Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Urq
Är sugen på en 1000H kommer till 90% att surfa så jag undrar över detta:
går det snabbt att öppna sidor på sweclockers och att söka delar o ändra sökalternativ på prisjakt ? och hur funkar det med att kolla film på youtube?

Vilken hastighet har ni fått på minnet som sitter i era 1000H ? för om jag fattade det rätt så var det bara 400mhz minne i den sweclockers prövade och därför fick den dålig prestanda i testet..

Hur snabba 2gb minnen klarar den?

Går det att överklocka den till 2ghz även om man kör på batteriet och isåfall hur mycket kortare blir batteri tiden?

Hur bra funkar det inbyggda trådlösa nätverkskortet, nån som tycker det har dålig räckvidd eller andra problem?

Jag förstår att detta är sweclockers men varför vill man överklocka denna lilla laptopen, dessutom enbart för att surfa på den. Den kommer aldrig att bli snabb hur mycket man än överklockar men perfekt för kontorsanvändning. Allt från Office-paketet, youtube, prisjakt, sweclockers, läsa PDF-filer osv funkar helt ypperligt... Dock tar det lite tid att vänja sig vid tangentbordet samt att det blir en hel del scrollning eftersom skärmen inte är särskilt hög.

Förväntar man sig prestanda som från en dubbelkärnig processor med 15" skärm så ska man inte köpa denna. Å andra sidan tycker inte jag man kan göra mycket mer på en billig 15" laptop än vad man kan på en 1000h. Det är surfa, Word och titta på film de är lämpade för och därför tycker jag 1000h är den perfekta kamraten. Man kan ha med honom överallt utan att man känner av honom i väskan och med en batteritid som inte ger upp direkt efter start.

Permalänk
Medlem

En kompis köpte för några veckor sedan på The Phone House en:
Webbook Elonex som har 1.6ghz, 1gb ram, 80gb hd. (hittar den dock inte längre..)
Och på vissa youtube klipp så hackar bilden till för honom, därför undrar jag om överklockning under batteri drift för det kanske hjälper att klocka upp den så man slipper detta hackande..
Och MSI wind ska ju tydligen ha/få nån boost knapp så du std kan klocka upp den.

Så frågan kvarstår kan man köra 2ghz under batteri drift eller är det nån spärr så det bara funkar med nätkabeln i ? och nån som vet om det e lika på Msi Wind?

Undrar även om minne, sökte på Prisjakt o hittade bara 2st på 2gb ?
Corsair 2gb 667mhz
OCZ 2gb 800mhz
Men stämmer det att 1000H bara klarar max 667mhz minnen ?
Nån som vet av fler 2gb so-dimm ddr2 minnen som inte prisjakt visar..?

Permalänk
Medlem
Citat:

En kompis köpte för några veckor sedan på The Phone House en:
Webbook Elonex som har 1.6ghz, 1gb ram, 80gb hd. (hittar den dock inte längre..)
Och på vissa youtube klipp så hackar bilden till för honom, därför undrar jag om överklockning under batteri drift för det kanske hjälper att klocka upp den så man slipper detta hackande..

Om jag minns rätt så har Webbook Elonex en VIA processor istället för en Intel atom, vilket gör att den inte hänger med, men att överklocka en sån här laptop verkar bra risktabelt. Varför inte endast uppgradera med ett 2gb minne?

Visa signatur

-._.-

Permalänk
Medlem

Jasså, ja om det sitter en sämre processor i Elonex så kan ju det förklara saken..

Jag tänkte köpa 2gb minne, därför jag ställt frågan om det e corsair 2gb 667mhz som gäller eller om det finns fler fabrikat?

Varför skulle det vara riskabelt att överklocka 1000H?? den innehåller väll samma delar som MSI WIND ? OCh eftersom MSI går ut med att det finns nytt bios så du kan köra den i 2ghz och med full garanti så ser inte jag hur det skulle kunna hända nått om man kör 1000H i 2ghz..

http://www.sweclockers.com/nyhet/8470-msi_wind_netbook_som_ka...

Permalänk
Medlem
Citat:

Jasså, ja om det sitter en sämre processor i Elonex så kan ju det förklara saken..

Jag tänkte köpa 2gb minne, därför jag ställt frågan om det e corsair 2gb 667mhz som gäller eller om det finns fler fabrikat?

Varför skulle det vara riskabelt att överklocka 1000H?? den innehåller väll samma delar som MSI WIND ? OCh eftersom MSI går ut med att det finns nytt bios så du kan köra den i 2ghz och med full garanti så ser inte jag hur det skulle kunna hända nått om man kör 1000H i 2ghz..

http://www.sweclockers.com/nyhet/8470-msi_wind_netbook_som_ka...

