Datorbutiken.com i konkurs

Permalänk
Medlem

Tradigt, har handlat många burkar hos JME. Har inte haft någon anledning att klaga på servicen hos DB, snarare tvärt om. Fick t.ex. ett extra grafikkort för cirkus ett år sedan för att mitt 8800gt var försenat.

Nu blir det dustinhome istället.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Synd! JÄVLIGT synd! Jag gillade datorbutiken. Jag beställde min "första" dator därifrån för inte så länge sen och beställt lite saker efteråt, och det har fungerat jävligt bra. De problem jag stötte på med tekniska, så hjälpte supporten upp det snällt och bra. Lärde mig väldigt mycket på vägen.

Jag är nöjd med datorbutiken.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Har beställt 2 diskar från dem i torsdags.
Och nu kommer detta.
Betalade med VISA och pengarna har dragits från mitt konto.
Kontaktade Swedbank och dem sa att det enda vägen är att gå via konkursförvaltaren.
Hur menar ni att det va tur att man betalat med kort?

Permalänk

Dom var ju en bra butik förut, men nu på senaste tiden har dom varit för jävliga.

Min hårddisk pajade och efter 3 veckors väntande hade jag fortfarande inte fått en ny. Men fick tillbaka pengarna en vecka senare och köpte från Inet istället.

Permalänk
Hedersmedlem

usch de va tråkigt o höra :(.

Trodde ärligt talar inte att ett sådant stort bolag skulle gå omkull.
Hoppas DBmannen får ett bra jobb på annat datorföretag.

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt men inte oväntat som så många har sagt. DB har alltid varit min favorit butik o dom har alltid haft låga priser till skillnad mot Komplett och Dustin

Nu blir det Inet för alla slantar,tyvärr så har dom inte lika många varor i sortimentet som DB hade

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk

Känner mig lite smått orolig nu faktiskt!!!

Har två ordrar på sammanlagt ca 6500:- som är betalt i förskott.

Alltså de existerar inte i min värld att jag inte ska få tillbaks dessa pengar.

Kan ju kännas idiotiskt att ha betalt i förskott nu.
Hade dock ingen aning om att läget varit kristiskt för DB.
Har dock inte alltid betalt i förskott, men å andra sidan har jag ändå alltid fått mina grejer i vilket fall.

Jag lär dock aldrig göra om detta misstag igen!!

Någon som vet hur lång tid det kan ta innan konkursförvaltare utses??
Och vilka möjligheter man ar att få tillbaks sina pengar??

Permalänk
Medlem

Där ser man, trodde att det var på väg att ordna upp sig för dem då jag lade några ordrar för inte allt för många veckor sedan och samtliga blev levererade inom 3 dagar från orderdatum. Antar att jag hade mer tur än de flesta...

/PeCe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Så vad har vi lärt oss av detta? Jo man betalar inte med förskott för då får man faktiskt räkna med X och Y också tyvärr.

RIP.

Vad vi har lärt oss av det här är att alltid betala med kort. (Finns ännu fler fördelar med det.)

Permalänk

Allt folk köper mindre är väl positivt ur miljösynpunkt? Masskonsumtion är väl inte vidare bra? Och att producera elektronik i den takt som görs idag är väl inte heller så bra? Hur ser det ut i framtiden när företag inser detta om det nu är ett problem i sig kan man undra men kanske ännu mer konkurser? Jag är ingen miljösnubbe bara spekulerar lite.

Men tråkigt för dom som jobbar där klart. Och drabbade kunder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dragoneye99
Känner mig lite smått orolig nu faktiskt!!!

Har två ordrar på sammanlagt ca 6500:- som är betalt i förskott.

Alltså de existerar inte i min värld att jag inte ska få tillbaks dessa pengar.

Kan ju kännas idiotiskt att ha betalt i förskott nu.
Hade dock ingen aning om att läget varit kristiskt för DB.
Har dock inte alltid betalt i förskott, men å andra sidan har jag ändå alltid fått mina grejer i vilket fall.

Jag lär dock aldrig göra om detta misstag igen!!

Någon som vet hur lång tid det kan ta innan konkursförvaltare utses??
Och vilka möjligheter man ar att få tillbaks sina pengar??

En polares företag anlitade en kund för ett webbprojekt. Slutsumman skulle sluta på 300 000:-

En dag gick den här kunden i konkurs. Hur mycket pengar fick de tillbaka? Mer eller mindre ingenting.

Nu är vi tyvärr småkonsumenter, och våra pengar är ingenting i jämförelse med lönepengarna, samt eventuella skulder som DB lagt på sig innan de insåg att det var dags att stänga butiken.

Visa signatur

ASUS Z87-A - ATX / Z87 | 2 * ASUS GeForce GTX 780 3GB (GTX780-3GD5) | Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz CL9 (CMZ16GX3M2A1600C9) (2x8GB) | Corsair Hydro H100 CPU Kylare | Corsair PowerSupply (PSU) HX1050 1050W 80+ Gold | Fractal Design Define R4 Pearl Black | Intel Core i7-4770K | Samsung 840 Pro Series SSD 256GB SATA3

Permalänk
Medlem

ajsing. Jag som sitter väntar på en skärm som bytts ut i en reklamation.
Där sitter man troligen utan pengar och skärm då.

Permalänk

hur fan kan folk säga att datorbutiken e bra, dom har ju ljugit för sina kunder. dom borde ha stoppat kortbet, förskottbet. om dom hade varit bra mot sina lojala kunder.
dom har nog vetat ett tag att det skulle gå i konkurs..

