Datorbutiken.com i konkurs

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Så istället ska alla 15-20åringar som lagt ut några hundratusen tillsammans skänka dom till staten så alla 80åringar kan få samma pension oavsett, dvs staten tar dom ovillkorligt.

Att staten tar pengar ovillkorligt är dock inte särskilt ovanligt i det här landet...

Permalänk

alla som köpt på kredit, och får sina pengar tillbaka från kreditgivaren pga kundkreditlagen,
betyder det att kreditgivaren får ta pengar från konkursboet med högre prioritet än konumenter?

är en person mer värd om denne handlar på kredit?
om dessa personer är skyddade med lag, varför får vi som hade oturen att betala med annan metod inget skydd?

läste om insättningsskydd, där staten kan ersätta upp till 500 000 om en bank går i konkurs. då är ju datorrelaterade ordrar småpotatis i jämförelse.

edit:
Och vem har sagt att gamla Agda, 80 år, är mer värd än en 15-20 åring som köper dyra leksaker? Eller mer värd än någon annan för den delen?

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem

kanske lite fel att fråga här men satsar ändå
finns det någon mera bra svensk sida att handla dator delar ifrån nu?
handlade 90% utav mina saker på datorubutiken.
Har även tittat lite på webhallen och dustin, men gillar inte dem sidorna de är röriga och för mkt grafiska saker så att man blir vilsen i sitt handlande.

Visa signatur

hooho säjjer en uggla i skogen eller tomten. vem vet

"Ja, med tanke på hur oviktig titeln är för Blizzard lär dom hyra in Tjeckiens bagarlandslag för att utveckla spelet med fria tyglar //Icetec"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Att staten tar pengar ovillkorligt är dock inte särskilt ovanligt i det här landet...

Nej det är ju tyvärr inte det och det finns tydligen många här som tycker det är okej också och skyddar statens del i det hela att ta ut så sjukt mycket pengar i skatt så alla politiker ska kunna klia sig i röven och tjäna en förmögenhet varje månad eller år.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av duck_the_hitman
alla som köpt på kredit, och får sina pengar tillbaka från kreditgivaren pga kundkreditlagen,
betyder det att kreditgivaren får ta pengar från konkursboet med högre prioritet än konumenter?

är en person mer värd om denne handlar på kredit?
om dessa personer är skyddade med lag, varför får vi som hade oturen att betala med annan metod inget skydd?

läste om insättningsskydd, där staten kan ersätta upp till 500 000 om en bank går i konkurs. då är ju datorrelaterade ordrar småpotatis i jämförelse.

edit:
Och vem har sagt att gamla Agda, 80 år, är mer värd än en 15-20 åring som köper dyra leksaker? Eller mer värd än någon annan för den delen?

Jag tycker det är lustigt det där med, förstår inte hur det går ihop!

Pengar är pengar oavsett om det är 50öre. Rätt ska vara rätt så att säga. Det är en principsak, liksom alla människor är värda lika mycket oavsett vem det är!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M.i.G
kanske lite fel att fråga här men satsar ändå
finns det någon mera bra svensk sida att handla dator delar ifrån nu?
handlade 90% utav mina saker på datorubutiken.
Har även tittat lite på webhallen och dustin, men gillar inte dem sidorna de är röriga och för mkt grafiska saker så att man blir vilsen i sitt handlande.

Iget fel på dustin i sig. Dom är dyrare men DOM har KANON servic och SNABBA leveranser. Menar villka butiker tar hem en icke lagervara på en dag så du har grejorna 2 dager efter beställning? Har alltid vart så om jag köp icke lagervaror som är markerade med gul lagerstatus. Lagervaror har kommit dagen efter typ alla gånger. Supporten är kanon om man ringer å vil lfråga nåt så är do mtrevliga och det går utan problem att diskutera olika problem utan att få intrycket att dom vill bli av med en utan dom ger vettiga svar på frågor.

Dustin är klart bäst på service och leveranser. nackdelen är lite högre priser i vissa fall men dom ahr också en del mer udda produckter därimot.

sedan har vi inet. Dock inte haft å göra med deras support mer än en gång men det verkade OK dock hört att dom kan var tråkiga på returer. Men på leveranser så är dom blixt snabba. Beställde en dator te farsan å morsan och en te mig senare och vi hade dom dagen efter i båda fallen. Köpte massa annat där med och det har kommit dagen efter.

