Vilket operativsystem för HTPC?

Permalänk

Vilket operativsystem för HTPC?

Undrar vilket operativsystem som är bäst när man kör hptc. Har Windows XP och Windows Vista, men det finns ju också Windows Media Center...

För/nackdelar för varje?

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

Kör själv windows xp på min burk, använder total commander med massa flikar för snabb tillgång till film, MPC HC används som filmspelare och för musik foobar2000.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Det kanske inte spelar så stor roll vilket operativsystem man väljer? Har surfat runt lite och hittat XBMC som verkar vara väldigt populärt. Har du erfarenhet av det?

http://xbmc.org/

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

Windows Media Center är ju XP med mediacenterpåbyggnad. Ta Vista istället, där har du mediacenter inbyggt om du väljer Home Premium eller bättre.

Jag hade själv tänkt köra Vistas inbyggda mediacenter, men det märks att det är gjort för att vara snyggt snarare än användbart. Jag uppfattar det som rörigt om man har mer än några få filer i en katalog och det ingår en massa junk som jag varken behöver eller vill ha. Dessutom markerar den inte spelade filer på nåt vis och det är en funktion jag *måste* ha. Jag har ingen möjlighet att komma ihåg vilket avsnitt jag såg senast och jag orkar inte sitta och döpa om eller flytta filer för hand.

Mediaportal är däremot riktigt bra. Det märks på nåt vis att det är gjort av htpc-nördar, för htpc-nördar. Det är dock inte svåranvänt eller fult på nåt vis. Jag uppfattar det som renare och enklare än MS Mediacenter. Man får krångla lite innan man får windows att begripa att starta mediaportal istället för mediacenter när man trycker på den gröna knappen på mediacenterfjärren, men det är typ det enda negativa jag har att säga just nu.

Jag har kört XBMC litegrann men jag la ner projektet eftersom det inte funkade med min fjärrkontroll. Det verkar dock både snyggt och sobert så jag kanske borde googla och se om den går att få igång.

Permalänk
Medlem

Känns som vissa glömmer att många även vill ha TV i sitt Media Center.. Då är XBMC inte ngt särskilt bra val. Jag är riktigt nöjd med Vista Media Center för TV och dess inspelningsfunktion samt EPG (använder Laserbrain för utökad EPG). Vad gäller film- och filhantering är det inte så smidigt dock.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Vista Media Center har jag kört i ett och ett halvt år nu och det fungerar alldeles utmärkt för min användning.

Spela in/se inspelad tv, spela upp filmer, SVT-Play, spela gamla tv-spel, allting med ett smidigt gränssnitt som sambon uppskatttar.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Valfri Linux-distro med MythTV!

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem

XP + Mediaportal föredrar jag. Prövat Vistas mediacenter och gillade det inte ngt. vidare. Kanonnöjd med Mediaportal!

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

I datormagazin var det en notis om eAR OS, med ubuntu bas, jag har testat live cd och och jag vart imponerad, har inte testat den fullt ut. men det är ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Vista + Mediaportal fungerar bättre än XP +mediaportal, pga uppdateringarna som ingår till vista.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

XP+ XBMC för grafik kortet är har full prestanada där

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
XP+ XBMC för grafik kortet är har full prestanada där

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med att grafikkortet har full prestanda i XBMC, men om du menar att XBMC använder grafikkortet för att spela upp video, så har du fel. XBMC använder FFmpeg för uppspelning av audio/video och denna codec har ej stöd för hårdvaruacceleration. XBMC använder med andra ord enbart din CPU för avkodning.

Permalänk
Medlem

Jag använder mediaportal för att.. filmerna ligger fint med fina covers till. Annars hänger det sig minst 1 gång varje gång jag ser på film och att spela upp musik är segt. Slutar snart med mediacenters och använder mediaspelaren och vlc eller något, det är mycket enklare om man ändå har mus + tangentbord.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MORD
Jag använder mediaportal för att.. filmerna ligger fint med fina covers till. Annars hänger det sig minst 1 gång varje gång jag ser på film och att spela upp musik är segt. Slutar snart med mediacenters och använder mediaspelaren och vlc eller något, det är mycket enklare om man ändå har mus + tangentbord.

Kört senaste svn builden?
Jag hade också enorma problem med mediaportal men senaste fungerar fint.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Kört senaste svn builden?
Jag hade också enorma problem med mediaportal men senaste fungerar fint.

vad betyder senaste svn builden?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Deras senaste testversion som uppdaterats med buggfixar och dylikt.
http://forum.team-mediaportal.com/mediaportal-tv-server-1-0-r...

Visa signatur

Permalänk

Windows Vista Media Center är det enda som har bra WAF och fungerar out of the box. Lägg till ettpar AddIn's (för att lösa 'problemen' med nedladdade/egna-rippade tvseries/filmer). Nu med TV Pack tar den ju också emot text tv, digitala tjänster och EPG över det marksända nätet.

Sedan kan man ju använda Xbox360'n som en extender till Media Center och på så sätt få samma 'upplevelse' utan en extra dator i f.ex sovrummet.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Windows Vista Media Center är det enda som har bra WAF och fungerar out of the box. Lägg till ettpar AddIn's (för att lösa 'problemen' med nedladdade/egna-rippade tvseries/filmer). Nu med TV Pack tar den ju också emot text tv, digitala tjänster och EPG över det marksända nätet.

Sedan kan man ju använda Xbox360'n som en extender till Media Center och på så sätt få samma 'upplevelse' utan en extra dator i f.ex sovrummet.

Nja, 360 har fortfarande inget h264 stöd när den funkar som extender.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Nja, 360 har fortfarande inget h264 stöd när den funkar som extender.

Inte stöd för h264 men dock stöd att spela upp via transcode som kodar om filmen till WMA format.
Kräver bra kräm av datorn dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Inte stöd för h264 men dock stöd att spela upp via transcode som kodar om filmen till WMA format.
Kräver bra kräm av datorn dock.

Ja och funktioner såsom paus och spolning brukar funka rätt dåligt vill jag minnas.

Visa signatur

Permalänk

Jag kör en Hyper-V maskin som Xbox360 Extender "host". Fungerar finfint och transcodar även Full-HD on the fly.

Det är klart att en ren HTPC gör ett bättre jobb, men till sovrummet fungerar det helt ok.

Oavsett, poänget var att det finns ingen annan HTPC front-end med lika hög WAF som Vista Media Center

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.