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk

Puh, där hade jag tur...lade en order för 8500 hos dem 5 november.
Allt fanns på lager...men när inget skedde med statusen så sökte jag på nätet om Datorbutiken och såg då alla negativa vibbar om bolaget.
Avbeställde då ordern med lite besvär...hade dock förhandsbetalat med kort. Efter 3 dagars tjat fick jag tillbaks pengarna på mitt kort den 13/11.
Beställde mina grejor ifrån Inet vilket visade sig vara rätt!
Grym leverans...hade allt på 2 dagar.
Tänker på alla er som inte betalt med kort och hoppas allt löser sig!
Datorbutiken har varit oseriösa som in i det sista lockat köpare när de visste att de skulle gå i konkurs.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Väldigt tråkigt att höra.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Inte ett dugg förvånande att dom till slut gått i konkurs, särskilt efter alla skriverier här på Sweclockers dom senaste veckorna/månaderna. Synd om dom drabbade, men det kan väl knappast komma som någon direkt nyhet att det gått taskigt för dom?

Själv handlade jag från JME en gång i tiden, men DB har alltid varit lite småskabbigt i mina ögon.

Slutligen - är det bara jag som tycker det är lite smålustigt med kommentarer i stil med "jag är fattig student, har inte råd att ligga ute med dom här pengarna, måste låna av mamma & pappa"...är det inte pengar tänkta att bränna på leksaker vi snackar om här? Själv blev jag av med 10 lax på en TV efter företaget gått omkull - men det var inte pengar som jag hade behövt för min existens, som det låter på vissa. Men surt är det, visst.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Hedersmedlem

har själv hoppat över db då de inte har saker i lager. gissar på att många funderat på samma sätt.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Riktigt synd, Jag har bara goda erfarenheter av DB. R.I.P

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Om butiken har dragit pengar via kortköp i september och jag fått felaktig vara som skickats tillbaka pch den ännu inte levererats, torde jag kunna få hjälp via banken?

Permalänk
Medlem

Det var trist, där rök mina bonuspoäng...

Permalänk
Medlem

Mina med.

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

fan va sunkigt att inte förvarna i tid till folk som förbetalar. Dator delar är ju ganska mycket pengar för en privat person.

jag hade känt mig blåst.

Har aldrig handlat på datorbutiken för jag har aldrig tyckt om deras layout.

Permalänk
Medlem

Vilka jävla svin.. dom visste om det hela tiden men ändå fick alla svar från supporten att ge det nån vecka till.. mm visst lagom nu när ni har konkat era bedragare..

Permalänk
Medlem

Tråkigt... jag har alltid varit en lojal kund hos DB. :/

RIP.

Permalänk

Med tanke på hur spydiga dom har varit i sina svar när man mailat dom på sistone, så är jag inte det minsta förvånad.

Hoppas det löser sig för er som betalt i förskott.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Inte ett dugg förvånande att dom till slut gått i konkurs, särskilt efter alla skriverier här på Sweclockers dom senaste veckorna/månaderna. Synd om dom drabbade, men det kan väl knappast komma som någon direkt nyhet att det gått taskigt för dom?

Själv handlade jag från JME en gång i tiden, men DB har alltid varit lite småskabbigt i mina ögon.

Slutligen - är det bara jag som tycker det är lite smålustigt med kommentarer i stil med "jag är fattig student, har inte råd att ligga ute med dom här pengarna, måste låna av mamma & pappa"...är det inte pengar tänkta att bränna på leksaker vi snackar om här? Själv blev jag av med 10 lax på en TV efter företaget gått omkull - men det var inte pengar som jag hade behövt för min existens, som det låter på vissa. Men surt är det, visst.

Jag är en student som jobbar med programmering. För det används med fördel en dator. Min laptop gick sönder härom veckan, så jag tänkte köpa lite delar dels för att bygga om min stationära, och använda den som utvecklingsdator, samt att ta befintliga delar från den och sätta i HTPC-chassi. Vi snackar fortfarande om mindre pengar än om jag köpt en hyffsat schysst laptop. Men ja, det svider minst sagt hårt i plånboken, och för mig är det inga leksaker, utan nödvändigheter. Att man har en arbetslös flickvän som bor hos en gör inte saken bättre.

Visa signatur

ASUS Z87-A - ATX / Z87 | 2 * ASUS GeForce GTX 780 3GB (GTX780-3GD5) | Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz CL9 (CMZ16GX3M2A1600C9) (2x8GB) | Corsair Hydro H100 CPU Kylare | Corsair PowerSupply (PSU) HX1050 1050W 80+ Gold | Fractal Design Define R4 Pearl Black | Intel Core i7-4770K | Samsung 840 Pro Series SSD 256GB SATA3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Så vad har vi lärt oss av detta? Jo man betalar inte med förskott för då får man faktiskt räkna med X och Y också tyvärr.

RIP.

Man är mer skyddad om man gör en förskottsbetalning via kort eftersom det finns garantier från banken vid sådana köp.
Kolla bara när flygbolaget sterling konkade.. de som fick pengar tillbaka va de som betalat med kort. De andra fick inget.

Permalänk
Avstängd

Riktigt, riktigt tråkigt, har alltid gillat datorbutiken

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xitele810
hur fan kan folk säga att datorbutiken e bra, dom har ju ljugit för sina kunder. dom borde ha stoppat kortbet, förskottbet. om dom hade varit bra mot sina lojala kunder.
dom har nog vetat ett tag att det skulle gå i konkurs..

Ett företag försöker och har tilltro in i det sista innan dom sätter sig själva i konkurs. Klart dom vet att det har varit dåligt men dom lär trott att det går att lösa in i det sista. Det är när man förstår att det inte kommer gå att lösa som man tillsammans med bank/advokat begär bolaget i konkurs. Dvs, det är inget man vet en vecka i förväg.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Hur får man tillbaka förskottsbetalda pengar med VISA ?
Swedbank hänvisar mig bara till konkursförvaltaren