Datorbutiken inte ens när do mvar som bäst hade så snabb leverans. Dock har jag inte haft nåt problem med DB's service, både bytt ut minnen osv utan problem pga inkomptabilitet osv utan problem med pegnarna tebaks.

Men Inet och Dustin är klart bra på leveranserna och Dustin har kanon service.

Komplett är helt OK. En del gillar dom inte. Men jag har väl inte haft nåt störe problem med dom dieckt som jag kan minnas. Köpt MYCKET där så det fugnerar väl ok. leveranserna kan variera från 1-3 dagar på lagervaror men oftast rätt snabba. Hyffsat b ra support å så. Lite dyra med i bland.

Inte, Dustin och komplett tycker jag är vettigaste i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

okok får väll ge dustin en ny chans då, visst deras suport är riktigt bra när min mp3 spelar pajade. men får se framöver när jag ska handla lite saker vart det blir. man är ju som gladast om man hittar allt på ett å samma ställe..

Visa signatur

hooho säjjer en uggla i skogen eller tomten. vem vet

"Ja, med tanke på hur oviktig titeln är för Blizzard lär dom hyra in Tjeckiens bagarlandslag för att utveckla spelet med fria tyglar //Icetec"

Permalänk
Medlem

haha en som jag känner är inte glad, lämnade in sin relativt nya dator på reparation precis före de gick i konkurs.
Nu får han inte ut den från dem :/ sån otrolig otur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer
haha en som jag känner är inte glad, lämnade in sin relativt nya dator på reparation precis före de gick i konkurs.
Nu får han inte ut den från dem :/ sån otrolig otur

Men där skall det väl inte vara några större problem, förutom att det kanske tar lite tid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TurboFinnen
Jag har inte fått nån som helst bekräftelse eller nånting om jag har beställt men dom har dragit pengarna iallafall!!! o banken behövde som sagt Orderbekräftelsen för att man ska kunna göra en reklamation!!
Surt som katt piss säger jag bara!

Vilken bank är det?
Ring deras kundservice och be att få tala med någon på reklamation. Om datorbutiken har dragit pengar från ditt konto så syns det och borde därmed fungera som någon form av bevis. Det är självfallet ett problem med att ingen orderbekräftelse finns, men borde du ändå kunna få ut om du kontaktar konkursförvaltaren (vilket du även bör göra i vilket fall som helst).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asmodeus Pakus
Jaha, så gamla Agda, 80 år, som knappt får pengarna att räcka till mat ska avstå ännu mera av sin pension i skatt för att en bunt 15-20-åringar inte haft vett att köpa sina nya svindyra leksaker mot postförskott?

Se det som en besk läxa - en av många som du kommer att få i livet.

Synnerligen kall och cynisk kommentar.
Staten kan ju fixa till distensköplagar som förbjuder företag att ta betalt för saker de inte har levererat. Såna lager finns i Danmark och USA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ankhati
Synnerligen kall och cynisk kommentar.
Staten kan ju fixa till distensköplagar som förbjuder företag att ta betalt för saker de inte har levererat. Såna lager finns i Danmark och USA.

Precis!
Och dessutom så blir inte agda utan pengar, för pengarna dom tar från KK'n är ju mer än vad som behövs, för dom tar ju "kundernas pengar" också. Så det är verkligen ingen genomtänk kommentar av herrn.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Helt enkelt skönt att bli av med Datorbutiken.com, de har alltid haft slö och dålig service, strulat med många ordrar och är otrevliga i telefon osv osv, de förtjänar verkligen att gå i konkurs och försvinna.

