Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe
tack för info! min är en 9c8c, är det bra eller anus? googlade lite men hittade inget nyttigt, bara massa tjafs.

edit: tack för länken till candybar, grymt program!

Egentligen är det bara du som kan säga om den är bra eller anus, för dig. Men 9c8c verkar vara den skärmen som anses vara bästa man kan få i den nya Macbooken. Den är från AU Optronics.
Kollade runt lite på Macrumors-forumet och hittade lite trådar om detta, bland andra:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=594315&highlight...
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=593734&highlight...

Har bara kolla igenom dom snabbt.. men här kan ni iaf hitta lite kalibrerade färgprofiler som ni kan testa med om ni vill:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=588431&highlight...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mefi
nej, detär ju riktigt dåligt om man inte kan lita på att den ena skärmen presterar som en annan

Mm, visst kan man tycka det är dåligt. Dock är det säkerligen samma sak hos många andra tillverkare.. detta dras upp för många Apple-användare är väldigt petiga ibland. personligen är det inte mycket att gnälla över, om det är lite "vad man inte är van vid" så vänjer man sig. Prova även lite kalibrerade profiler också, sägs hjälpa en hel del. Alla skärmar i bärbara datorer är hur som helst TN-paneler så det är egentligen inte så mycket att hurra över. Det fanns några IPS-paneler för ett par år sen men som jag förstått så var det inte lönsamt och idag tillverkas det i princip endast TN för bärbara datorer, tråkigt men sant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dibb
VA FAN? ska jag betala över 20k för en chi mei skärm? då ska jag fan lämna tillbaka den!!!!

När du fått datorn, prova skärmen och se vad du tycker - tycker du det ser bra ut så är det ju ingen anledning att lämna tillbaka den bara för att.

Så länge man inte håller på med professionell fotoeditering så är det enligt mig inte mycket att bry sig över, och gör man det så borde man ändå inte sitta vid en TN-panel. Köp en extern skärm som har en bra panel och gör färg-viktiga saker där.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Gällande olika tillverkare på skärmarna så gör ALLA tillverkare så.
Hade dem inte gjort det så hade lagrerna tagit slut och kunderna hade fått vänta.

Permalänk
Medlem

Fick min MB igår och var glad i ungefär 5 minuter efter det att jag startat upp och börjat kolla runt. Första Macen så det känns lite ovant, men det ska man väl komma över..

Det som däremot gör mig mindre glad, ja, man skulle kunna kalla det förbannad är att någon idiot har skickat fel dator. Beställde en MB med 2.4 CPU, 4 Ram och så levereras den klenare modellen...
Så, nu sitter jag och väntar på att klockan ska bli nio så jag kan prata med Apple Store.

Fan, nu blir det mer väntan

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Gällande olika tillverkare på skärmarna så gör ALLA tillverkare så.
Hade dem inte gjort det så hade lagrerna tagit slut och kunderna hade fått vänta.

Mm, precis. Jag påpekade också detta tidigare. Skillnaden är att Apple-köpare oftast är ganska petiga och om något "sånt här" kommer ut så blåser man upp det snabbt och effektivt.

Det har varit och kommer vara så här med i princip alla tillverkare i många många år.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt att Apple snålat ned så mycket på en så betydelsefull komponent i 13-tummaren. Mindre formfaktor innebär ju inte att man automatiskt accepterar lägre kvalitet. De kunde mycket väl ha satt in en skärm i klass med Pro-modellens, alternativt erbjudit detta som tillval, om priset skiljer sig för mycket mellan Pro- och "non Pro"-skärmarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

VA FAN? ska jag betala över 20k för en chi mei skärm? då ska jag fan lämna tillbaka den!!!!

Har man rätt till att skicka tillbaka den pga det? Distansköplagen?

MarcusS: Jag kan ta den xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adriano18
Det är typ systemverktyg blablablablabla, vet inte exakt. Är du nöjd med din dator Kappy? Vad tycker du om skärmen för serier/film?

Jag är hur nöjd som helst. Mac är fett!

jag har fått 9C89, som enligt de flesta skall vara lite sämre. Frågan är hur stor skillnad det egentligen är mellan de två olika panelerna.

Jag har inte provat någon serie/film än, skall börja föra över lite grejer så kanske provar något sen. Skall först försöka kalibrera bilden och se hur det blir

http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=6498029&postcount=...

detta verkade vara en bra guide, har tankat det programmet så skall prova de senare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
Har man rätt till att skicka tillbaka den pga det? Distansköplagen?

