Har läst det mesta ang detta här på forumet de senaste dagarna. Är själv en av de drabbade och vägrar finna mig i hur fan Datorbutiken betett sig utan att försöka göra nånting åt det så att det uppmärksammas.
Jag har hört av mig till en hel del olika media redan och kommer fortsätta med det tills nån ansvarig kan svara på frågorna som kommer nedanför denna inledning. Vill bara att ni ska få ta del av vad som skickats till Aftonbladet, Expressen, lokaltidningar, Hamilton Advokatbyrå etc etc. Kopiera det, sprid det som cancer, få det att uppmärksammas för vi är många som drabbats av Datorbutiken's vedervärdiga sätt att behandla sina kunder innan konkursen.
Gör prick vad ni vill med detta statement som är utskickat, oavsett om det inte leder till att jag och du får pengarna tillbaka så har kanske någon, någonstans sett att det är dags att kolla över regler och lagar, eller vafan som helst. Skriv ut skiten, bygg pappersflygplan av det och kasta på folk. Skratta åt det, tjura, skicka det till er lokaltidning, som sagt - gör prick vad ni vill.
Signatur, adress och personuppgifter är borttaget i denna post nedan. Ersätt det med erat eget och skriv in eran egen stulna summa om ni vidarebefordrar detta och tycker att det kan vara något att ha.
Sköt om er.
"Man kan säga att jag är mer än lovligt förbannad nu efter Datorbutiken.com's lyckade kupp att blåsa sina kunder på pengar innan de försatte bolaget i konkurs. De har vetat om att de ska gå i konkurs och har ändå haft sin butik öppen för beställningar. Jag lade in en order på 16541 kronor den 7/11, 2008, förskottsbetalade och allt för att påvisa att jag verkligen tänkte köpa datorn så de inte behövde oroa sig för att jag inte skulle lösa ut den. Måndagen den 17/11 begärdes bolaget i konkurs.
Datorbutiken.com har alltså tagit emot ordrar trots vetskapen om att de ska sätta sig i konkurs (vilket knappast är nåt man kommer på på morgonen den 17/11 då konkursen blev ett faktum). De har oxå lagerfört varor som att de funnits i lager bara för att dagen efter ändra leveransdatum på varorna till ospecificerat datum för leverans, allt för att hålla förskottsbetalningarna kvar till konkursen var ett faktum. Vid frågan om, och det tog en vecka att få svar på mail, varför det ska ta längre tid än de uppgett i order statusen att få hem sakerna i lager har de skyllt på bl.a logistik problem. De har garanterat att sakerna skickas inom några dagar. Allt detta medan ledningen vetat att företaget ska sättas i konkurs...
Efter misstankar om att allt inte står rätt till har jag försökt att ringa dom, men ingen svarar. Det funkade inte att avbeställa ordern genom deras sida - vilket ytterligare visar att Datorbutiken.com planerat att behålla pengarna de stulit även om konsumenten bestämt sig för att avbryta ordern.
Samma dag som konkursen annonserades skickade de fortfarande ut nyhetsbrev med produkter till försäljning, vilket i sig borde klassas som försök till bedrägeri i mina ögon. De har alltså utgett sig för att ha varor för beställning för att kunna lura folk på pengar så mycket som möjligt i ett led att minska deras smäll medan kunden inte ska ha en chans att få tillbaka sina pengar? SINA pengar?!
Georg Thylén är citerad i media när han säger bl.a "Under det senaste halvåret har vi upplevt en kraftig konjunkturnedgång, men speciellt under de senaste fjorton dagarna har försäljningen tvärbromsat. Vi lyckades inte få upp lönsamheten i bolaget.". Varför stoppades inte ordermöjligheterna på deras hemsida om de märkte att allt skulle gå åt helvete? För att få in så mycket pengar som möjligt till företaget innan datumet när konkursen skulle inträffa. Naturligtvis.
Nu kommer det esentiella, frågorna jag, och enligt Hamilton Advokatbyrå minst 1000 personer till som skickat dem mail med sina anspråk tack vare Datorbutiken.com's skandalösa beteende, vill ha svar på:
Är det inte väldigt konstigt att privatpersoner ska drabbas av att ett företag har dålig ekonomi och måste begära konkurs? Hur ska vi ha en möjlighet att ha någon slags insyn i det när Datorbutiken.com till och med går ut med reklam och tar emot nya kundbeställningar samma dag som detta inträffar? Fordringsägarna, dvs leverantörer och sammarbetspartners m.fl, har trots allt valt att ingå ett avtal med företaget i fråga, och har med största sannolikhet bra kunskap och information om den rådande marknaden för deras område. Jag, som privatperson, har beställt en produkt, av ett för mig etablerat och pålitligt företag. Produkten kommer jag säkerligen aldrig få i min ägo, men jag har alltså ingen rätt att få tillbaka mina pengar? Vi som har förskottsbetalat ligger längst ned på listan, enligt flera uttalanden i media. Kan någon ge mig ett rimligt svar på varför? Skandalöst. Det här är stöld. Ren och skär stöld. I vilket annat sammanhang skulle detta vara acceptabelt, eller ens lagligt?
Jag väntar på besked från konkursförvaltaren Hamilton Advokatbyrå, Box 226, 201 22 Malmö, vilket jag förmodar kommer ta evigheter, angående pengarna som definitivt är mina eftersom jag inte fått några varor levererade och Datorbutiken.com har ljugit mig och alla andra kunder rakt upp i ansiktet. När besked från dom kommer föreslår polisen att jag ska genomföra en anmälan/civil process angående bedrägeri mot Datorbutiken.com's VD Georg Thylén. Detta är alla uppgifter jag har om honom och tänker således fullfölja anmälan snarast om inget händer, vilket vill säga att mina pengar kommer tillbaka till mig omgående:
Shoppingsajterna Svenska AB (moderbolag)
Datorbutiken.com
Org.nummer: 556577-2547
*bort*
Det jag nu riskerar att helt förlora är 16541 kr. Det är flera tusenlappar mer än vad jag har i månadslön. Det är det dyraste jag, i alla fall försökt, köpa kontant. Det är något jag sett fram emot i snart två års tid och efter ett års sparande. Det är alltså något som som är helt accepterat att stjäla av mig, i Sverige 2008.
Kan ni hjälpa till med detta på något sätt? Ta upp det i media, ställa Georg Thylén till svars, låta Hamilton Advokatbyrå ge sin syn på saken, rada upp de ansvariga mot väggen eller medelst andra metoder få de skyldiga bedragarna, för det är precis vad de är, att ta sitt ansvar och se till att mina pengar (och alla andra drabbade) kommer tillbaka till deras rättmätiga ägare?"