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Jag förstår varför man blir arg, men vuxna människor ska kunna hantera sånt här på ett bättre sätt än att skrika, svära och hota; och slänga sig ner på golvet och slå och sparka. Faktiskt så förväntas det av vuxna att de ska kunna ta en motgång. Realistiskt sett så är ju de pengar folk har blivit av med här växelpengar mot vad man kan bli av med i t.ex. en villaaffär som ingår går som man vill eller om man blir av med jobbet. Det finns bättre sätt att hantera situationen, som t.ex. att se vad man kan göra för att få sina varor/pengar. Det är därför jag anser det vara en fjortisattityd, och om man råkar ha den även om man inte är tonåring, tough luck.

antar att du inte förlorat något

så låt mej tolka ditt inlägg rätt, för att värre saker kan hända har man inte rätt att bli förbannad ??

klart man ska försöka få tillbaka pengarna, men konsumenter står ju uppenbarligen sist i kön till konkurskassan och kommer kanske inte få något.
Har man då rätt att bli förbannad??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod

Ja, man kan faktiskt i vissa fall förutsäga när det föreligger risk för att ett företag ska gå i konkurs. I det här fallet skrevs det om DBs ekonomiska problem för flera månader sedan samt om deras kraftigt försämrade leveranstider och support. Man behöver inte vara särskilt smart, och inte alls synsk, för att inse att då ska man kanske tänka sig för när man handlar av dem.

precis!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod

Det fanns ju de som inte läser forum och handlar datorer så ofta som inte kände till situationen när de handlade av DB

öhm precis?... talade inte du just emot dig själv eller har ja missuppfattat vad du pratar om

Permalänk
Inaktiv

Datorbutiken.com's konkurs

Har läst det mesta ang detta här på forumet de senaste dagarna. Är själv en av de drabbade och vägrar finna mig i hur fan Datorbutiken betett sig utan att försöka göra nånting åt det så att det uppmärksammas.

Jag har hört av mig till en hel del olika media redan och kommer fortsätta med det tills nån ansvarig kan svara på frågorna som kommer nedanför denna inledning. Vill bara att ni ska få ta del av vad som skickats till Aftonbladet, Expressen, lokaltidningar, Hamilton Advokatbyrå etc etc. Kopiera det, sprid det som cancer, få det att uppmärksammas för vi är många som drabbats av Datorbutiken's vedervärdiga sätt att behandla sina kunder innan konkursen.

Gör prick vad ni vill med detta statement som är utskickat, oavsett om det inte leder till att jag och du får pengarna tillbaka så har kanske någon, någonstans sett att det är dags att kolla över regler och lagar, eller vafan som helst. Skriv ut skiten, bygg pappersflygplan av det och kasta på folk. Skratta åt det, tjura, skicka det till er lokaltidning, som sagt - gör prick vad ni vill.

Signatur, adress och personuppgifter är borttaget i denna post nedan. Ersätt det med erat eget och skriv in eran egen stulna summa om ni vidarebefordrar detta och tycker att det kan vara något att ha.

Sköt om er.

"Man kan säga att jag är mer än lovligt förbannad nu efter Datorbutiken.com's lyckade kupp att blåsa sina kunder på pengar innan de försatte bolaget i konkurs. De har vetat om att de ska gå i konkurs och har ändå haft sin butik öppen för beställningar. Jag lade in en order på 16541 kronor den 7/11, 2008, förskottsbetalade och allt för att påvisa att jag verkligen tänkte köpa datorn så de inte behövde oroa sig för att jag inte skulle lösa ut den. Måndagen den 17/11 begärdes bolaget i konkurs.

Datorbutiken.com har alltså tagit emot ordrar trots vetskapen om att de ska sätta sig i konkurs (vilket knappast är nåt man kommer på på morgonen den 17/11 då konkursen blev ett faktum). De har oxå lagerfört varor som att de funnits i lager bara för att dagen efter ändra leveransdatum på varorna till ospecificerat datum för leverans, allt för att hålla förskottsbetalningarna kvar till konkursen var ett faktum. Vid frågan om, och det tog en vecka att få svar på mail, varför det ska ta längre tid än de uppgett i order statusen att få hem sakerna i lager har de skyllt på bl.a logistik problem. De har garanterat att sakerna skickas inom några dagar. Allt detta medan ledningen vetat att företaget ska sättas i konkurs...

Efter misstankar om att allt inte står rätt till har jag försökt att ringa dom, men ingen svarar. Det funkade inte att avbeställa ordern genom deras sida - vilket ytterligare visar att Datorbutiken.com planerat att behålla pengarna de stulit även om konsumenten bestämt sig för att avbryta ordern.

