Permalänk
Medlem

Ny burk (runt 20,000SEK)

Visst är väl julen älskvärd. Åtminstone när man vet att pengar är prioriterade som högst på önskelistan. Kanske blir det en julstrumpa fylld med tjugotusen svenska enkronor? Om det ändå vore så väl...

Nåväl, min dator kommer, om inte priserna ändras ytterligare, att inhandlas ifrån Alina Systems AB (www.alina.se)

http://www.alina.se/ShopCart.aspx?delway=pp&TWELVE%20HUNDRED%...

Totalt: 19 845 kr
+ Frakt: 144 kr
Att betala: 19 989 kr

Anledningen till varför jag vill ha 12GB internminne (DDR3) är för att detta blir min allra sista spel/medieburk på ett bra tag. Jag skall alltså kunna klara mig med den i åtminstone två, tre år framåt utan att oroa mig över minneskrävande spel och program.

Det jag är osäker på är chassit (midi-tower) och nätaggregatet (750w från Corsair). Det är nämligen så att nätagget placeras i botten på chassit (som de flesta från Antec) och jag vet inte om kablarna räcker helt och hållet.

Fler synpunkter är välkomna, men klaga inte på minnesdelen, för jag är säker där.

Visa signatur

Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.

Permalänk
Medlem

Då Antecs chassin och Corsairs nätagg är väldigt vanliga, och man inte hört något om att kablarna inte skulle räcka, så kan man nog utgå från att de gör det (men någon här kanske har dessa komponenter och kan ge ett säkrare svar?).

WD Black 640GB kanske är värd överväga istället för Seagate-disken, den har fått mycket beröm för god prestanda.

Glöm inte OS om du inte redan har det.

Om du inte blir nöjd med datorn så byter jag den gärna mot ett par strumpor med tomtemotiv eller så.

/PeCe

Permalänk
Medlem

Hej!
Ta dig en titt på Antec P182, och om du köper den lådan se då till att ta dig ordentlig tid och dra kablarna snyggt!
Glöm inte att köpa en bra kylare och kylpasta .

Visa signatur

http://www.photofast.se
High Quality. Innovative thinking.

Permalänk

Som jag har nämnt i en liknande tråd så rekommenderar jag ett annorlunda moderkort om budget tillåter det.
Eftersom du sa att du skulle använda datorn ett tag framöver kanske du gärna vill överklocka och för det behöver du ett stabilt moderkort.
Jag rekommenderar EVGA x58 moderkortet, top of the line!

Permalänk
Medlem

Nu är det så att jag har allt utom burken i sig. Kylpasta, fläktar, operativsystem, tangentbord, möss och högtalare är alltså inget jag behöver tänka på nu, som tur är!

Vad jag har hört så skall 4870X2 vara det bästa, och samtidigt prisvärda, på marknaden i dagsläget. Min tanke var då att kanske, kanske, kanske införskaffa ännu ett sådant senare när priset svalnat, så jag kör i CrossFire.

Är inte mycket för överklockning ännu, då min nuvarande processor med B3-stepping (Q6600) inte tillåter det över huvud taget. Skapade en tråd om överklockning för över 14 månader sedan, kanske finns kvar i dag också?

Men som sagt, detta är delarna jag skall montera ihop inom en-två månader, så är det fler saker ni vill påpeka, go ahead!

Visa signatur

Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.

Permalänk
Medlem

12 GB internminne är overkill enligt mig, kommer aldrig behöva så mycket!

Permalänk
Medlem

I dagsläget, verkligen inte. Men om ett halvår, kanske år? Javisst.

För 20 000 måste ju något vara overkill

Visa signatur

Permalänk

byt hårddisk till en bättre t ex 640 wd

Visa signatur

---------Inget svar är också ett svar--------

Permalänk
Medlem

Har dem 32mb cache då? Jag vill gärna inte spräcka budgeten mer, så om 640gb är dyrare, nej tack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

T ex WD Black 640GB (som har mycket god prestanda) har 32MB cache, den är dock ca 200kr dyrare än den du valt.

/PeCe

Permalänk

12GB RAM kommer vara overkill i mååånga år..
T.o.m 6GB är overkill idag.. 8GB skulle räcka med råge i minst 3 år..

Permalänk
Medlem

Otur att disken är lite dyrare, men förhoppningsvis sjunger priset med någon hundring eller två på en utav komponenterna. Då byter jag gladeligen.

Vilken tur, jag som vill att denna dator skall orka med länge!

Sen är det svårt att förutse vad framtiden har att erbjuda. Inget säger att 12GB internminne är mycket om ett år, då spelen kanske börjar bli för avancerade och minneskrävande? Bäst att vara på den säkra sidan dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Annars finns ju möjligheten att slänga i 3x2GB nu när 6GB räcker gott, och om du om ett år upptäcker att inte ens 12GB räcker, så köper du 3x4GB (eller kanske t o m 3x8GB) då och slänger i.

