Hur installera rTorrent på Ubuntu?

Permalänk
Medlem

Hur installera rTorrent på Ubuntu?

Tjenare, sitter och trixar med min server som kör Ubuntu 8.04. Jag har testat att köra Wine -> uTorrent med hastigheterna blir inte som de ska och många har gett mig rådet att köra rTorrent, och sedan köra wTorrent för att få en GUI.

Jag har googlat efter guider för hur man som nybörjare, på allt vad linux och ubuntu heter gör, för att installera rTorrent?

Någon som känner kan berätta, eller länka? Skulle uppskattas rejält!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Finns i pakethanteraren.
System->Adm->synaptic

Permalänk
Medlem

i terminalen
sudo apt-get install rtorrent

det är allt. det kommer laddas ner rätt version och installera rtorrent och alla beroenden automatiskt.

Visa signatur

Björn

Permalänk
Medlem

Är det inte en gammal version av rtorrent som Ubuntu har i sina arkiv? Kanske är fixat i 8.10.

Använder man SVN får man det senaste. Lite mer pill dock.

http://www.howtoforge.com/compiling_rtorrent_from_svn_on_ubun...

Avser en äldre version av Ubuntu, men fungerar bra nu också.

Permalänk
Medlem

Varför orka pilla om man inte absolut, till varje pris, verkligen behöver den absolut nyaste versionen?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Varför orka pilla om man inte absolut, till varje pris, verkligen behöver den absolut nyaste versionen?

Ibland måste man absolut, till varje pris, ha den absolut nyaste stabila versionen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrigTSD
Är det inte en gammal version av rtorrent som Ubuntu har i sina arkiv? Kanske är fixat i 8.10.

Använder man SVN får man det senaste. Lite mer pill dock.

http://www.howtoforge.com/compiling_rtorrent_from_svn_on_ubun...

Avser en äldre version av Ubuntu, men fungerar bra nu också.

Tack så jättemycket, det var precis vad jag letade efter! Har aldrig rört Linux förut, men klarade det där utan problem Känns som dagens ros går till dig.

Dock får jag upp detta när jag startar rtorrent:

Jag läste någon annan guide (tryck här för att se den, jag syftar på steg 5), och då stod det såhär:
"Skapa en konfigurationsfil för rtorrent i ditt home-dir. I exemplet nedan använder jag nano, men använd gärna den text-editor som passar dig bäst.

cd ~/ nano -w .rtorrent.rc

"

Jag kan starta text-editorn, men hur sparar jag konfigurationsfilen sen?

Visa signatur

PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

har för mig att följande gäller i nano
ctrl + o , (writeout) spara
ctrl + x , avslutar och frågar om du vill spara, svar y(es)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattoys
har för mig att följande gäller i nano
ctrl + o , (writeout) spara
ctrl + x , avslutar och frågar om du vill spara, svar y(es)

Helt korrekt, fick samma svar i SweC's IRC-kanal. Tack alla för hjälpen, skriver en edit om det dyker upp fler problem.

Visa signatur

Foto:

Permalänk
Medlem

Men för att få wTorrent så installerar du ju inte så där. Du ska väl ha några flaggor för RPC2 o sånt också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Tack så jättemycket, det var precis vad jag letade efter! Har aldrig rört Linux förut, men klarade det där utan problem Känns som dagens ros går till dig.

Dock får jag upp detta när jag startar rtorrent:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/---------------------------...

Jag läste någon annan guide (tryck här för att se den, jag syftar på steg 5), och då stod det såhär:
"Skapa en konfigurationsfil för rtorrent i ditt home-dir. I exemplet nedan använder jag nano, men använd gärna den text-editor som passar dig bäst.

cd ~/ nano -w .rtorrent.rc

"

Jag kan starta text-editorn, men hur sparar jag konfigurationsfilen sen?

1. Du hade inte behövt göra något av den guiden alls. Du måste lära dig någon gång att använda pakethanteraren (då det är mycket bättre och lättare). Du behöver knappast ABSOLUT SENASTE VERSIONEN, och då bör du definitvt bara starta synaptic, söka på rtorrent, bocka för och godkänna. Klart. Då kommer den automatiskt uppdateras via paketsystemet om det behövs, samt att det går smidigt att avinstallera.
Installera inte från källkod i onödan!!!!