Samma dag som konkursen annonserades skickade de fortfarande ut nyhetsbrev med produkter till försäljning, vilket i sig borde klassas som försök till bedrägeri i mina ögon. De har alltså utgett sig för att ha varor för beställning för att kunna lura folk på pengar så mycket som möjligt i ett led att minska deras smäll medan kunden inte ska ha en chans att få tillbaka sina pengar? SINA pengar?!

Georg Thylén är citerad i media när han säger bl.a "Under det senaste halvåret har vi upplevt en kraftig konjunkturnedgång, men speciellt under de senaste fjorton dagarna har försäljningen tvärbromsat. Vi lyckades inte få upp lönsamheten i bolaget.". Varför stoppades inte ordermöjligheterna på deras hemsida om de märkte att allt skulle gå åt helvete? För att få in så mycket pengar som möjligt till företaget innan datumet när konkursen skulle inträffa. Naturligtvis.

Nu kommer det esentiella, frågorna jag, och enligt Hamilton Advokatbyrå minst 1000 personer till som skickat dem mail med sina anspråk tack vare Datorbutiken.com's skandalösa beteende, vill ha svar på:

Är det inte väldigt konstigt att privatpersoner ska drabbas av att ett företag har dålig ekonomi och måste begära konkurs? Hur ska vi ha en möjlighet att ha någon slags insyn i det när Datorbutiken.com till och med går ut med reklam och tar emot nya kundbeställningar samma dag som detta inträffar? Fordringsägarna, dvs leverantörer och sammarbetspartners m.fl, har trots allt valt att ingå ett avtal med företaget i fråga, och har med största sannolikhet bra kunskap och information om den rådande marknaden för deras område. Jag, som privatperson, har beställt en produkt, av ett för mig etablerat och pålitligt företag. Produkten kommer jag säkerligen aldrig få i min ägo, men jag har alltså ingen rätt att få tillbaka mina pengar? Vi som har förskottsbetalat ligger längst ned på listan, enligt flera uttalanden i media. Kan någon ge mig ett rimligt svar på varför? Skandalöst. Det här är stöld. Ren och skär stöld. I vilket annat sammanhang skulle detta vara acceptabelt, eller ens lagligt?

Jag väntar på besked från konkursförvaltaren Hamilton Advokatbyrå, Box 226, 201 22 Malmö, vilket jag förmodar kommer ta evigheter, angående pengarna som definitivt är mina eftersom jag inte fått några varor levererade och Datorbutiken.com har ljugit mig och alla andra kunder rakt upp i ansiktet. När besked från dom kommer föreslår polisen att jag ska genomföra en anmälan/civil process angående bedrägeri mot Datorbutiken.com's VD Georg Thylén. Detta är alla uppgifter jag har om honom och tänker således fullfölja anmälan snarast om inget händer, vilket vill säga att mina pengar kommer tillbaka till mig omgående:

Shoppingsajterna Svenska AB (moderbolag)
Datorbutiken.com
Org.nummer: 556577-2547
*bort*

Det jag nu riskerar att helt förlora är 16541 kr. Det är flera tusenlappar mer än vad jag har i månadslön. Det är det dyraste jag, i alla fall försökt, köpa kontant. Det är något jag sett fram emot i snart två års tid och efter ett års sparande. Det är alltså något som som är helt accepterat att stjäla av mig, i Sverige 2008.

Kan ni hjälpa till med detta på något sätt? Ta upp det i media, ställa Georg Thylén till svars, låta Hamilton Advokatbyrå ge sin syn på saken, rada upp de ansvariga mot väggen eller medelst andra metoder få de skyldiga bedragarna, för det är precis vad de är, att ta sitt ansvar och se till att mina pengar (och alla andra drabbade) kommer tillbaka till deras rättmätiga ägare?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av duck_the_hitman
alla som köpt på kredit, och får sina pengar tillbaka från kreditgivaren pga kundkreditlagen,
betyder det att kreditgivaren får ta pengar från konkursboet med högre prioritet än konumenter?

Nej. Det betyder att kredigivaren tar förlusten istället för konsumenten.

Citat:

är en person mer värd om denne handlar på kredit?

För kreditgivaren? Ja.

Citat:

om dessa personer är skyddade med lag, varför får vi som hade oturen att betala med annan metod inget skydd?

