Datorbutiken.com i konkurs

Permalänk
Melding Plague

Datorbutiken.com i konkurs

Shoppingsajterna Svenska AB, bolaget bakom Datorbutiken.com, har gått i konkurs efter en lång tid av turbulens och finansiella svårigheter. Många kunder står nu handfallna med lagda förskottsbetalningar och hoppet om att få sina pengar återbetalade

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ajdå, inte bra

Permalänk

Skitbra, med tanke på att jag har en innanliggande order som jag har betalat i förskott där!

Visa signatur

ASUS Z87-A - ATX / Z87 | 2 * ASUS GeForce GTX 780 3GB (GTX780-3GD5) | Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz CL9 (CMZ16GX3M2A1600C9) (2x8GB) | Corsair Hydro H100 CPU Kylare | Corsair PowerSupply (PSU) HX1050 1050W 80+ Gold | Fractal Design Define R4 Pearl Black | Intel Core i7-4770K | Samsung 840 Pro Series SSD 256GB SATA3

Permalänk

Synd. Jag har bara goda erfarenheter av företaget. RIP.

Nu är bara frågan om vilket företag som kommer köpa upp namnet, det borde ju vara värt en del i alla fall.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

*Snyft*

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Tråkigt ,men det anade man nästan RIP

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

min favortisajt att handla från :'(

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Tråkigt tråkigt.
Själv tycker jag att datorbutiken.com var en av dom bästa och största.

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem

Mwhahaha, ne det är tråkigt att DB gått under nu... trodde inte det skulle hända men aja butiker kommer butiker går..

Permalänk
Hjälpsam

Tråkigt, men något hände i Våras, servicen blev sämre, jag fick en känsla av att dom bara försökte sälja ut lagret och slutade lita på dom.
@FreddieBoo Hoppas att du får tillbaka dina pengar, har du handlat via kreditkort kan du höra med kreditkortsföretaget vad som gäller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

De var tråkigt att höra. Då kommer väll knappast min beställning till nya burken.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Attans då, jag som hade sparat ihop 117 poäng där:/

EDIT: ni som har beställt och redan betalat.

Frågor och svar
Fråga: Jag har en order hos datorbutiken.com - kommer jag få den levererad?
Svar: Nej, troligtvis inte. Alla leveranser har stoppats men vissa kan redan vara på väg.

Fråga: Jag har betalat min order med kort, hur får jag tillbaka mina pengar?
Svar: Kontakta banken/kortutställaren och reklamera din betalning. På de flesta bankers hemsidor finns blanketter för detta att ladda ner.

Fråga: Jag har betalat min order i förskott, hur får jag tillbaka mina pengar?
Svar: Kontakta konkursförvaltaren så snart sådan utsetts och framför dina anspråk.

Fråga: Jag har en defekt vara som skall returneras, hur gör jag med den?
Svar: Kontakta tillverkaren i första hand, många tillverkare har egen serviceorganisation.

Fråga: Jag har ett inneliggande returärende, vad händer med detta?
Svar: Kontakta konkursförvaltaren, be att få varan tillbaka, kontakta därefter tillverkaren.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

jaha inte undra på när alla core i7 processorer är borta där. det var synd jag tyckte dom var bra

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Det trodde jag inte faktiskt. Trodde att dom på nåt sätt skulle överleva, trots att allt blev så mycket sämre på "slutet". Storleken spelar ju roll ibland.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Avstängd

Synd, var en gång sveriges bästa sajt enligt mig (inom datorer/datordelar).

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Tråkigt, men något hände i Våras, servicen blev sämre, jag fick en känsla av att dom bara försökte sälja ut lagret och slutade lita på dom.
@FreddieBoo Hoppas att du får tillbaka dina pengar, har du handlat via kreditkort kan du höra med kreditkortsföretaget vad som gäller.

Nej, har dessvärre betalat via bankgiro.. Det jäkliga är att jag har haft mailkontakt med dem hela förra veckan på grund av min försenade order (de svarade inte på telefon). När de kom fram att komponenterna som jag beställde den 30 oktober inte ens skulle komma fram den här veckan, bad jag i fredags om att göra återköp på min order. Jag fick följande svar:

Hej

Det är fortfarande förseningar på lagret varför ordern ej lämnat lagret än. Det ser dock ljusare och ljusare ut för varje dag främst pga att lagerpersonalen jobbat på hårt och börjar komma ikapp. Vi har senaste tiden gjort stora omställningar vilket för framtiden är nödvändigt men under en period skapar det också problem med försenade leveranser. Det vi gjort är att flytta lagret och byta logistiklösning, allt detta har också inneburit att vårt gamla IT-system behövde göras om. Det som hänt rent praktiskt är att leveranser under en tid ej gått i tidsordning som tidigare. Vi har dock fullt fokus på detta och lagerpersonalen jobbar nu på att skicka ut de äldsta beställningarna först och främst.

Med vänlig hälsning
Fredrik/Kundservice

Jäkligt jobbigt då jag är student och inte har så bra med pengar rent generellt. Har köpt ett HTPC-chassi från webbhallen, och komponenter för 4500:- från Datorbutiken.

