Corsair 550W låter som en virvelvind efter 1 min spelande, möjlig RMA?

Permalänk
Medlem

Corsair 550W låter som en virvelvind efter 1 min spelande, möjlig RMA?

Hej!

Jag har ett Corsair 550w som låter helt sjukt högt efter bara några minuters spelande. först tänkte jag att det kanske berodde på att jag hade för mycket inkopplat i det, så jag provade bara köra med cpu(5600+) grafikkort(8800gts 640Mb) och min hårddisk i chassit. Trots detta låter den så man nästan blir döv, dock händer detta bara så fort jag startar ett spel.

Jag trodde att Corsair aggen skulle vara tysta, har jag bara haft otur eller låter alla Corsairs agg såhär?

Undrar också ifall detta är något man kan ta på RMA och om möjligt byta mot ett annat agg då detta låter på tok för mycket för mig.

Så hjälp skulle uppskattas

Permalänk

Hur gammalt är nätagget? Skulle kunna vara damm som gör det alldeles för varmt.

Annars RMA, de ska inte låta över chassit om du inte pressar det mot 550W+ vilket du nu inte gör : )

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Hm, det kan inte vara använt mer än 6-7 månader skulle jag tro. Jo, det kanske är damm i, men hur får jag ren agget då? finns det några bra sätt?

Vad ska jag uppge i RMAn då som fel, att den bara låter för mycket eller? ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rongden
Hm, det kan inte vara använt mer än 6-7 månader skulle jag tro. Jo, det kanske är damm i, men hur får jag ren agget då? finns det några bra sätt?

Vad ska jag uppge i RMAn då som fel, att den bara låter för mycket eller? ^^

Blås ur med tryckluft på lagomt avstånd.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Vad har du för låda, och hur är ventilationen?
Kanske beror på att nätagget inte får in tillräckligt sval luft in?

Har den alltid varit så här högljudd?? (med tanke på att det är 6-7 månader gammalt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det hade jag nog kunnat göra om jag hade haft tryckuft, du vet inte var man kan få tag i det isåfall?

Jadu, ventilationen är inte den bästa, sitter i ett 250 kronors chassi, med bara två 80mm fläktar som utblås sen är det inget mer. mm, satt och tänkte på det också, men har ju provat köra med chassi sidan öppen och den låter precis lika mycket då också, så kan det fortfarande vara det problemet då?

Där ställde du en bra fråga, jag tror det, mitt minne är inte tip top just nu :/

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Fläkten är trots allt tempstyrd och VX550 stiger väldigt kraftigt i rpm på fläkten när tempen når kritisk nivå, det är ingen jämn övergång. Låter agget illa direkt vid start eller kommer det först när datorn börjar bli varm?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Det kommer bara när jag startar något spel.. kanske en 30 sekunder minut in i spelet. Men hur kan det bli kritiskt med så lite komponenter? Då kan den ju inte vara så tyst som alla säger eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Det kommer bara när jag startar något spel.. kanske en 30 sekunder minut in i spelet. Men hur kan det bli kritiskt med så lite komponenter? Då kan den ju inte vara så tyst som alla säger eller?

VX 550 är en av de mest högljuda Corsair aggen, normalt ska det till över 300W last för att det skall spinna upp rejält. Men din burk bör inte få agget att spinna upp direkt. Om den spinner upp direkt oavsett hur du gör med chassit öppet gissar jag på defekt tempsensor eller liknande. Agget bör spinna upp en del men inte överdrivet med ventilationen och komponenterna i åtanke. Är luften som agger blåser ut varm, sval eller het?

Chansen finns att du faktiskt hettar upp agget beroende på hur din ventilation fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den känns ganska så varm om jag bara placerar handen vid det. Men om man jämför med syrrans dator hör man knappt ett pip ifrån agget även när man spelar, tycker inte att den ska föra ett sånt väsen när jag tex har chassit öppet.. :/

Så har du något tips på nätagg som är tystare än detta agg men som ändå klarar av det jag har plus ett grafikkort till utan att låta som detta?

Men hur vet jag ifall det skulle vara tempsensorn då? är det något produktionsfel då, som jag skulle kunna få det utbytt för eller liknande?

Permalänk
Medlem

DU KAN köra på ett corsair 450w från inet just nu är det fraktfritt. Har ett 450 sj och hör inte nånting ifrån det

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt VX550W låter mycket vid spelande! Nu är min rigg inte den mest strömsnåla direkt, (6 HDD's, 4870, Klockad C2D m.m.) men är lite besviken ändå.
Fick intrycket av att Corsairs agg var mycket tysta, kommer nog att byta snart.

// MVH Oscar.

Permalänk
Medlem

Det låter konstigt att den väsnas så mycket även med öppen låda faktiskt.. Är du säker att det är agget och inte tex CPUfläkten?

Krånglar man riktigt mycket kanske man kan skruva ur agget ur lådan och lägga det nånstans vid sidan av där det kan dra in sval luft obehindrat... Drar den upp i varv då med, så måste nästan något vara fel tycker man.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jepp, är nästan helt säker på att det är nätagget då jag tidigare bytte till en annan cpukylare som inte för mycket väsen av sig vad jag märkt.