För att det vore synnerligen oschysst att kräva betalning trotts att kredittagarna inte fått varan? Vill du också att de som beställt från DB mot faktura eller postförskott ska tvingas betala nu i efterhand fullt vetandes att de inte kommer få någon vara för det?

Permalänk

Håller med dig fullständigt K. Philipson. Tycker att vi som har blivit lurade skall hitta på nått imot dessa bedragare. Var i telefonkontakt med dem förra veckan och då lovade dom leverans av varan som jag beställde den 5 november. Dom ljög mig ända in i det sista. Vem ska man lita på nu för tiden och våga man lita på internet köp framöver. Det är såna här bedragare som dra ner alla andra ärliga säljare och köpare. Många som skriver att aldrig göra förskott, men vad menar ni med detta? Har dom rätt att ta mina pengar som jag har betalt in ärligt. Vad händer om jag rånar nån på gatan på samma sätt? Går jag fri då? Tycker att vi ska starta en namninsamling eller hemsida imot denna Georg Thylén.

hittade ett dokument när jag sökte om polisanmäla Georg Thylen

www.upphandling.sll.se/aw/site/doc/agreement/806/1836/1602401...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikB
Nej. Det betyder att kredigivaren tar förlusten istället för konsumenten.

För kreditgivaren? Ja.

För att det vore synnerligen oschysst att kräva betalning trotts att kredittagarna inte fått varan? Vill du också att de som beställt från DB mot faktura eller postförskott ska tvingas betala nu i efterhand fullt vetandes att de inte kommer få någon vara för det?

är du kvalificerad att svara på dessa frågor överhuvudtaget?
eller är du en till uppnosig besserwisser på internet som inte har något bättre för sig?

Vad är poängen med ditt inlägg? Vem försvarar du?
Du är allt annat än konstruktiv/hjälpsam.

"För kreditgivaren? Ja."
-utveckla detta, jag fattar inte din poäng.

"För att det vore synnerligen oschysst att kräva betalning trotts att kredittagarna inte fått varan?"
-igen, hur är det med oss andra?

"Vill du också att de som beställt från DB mot faktura eller postförskott ska tvingas betala nu i efterhand fullt vetandes att de inte kommer få någon vara för det?"
-har jag nånsin sagt det? eller har jag sagt att alla drabbade borde få sina pengar tillbaka?

din enda poäng med posten verkar vara att ge mig som person en stab, utöver det är ditt inlägg helt tomt och bidrar noll.

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Inaktiv

onemountain: Är vi många som polisanmäler/går ihop och gör en civil process OM vi inte får pengarna tillbaka som rättmätigt är våra, så kan nog inte media och andra instanser blunda.

Det är bedrägeri och det är stöld. Detta är inte över för min del, och förhoppningsvis orkar flera ta tag i detta.

Och ja, de som gnäller ang hur dumt det är med förskottsbetalningar etc... Är det inte läge att hitta på nåt annat att göra, ni har ingenting med detta att göra eftersom ni inte är drabbade och var så smarta att ni inte förskottsbetalade. Grattis - ni är sjukt duktiga. Hurra för er.

Jag är så förbannad så det finns fan inga gränser.

Permalänk
Medlem

Jag köpte av db.com ett par veckor innan konkurs. Jag betalade i förskott. Det tog över 10 dagar, och jag försökte avbeställa ordern men som nån nyss sa så fanns inte den funktionen längre på datorbutikens sida. Jag skickade ett mail och frågade varför det inte skickas. Svaret var att de hade problem med lagret och arbetade på att "komma ikapp".

Jag mailade till dem igen och sa att jag ville avbeställa ordern och ha pengarna tillbaks. Då skickade dom istället mina grejer direkt.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K. Philipson
Och ja, de som gnäller ang hur dumt det är med förskottsbetalningar etc... Är det inte läge att hitta på nåt annat att göra, ni har ingenting med detta att göra eftersom ni inte är drabbade och var så smarta att ni inte förskottsbetalade. Grattis - ni är sjukt duktiga. Hurra för er.

