Permalänk
Melding Plague

Nzxt Whisper

Under Computex i somras visade Nzxt för första gången upp sitt ljuddämpade chassi Whisper. Följ med när SweClockers tar reda på om chassit håller måttet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Underbart att ni tog er tiden att recensera denna låda. Dock skulle jag vilja veta hur kylningen presterade på olika spänningsnivåer. Det är klart att lådan inte är tänkt för HD4870 i crossfire men överväger man detta så är inte ljudnivå i fokus längre. Ser chassit snarare som ett försök att fixa till P182s alla nackdelar med varierande resultat. Måste vara en väldigt bra låda till tyst server med många diskar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

skulle köpt denna låda om det inte var för 80mm fläktarna . vill minst ha 4x120mm .annars fin recension

Visa signatur
Permalänk
Medlem

[språkpolis]
Sidan 5, under första bilden:
Whisper har en tvådelad insida, precis chassin i P-serien från Antec.
borde väl vara
Whisper har en tvådelad insida, precis som chassin i P-serien från Antec.
[/språkpolis]

För övrigt ser chassit väldigt intressant ut, speciellt insidan.
Däremot tycker jag inte alls om designen på fronten, och kylningen
kunde ju varit bättre.

Permalänk
Inaktiv

Det absolut bästa med denna recension är utan tvekan kommentaren; "Gummit är väldigt mjukt, tänk lakrits i solsken." :3

Lådan i sig verkar stabil nog, dock kan man ju diskutera valet av en trekant på fronten, 80mm-fläktar etc. osv. Hårddisk-slädarna ser ut att komma direkt ifrån Antecs Sonata av äldre modell, med andra ord - gummi i stället för silikon. Likaså fötterna är av gummi - inte optimalt.
Att skicka med dämpade ramar för nätaggregat är iaf. välkommet, gummi eller inte.

Närmare en full pott och jag hade övervägt ett köp. Att slänga bort de två extra hållarna för hårddiskar, byta ut alla fläktarna och lite annat pyssel gör nog susen.

Edit: avsaknad av bilder då datorn är i bruk. Tänker på fronten med LEDs, fläktljus etc.

Permalänk
Medlem

Bra recension, såg bra ut tills jag såg hur kylningsförhållandet var...är ifs ganska lätt att slänga in en Scythe Kamabay för att få ett intag i övre men då blir det extrakostnader, Lancool Metal Boned K10 och Antec P182 är liknande chassin och dessutom bättre för samma peng.

Dock är denna perfekt om man har en server som inte drar speciellt mkt å vill tysta ner den kan jag tänka mig.

Permalänk
Inaktiv

Vilka chassin kommer inte med extra kostnader för att fungera bra nog?

Permalänk
Avstängd

hmm, kanske är bra. Men är nog inget för mig då det är för stort

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på att de skrev att det blir trångt med kabeldragningen men P182 är ännu värre, med mitt dämpmaterial buktar sidoplåtarna ut. Dock så borde de gjort ett ytterligare hål i överdelen av moderkortplåten för övre kontakters skull.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Men ett chassi i den här stilen, med följande skillnader:

-2 stycken 120 mm fläktar fram, 2 stycken bak.
-En fin front utan den fula triangeln och onödiga ljus
-Panelen med extra uttag längst ner på fronten
-Inte kosta mer än kanske 110 € (skulle säkert kosta under 1000 sek i Sverige)

Då har vi redan ett väldigt attraktivt chassi. Priset kanske skulle kunna höjas en del, men eftersom det ändå inte är nätaggregat och jag tycker P180/P182 är i dyraste laget så behöver de inte kosta 380134 €.

Jag väntar fortfarande på det perfekta chassit, som uppfyller varenda krav jag har.. jag tror jag får vänta länge.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Jag väntar fortfarande på det perfekta chassit, som uppfyller varenda krav jag har.. jag tror jag får vänta länge.

Det tror jag också.

Själv är jag väldigt kräsen, med oljud framförallt. Det finns helt enkelt ingen låda på marknaden som fyller mina krav, och jag tvivlar på att det någonsin kommer att finnas en. Det skulle vara om Noctua tog fram sina egna chassin med bundlade fläktar, alt. om Nexus tog bort tummen mitt i näven och faktiskt lanserade en låda värt namnet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Det tror jag också.

