Permalänk
Medlem

Mystiken bakom mailing lists?

Jag är en av dem som inte vill ha med mailing lists att göra. Samtidigt går det inte att förneka att en stor del av communitien kretsar kring dessa banor. Får man ingen hjälp på IRC är det praktiskt taget bara mailing listen som kan rädda en.

Varje gång jag blir tvingad till att använda en mailing list blir jag lika förvånad över hur bökigt, oöverskådligt och vilket allmänt jävla krångel det är. En gammal relik som borde ha ersatts med bättre alternativ (som forum) decennier tillbaka.

Som nybörjare är det nästan omöjligt att begripa hur det hela går till, det finns inte en enda vettig guide/howto/manual som förklarar/går igenom grundläggande scenarion.

Något jag fortfarande inte listat ut är hur man svarar på en topic i en list som man inte är subscribad till. Eftersom man troligen sett topicen i archive är det svårt att begripa hur ett svar ska skickas så det hamnar i rätt thread. Det här förutsätter att det inte är ett krav att man ska vara subscribad. Ens kommentar måste bara först godkännas.

Så varför, varför har man inte lämnat mailing lists där det hör hemma? I dåtiden. :/

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

För att undvika forumrävar, posthunters och fega jävlar som ändrar sina inlägg efteråt?

Permalänk
Hedersmedlem

Posthunters -> ta bort inläggsräknaren. Borde räcka, folk posthuntar ju inte på mailinglistorna.
Ändra inlägg -> ta bort ändra-knappen när inlägget varit där 10 minuter (som t ex flashback har, fast de har en timme tror jag).
Sedan är ju frågan, vad är en forumräv, om det är något negativt? Jag har alltid sett det som en gammal trogen medlem eller liknande.

För övrigt så gillar jag inte heller mailinglistor, alls. Det går väl nästan an när man är subscriber, men att behöva signa upp sig för att få 100 mail om dagen för att kunna skriva, nej tack.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Håller med har inte heller orkat sätta mig in mailing-listor .

Det är dock så att nästan allt utvecklar snack sker på mailing-listor så man får nog acceptera och lära sig om man vill ligga på den nivån.

Permalänk
Medlem

Mailing listor kan vara underbara när man väl har en bra mail klient och koll på vilka listor man är med i.
Det är bra mycket mer folk som sitter i en och samma lista än flera utspridda forum.

Permalänk

Haha, word!

Mailinglistor är bra för att få svar på saker, men grymt meckigt att bli medlem i vissa. Plus att det kan vara skitsvårt att posta.

Det är iaf min erfarenhet.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk

Det har säkert lite och göra med bakåtsträvare som RMS som inte använder webbläsare utan sitter och knackar på en terminal hela dagarna.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk

Re: Mystiken bakom mailing lists?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Så varför, varför har man inte lämnat mailing lists?

Varför ska vi som gillar mailing-listor byta bara för att det existerar folk som gillar forum bättre?

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Mystiken bakom mailing lists?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Varför ska vi som gillar mailing-listor byta bara för att det existerar folk som gillar forum bättre?

Jag säger inte att man måste byta, men det vore smidigt om man hade ett system som integrerat forum och mailing lists i ett, så alla kan vara med på det sätt som de föredrar. Två front-ends helt enkelt.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Mystiken bakom mailing lists?

Citat:

Jag säger inte att man måste byta, men det vore smidigt om man hade ett system som integrerat forum och mailing lists i ett, så alla kan vara med på det sätt som de föredrar. Två front-ends helt enkelt.

OpenSolaris har så, faktiskt.
http://www.opensolaris.org/jive/forum.jspa?forumID=13
Det verkar vara nere just nu, bara.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Det har säkert lite och göra med bakåtsträvare som RMS som inte använder webbläsare utan sitter och knackar på en terminal hela dagarna.

Kan jag väl inte låta bli att kommentera....:)

Det finns ju stora fördelar med mailing listor om man vill hålla en diskussion med enbart
insatta människor och inte "newbies" som "whinar" direkt över någonting de inte
får att funka eller förslag på något utan att göra en ansats med att först studera någonting.