/PeCe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenyMe
Otur att disken är lite dyrare, men förhoppningsvis sjunger priset med någon hundring eller två på en utav komponenterna. Då byter jag gladeligen.

Vilken tur, jag som vill att denna dator skall orka med länge!

Sen är det svårt att förutse vad framtiden har att erbjuda. Inget säger att 12GB internminne är mycket om ett år, då spelen kanske börjar bli för avancerade och minneskrävande? Bäst att vara på den säkra sidan dock.

det finns en anna som inte är black med 16 mb cache och är billigare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
12GB RAM kommer vara overkill i mååånga år..
T.o.m 6GB är overkill idag.. 8GB skulle räcka med råge i minst 3 år..

Nja. HÅller inte med. Jag hade samma fundering för omkring ett år sedan. Fick svar av TheSquonk här på forumet. Följde hans råd och mosade i 8 gig i den burk jag använder mest. Vista x64 som OS.

Jag har OFTA omkring 80% av RAM utnyttjat enligt Vistas lilla gadget. Vista är extremt bra på att utnyttja RAM, och "cachar" upp i princip allt i RAM när det körs, för snabbare åtkomst än HD.

Ha en hoper feta program igång, photoshoppa lite, rara en fil eller två och flytta data mellan diskar och jag är säker på att man kan maxa 12 gig också

Det skulle vara konstigt om inte framtida operativsystem blir minst lika bra på att använda RAM-minne som Vista. Nu menar jag alltså inte den grundläggande mängd minne som krävs av OS för att överhuvudtaget fungera, utan OS förmåga att använda ledigt RAM-minne.

Jag skulle inte ha något emot att ha 12 gig redan idag

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ser inte meningen med att lägga 20 papp på en burk. för ca halva priset (lite mer) får man en som presterar näst intill likvärdigt och då kan man göra en uppgradering till om 1,5-2 år utan att köpa nytt nätagg och chassi och därmed få en bra dator till i samma budget.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Re: Synpunkter på burk (runt 20,000SEK)

Citat:

Visst är väl julen älskvärd. Åtminstone när man vet att pengar är prioriterade som högst på önskelistan. Kanske blir det en julstrumpa fylld med tjugotusen svenska enkronor? Om det ändå vore så väl...

Nåväl, min dator kommer, om inte priserna ändras ytterligare, att inhandlas ifrån Alina Systems AB (www.alina.se)

Anledningen till varför jag vill ha 12GB internminne (DDR3) är för att detta blir min allra sista spel/medieburk på ett bra tag. Jag skall alltså kunna klara mig med den i åtminstone två, tre år framåt utan att oroa mig över minneskrävande spel och program.

Det jag är osäker på är chassit (full-tower) och nätaggregatet (750w från Corsair). Det är nämligen så att nätagget placeras i botten på chassit (som de flesta från Antec) och jag vet inte om kablarna räcker helt och hållet.

Fler synpunkter är välkomna, men klaga inte på minnesdelen, för jag är säker där.

Jag tycker att det är en kanondator du har plockat ihop!

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem

Re: Synpunkter på burk (runt 20,000SEK)

Citat:

Det jag är osäker på är chassit (full-tower) och nätaggregatet (750w från Corsair). Det är nämligen så att nätagget placeras i botten på chassit (som de flesta från Antec) och jag vet inte om kablarna räcker helt och hållet.

Vad kul att det är någon som tänker nästan likadant som mig. Har tänkt samma chassie, samma moderkort ,samma grafikkort ja i princip allt utom 12gb ram som jag tycker verkar lite overkill:P Men det verkar iallafall som du och jag kommer att ha en kul jul:D

Visa signatur

Datorn: Antec 1200, Asus P6T Deluxe, i7 920 @ 3,6 ghz Noctua, GTX 295, Corsair 3x2gb, Corsair Force GT 120GB, WD 640 black, Corsair 750w, DE floppyDTV.

Permalänk

Angående chassit...
Fundera på NZXT Zero FullTower http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=NZXTZEROB... jag har det och jag är mera änn nöjd och du sparar runt 150sek som du då kan lägga på wd 640gb hårdskivan...

Visa signatur

| Amd Phenom2 965 + Hyper 212 Plus | 8GB DDR3 Kingston HyperX Genesis | Intel X25-M SSD 80GB + WD500GB + WD1TB |Asus GTX 560 Ti DirectCU II TOP | Asus CROSSHAIR III | NZXT Zero Full Tower | Zalman 750W Heatpipe | Windows 7 Pro |

Permalänk
Medlem

Tack alla för att ni fortfarande skriver och håller tråden levande!

