Permalänk

Startar inte på första försöket

För ett par dagar sedan slutade min finfina dator starta på första "klicket"

1) Slår på huvudström vid väggutag - moderkortet börjar lysa som det alltid gjort
2) Trycker till power-knappen, inget händer, nätagget startar inte eller något dylikt
3) Väntar ~1min (med strömmen igång)
4) Trycker till power-knappen, allt startar och fungerar utmärkt

Jag har inte gjort några alls ändringar i mitt system på 2 månader, har absolut noll koll på vad detta kan bero på

Svar eller förslag skulle uppskattas

Visa signatur

Primary setup: Fractal Define C || Asus Maximus VIII Hero Alpha || Skylake i7 @ 4.2GHz || Kingston HyperX 32GB || Asus GTX 1080Ti STRIX || Samsung 850 EVO 250GB, 860 EVO 1TB, WD Blue 2TB || EVGA G2 650W || Noctua NH-D15, 2x NF-A14, 1x NF-F12

Permalänk

startar den om du håller inne knappen?
(tryck in knappen till den börjar lysa och håll precis där en stund)

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk

Alltså, moderkortet lyser redan innan jag gjort nåt, bara strömmen är på
Knappen lyser aldrig, och nej det funkar inte, man måste vänta
Har även provat att trycka svinmånga gånger i snabba bursts men nopp

Det känns som att kortet måste "ladda sig" en stund

EDIT:
Hittade precis denna text på en annan sida
"När batteriet tar slut så måste man oftast starta två gånger för att få igång maskinen eftersom bioset måste läsa av plug&play information mm från datorn.
Så om det sitter ett typ 2032 Lithiumbatteri och man har dessa problem så bör man byta och se om problemet försvinner. Dessa batterier kostar inte mer än någon tia på rusta."

Kan det vara det tro, datorn är inte ens 2 år gammal dock

Visa signatur

Primary setup: Fractal Define C || Asus Maximus VIII Hero Alpha || Skylake i7 @ 4.2GHz || Kingston HyperX 32GB || Asus GTX 1080Ti STRIX || Samsung 850 EVO 250GB, 860 EVO 1TB, WD Blue 2TB || EVGA G2 650W || Noctua NH-D15, 2x NF-A14, 1x NF-F12

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem, bra om man får veta vad det kan vara.

Mitt problem visar sig när sladden har varit ur datorn ett tag. Tex om man ska på lan och kopplar ur datorn ifrån vägguttaget, sen när man kopplar in den händer inget. Väntar man 5 minuter startar den perfekt. Verkar precis som du skrev att den behöver ladda lite...

Kan det vara så enkelt som batteriet? Jag hade misstanke om nätdelen, men jag har inget belägg för det. Så om någon har tips...

Visa signatur

Prylgalen
Karpen Medlem

Permalänk

Har nu bytt batteriet - Sony CR2032 Lithium 3v, 25:- i lokal handel, ska låta den kallna och återkomma med resultat

EDIT: Detta hjälpte inte och nu sitter jag frågandes igen

Visa signatur

Permalänk

min lillebrors dator nästan likadan men det e bara det när han trycker på startknappen så så tar det ca 2-5 sec sen startar den

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk

Mitt nätagg dog precis, eller ja, det klarar inte längre att skicka igenom tillräckligt för att starta min rigg, moderkortet blinkar fint än - det var ett NesteQ 6-nånting på 620W.. skulle bytt ut det direkt istället, dum idé med batteriet

Har beställt ett Seasonic M12 700W (med frakt 1400:-), återkommer med resultat när jag fått hem det

EDIT: Nu jävlar har vi ström igen
Detta nätagget är inte bara starkare utan märkbart tystare, mmmmm!
Glömde koppla in min temperatur-display men dom sensorerna var så dåliga ändå och visade alltid fel värden - datorn startar på första "klicket" så jag är nöjd

Visa signatur