Fast det är ganska lätt att låta bli att förskottsbetala, och det är inte säkert att man förändra systemet så att det gör folk gladare? Var föreslår ni egentligen, kanske kan staten genom att införa nya skatter och avgifter samla pengar som kan användas för att ersätta folk? Jag misstänker dock att de flesta skulle ställa sig utanför systemet om de fick välja själva; skatter har vi redan tillräckligt av.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Att någon som beställt med förskottsbetalning kommer få tillbaka pengarna är mycket liten eftersom skatteskulder, banklån, checkkrediter mm. går absolut före.
Om ni nu skulle kunna få tillbaka pengar så lär ni få vänta mycket länge innan ni har dom i handen igen!

Och att polisanmäla och stämma ett aktiebolag som inte har pengar kommer inte leda någon vart, och eftersom det nu är ett aktiebolag så är 'ägarna' till aktiebolaget relativt skyddade av det!

Som en liten sjuk sak kan jag lägga till att 2 dagar efter konkursen alltså igår så fick jag hem min order som jag beställde för 5 dagar sen, 4 HDDs och ett grafikkort, var helt säker på att jag inte skulle få dom. Som tur va så betalade jag med postförskott.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Så det var alltså DÄRFÖR jag inte kunde avbeställa mina grejer...vad är poängen med att inte ha framme knappen där man kan ta bort sin order? Jag börjar förstå det...jag mejlade kundtjänst 2 veckor före konkursen om vad som hände med min leverans, ytterligare en gång några dagar senare sedan avbeställde jag till slut i förra veckan med hjälp av kundtjänst via telefon (efter flera försök att komma fram). Men pengarna tillbaka fick jag inte, hade betalat med VISA.

Det verkar ju fan som att de visste om konkursen i GOD förtid och bara ville mjölka oss på så mycket pengar som möjligt innan allt sjönk? Får man göra så ens? Känner mig JÄVLIGT lurad av de här fjantarna.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

AB

Jag beställde och förbetalade en dator(7500kr, I LAGER) via kort på söndagen, kvällen innan konkursen(!). Jag märkte att de ansökt om konkurs runt klockan 12 på måndagen, och ringde banken direkt. Pengarna var borta och låg på preliminärt kortköp. Banken sade att de inte kunde avbryta transaktionen. Eller ja, de kunde men menade att det kan missbrukas. Iaf så sade de att dem kunde inget göra förrän bolaget tagit pengarna vilket de gjorde igår, så vi skickade även en reklamation igår.

En intressant sak var att jag fick kontakt med konkursförvaltarna redan samma dag som bolaget gick i konkurs, och förvaltaren sade att det borde inte vara några problem att få pengarna tillbaka, men inget är säkert.

Mitt hopp har sjunkit ihop nu när jag suttit och sökt runt lite på internet och katastrofen var redan ett faktum innan jag beställde. . .. Ush vad jag avskyr mig själv för att jag förbetalade och var så dum att inte tittat runt.
Jag har hört förrut att Datorbutiken varit jättebra, men i och för sig var det ett tag sedan och jag har varit utomlands ett år, kom hem innan sommaren. Och nu så är hälften av sommarpengarna borta. Känns inte kul att få betala för två datorer. .__. J Jag tror morsan är mer arg än mig.
Hon försöker nu med alla medel för att få pengarna tillbaka, lol.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Som en liten sjuk sak kan jag lägga till att 2 dagar efter konkursen alltså igår så fick jag hem min order som jag beställde för 5 dagar sen, 4 HDDs och ett grafikkort, var helt säker på att jag inte skulle få dom. Som tur va så betalade jag med postförskott.

Hade varit en trevligare överraskning om du förskottsbetalet... Ingen som råkat ut för det? Förskottsbetalat, och sen fått grerjorna som en överraskning efter konkursen... Gärna efter att ha väntat lääänge på dem.

I vilket fall, jag lider verkligen med er som (eventuellt/förmodligen) har förlorat pengar, i vissa fall riktigt stora summor. Jag förstår att ni är riktigt arga, och just av den anledningen, och att ni är så personligen involverade, är ni nog tyvärr inte riktigt rätt personer att diskutera konkurslagars utforming ur ett samhällsnytto- och makroekonomiskt perspektiv.

Jag hoppas att det går bra för er dock.

Visa signatur

Har bytt dator, orkar inte skriva in allt här just nu.