MarcusS: Jag kan ta den xD

jag snackade med apple i måndags tror jag å frågade lite om de där å han sa att om jag inte är nöjd med produkten så har jag 14 dagars ångerrätt. få jämföra den men min vaio å kolla om den är bättre om inte så vill jag lämna tillbaka den!

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrIbra
Väldigt tråkigt att Apple snålat ned så mycket på en så betydelsefull komponent i 13-tummaren. Mindre formfaktor innebär ju inte att man automatiskt accepterar lägre kvalitet. De kunde mycket väl ha satt in en skärm i klass med Pro-modellens, alternativt erbjudit detta som tillval, om priset skiljer sig för mycket mellan Pro- och "non Pro"-skärmarna.

Ja, visst är det tråkigt på ett sätt. Men samtidigt så är det en billigare dator, någonstans måste man ta och skära ner på kostnaderna. Jämför med Air som har en bättre skärm, den är dyrare.

Apple kör hårt på "product distinction" och vill inte erbjuda samma möjligheter i flera av deras datorer - användaren måste välja. Oftare som regel än undantag betyder det att man får köpa en dyrare modell.

Om man hade fått välja modell så hade den här type av diskussioner och hat kommit ut till hela användarskaran och inte bara gnälligt forumfolk.

Majoriteten vet inte om att det fungerar så här.. med alla tillverkare. Jag tror inte jag har hört om någon som blivit förbannad på HP för att dom skickar olika bra skärmar i deras liknande modeller. "Det man inte vet tar man ingen skada av."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Ja, visst är det tråkigt på ett sätt. Men samtidigt så är det en billigare dator, någonstans måste man ta och skära ner på kostnaderna. Jämför med Air som har en bättre skärm, den är dyrare.

Apple kör hårt på "product distinction" och vill inte erbjuda samma möjligheter i flera av deras datorer - användaren måste välja. Oftare som regel än undantag betyder det att man får köpa en dyrare modell.

Om man hade fått välja modell så hade den här type av diskussioner och hat kommit ut till hela användarskaran och inte bara gnälligt forumfolk.

Majoriteten vet inte om att det fungerar så här.. med alla tillverkare. Jag tror inte jag har hört om någon som blivit förbannad på HP för att dom skickar olika bra skärmar i deras liknande modeller. "Det man inte vet tar man ingen skada av."

jo men nu vet vi? xD men hp datorerna är ju inte lika dyra.... när man köper en dator för 20k vill man ju att den ska den bästa skärm apple kan erbjuda!

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem

Har nu kalibrerat min några gånger, och jag kan bara rekommendera det åt alla. Gör verkligen stor skillnad!

En fråga till er som fått era mbs, om ni bankar i ert bord "skramlar" batteriluckan lite då?

Permalänk
Medlem

Jag har kalibrerat min med och är nöjd, iof så va jag nöjd innan oxå. Jag hade säkerligen blivit nöjd med vilken skärm jag än hade fått.
MEN
Många väljer ju mindre skärm för att få en mindre dator. Ska man då få sämre kvalité?

Edit: Kappy, min battlucka skramlar eller låter inget. Lägg en pappersbit mellan så kanske ljudet försvinner. Om du nu behöver banka i bordet.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

om min MBP skramlar så ska jag klaga hos apple...man betalar ju för kvalite!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

jo men nu vet vi? xD men hp datorerna är ju inte lika dyra.... när man köper en dator för 20k vill man ju att den ska den bästa skärm apple kan erbjuda!

Ja visst.. man kan tycka det, men så är det inte. Det är mycket som är fel här i världen som man inte kan göra så mycket åt. Om du anser att det inte är värt det så är det fritt fram för dig att inte köpa en dator. Samma sak här gäller mycket i livet..

Kan tänka mig att det är samma "lotteri" win/lose-situation med denna HPn http://www.dustinhome.se/pd_5010172822.aspx och den kostar också runt 20k! Sanslöst, hur ska man kunna lita på någon längre? Kommer världen att se likadan ut efter det här?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men hur stor skillnad är et egentligen på skärmodellerna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
Men hur stor skillnad är et egentligen på skärmodellerna?

Svårt att säga utan att ha dom uppradade brevid varandra.. Men jag förstår det som att de varianterna som anses vara bra är rättså lika varandra men så finns det i princip en modell man kan få som är ganska sunkig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja visst.. man kan tycka det, men så är det inte. Det är mycket som är fel här i världen som man inte kan göra så mycket åt. Om du anser att det inte är värt det så är det fritt fram för dig att inte köpa en dator. Samma sak här gäller mycket i livet..