Själv är jag väldigt kräsen, med oljud framförallt. Det finns helt enkelt ingen låda på marknaden som fyller mina krav, och jag tvivlar på att det någonsin kommer att finnas en. Det skulle vara om Noctua tog fram sina egna chassin med bundlade fläktar, alt. om Nexus tog bort tummen mitt i näven och faktiskt lanserade en låda värt namnet.

Har inte Thermalright en låda som är helt passiv som Zalmans 10000 kr lådor?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Jag kanske har fel men har dom inte monterat corsair agget upp-och-ner?:P
annars verkar väll chassit vara ganska bra men dom borde ha fler fläktplatser för 120mm:P

Permalänk

kunde dom inte göra den snyggare. bland dom fulaste chassin jag sett, liknar ett gammalt chassi början av 90 talet

Permalänk
Medlem

Agget är "upponer" för att ta in luft uppifrån... Agget verkar ligga för nära golvet för att det skall vara en bra idé att ha intag i botten, och det finns ju inget hål i botten så den kan ta luft utifrån.

Eftersom den ändå inte tar luft underifrån, så kan man ju undra varför agget är så lågt monterat? Hade det inte varit bättre att ha det i ovankant av undre kammaren, så hade tex ATX kabeln räckt för att kunna dras bakom moderkortet som på P182? Då hade man rent estetiskt sluppit att vända agget upp och ner dessutom

Överlag så känns denna som en lite billig och ogenomtänkt P18x kopia... Men med fördelen att rymma mer disk i botten då.
Finns ju massor att störa sig på: den där kanten som hindrar vettig kabeldragning, bristen på ventilation i övre sektionen, den lite billiga dörren, massor av lite väl restriktiva hårddiskburar som stoppar flöde, nätaggets placering, den lite klumpiga dörren osv osv, gör att den inte känns så attraktiv i slutändan IMHO.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Har inte Thermalright en låda som är helt passiv som Zalmans 10000 kr lådor?

Må hända, men jag tvivlar på att de kan husera ett i närmast hyffsat system i dagens läge.

Nej, ger oss fler mindre lådor av högsta kvalité, täpp igen hål och kom inte med udda fläktstorlekar man inte kan byta ut. 120mm, take it or leave it.

Exempel: Cooler Master Cosmos i ett mindre format, mATX/ATX enbart, med slädar ala Antec, och utan handtag uppe/nere, gärna utan fläkthål i botten/toppen. :3

Dream on.

Permalänk
Medlem

Verkar väl helt okej, men: P182 regerar fortfarande den här prisklassen tycker jag.

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Först och främst är jag glad att texterna äntligen ligger nedanför bilderna. Stor plus:D:D

Sedan, vad är det med nutida 80mm fläktar????? Går vi bakåt? Gör om gör rätt!
Detta gäller även den övre delen av chassit. När jag först såg de nedre fläktarna blev jag, efter chocken av 80mm, överaskad att de kasnke skulle kunna hjälpa passiva grafikkort. Så varför i hela friden har man gjort bort sig så fatalt??

Var tar chassit in luft till övre?? Ser ingenting sådant intag... Dummaste jag sett, även för ett "tyst" chassi.

Sedan över till själva recensionen igen: byt delar, kör en quad med tex en ninja, ett hd4850 med en s1, båda utan fläktar, så att vi ser vad chassit faktiskt går för. Då vet vi också vad som låter, vilket då är chassifläktarna, och man kan skapa en riktig uppfattning...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tazavoo
[språkpolis]
Sidan 5, under första bilden:
Whisper har en tvådelad insida, precis chassin i P-serien från Antec.
borde väl vara
Whisper har en tvådelad insida, precis som chassin i P-serien från Antec.
[/språkpolis]

Rättat.

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

Varför tar aldrig Swec och resencerar Mozart?`:P
Vart inne på det en längre tid nu, mestadels för utrymmet så klart...men också för designen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Varför tar aldrig Swec och resencerar Mozart?`:P
Vart inne på det en längre tid nu, mestadels för utrymmet så klart...men också för designen.

