Datorbutiken.com i konkurs

Permalänk

Vilken tur att jag inte köpte något från DB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NLFxp
Hur får man tillbaka förskottsbetalda pengar med VISA ?
Swedbank hänvisar mig bara till konkursförvaltaren

Det gäller endast om du har betalat med kreditkort, inte bankkort. Dvs. om du har betalt med kort och pengarna har dragits direkt från kontot så har du inte mer skydd än om du betalt kontant (dvs. inget). Har du däremot betalat med kredit, där du får dina inköp på faktura en gång i månaden, eller liknande, så ska du få pengarna tillbaka från kreditkortsföretaget.

Alla skriver "tur man betalade med kort" i tråden, men det gäller endast kreditkort. Ett bankkort med VISA eller Mastercard är inte nödvändigtvis kreditkort.

Permalänk

Är själv delägare i ett företag...det är uppenbart att Datorbutiken vetat om var det var på väg. Fullkomligt oseriöst att man tog emot förskottsbetalningar. Man kunde svart dessa kunder att varan var slut eller något liknande.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Synd! JÄVLIGT synd! Jag gillade datorbutiken. Jag beställde min "första" dator därifrån för inte så länge sen och beställt lite saker efteråt, och det har fungerat jävligt bra. De problem jag stötte på med tekniska, så hjälpte supporten upp det snällt och bra. Lärde mig väldigt mycket på vägen.

Jag är nöjd med datorbutiken.

Jag beställde också min första burk därifrån + en hel del annat.
DB och komplett är de sidor jag brukar handla ifrån.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Skäggig legend

Det var ju inte så bra, halva min burk är därifrån oO = ingen garanti >.<

Kan bli lite svårt att sälja när jag ska uppgradera snart :_______:

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt, kanske var det godiset som kostade för mycket? Jag tycker iaf att det var gott.

Trots att de inte alltid var snabba så var de en av de 4 butiker jag hade som förstaval.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Ett företag försöker och har tilltro in i det sista innan dom sätter sig själva i konkurs. Klart dom vet att det har varit dåligt men dom lär trott att det går att lösa in i det sista. Det är när man förstår att det inte kommer gå att lösa som man tillsammans med bank/advokat begär bolaget i konkurs. Dvs, det är inget man vet en vecka i förväg.

visst fan visste deras anställda att det skulle gå i konkurs, säkert mer än en vecka, dom kom nog inte på imorse att nu går vi i konkurs!!

jag tror att detta var en planerad konkurs och att dom har förberett ett tag med advokater m m

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razorbladee
Det var ju inte så bra, halva min burk är därifrån oO = ingen garanti >.<

Kan bli lite svårt att sälja när jag ska uppgradera snart :_______:

Min garantin på mitt headset rök nu också antagligen.

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Oj då, det var ju tråkigt. Jag har handlat hos dem och det har gått bra varje gång.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk

Hoppas inte detta påverkar den övriga marknadens priser, så mycket.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Jävligt synd faktiskt! datorbutiken va i många år nr 1.. iaf för min del..

Men nu hade dom ju mycket problem..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

RIP:(

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Jamen HURRA!

Åh vad trevligt. Och jag som hjälpte en kompis och plockade ihop en burk för 15k som hon la order på i mitten/slutet av förra veckan. Allt skulle finnas hemma i lager. Hon lär inte få tillbaka en spänn

Oseriöst av företaget att fortsätta ta orders och dra pengar när de vet att de aldrig skulle leverera och beroende på hur ekonomin sett ut i företaget, kanske t om bedrägligt beteende. Ungefär som att sälja icke-existerande prylar på Blocket som man aldrig avser att leverera när man tar emot betalningen. Men det får konkursförvaltaren rota i, om det visar sig att ledningen har haft klara indikationer på att en kk var nära förestående så kan det bli en fråga för åklagare också.

Fan fan fan. Skulle ha tagit Dustin.

Permalänk
Medlem

Fan vad tråkigt!

Var ju inte kul alls att se faktiskt. Har aldrig haft problem med dom genom alla åren!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd

Ni som nu skriver att jag sluta handla där o liknande. Ni har som aldrig tänkt det att det är ett av dom skälen att nu Datorbutiken har fått gå i konkurs , Att driva en dator butik är inte lönsamt då man ska pressa priser , o kämpa mot 50 andra datorbutiker samtidigt.

Bara upplysnings vis

jag fördömmer faktist sidan www.prisjakt.nu , jag är delaktig i ´med att Datorbutiken har gått i Konken eftersom nu denna sida finns har man sökt rätt på där dom är billigast.

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Fan, gillade dem Har använt dem under ett flertal tillfällen de senaste årtiondet.