CPY kylningen mm kanske är med tilltagen i MSIn?

/R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robber
CPY kylningen mm kanske är med tilltagen i MSIn?

/R

Ja så kanske är fallet men jag tror endå det ändå inte ska vara några problem att dra upp 1000H till 2ghz heller. CPU kylaren går aldrig på någon vidare fart för mig utan kanske max 30% Eller så är den bara väldigt väldigt tyst? Så kan man leva med att den kanske varvar upp några steg till så tror jag det inte är några problem att få upp 1000H till 2ghz.
Fast nu förstår jag ju inte riktigt meningen med detta då det knappast kan ge någon speciell prestanda ökning. Däremot tror jag ju att 2gb minne hjälper till för dom som vill titta på 1080hd filmer och såna saker. Fast det är ju alltid roligt att leka så va vet jag. Tror det mer är ett försäljningstrick från MSI´s sida.
//Club01

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

Varför skulle inte 24% högre klockning ge nån prestanda ökning??

Jag tror det kommer komma massa nya Asus Eee o Msi wind osv med högre klockning nästa år..
Men då lär dom flesta Sweclockers användare ändå köpa den billigaste o klocka upp den som alla nu gör med core2duo/quad osv...

Permalänk

vilket läge ska man välja om man kör utan laddning när man :

kollar på film ?

surfar ?

är de auto power saving eller power saving som gäller ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

power saving.. kolla film eller surfa är ju inget som kräver super prestanda precis..

Visa signatur

Fractal Terra | ASUS ROG STRIX B850-I | 9800X3D + Thermalright X47 | 64 GB D5 6000 MT | 9070 XT

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk

ska man inte ha auto power saving på när man tittar på film under tiden då man inte laddar batteriet ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersB
power saving.. kolla film eller surfa är ju inget som kräver super prestanda precis..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samispringsteen
ska man inte ha auto power saving på när man tittar på film under tiden då man inte laddar batteriet ?

då spelar det väl ingen roll vad man har..

Visa signatur

Fractal Terra | ASUS ROG STRIX B850-I | 9800X3D + Thermalright X47 | 64 GB D5 6000 MT | 9070 XT

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk

de drar väl mer på batterit när du har t ex super performance än t ex power saving eller auto power saving. Power saving & Auto power saving, vad är skillnaden ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Power saving låser väl frekvensen till den låga hastigheten hela tiden?

Permalänk
Medlem

förlåt mig.. jag läste "då man laddar batteriet" ..

men då man inte laddar batteriet och ser film så är det ju uppenbart att man ska ha på power-saving.. trodde jag hade svarat på det tidigare..

Visa signatur

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför skulle inte 24% högre klockning ge nån prestanda ökning??

Jag tror det kommer komma massa nya Asus Eee o Msi wind osv med högre klockning nästa år..
Men då lär dom flesta Sweclockers användare ändå köpa den billigaste o klocka upp den som alla nu gör med core2duo/quad osv...

Klart att det kommer nya nästa år. Annars skulle dom ju inte få mycket sålt. Men frågan är ju sen om de behövs. Den här 1.6Ghz som sitter i nu duger ju åt precis det den är byggt för att göra. Just surfa chatta göra lite skrivarbete på. Så dom högre klockfrekvenserna som dom säkerligen kommer att komma med är ju bara lite av ett försäljningstrick. Precis som det alltid har varit i datorvärlden. Så ja de är ju roligt att dom kommer med nya om det blir lika pris men att klocka upp den man har känns ju ganska onödigt. Kan ju inte precis spela några mer spel på den förde.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |

Permalänk
Relik 📜

Det som jag kan se en fördel med skulle väl vara DualCore-modellerna, högre klock per kärna är inget jag själv tror jag skulle ha nytta av..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på att köpa en EEE 1000 ganska omgående.

Det jag funderar över är ifall man skall byta minnet i den? Enligt testet här på Sweclockers blev 1000H slagen pga att minnet i den var något slöare än de andra som testades. Jag har läst någonstans att det sitter ett 400Mhz minne i den från början. Men om man byter ut det till ett 2GB minne på 667Mhz istället så borde det ge lite extra skjuts.

Asus 2048MB DDR2 PC2-5300 667MHz (Passar Asus EEE)
http://www.webhallen.com/prod.php?id=90981

Visa signatur

ASUS A8N-SLI Deluxe // AMD Athlon 64 3200+ (Venice) // Corsair 2x1024Mb CL2 pc3200 // PowerColor Radeon Bravo X700 256MB // 2 st Hitachi Deskstar T7K250 250GB // Cooler Master Wave Master Chassi Svart // Hiper Nätaggregat Type R 480W // LG TFT 17¨ L1780Q 8ms

(På sin tid en kraftfull dator... nu en knappt fungerande)

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P A F
Funderar starkt på att köpa en EEE 1000 ganska omgående.