Mozart, från ThermalTake, antar jag, har några år på nacken nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Först och främst är jag glad att texterna äntligen ligger nedanför bilderna. Stor plus:D:D
uppfattning...

Jo detta chassi duger väl men dock inte jämfört med P-serien

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zentix
Jo detta chassi duger väl men dock inte jämfört med P-serien

Ett Antec P180 vinner i ren jämförelse, det håller jag med om.

Permalänk
Medlem

saggad kartong

Visa signatur

hahahahahahahahahsdhah

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Ett Antec P180 vinner i ren jämförelse, det håller jag med om.

I temperaturer kanske men knappast i lågmäldhet utan modifikationer. Vill man ha en riktigt tyst dator så lämnar P182 mycket kvar att önska.

Dock håller jag med om att lådan är långt ifrån perfekt. Den där listen borde överhuvudtaget inte blockera kablar från nedre kammaren, ren idioti. Och två 80 mm fläktar är inte heller bra i nedre tunneln, P182 klarar sig med hjälp av bara nätagget och behöver diskburarna så mycket cirkulation så borde de nog överväga att ha en annan konstruktion.
Sen måste det finnas ett luftintag i övre kammaren, inte nödvändigtvis en fläkt där då många klarar sig utan men kall luft måste kunna komma in någonstans i lådans övre kammare.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
I temperaturer kanske men knappast i lågmäldhet utan modifikationer. Vill man ha en riktigt tyst dator så lämnar P182 mycket kvar att önska.

Dock håller jag med om att lådan är långt ifrån perfekt. Den där listen borde överhuvudtaget inte blockera kablar från nedre kammaren, ren idioti. Och två 80 mm fläktar är inte heller bra i nedre tunneln, P182 klarar sig med hjälp av bara nätagget och behöver diskburarna så mycket cirkulation så borde de nog överväga att ha en annan konstruktion.
Sen måste det finnas ett luftintag i övre kammaren, inte nödvändigtvis en fläkt där då många klarar sig utan men kall luft måste kunna komma in någonstans i lådans övre kammare.

P180/2 eller P190 är knappast tysta, även med utbytta lågvarviga fläktar, det vet jag också av erfarenhet. Jag beskrev det samma i min tidigare post med raderade det pga. att det kändes irrelevant. Det tystade från Antec jag använt var nog Solo (kommer inte ihåg hur mitt gamla Sonata var), men även där finns det ju mer att önska, så som mer djup, 120/140mm i fronten osv.

Finns inga optimala lösningar.

Permalänk

wtf... misshandlad kartong? xD

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
P180/2 eller P190 är knappast tysta, även med utbytta lågvarviga fläktar, det vet jag också av erfarenhet. Jag beskrev det samma i min tidigare post med raderade det pga. att det kändes irrelevant. Det tystade från Antec jag använt var nog Solo (kommer inte ihåg hur mitt gamla Sonata var), men även där finns det ju mer att önska, så som mer djup, 120/140mm i fronten osv.

Finns inga optimala lösningar.

Undrar då varför de inte gör ett solo med en 120 i fronten? Borde vara hur lätt som helst. Dock så är ju solot ännu mindre än P18X så den skulle må bra av lite hål i moderkortsplåten för kabeldragning.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Undrar då varför de inte gör ett solo med en 120 i fronten? Borde vara hur lätt som helst. Dock så är ju solot ännu mindre än P18X så den skulle må bra av lite hål i moderkortsplåten för kabeldragning.

Det har jag frågat mig flertalet gånger. Ett känt problem är dess djup, eller kanske dess avsaknad av djup, vilket medgör att långa grafikkort inte får plats. Alltså, mer djup och bättre intag av luft, är egentligen allt som behövs i ett Solo som annars är en fin låda. Ok, lite skumgummi skadar ju inte heller. :3

Permalänk
Medlem

Bra recension förutom era ljudmätningar!!

Har tagits upp innan: mät på 1 meters avstånd som ALLA(ja ALLA) andra gör så man kan jömföra lättare!

Annars helt ok!