Permalänk
Medlem

En lösning som skulle kunna vara bra är om vi konsumenter kunde få tillgång till gratis UC/kreditrating. Då får man en ganska bra ranking på företagets finansiella ställning direkt, och kan då fundera över om man ska betala förskott eller postförskott. I princip alla företag gör ju en UC innan de ger en kund faktura överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p7389
, och att ni är så personligen involverade, är ni nog tyvärr inte riktigt rätt personer att diskutera konkurslagars utforming ur ett samhällsnytto- och makroekonomiskt perspektiv.

Alla har väl sin rätt att hävda sig, så rätt eller fel personer finns väl inte när det gäller att diskutera en sak.

Att många inte har någon koll på hur systemet funkar spelar ingen roll om alla känner att dom blivit blåste, då är det något fel på systemet och dess konkurslagars utformningar ur alla perspektiv. Man behöver inte vara allmänbildad för att veta att man blivit blåst.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Var föreslår ni egentligen, kanske kan staten genom att införa nya skatter och avgifter samla pengar som kan användas för att ersätta folk?

Eller kanske helt enkelt att om jag har betalat in massa pengar till ett företag som uppenbarligen tänker blåsa folk (inte ens Stevie Wonder kan missa det faktumet i detta fallet) så ska jag få tillbaka pengarna eftersom inga varor levererats. Men stöld och bedrägeri är tydligen ok i dagens Sverige.

Jävligt logiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
En lösning som skulle kunna vara bra är om vi konsumenter kunde få tillgång till gratis UC/kreditrating. Då får man en ganska bra ranking på företagets finansiella ställning direkt, och kan då fundera över om man ska betala förskott eller postförskott. I princip alla företag gör ju en UC innan de ger en kund faktura överhuvudtaget.

Jag vet inte om tillgång till kreditrating havde hjälpt mycket i detta fallet, DB gick åt helvete inom en period på 4 mån. Inte säkert att rating instituterna är så snabba.
Jag tycker att Sverige bör införa samma skydd distansköplagen som finns i Danmark.
Ingen vara, ingen fakturering.
"konsumenter" skall inte användas som kostnads fri bank för oseriösa företag.
Vanligt folk har inte den insikt eller kunskab som krävs för att vurdera om de skall agera som långivare till ett företag. Alla som har förskottsbetalt till DB har i princip ställt upp som långivare, jag tror inte folk gör den kopplingen men så hänger det ihop. Varför riksdagen vid lag bör förbjuda denna praksis, det är inget farligt i det lagen finns redan i Danmark
Min fru köper en del kläder på postorder i Danmark, allt som er restnoterat faktureras inte. Och därmed ställer hon inte upp som kreditor för ett företag vars ekonomi hon saknar kompetens/insikt att bedömma korrekt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ankhati
Jag vet inte om tillgång till kreditrating havde hjälpt mycket i detta fallet, DB gick åt helvete inom en period på 4 mån. Inte säkert att rating instituterna är så snabba.
Jag tycker att Sverige bör införa samma skydd distansköplagen som finns i Danmark.
Ingen vara, ingen fakturering.
"konsumenter" skall inte användas som kostnads fri bank för oseriösa företag.
Vanligt folk har inte den insikt eller kunskab som krävs för att vurdera om de skall agera som långivare till ett företag. Alla som har förskottsbetalt till DB har i princip ställt upp som långivare, jag tror inte folk gör den kopplingen men så hänger det ihop. Varför riksdagen vid lag bör förbjuda denna praksis, det är inget farligt i det lagen finns redan i Danmark
Min fru köper en del kläder på postorder i Danmark, allt som er restnoterat faktureras inte. Och därmed ställer hon inte upp som kreditor för ett företag vars ekonomi hon saknar kompetens/insikt att bedömma korrekt.

MYCKET bra sagt!
gav mig en tanke: varför ska banker som lånat till db gå före oss konsumenter som lånat till db? för att dom är stora och har mkt pengar?

hur funkar det i danmark, betyder det att man inte kan förskottsbetala med kort eller att företaget inte får ta pengarna innan varan har levererats?

och om nu datorbutiken gjorde det omöjligt/försvårade avbeställningar nu i slutet så ska f*n de som tagit det beslutet straffas!

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2