Intel Core i7 lanseras världen över

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i7 lanseras världen över

Efter en lång väntan lanserar Intel den efterlängtade processorn Core i7. Det enda som egentligen kritiseras är priset.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

det va INTE billigt ALLS!

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Medlem

Äntligen är de släppta, även om jag itne är en konsument utav denna hårdvara...

Som sagt är priset det man klagat på, men jag tycker inte att det är mcyket att gnälla över. Det är ju entusiastverionerna som är i7, havendale är ju för de andra användarna, för ett förmodligen lägre pris...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Avstängd

förstår inte kritiken.
Priser är lägre för Intels nya serie än deras nuvarande 775 serie.

En i920 kostar runt 3k, en quad q9550 som kan jämföras kostar runt 3200kr.
En bräda som hanterar liknande funktioner kostar mer för 775 än för i7 serien.
Minnesmässigt kostar ddr3, ca 400kr mer för samma mängd minne.
summa summarium, i7 billigare än 775.

Utan att vara allt för ensidig, hur kan den nya serien vara billigare för liknande saker än dagens 775 serie och folk anser dem dyrare?

priset är egentligen för lågt och billigt och jag fattar inte hur intel kan sälja en ny processor serie billigare än en gammal?
Och dessutom, du kan välja fritt mellan sli eller crossfire på samma moderkort så du sparar massor av pengar om du bara behöver ett enda moderkort för båda serierna av dual grafikkort.

Dyrare?
beror helt på hur man ser på det.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Nice. Köpte precis ny hårdvara. Så blir väl ganska lagom och förnya sig igen när priserna går ner inom 6-15 månader.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
förstår inte kritiken.

Utan att vara allt för ensidig, hur kan den nya serien vara billigare för liknande saker än dagens 775 serie och folk anser dem dyrare?

priset är egentligen för lågt och billigt och jag fattar inte hur intel kan sälja en ny processor serie billigare än en gammal?
Och dessutom, du kan välja fritt mellan sli eller crossfire på samma moderkort så du sparar massor av pengar om du bara behöver ett enda moderkort för båda serierna av dual grafikkort.

Dyrare?

Tja ska du dessutom jämföra med nuvarande värstingen C2E QX9770 så är Core i7 965 Extreme ganska prisvärd

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Citat:

förstår inte kritiken.

Dyrare?

Sant, men det är sockelbyte+minnesbyte+ny processor så det blir en stor summa pengar att lägga ut på en gång...

Om man har den summan är det dock en väldigt prisvärd plattform jämfört med samma saker till s775.

Permalänk
Medlem
Citat:

förstår inte kritiken.

Dyrare?

Det handlar ju om att du behöver
- nytt moderkort 2500/3000kr+
- Minneskit för ~2000kr
- Processorn, billigaste 3000+

Summa sumarum, blir det en dyr uppgradering... Bla för att du behöver nytt av allting.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Detta kan bli jobbigt för AMD, dom här är ju verkligen inte att leka med...

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem

Ska förmodligen vänta 1 år kanske till priserna är vettiga

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wic
det va INTE billigt ALLS!

i7 920 är i många tester snabbare än nuvarande Core 2-värstingen (QX9770). Den PROCESSORN kostar över 11000 kr.
Visst, börjar man jämföra överklockade Q9550 och liknande så känns i7 förstås dyrare, men om man vänder på kakan så blir det plötsligt inte lika extremt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Fan, tycker att dem borde köra på två kärnor, min P IV på 2,66 funkar i alla spel jag testat (doc så kör jag inte på max grafk pga grafikkortet är inte det bästa)och behöver ju bara klocka upp den en hel del om den skulle flaska.
överflödigt med den här typen utav CPUs för vanliga människor när 85%billigare processorer räcker

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk

Jag ska ha en Phenom II - är ju AMD-boi.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schn3ider
Sant, men det är sockelbyte+minnesbyte+ny processor så det blir en stor summa pengar att lägga ut på en gång...

Om man har den summan är det dock en väldigt prisvärd plattform jämfört med samma saker till s775.

javisst, men debatten är ensidig.
Låt säga du köper i7, och har Nvidia grafikkort, du vill köra sli vilket innebär sli anpassat moderkort på 775, men nu kan man köra det med sitt moderkort oavsett vilken form av grafikkort man har.
dvs, ati kommer ut med ett nytt slå dig i väggen kort, och du slipper byta moderkort, säljer de gamla korten, köper det nya och har ett nytt snabbt system utan att byta ut ditt moderkort.

Så du kan spara pengar genom att köpa i7 bara genom detta val.
så även om det kanske ser dyrt, just för att man uppgraderar med allt nytt, så är fördelen att det spelar ingen roll gällande grafik kort och multi gpu lösningar med eventuella framtida inköp.

7k eller så är vad en kompis betalade för en enda cpu (P4) en gång i tiden.
Nu får man dessutom moderkort och ram inpå.
Så, i grunden inte speciellt dyrt, bara obekvämt för de allra flesta som idag sitter med en 775 plattform, som en annan gör.