Det jag funderar över är ifall man skall byta minnet i den? Enligt testet här på Sweclockers blev 1000H slagen pga att minnet i den var något slöare än de andra som testades. Jag har läst någonstans att det sitter ett 400Mhz minne i den från början. Men om man byter ut det till ett 2GB minne på 667Mhz istället så borde det ge lite extra skjuts.

Asus 2048MB DDR2 PC2-5300 667MHz (Passar Asus EEE)
http://www.webhallen.com/prod.php?id=90981

Jag har bytt upp mig till 2GB 667MHz. Har även för mig att det som satt i från början hade ett tryck med "5300" alltså 667MHz.

Edit: Har nu kollat upp det.
Min 1000H levererades med ett "1GB SOD PC2-5300 CL5"-minne.
Med andra ord ett 667MHz.

Förmodligen blev det uppdaterat samtidigt när de bytte ut 80GB-hårddisken till en 160GB.

Permalänk
Medlem

Billigaste 2gb jag kan se är Corsair's hos TBH 239kr, med frakt blir det 278kr
Dom har förövrigt många olika märken med 2gb..
http://www.tbh.se/index.asp?id=3&kat_id=2270&prod_id=32554

Nån som hittar billigare än det ??

Undrar lite om batteri tiden, ni som kört nått rejält batteri sluckande hur kort har batteri tiden blivit?

Hittade detta: 10cell med 11000mAh
http://www.dustinhome.se/pd_5010198441.aspx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
Jag har bytt upp mig till 2GB 667MHz. Har även för mig att det som satt i från början hade ett tryck med "5300" alltså 667MHz.

Edit: Har nu kollat upp det.
Min 1000H levererades med ett "1GB SOD PC2-5300 CL5"-minne.
Med andra ord ett 667MHz.

Förmodligen blev det uppdaterat samtidigt när de bytte ut 80GB-hårddisken till en 160GB.

OK, men det låter bra. Då borde 1000H rimligen prestera lika bra som LG och Asus ifall man gjorde om testet. Då är det kanske ingen panik att byta direkt ifall man inte känner att man bör ha 2Gb.

Nu handlar visserligen denna tråd om 1000H så detta kanske inte passar in riktigt... så om ni inte vill smutsa ned tråden så skicka gärna ett PM.

Mitt problem är att det är svårt att välja... jag byter inte grejor så ofta och man får ju ta hänsyn till familjen... (har säkert lagt 100 000 på hemmabiogrejor osv)

Jag var på väg idag för att köpa en och så frågade frun ifall jag var säker på att det var en sådan jag ville ha... borde du inte köpa en mer rejäl så du verkligen blir nöjd?!

Min fundering är ifall man borde lägga 8-10-tusen på en lite större modell med Blueray och HDMI samt annat lull lull... eller en 1000H + PS3...

Det är ju riktigt kul med en kraftfull datorn men den blir också mer släpbar än bärbar jämnfört med 1000H.
Som mediaspelare/spelmaskin borde väl en PS3 vara minst lika bra jämnfört med en bärbar kopplad mot TV:n.

Visa signatur

ASUS A8N-SLI Deluxe // AMD Athlon 64 3200+ (Venice) // Corsair 2x1024Mb CL2 pc3200 // PowerColor Radeon Bravo X700 256MB // 2 st Hitachi Deskstar T7K250 250GB // Cooler Master Wave Master Chassi Svart // Hiper Nätaggregat Type R 480W // LG TFT 17¨ L1780Q 8ms

(På sin tid en kraftfull dator... nu en knappt fungerande)

Permalänk
Medlem

Köpte en 904 till Dottern och efter lite velande köpte jag nu en 1000H till mej själv...
Dom är ju i stort sett likadana förutom skärmstorleken och CPU.

Undrar däremot över virusskydd. Med 904,an följde det med NOD 32 vilket jag gillar. Men med denna (1000H) följde det inte med ngt, virusskydd alls vad jag kan se...

Hur är det för er andra som har 1000H? jag trodde det skulle vara samma mjukvara i den som i 904,an...

Permalänk

Installerade Vista basic och det fungerar riktigt bra. Så nu har jag dualboot med mitt XP. Lite svårt att få det trådlösa att fungera men det löste sig med dom nyare drivisarna från ASUS hemsida. Och 2Gb minne är en fördel förståss. Även nödvändigt att uppgradera rivrutinerna för grafikkortet med sökning online.