De allra flesta mailinglistor av projektkaraktär håller ju en "hög nivå" på den tekniska kommunikationen.
Forum kan ju sedan öppnas o stängas utifrån mängden av "tugg" som förekommer.

Sen tror jag RMS har mycket lite med det här fenomenet att göra....:) Bökigt är det men utvecklarna verkar själva nöjda med kommunikationen.

Många utvecklare skulle ju sedan aldrig sätta sin fot i ett forum pga allt okunnigt "tugg"...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Vi har lyssnat på våra användare och i dagarna lanserade vi ett officiellt Forum @ FreeBSD.org. Det här något som vi drog igång redan tidigt 2007 men det var inte förrän nu som de sista stenarna föll på plats. Själva lanseringen gjordes för ungefär en vecka sedan.

Ni hittar forumet här: http://forums.freebsd.org/

Så, ni som avskyr mailinglistor, här får ni ett bra alternativ om ni vill få kontakt/support med andra användare och utvecklare.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Som nämnts innan så är det högre nivå på maillistor vanligen än på forum. Vad det beror på kan ju vara lite olika. Dels är det ju som trådskaparen uppmärksammat klurigare att komma in i listorna, man måste visa visst engagemang för att sätta upp sig på listan. Därmed kommer bara de som är intresserade av ämnet i någon grad att vara med, och är man intresserad är man också kunnig.

En psykologisk faktor kan vara att folk lägger mer eftertanke i ett mail än i ett foruminlägg. Det är ett behagligare gränssnitt att skriva i, mer avslappnat på något sätt. Lite samma som att ett handskrivet brev ofta har lagts ned mer tid på än ett mail, så har det lagts ner mer tid på ett mail än ett foruminlägg, och mer tid på ett foruminlägg än ett IM. Det kanske har något att göra med varför nivån är högre på maillistor.

Att all kommunikation bevaras på ett mer decentraliserat och därmed öppet och tillgängligt sätt än i ett forum är säkert en faktor många värderar högt också.

Spekulationer spekulationer.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd

Jupp, det där med mailing-lists är ju lite bökigt. Men det är old schools som sitter där, och smart folk.

Men förrutom IRC och mailinglists, så finns det ju forums, wikis, how-tos, manualer, manpages, FAQ, etc.

Permalänk
Medlem

Jadu, den största anledningen verkar vara att man vill undvika "noobs". Har aldrig gillat mailinglistor. Är dock subscribad på 10-15 stycken. Det är uthärdligt med en vettig mailklient.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Vi har lyssnat på våra användare och i dagarna lanserade vi ett officiellt Forum @ FreeBSD.org. Det här något som vi drog igång redan tidigt 2007 men det var inte förrän nu som de sista stenarna föll på plats. Själva lanseringen gjordes för ungefär en vecka sedan.

Ni hittar forumet här: http://forums.freebsd.org/

Så, ni som avskyr mailinglistor, här får ni ett bra alternativ om ni vill få kontakt/support med andra användare och utvecklare.

Och det tackar vi för! Reggade mig första dagen.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Citat:

Och det tackar vi för! Reggade mig första dagen.

Härligt.

Det har faktiskt tagit fart rätt så rejält nu. Förhoppningen är såklart att detta (tillsammans med våra mailinglistor) blir samlingsplatsen för folk i framtiden, men ett steg i taget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oj, ett officiellt FreeBSD-forum var precis vad som fattades. Tack ska ni ha.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns faktiskt minst en sådan brygga som det pratades ovan, Nabble.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

mailinglistor är kanonbra. Smidigt att kunna söka direkt i mailläsaren, procmailrc sorterar in mail från olika maillistor i rätt mappar.
Man blir uppmärksammad direkt när nya "inlägg" görs.

Permalänk
Medlem

Mailinglistor funkar väl hyggligt om det är relativt lite posts som sker så att man kan hålla sig uppdaterad med allt, dock är det väldigt oöverskådligt.

Ett forum är ju bättre på alla sätt.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Nej, mailinglists är verkligen pest & kolera i mina ögon, är det sista stället man vill leta information. Handbok (typ FreeBSD), Wiki (typ Gentoo) eller Forum är bäst enligt mig.

oj.. FreeBSD officiellt forum, det gillar vi!