Fördelen är dock att dagens spel inte kräver snabbare cpu utan snabbare GPU

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Känner ingen stress att uppgradera. Är nöjd med min E6600 fortfarande. Kanske är lagom att uppgradera när Windows 7 kommer.

Permalänk

Asså är det bara jag eller känns det sjukt onödigt att betala nästan 90% mer för att få upp mhz från 2.6 till 2.9?
Nu är det ju självklart svårare att klocka i7 än t.ex. C2D-arkitekturen, men min e8400 spände jag upp från 3.0 till 3.6 med en knapptryckning utan att behöva öka volt eller reglera minne på något sätt alls.

Känns som att man borde kunna klocka 300mhz relativt smärtfritt då.. eller har jag fel? Är inte så insatt som jag borde vara ännu

Permalänk

Känner mig sugen med en snart 4.5år gammal rigg. fast avskräckadet för 8-10 000 kr på en dator är inte kul

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Jag hade trott att man kunnat förvänta sig lite mer prestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem

Hoppas priserna på Core 2 Duo sjunker till följd av detta...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Hoppas priserna på Core 2 Duo sjunker till följd av detta...

Varför skulle de göra det? Intel vill sälja sina i7, då kan de inte konkurrera med Core2.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Haha, bara för att folk säger att i7 är dyra, betyder det itne att de säger att bättre C2D är billiga dem heller.^^

Jag tycker att nästan alla prollar från Intel är dyra, de har inga som kostar runt 5-7 hundra som jag just lade på en AMD-prolle. Visst är jag snål, no doubt, men Intel är lika o-snålvänliga som jag är snål.

Permalänk
Medlem

Priserna på Core lär inte gå ner förens de mer kommersiella versionerna släpps under våren.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd

För dyr, slukar ström, för hög TDP.

Bara folk som vill kompensera för sin lilla penis skulle köpa Core i7.

Permalänk
Medlem

Re: Intel Core i7 lanseras världen över

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Efter en lång väntan lanserar Intel den efterlängtade processorn Core i7. Det enda som egentligen kritiseras är priset.

Läs nyheten

Varför klagar folk på priset???

Sitter på ett s939 system som tjänat mig väl i snart 3 år. (med lite uppgraderingar lite då och då). Börjar dock bli dags att byta ut det nu och att välja ett s1366 med DDR3 istället för ett likvärdigt presterande s775 med DDR2 kostar inte många kronor mer!!! Om det ens kostar mer.

S1366 systemet är dock mycket mer framtidssäkert.

Jag kan inte klaga på vad det kommer att kosta att uppgradera till en Core i7.

Sitter man dock redan på ett s775 system så får man antingen vackert betala priset det kostar att alltid ha det värsta/bästa eller så uppgraderar man vackert sitt befintliga system med DDR2 och s775 prollar till billigare pris tills det inte är lönt längre och väntar på att nästa sockel/minnestyp dyker upp och hoppar på det tåget då...

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem

Antar att det kommer komma ut betydligt billigare moderkort inom kort. En av anledningarna till att X58 moderkorten är så dyra är väl delvis för att Intel är tvungna att betala licenspengar tilll nVIDIA för SLI kompabiliteten.
Detta höjer då priset på kretsen vilket i sin tur gör det dyrare för kunden.

Ifall nVIDIA släpper en egen styrkrets antar jag att det blir billigare. Hoppas jag...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
För dyr, slukar ström, för hög TDP.

Bara folk som vill kompensera för sin lilla penis skulle köpa Core i7.

Se o lär, svensk avund när den är som bäst gott folk. Folk som av någon anledning inte kan införskaffa en pryl brukar ofta resonera som du. Gnäll gnäll.. "...grannens merca slukar så mycket bensin och kostar skjortan.. tacka vet jag min golf II... yeah! go go"

Permalänk

Man får betala för kvalitet och självklart gör man det, man vill ju ha bra grejor.

Permalänk

skulle va kul att se hur stor prestandaförbätting det är gentemot en 8600 i 1680_1050 MED grafikkortet inräknat.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Känner mig sugen med en snart 4.5år gammal rigg. fast avskräckadet för 8-10 000 kr på en dator är inte kul

Ska du ha ett nytt monster så blir prislappen nästan 20.000:-

3Gb 2000Mhz DDR3
Core i7 920 + Noctua kylare
Asus P6T Deluxe
HD4870x2
OCZ SSD V2 60Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen skrivet i nyheten
Kretsens främsta uppgift är att hantera PCI Express, och stödjer totalt 36 stycken linor. Detta gör det möjligt att utrusta moderkort med tre PCI Express i fullängd.

Hur får de ihop det? 16*3=48.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Haha, bara för att folk säger att i7 är dyra, betyder det itne att de säger att bättre C2D är billiga dem heller.^^

Jag tycker att nästan alla prollar från Intel är dyra, de har inga som kostar runt 5-7 hundra som jag just lade på en AMD-prolle. Visst är jag snål, no doubt, men Intel är lika o-snålvänliga som jag är snål.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s31304170#rparams=k=s31...
Där har du 7 st bra för 5-700.

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7