Permalänk

Drapåtrissor2>> Varför inte slänga in windows 7? Ska kräva mindre prestanda än vista.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte installera Windows Vista. Hur går jag tillväga om jag vill installera det från en extern usb-hd och vill att Vista-installationen ska bara bootbar när jag startar om datorn? Bara att kopiera över skivinnehållet till roten på hdn eller?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fiskmasen_99
Drapåtrissor2>> Varför inte slänga in windows 7? Ska kräva mindre prestanda än vista.

Finns väll bara Windows 7 beta ? då är det bättre att ha Windows Vista

Visa signatur

-._.-

Permalänk
Medlem
Citat:

OK, men det låter bra. Då borde 1000H rimligen prestera lika bra som LG och Asus ifall man gjorde om testet. Då är det kanske ingen panik att byta direkt ifall man inte känner att man bör ha 2Gb.

Nu handlar visserligen denna tråd om 1000H så detta kanske inte passar in riktigt... så om ni inte vill smutsa ned tråden så skicka gärna ett PM.

Mitt problem är att det är svårt att välja... jag byter inte grejor så ofta och man får ju ta hänsyn till familjen... (har säkert lagt 100 000 på hemmabiogrejor osv)

Jag var på väg idag för att köpa en och så frågade frun ifall jag var säker på att det var en sådan jag ville ha... borde du inte köpa en mer rejäl så du verkligen blir nöjd?!

Min fundering är ifall man borde lägga 8-10-tusen på en lite större modell med Blueray och HDMI samt annat lull lull... eller en 1000H + PS3...

Det är ju riktigt kul med en kraftfull datorn men den blir också mer släpbar än bärbar jämnfört med 1000H.
Som mediaspelare/spelmaskin borde väl en PS3 vara minst lika bra jämnfört med en bärbar kopplad mot TV:n.

Hej!

En PS3 går inte att ha som mediastation då den är väldrigt begränsad när det gäller format mm. Stödjer tex inte .mkv men det går att konvertera filerna men hur skoj blir det i längden? Den har styrkan men inte mjukvaran för det tyvärr. Ska du endast surfa och inte spela på datorn så köp en EEE1000 och en popcorn alt mediabox som jag själv använder varje dag. Funkar riktigt bra nu med senaste uppgraderingarna, dock är det en annan tråd och jag vill inte heller smutsa ned för mycket. PS3/Xbox är för att spelam, finns inget större mediacentervärde i de i dagens läge.

/R

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har tänkt tanken jag men kom ganska snabbt på andra tankar:

Varför vill jag ha 1000h? Jo för att den uppfyller det jag behöver = anteckningsblock på jobb etc, flytta filer, mp3, film på resa, gps om jag skaffar en puck osv. Detta uppfyller förvisso en dyrare dator också men där tappar man ofta smidigheten och framförallt det billiga priset som är själva charmen med det hela.

Kollade runt lite förut för att jag tycker att 11" skärm vore det optimala, o visst Asus har en 11", 1.25 kg, duo processor men fortfarande 667MHz ram och bara 120gb hdd för den nätta summan av 15.495:- eller 21.676 kr om kreditköp...

Jag kommer skaffa en 1000h, äntligen en dator som redan är omodern när man köper den fast i ett smidigt format Tänk dig värdeminskningen på ovanstående 11" Asus, lansering innan jul sen några veckor efter dumpas priset för att det inte säljer och så är den prismässigt död även på blocket.

Vänligen

Visa signatur

Started out with nothing and I still got most of it left

Permalänk
Medlem

Ovanstående talare här pratar om att han ska använda sin 1000H till GPS bland annat. Då har jag lite funderingar angående detta.
Går det till exempel att använda sig utan den GPS enheten som jag fick med till min SE P1i? Den använder förvisso blåtand men det har ju även Asus i sin 1000H. Och eftersom jag redan har en så anser jag det onödigt att införskaffa mig en ny med USB.

Så är det möjligt att använda sig av denna enhet eller måste jag helt enkelt skaffa mig en ny om jag vill använda den som GPS lösning?
Sen eftersom jag är helt efter vad angår det här med GPS så kan jag även passa på att fråga om det finns några lämpliga program att använda i datorn som GPS mjukvara. Naturligtvis är gratis bäst.

//Club01

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte prövat själv men ser ingen anledning till att det inte skulle fungera, vad är det för gps mottagare med blåtandsanslutning? Kanske någon som har erfarenhet av just den... o så

MVH

Visa signatur

Started out with nothing and I still got most of it left