Håller med Ogge, det låter något otroligt vid spelande och det är knappt att jag står ut med det så jag sitter också med tankar på att byta till något annat nätagg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jepp, är nästan helt säker på att det är nätagget då jag tidigare bytte till en annan cpukylare som inte för mycket väsen av sig vad jag märkt.

Testa helst för att vara säker! Stoppa fläktarna tillfälligt (jag brukar bromsa dem genom att försiktigt trycka lite mot navet) och kolla vilken som faktiskt gör oväsendet. Ev går det inte att komma åt nätaggsfläkten så enkelt, men chassifläktar, cpufläkt och grafikkortsfläkt borde gå att nå!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Normalt sett under okej förhållanden börjar VX550 dra igång fläkten runt 300-375W, och ännu tidigare om det är varmt. VX450 däremot börjar snurra igång mer runt 350-400W om jag minns rätt. HX520 är det agg som nästan håller sig tystat vid högre laster, köpte själv mitt TX650 på grund av ljudnivån endast nästan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag provade det Roger W, och som jag trodde var det agget som förde oväsendet. Så som det ser ut nu, att den kan föra ett sånt oväsen med så lite komponenter får mig på tankar att sälja det och införskaffa något agg som inte låter lika illa som detta agg gör

Så är det någon som har något tips på bra, men framförallt tystare agg än det Corsairs 550w agg?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag föredrar Seasonic-byggda agg när det gäller Corsair. Alltså VX450, HX520, HX620 och VX650 istället för de CWT-byggda. Dels pga ljudnivå men också byggkvalité. Alla Corsair anser jag dock som mycket bra, men Seasonic är alltid Seasonic.

Har endast köpt Seasonic-byggda till mina egna burkar. Dödstyst.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Glöm inte CX 400 som verkar vara seasonic byggt, hoppas det nya HX450 följer samma trend. Tror dock du menar TX 650, har ett sådant själv. Och håller med där, helt klart Seasonic över Channel Well.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
VX 550 är en av de mest högljuda Corsair aggen, normalt ska det till över 300W last för att det skall spinna upp rejält. Men din burk bör inte få agget att spinna upp direkt. Om den spinner upp direkt oavsett hur du gör med chassit öppet gissar jag på defekt tempsensor eller liknande. Agget bör spinna upp en del men inte överdrivet med ventilationen och komponenterna i åtanke. Är luften som agger blåser ut varm, sval eller het?

Chansen finns att du faktiskt hettar upp agget beroende på hur din ventilation fungerar.

Mitt VX550 är tyst som en mus, men så har jag aldrig lyckats pressa den speciellt över 300W när jag lirar spel.

Ställer jag trådskaparens hårdvaruspec i realtion till min (Intel Core 2 Duo E6600@2.4GHz, GeForce 8800GTX, Gigabyte X38-DQ6 och 4st hårddiskar) så är min rekommendation att reklamera nätagget.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Glöm inte CX 400 som verkar vara seasonic byggt, hoppas det nya HX450 följer samma trend. Tror dock du menar TX 650, har ett sådant själv. Och håller med där, helt klart Seasonic över Channel Well.

Problemet med CX400 är att det innehåller klart sämre kondensatorer, så en av de största anledningar till att jag väljer Corsair faller bort. Men billigare är det ju och fortfarande ett utmärkt köp, men inget för mig eller de jag bygger åt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Problemet med CX400 är att det innehåller klart sämre kondensatorer, så en av de största anledningar till att jag väljer Corsair faller bort. Men billigare är det ju och fortfarande ett utmärkt köp, men inget för mig eller de jag bygger åt.

Har tyvärr inte brutit upp ett CX 400 ännu så jag kan inte uttala mig om vilka kondingar som används, de lära vara dåliga även om de troligen inte håller samma klass som de dyrare aggen på grund av förklarliga skäl (se priset). Kan med gott samvete rekommendera det över no-name eller generic-agg.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan

85C istället för 105C, tror inte det spelar sån stor roll faktiskt.

Dock trist att det bara har 3 års garanti, mitt VX450 har 5 år.

Permalänk
Medlem

Nu har jag löst mitt problem det visade sig att det inte var agget trots allt. Det var resonans från chassit, vilket känns skönt ^^ så nu ska jag se till att hålla mig ifrån alla budget chassin i framtiden
Jag provde alltså att köra datorn med agget liggandes på golvet och startade sen upp ett par spel och lät det stå på, och det hördes inte ett knyst från agget så det är skönt.

Permalänk
Citat:

Nu har jag löst mitt problem det visade sig att det inte var agget trots allt. Det var resonans från chassit, vilket känns skönt ^^ så nu ska jag se till att hålla mig ifrån alla budget chassin i framtiden
Jag provde alltså att köra datorn med agget liggandes på golvet och startade sen upp ett par spel och lät det stå på, och det hördes inte ett knyst från agget så det är skönt.