2. Du behöver inte använda nano.
Allt dom där raderna gör är.
a) Gå till din hemkatalog med cd (change directory), ~ = hemkatalog
b) Skapa en fil som heter ".rtorrent.rc" och öppna den med texteditorn nano.
Du kan öppna gedit (mycket bättre och enklare) från menyn och skriva det du vill, sedan spara den i din hemkatalog som ".torrent.rc"
Eller helt enkelt byta ut den senare raden mot

cd ~ gedit .rtorrent.rc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
1. Du hade inte behövt göra något av den guiden alls. Du måste lära dig någon gång att använda pakethanteraren (då det är mycket bättre och lättare). Du behöver knappast ABSOLUT SENASTE VERSIONEN, och då bör du definitvt bara starta synaptic, söka på rtorrent, bocka för och godkänna. Klart. Då kommer den automatiskt uppdateras via paketsystemet om det behövs, samt att det går smidigt att avinstallera.
Installera inte från källkod i onödan!!!!

2. Du behöver inte använda nano.
Allt dom där raderna gör är.
a) Gå till din hemkatalog med cd (change directory), ~ = hemkatalog
b) Skapa en fil som heter ".rtorrent.rc" och öppna den med texteditorn nano.
Du kan öppna gedit (mycket bättre och enklare) från menyn och skriva det du vill, sedan spara den i din hemkatalog som ".torrent.rc"
Eller helt enkelt byta ut den senare raden mot

cd ~ gedit .rtorrent.rc

1. He he... På dig låter det precis som att det är livsfarligt att installera från source. Tvärtom är det ett utmärkt sätt att skräddarsy sitt eget system. Pakethanteraren är bara lämplig att använda för distens kärnverksamhet. Tredjepartsprogram är ganska lågt prioriterade som bara uppdateras om det är något allvarligt som har åtgärdats inom just det projektet.

Om du har använt torrent tidigare så har du säkert upptäckt att de flesta trackers bannlyser gamla versioner av klienter ganska tidigt. Mest som säkerhetspolicy. Just rtorrent-användare har drabbats av detta då de, som dig, har förlitat sig på paketsystemet. Tredjepartsprogram kan ligga långt efter även i bra paketsystem som apt trots att projektet har släppt flera uppdateringar.

2. Det enda du gjorde var att byta ut en textredigerare mot en annan. Man kan även använda kate, vim eller emacs om man vill. Jag förstår inte vart du vill komma.

Permalänk
Medlem

Absolut fel.
Pakethanteraren är lämplig för alla paket.
a) För att dependencies du uppfyller med den nya programvaran skall uppfattas korrekt
b) Automatisk uppdatering, som du annars förmodligen aldrig hade märkt, såvida du inte går igen ALLA program du har installerat dagligen och kollar efter kritiska uppdateringar, och går igenom kompileringsprocessen igen. Urk.
c) Det är inte alltiv senaste SVN är bättre än den stabila version som finns i paketsystemet.
Så jag tycker absolut att alla program definitivt skall installeras via paketsystemet. Det är då den fungerar som bäst.
Jag har använt rtorrent sedan det kom. Måste erkänna att jag ALDRIG haft problem med en enda torrent. Om det nu skulle visa sig att det krävdes en uppdatering, ja då kan man ta ner källkoden i efterhand. Hur mycket tid har man förlorat på att prova om den version av rtorrent som i princip alla andra ubuntu-användare använder? Ett par sekunder.

2. Ja? Jag vet? Jag sa även att han inte ens behövde använda terminalen för detta, utan att det bara var en textfil i hemkatalogen. Det är inte självklart hur man sparar filer i Nano för en nybörjare. I gedit är det betydligt lättare.
Killen som skapade tråden klarade just inte av att spara filen, så jag förklarar exakt vad det är han ville utföra, och gav honom tips på att det finns många andra (bättre och lättare) sätt att utföra detta på.
Lika fånigt som att föreslå vim/emacs till någon som sätter sig vid en linuxdator för första gången och skall skriva 2 rader i en textfil.