Permalänk

hoppads inte ägarna öppnar nåt nytt nån gång, tycker dom har gjort bort sig mot sina kunder

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

Trodde det var ett tråkigt fulhack. Bra förvånande.

Permalänk
Medlem

sjukt vad dumma/onödiga kommentarer det kommer från vissa.

Ang garanti så får ni vända er till tillverkaren.

Permalänk

förmodligen/förhoppningsvis kommer gtek's nya butik ta igen detta utan problem

Permalänk
Hedersmedlem

Det var tråkigt att höra!
Hoppas alla som blir arbetslösa i den media-hypade lågkonjukturen får nya jobb iaf.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Om man slåss på en marknad där det är lägsta pris som gäller kanske man måste börja se sig om efter att erbjuda något annat än bara lägsta pris. Service eller mördande säljare kanske.

Jag stod ensam i butiken vid mobilia och säljaren sitter bakom kassan och slösurfar. Det var inte så svårt att räkna ut att det skulle gå i backen det här.

Permalänk
Medlem

Ja själv så har jag inte köpt något från dom på flera år för jag vart less på deras kassa service och långa leveranstider.
Tråkigt för dom som jobbar där, hoppas dom hittar något nytt snart.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
Ni som nu skriver att jag sluta handla där o liknande. Ni har som aldrig tänkt det att det är ett av dom skälen att nu Datorbutiken har fått gå i konkurs , Att driva en dator butik är inte lönsamt då man ska pressa priser , o kämpa mot 50 andra datorbutiker samtidigt.

Bara upplysnings vis

jag fördömmer faktist sidan www.prisjakt.nu , jag är delaktig i ´med att Datorbutiken har gått i Konken eftersom nu denna sida finns har man sökt rätt på där dom är billigast.

Det är ju upp till dig som kund att göra dig informerad om hur företaget sköter sig. Det är uppenbart att Datorbutiken inte betett sig friskt den senaste tiden och att det därför varit en viss chansning att handla därifrån.

Prisjakt tycker jag är en föredömlig sida, mycket bättre än pricerunner.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk

R.I.P datorbutiken.com.

Jag minns redan '97/98 när jag förstå gången köpte min dator där, polare till mig köpte sin dator i en lokal datorbutik och fick betala någon tusenlapp extra.
Sedan har jag alltid gillat datorbutiken, men på senare tid tycker jag de ej längre har varit billigare än komplett på de saker som jag skulle ha.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

trist som fan

Det jag kommer sakna nu är en butik med en "konfigurator" alternativt kunna betala för monteringen så man slipper det besväret själv då jag är lite paranoid när det gäller pilla i dyra grejer för mycket

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mando84
Det gäller endast om du har betalat med kreditkort, inte bankkort. Dvs. om du har betalt med kort och pengarna har dragits direkt från kontot så har du inte mer skydd än om du betalt kontant (dvs. inget). Har du däremot betalat med kredit, där du får dina inköp på faktura en gång i månaden, eller liknande, så ska du få pengarna tillbaka från kreditkortsföretaget.

Alla skriver "tur man betalade med kort" i tråden, men det gäller endast kreditkort. Ett bankkort med VISA eller Mastercard är inte nödvändigtvis kreditkort.

Då är det kört med att få tillbaka pengarna

Permalänk
Avstängd

aja, va ju lite synd.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Är jag den ENDA som inte är "ledsen/givmild/arg" när de gått i konkurs? Jag känner en lättnad. Självklart förstår jag er som förskottsbetalat, men ni som inte gjort det? DB har ju varit skit det senaste året, att man ens kan stödja de. Kom ihåg att vi har inet/alina som är mycket billigare och pålitliga. t.ex. När jag beställde därifrån packade de min order 5 minuter efter de mottagit den. Man får grejerna med andra ord nästa vardag, eller dagen efter.

Permalänk

Har misstänkt att detta var på väg sen i maj, när de höll på och krånglade med min beställning som fan. Plockade ihop ett helt paket som de skulle montera, men delar som påstods finnas i lager var plötsligt slut, och sen när de delarna kom in så var det andra saker som var slut... Avbeställde hela rasket efter 6 veckors väntetid och bestädde sedan ifrån Datorfixarna istället. Fick grejerna på en vecka...

Och inget var förskottsbetalt. Om det är mer än några hundra tar jag det alltid på faktura eller postförskott. Det är värt att betala de tiorna extra och betala paketet när man hämtar ut det. Mycket säkrare.

Visa signatur

Zepto Znote 6625WD : Intel C2D T7300 2.0GHz, Geforce 8600M GT 512MB, 2 GB DDR2 667MHz/PC5300, Samsung 160 GB Hybrid, Windows XP SP2.