Visa signatur

ASUS Z87-A - ATX / Z87 | 2 * ASUS GeForce GTX 780 3GB (GTX780-3GD5) | Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz CL9 (CMZ16GX3M2A1600C9) (2x8GB) | Corsair Hydro H100 CPU Kylare | Corsair PowerSupply (PSU) HX1050 1050W 80+ Gold | Fractal Design Define R4 Pearl Black | Intel Core i7-4770K | Samsung 840 Pro Series SSD 256GB SATA3

Permalänk
Medlem

R.I.P Datorbutiken Må du vila i frid.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är tråkigt att männsikor förlorar jobbet. Men jag slutade handla hos DB någon gång 2000. Ett tag fann inte ens ett nr man kunde ringa till och om man skulle reklamera någonting vägrade dom ta i det och skickade ett A4 med instruktioner över hur du ska packetera. Min uppfattning har varit att DB har haft sämst kundservice bland det stora online sidorna. Så jag kan inte säga att jag är förvånad att detta händer.

Permalänk
Medlem

Whut? Känns ju lite som ett skämt av nått slag. Varför har jag fått ett nyhetsbrev med veckans erbjudanden om sajten har begärt konkurs?

Och varför lurar dom in nya kunder så sent som igår?

Antingen så är det jävligt tveksamt skött från Shoppingsajternas sida, eller så är det ett skämt / hack.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

De har gått samma öde som klassikern Skribofont om någon minns de? De var riktigt stora och bra en gång i den men så sunkade de ned sig och kånkade. Precis samma historia för db. Trisst men tyvärr sånt som händer. Alltid tråkigt att en aktör försvinner även om man inte längre handlar där.

/R

Permalänk
Medlem

Det första jag tänker på är "stackars alla människor som betalat i förskott".

Hoppas allt löser sig

Permalänk

Känns overkligt. Läste veckans nyhetsbrev från dom innan jag gick till sweclockers sida.
Köpt några datorer där under livet dock inte på senare tid då lagren var tomma. RIP

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nickecs
Det första jag tänker på är "stackars alla människor som betalat i förskott".

Hoppas allt löser sig

Har de betalt med visa eller motsvarande så är de försäkrade via det.

/R

Permalänk
Avstängd

Jag hade en känsla av att dom skulle gå i konkurs,

R.I.P DB

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk

/ /
Synd alltid gillat deras butik.
Någon som vet vad som händer med deras lager? skickas allting tillbaka eller kommer dem sälja dem för en billigare peng?

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk

Skulle tro att lagret säljs ut för en billig penning till någon annan aktör. Detta för att kunna betala av allt vad konkurs innebär.

Visa signatur

ASUS Z87-A - ATX / Z87 | 2 * ASUS GeForce GTX 780 3GB (GTX780-3GD5) | Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz CL9 (CMZ16GX3M2A1600C9) (2x8GB) | Corsair Hydro H100 CPU Kylare | Corsair PowerSupply (PSU) HX1050 1050W 80+ Gold | Fractal Design Define R4 Pearl Black | Intel Core i7-4770K | Samsung 840 Pro Series SSD 256GB SATA3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plexorg
/ /
Synd alltid gillat deras butik.
Någon som vet vad som händer med deras lager? skickas allting tillbaka eller kommer dem sälja dem för en billigare peng?

konkursförvaltaren lägger sina långa fingrar på det. Säljs nog sedan på auktion, sen när allt är gammalt så kolla blocket om 6månader

/R

Permalänk
Medlem

R.I.P

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FreddieBoo
Nej, har dessvärre betalat via bankgiro.. Det jäkliga är att jag har haft mailkontakt med dem hela förra veckan på grund av min försenade order (de svarade inte på telefon). När de kom fram att komponenterna som jag beställde den 30 oktober inte ens skulle komma fram den här veckan, bad jag i fredags om att göra återköp på min order. Jag fick följande svar:

Hej

Det är fortfarande förseningar på lagret varför ordern ej lämnat lagret än. Det ser dock ljusare och ljusare ut för varje dag främst pga att lagerpersonalen jobbat på hårt och börjar komma ikapp. Vi har senaste tiden gjort stora omställningar vilket för framtiden är nödvändigt men under en period skapar det också problem med försenade leveranser. Det vi gjort är att flytta lagret och byta logistiklösning, allt detta har också inneburit att vårt gamla IT-system behövde göras om. Det som hänt rent praktiskt är att leveranser under en tid ej gått i tidsordning som tidigare. Vi har dock fullt fokus på detta och lagerpersonalen jobbar nu på att skicka ut de äldsta beställningarna först och främst.

Med vänlig hälsning
Fredrik/Kundservice

Jäkligt jobbigt då jag är student och inte har så bra med pengar rent generellt. Har köpt ett HTPC-chassi från webbhallen, och komponenter för 4500:- från Datorbutiken.

Fyfan, det där är lägre än Glocalnet. Hoppas konkursförvaltaren kan få ut lite pengar för deras lager och att de begärde konkurs när de fortfarande inte hade för stora skulder - annars lär ni konsumenter få kämpa ordentligt för att ens få ut ett öre.

Är glad att min storebror fick sina delar till slut, han gjorde en beställning för två månader sedan som "var i lager" men ändå tog en månad att skicka ut...

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Tradigt, en en gång viktig spelare på marknaden går i graven.. RIP DB!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus