Permalänk
Medlem
Citat:

Om man ska vara grymt långsökt så kan jag tro att skivan kanske inte ser ut som den bör, rent fysiskt? Har du kollat så att den är slät och inte har några hack eller nåt sånt?

Skivan kollade jag på noga. Inga synliga repor eller sprickor. Det var en av mina teorier, att det var någon spricka som gjorde att linsen gick åt skogen. Problemet är att klick-ljudet mest låter som "seek"-ljud, dvs linsarmen (?) rör sig mycket fram och tillbaka.

Citat:

Jag vill bara ge lite idéer, mest pga att jag tycker det är ett småroligt och intressant problem!

Ja, jävligt skumt. Finns många trådar på incrysis.com med folk som har haft klickljud. Dock verkar inte folk ha råkat ut för att brännaren gått sönder.

Samma sak med Spore, en del har klagat på klickljud och liknande problem.

För mig var symptomen i princip likadana, men slutade med att inga av brännarna läste några skivor. Inte vanliga cd-skivor heller, inte vid boot, nada!

Permalänk
Medlem

Jag köpte en S223F som visade sig låta konstigt och inte kunna läsa skivor. Det första jag gjorde var att googla problemet, det visade sig inte vara något ovanligt för S223F, vissa var DOA och vissa hade uppvisat problemen efter att ha fungerat en viss tid.

Min Samsung fick PC City Komponentcenter tillbaka och jag fick en felfri LG av dem. Skivorna var det inget fel på, de fungerar finfint.

Permalänk
Inaktiv

Minns att min brännare (Samsiung) hade enorma problem med att läsa av skivan. Morrade varje gång jag skulle starta spelet.

Permalänk
Medlem

Har samma brännare/läsare och den har slutat läsa skivor nu. Skit rakt igenom.

Permalänk
Medlem

OK, då har vi i princip bekräftat det. Gott!

Korrespondens med datorbutiken.com berättade att de inte hört om det problemet som jag haft specifikt och inte heller haft problem med S223F i någon större utsträckning. I returnot:en har de skrivit att jag ska få en NEC i retur (på min begäran).

Lokala datorbutiken (där jag köpte en exakt likadan brännare) hade heller inte hört om något problem med S223F. Fått en utbytesenhet som jag ska prova ikväll.

tuppel: har du någon bra länk där det diskuterats?

Föresten, Samsung har en trevlig app där den flashar om firmware i Windows:

http://www.samsungodd.com/eng/Firmware/liveupdate.asp

Ska prova flasha upp brännaren direkt till S01 och sedan hårdtesta. Återkommer.

Permalänk
Medlem

Jag har också ett hemmabygge från datorbutiken.com och samma brännare och efter jag installerat crysis så läser den inga skivor längre.
Det låter inte som ett sammanträffande enligt mig.

Edit: Jag testade att patcha firmware till senaste versionen men den läser fortfarande inte skivor.

Permalänk
Medlem

Note to self: Köp eller rekommendera inte en Samsung SH-S223F till någon, alls.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Kan man inte imagekopiera spelDVD'n till disk och köra spelet därifrån, så slipper ni såna häringa problem, tyst blir det oxå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Kan man inte imagekopiera spelDVD'n till disk och köra spelet därifrån, så slipper ni såna häringa problem, tyst blir det oxå.

En vanlig ISO-ripp duger inte för SecuRom-spelen. Det är förmodligen just SecuROM som knuffar S223F över kanten (även om mekaniken säkert är kass från början). Just i Crysis fall (och även i många andra spel) fixar man en nodvd-patch, men det ska ju inte vara nödvändigt egentligen och definitivt inte för att man är rädd om att brännaren ska gå sönder..

Permalänk
Medlem

Shit! jag har exagt samma problem :/ Satte i min Crysis skiiva och "seek" ljudet börjar dra igång... kunde heller inte installera Vista med den brännaren fick använda en äldre Samsung 18X brännare med IDE. dock fungerar en vanlig CD i den...

vad ska man göra ? begära en ny brännare av annat märke eller?

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s