Permalänk
Medlem

Ja ja... Om du vill använda pakethanteraren i ur & skur och har gjort det till en principfråga så visst, varsågod. Det är nog ingen som har något emot det. Under tiden kan vi andra som vet att jorden är rund dra nytta av både pakethanterarens fördelar (som du ju beskriver väldigt bra) och projektens egna utbud av kod.

Torrent-klienter måste inte vara bleeding edge. Men de har väldigt kort bäst före datum. Därav min rekommendation. Sen att minst en användare går i taket för att man kliver 2 mm utanför Ubuntus ankdamm är rätt normalt.

"Nybörjare! Bort från källkod och terminaler!" Jisses... Killen kompilerade precis rtorrent från source med svn på första försöket och lärde sig nano på egen hand. Naturlig linux-begåvning. Tagga ner...

Permalänk
Medlem

Japp, rtorrent var faktiskt inga problem, och man blir ju lite småstolt av sig Första intrycket av Ubuntu är att det är riktigt trevligt. Kul att slippa MS och lära sig något nytt.

Dock är det inte bara glamour, jag har kört fast igen, denna gången med wTorrent (som är som en GUI till rtorrent). Hittade denna guiden http://www.wtorrent-project.org/trac/wiki/wTorrentInstall

Man förstår inte så mycket, den verkar mest inrikta sig på avancerade användare, tyvärr. Någon som kan förklara, eller länka en mer användarvänlig guide? Kanske finns någon som kan tänka sig att jobba som ideell mentor för en undrande linux-nybörjare? Bara att hojjta till så får du MSN i PM.

/Tommy

Visa signatur

Foto:

Permalänk

Tjabba! Nu vet jag inte riktigt hur den GUI-baserade versionen av rTorrent fungerar, jag kör mest programmet i terminalen... vilket är mycket smidigt.

Är du ute efter en bra GUI-torrent? Testa även Transmission, är också väldigt bra. Minnessnål är den också. Kul att du ville prova Linux..

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör med Azureus med WebUI så att jag kan styra mina nedladdningar från vilken dator jag vill...

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem

Jag satt bra länge och försökte få igång ett Webgui till rtorrent. Lyckades tillslut få igång så andra klienter kunde prata med det. Just nu kör jag det tillsammans med ntorrent som är ett klientbaserat program.

http://code.google.com/p/ntorrent/

Permalänk
Medlem

Deluge funkar bra för mig, har webserver också.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Japp, rtorrent var faktiskt inga problem, och man blir ju lite småstolt av sig Första intrycket av Ubuntu är att det är riktigt trevligt. Kul att slippa MS och lära sig något nytt.

Dock är det inte bara glamour, jag har kört fast igen, denna gången med wTorrent (som är som en GUI till rtorrent). Hittade denna guiden http://www.wtorrent-project.org/trac/wiki/wTorrentInstall

Man förstår inte så mycket, den verkar mest inrikta sig på avancerade användare, tyvärr. Någon som kan förklara, eller länka en mer användarvänlig guide? Kanske finns någon som kan tänka sig att jobba som ideell mentor för en undrande linux-nybörjare? Bara att hojjta till så får du MSN i PM.

/Tommy

Ja, det där var något att bita i. Jag har inte använt webgui till torrent förut men jag tror att Deluge och Azureus erbjuder enklare lösningar. Men det får nog någon av de föregående talarna handleda om för jag kör bara rtorrent med ssh.

Om du ändå vill prova wtorrent så måste du sätta upp en webserver med stöd för xmlrpc, php, scgi och sqlite. I Ubuntu är det nog inte svårare än att installera allt med pakethanteraren. De paketen brukar alltid vara uppdaterade.

sudo apt-get install apache2 apache2-doc apache2-mpm-prefork apache2-utils libexpat1 ssl-cert apt-get install libapache2-mod-php5 libapache2-mod-ruby libapache2-mod-scgi php5 php5-common php5-curl php5-dev php5-gd php5-idn php-pear php5-imagick php5-imap php5-mcrypt php5-memcache php5-mhash php5-ming php5-mysql php5-pspell php5-recode php5-snmp php5-sqlite php5-tidy php5-xmlrpc php5-xsl

Det där är betydligt fler moduler än vad du behöver, men jag har dålig koll på vilket paket som är nödvändigt och inte. Det skadar aldrig att ha en webserver som stödjer exempelvis ruby och mysql också.