Kan tänka mig att det är samma "lotteri" win/lose-situation med denna HPn http://www.dustinhome.se/pd_5010172822.aspx och den kostar också runt 20k! Sanslöst, hur ska man kunna lita på någon längre? Kommer världen att se likadan ut efter det här?

jag ska ha en MBP men jag ska göra så att jag får en bra skärm xP men vilken skärm är den bästa till MBP lr vilken är den dåligaste skärmen isf? men de ndär hp är ju lite har lite bättre grafikkort lr? men är det en dålig skärm i den lr? isf är det surt som fan :s

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

jag ska ha en MBP men jag ska göra så att jag får en bra skärm xP men vilken skärm är den bästa till MBP lr vilken är den dåligaste skärmen isf? men de ndär hp är ju lite har lite bättre grafikkort lr? men är det en dålig skärm i den lr? isf är det surt som fan :s

Som det ser ut håller Pro:n en bra kvalitet på skärmen oavsett skärmmodell, men det är den vanliga MacBooken, dvs. 13-tummaren, som har problem med kvaliteten och där verkar det variera en del beroende på skärmmodell.

Permalänk
Medlem

men jag håller nog med föregående, vill man ha bra bildkvalité är det bäst med en extern skärm.. nästan oavsett vilken 13"are det är? eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Synd att man inte kan lita på Apple n'r det gäller att leverera rätt vara...
Eller det kanske med tillhör win\lose lotteriet?

Edit:
Sådär ja, nu fick jag mail från Apple, beräknad leverans på nästa MB den 20-21 Nov...
Fan vad trist att det ska ta över en månad från första beställningen tills det att man kanske har rätt dator hemma..
Man skulle ju nästan kunna tro att det var Datorbutiken.com man beställt ifrån...

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den jag fick i min (9C84 som jag skrev tidigare) anses väl vara den bästa - vilket känns jäkligt bra. Hade jag fått "mellanmodellen" hade jag säkerligen inte tänkt på direkt ändå.

Har en AS-IPS-panel i min externa skärm på vilken jag gör färgviktigt arbete på. Som sagt, man kan inte förvänta sig att man får en bra panel i en bärbar i vilket fall som helst.

Btw, FX770M som sitter i HPn är baserat på 9600M GT - i princip samma kort som i Macbook Pro:n. Skillnaden ligger i drivrutinerna i princip.

Visa signatur

Permalänk

lite offtopic, men hur gör jag för att nyttja studenterbjudandet backtoschool? Jag köpte min mac med en ipod, och vill få tillbaka en del av pengarna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
lite offtopic, men hur gör jag för att nyttja studenterbjudandet backtoschool? Jag köpte min mac med en ipod, och vill få tillbaka en del av pengarna

http://www.apple.com/se/promo/past.html

Permalänk
Medlem

Vilka configs har ni testat? Jag kör på JC Display, helt klart ett lyft.
Har 9C89, tycker whinet på skärmen är klart överdrivet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hordac
Vilka configs har ni testat? Jag kör på JC Display, helt klart ett lyft.
Har 9C89, tycker whinet på skärmen är klart överdrivet.

"Whinet" är väldigt befogat. Vi talar inte om lågbudgetdator här. Det hade varit en sak om datorn kostat 5-6k, men nu pratar vi om en prisklass runt 12000-15000 kr. Klagomålen är skäliga enligt min åsikt.

Permalänk

Vilket whine? Min har iafl inget whine alls.

Permalänk
Medlem

whine - klagande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrIbra
"Whinet" är väldigt befogat. Vi talar inte om lågbudgetdator här. Det hade varit en sak om datorn kostat 5-6k, men nu pratar vi om en prisklass runt 12000-15000 kr. Klagomålen är skäliga enligt min åsikt.

Nu pratar jag dock inte om vad som sagts i den här tråden, utan vad jag har sett runt om på diverse forum.

Den är enligt mig heller inte närheten lika dålig som jämförelsebilden mellan MBP och vanliga som cirkulerat.

Men absolut, skärmen hade gärna fått ha lite mindre backlight bleed.

Permalänk

Ah, jag vill få lön så jag kan beställa min macbook. Jag är inte orolig för skärmen, sämre än min nuvarande laptopskärm går inte att få.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudburst
Ah, jag vill få lön så jag kan beställa min macbook. Jag är inte orolig för skärmen, sämre än min nuvarande laptopskärm går inte att få.

jag väntar jag med.. suck