Angående hårddisken vill jag nog ha en hårddisk med större cache. Men, som ni alla vet, har jag inte lagt någon beställning ännu. Allt kan ändras, bara det inte spräcker budgeten!

Angående chassit... Jag har för nuvarande ett NZXT HUSH som jag stortrivs med. Nackdelarna är dock att det samlar damm utan dess like och måste dammsugas ofta. Chassit är av midi-tower storlek och har väldigt dåligt luftflöde, tyvärr. Ljuddämpningen som faktiskt följer med stock hjälper knappt alls, speciellt inte när jag har en stor Zalman processorfläkt. Det är snyggt, javisst, men täcker få utav mina krav.

Anledningen till varför jag vill ha ett Antec Twelve Hundred är framför allt luftflödet. Full-tower pga storleken, vill ha en stor låda där jag enkelt kan byta ut komponenter eller fylla med fler i framtiden om det skulle behövas. Chassit är dessutom relativt billigt för att ha så pass bra kylning. Sen får vi inte glömma bort att det är otroligt sexigt med ett kolsvart chassi med 200mm fläkt i toppen

12GB är overkill, det håller jag med om. Men lika bra att plocka ner ett par nu eftersom jag ändå skall använda mig utav 64-bitars Vista Ultimate och spela nya spel, använda nya medieprogram och musikprogram som Cubase och Fruity Loops.

Nåväl, hårddisken får jag tänka om på...

Något jag kom att tänka på igår natt, strax innan jag somnade, var om 750watt verkligen räcker för att släcka törsten till resten av komponenterna? Har hört att 4870X2 slukar, likaså nya i7 920...

Vill inte heller att nätaggregatet skall leva på gränsen till dödsfall. Vill ha mycket ström över, så att jag inte råkar ut för blue screens, oväntade avstängningar etc.

Skriv på!

Visa signatur

Permalänk

Antec Twelve Hundred är midi tower.. inte full tower..

Corsair 750W räcker fint.

Permalänk
Medlem

Mmm, 750W räcker fint. Och det där är inte ett full tower

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk

P182 anyone? Den kommer låta somfan.

Permalänk
Medlem

Som någon nämnde tidigare så är det mycket bättre att köpa ny dator lite oftare än med minst 3 års mellanrum. Då får man en bra datorn hela tiden. Köper man istället en för 20k nu och väntar 3.5 år så har du en dator om en vecka som du inte alls utnyttjar allt från (t.ex. minnet) och om 3.5 år är grafikkortet och hårddisken kassa :/
Så alltså, har man tålamod att bygga/köpa ny dator oftare OCH har nog bra hand om pengar för att kunna lägga undan en del så får man bättre dator och dessutom jämnare (inte jätte bra ett tag och dålig ett tag).

Men du gör förstås som du vill. Hade jag köpt en dator för 20k idag hade jag köpt 8gb minne och istället lagt mer på moderkort och hårddisk.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wannabeee
P182 anyone? Den kommer låta somfan.

Twelve Hundred är inte alls så högljudd.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Troyan
Hej!
Ta dig en titt på Antec P182, och om du köper den lådan se då till att ta dig ordentlig tid och dra kablarna snyggt!
Glöm inte att köpa en bra kylare och kylpasta .

Håller med fullständigt

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem

Om man vill klara sig 3 år så är det grymt mycket bättre att bara köpa en burk för 12000:- och sen efter 1,5 år sälja den för 4000 och köpa en ny burk för 12000:-.

Ta och göra lite research hur lång tid en burk håller sig så ska du se...nästan inga burkar räcker i 3 år.

Gjorde lite snabb research åt dig:
Pentium D släppt Maj 2005 (ungefär 3 år sedan) 2,8-3,0 Ghz
Geforce 7900G2X släpptes runt 2005-2006 (cirka 3 år sedan)

Testa spela crysis med det och crysis släpptes för ett halft år sedan.
Det går säkert men inte kommer det vara bra.

Permalänk
Medlem

4GB är overkill idag. 2Gb räcker alldeles utmärkt. Du kommer inte behöva 12GB de närmaste 10 åren.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
4GB är overkill idag. 2Gb räcker alldeles utmärkt. Du kommer inte behöva 12GB de närmaste 10 åren.

lol, håller delvis med, fast 4GB med vista är inte overkill, kanske med XP men inte med Vista.

Permalänk
Medlem

varför ens köpa i7c nu, den är ligger ju på överpris och om ½ år så kommer priset garanterat att ha sjunkit till den bättre nivå. Dessutom så kommer nya moderkort och bättre funktioner till den nya serien hela tiden, så jag skulle inte ha köpt den än, snarare uppgraderat mig om ca 1-1½ år då priset och hårdvaran är den rätta. Din setup du har nu kommer aldrig hålla i 3 år, möjligtvis processor/moderkort/ram, men du kommer ALLTID få behöva uppgradera grafikkort/hårddisk.