Sen måste du kompilera in stöd för xmlrpc i rtorrent. Dvs skriv "./configure --with-xmlrpc-c -" på steg 16 i guiden som jag länkade till. Det står samma sak i din wtorrent-guide.

scgi-modulen konfigurerar du enligt wtorrent-guiden. Det ska inte vara den bästa lösningen, men det borde i alla fall fungera.

Sen återstår bara att installera och konfigurera wtorrent.

Får du problem så kan jag rekommendera ubuntuforums.org. Till Ubuntu-disten brukar det alltid finnas färdigskrivna lösningar så att man slipper gå över ån efter vatten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrigTSD
Ja ja... Om du vill använda pakethanteraren i ur & skur och har gjort det till en principfråga så visst, varsågod. Det är nog ingen som har något emot det. Under tiden kan vi andra som vet att jorden är rund dra nytta av både pakethanterarens fördelar (som du ju beskriver väldigt bra) och projektens egna utbud av kod.

Torrent-klienter måste inte vara bleeding edge. Men de har väldigt kort bäst före datum. Därav min rekommendation. Sen att minst en användare går i taket för att man kliver 2 mm utanför Ubuntus ankdamm är rätt normalt.

"Nybörjare! Bort från källkod och terminaler!" Jisses... Killen kompilerade precis rtorrent från source med svn på första försöket och lärde sig nano på egen hand. Naturlig linux-begåvning. Tagga ner...

Jag tycker inte det är fel att han lär sig kompilera, det är viktigt.
Men han får en felaktig bild om hur man gör för att installera program i linux.
Detta är allt han egentligen behöver göra;

sudo apt-get install programnamn

eller startat synaptic och sökt upp programmet.

Jag vet inte vilka extra fördelar du tror du får om du packar in massa eget kompilerat i ett binärdist?
Det enda som händer är att du får en oprövad SVN-dump som saknar alla dom otroligt viktiga fördelarna med paketsystemet. Inget annat.
Om du känner behov av att köra bleeding edge, kör unstable-versionerna av disten (jag kör själv debian unstable på en dator).
Vill du verkligen kompilera så passar det bättre med t.ex. Gentoo. eller tanka hem källkodspaketet via pakethanteraren (om det finns tillgängligt).
Om du börjar kompilera bibliotek (eller något som andra program beror på) från källkod så rent av pajjar du hela paketsystemet.
Det bästa du kan göra om du installerar från källkod är att bygga en egen *.deb och installera den, så det rapporteras in i paketsystemet och får (nästan) alla fördelar.

Jag är stor förespråkare av terminalen, varför ger du mig skit för att jag förklarade vad han försökte (men misslyckades) utföra? För att jag ger tips att han kan använda en bättre texteditor?

wtorrent är ett mer udda program, som troligtvis inget kommer att bero på, och som inte finns med i paketsystemen, så där passar det alldeles utmärkt att tanka hem källkoden (ja, du har inget annat val, om man inte hittar en färdig *.deb, det vore bäst isåfall)

Jag säger inte "Nybörjare, bort från källkod!" jag säger "ALLA! Bort från källkod!" såvida ni inte har anledning att vara där. För att kunna tanka hem en torrent så känns det jävligt omotiverat.
Sedan för nybörjare är det viktigaste att lära sig använda paketsystemet, något jag skulle prioritera HÖGT över att kunna kompilera källkod.
Tydligen så hade han inte lärt sig det, i.o.m att han tydligen hade sökt på internet och ställt en fråga här. Väldigt få kan misslyckas med synaptic när man väl vet att man borde prova det först.

Permalänk
Medlem

Micket: jag vet inte vad det är för trackers du hänger på men dom jag hänger på så går det fort undan när det gäller version av rtorrent tex. så var versionen som fanns i förråden för ubuntu 8.04 ej tillåten, där var man i princip tvungen att gå ner till 0.7.9.

Permalänk
Medlem

Micket, jag kan redan det där. Du behöver inte förklara det för mig. Jag har redan förklarat för dig varför jag rekommenderade svn för rtorrent framför apt.

Poka64, tack.