Permalänk

Steelseries ikari optisk eller laser?

Jag funderar på att införskaffa en ikari. Verkar vara riktiga kvalité-möss.
Tycker dock att laser är lite överprisad jämfört med den optiska. Tänkte kolla ifall det är någon som har något erfarenhet av dom båda eller någon utav dom?
Är det några nackdelar med den optiska? Jag brukar föredra laser då optisk ofta drar åt sig damm och försämrar prestandan.

Kunde inte hitta någon vettig tråd om just steelseries. Jag tar gärna tips & råd om det finns bättre möss. Jag behöver för både spelandet och för jobbet.
Kräver extremt bra precision.

Tacksam för all hjälp

EDIT: typos

Permalänk
Medlem

Jag har haft en ikari laser men jag gillade den inte tyckte den kändes oskön och klumpig så jag köpte en logitech g5 v2 istället och den är jag nöjd med. Men har du testat ikari musen o tycker den är skön så tror jag inte du kommer märka någon större skillnad mellan laser och optisk.

Permalänk

Jo det blir nog en ikari optical då. Jag är dock fortfarande öppen för förslag. G5 V2 verkar ju rätt okej. Enda jag kan säga så här på rak arm som jag inte gillade med den var att den riktigt gräsligt designad. Fyller den funktionerna så är väl det något jag bortse från iofs

Permalänk
Medlem

Jag har Ikari optical. Har haft den i ett halvår snart och är mycket nöjd.
Jag tycker att det är den skönaste mus som finns på marknaden (iallfall bland de jag testat). Gillar speciellt stödet för ringfingret på höger sida.

Den är dock hyfsat stor, så har man en liten hand kanske den inte är att rekommendera.
Någon testare skrev att han tyckte att musen var något för lätt. Det är väl dock en smaksak och det bästa är att helt enkelt prova den.

Den känns mycket precis i sin avläsning i mitt tycke.

Kan inte uttala mig om laservarianten tyvärr då jag inte äger en sådan.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Optical

Visa signatur

|| Core i7 6700K /w NZXT Kraken x61 || GeForce GTX 970 || Corsair Vengeance 16GB DDR4 || MSI Z170A GAMING M7 || Samsung 850 Pro 512GB || EVGA Supernova G2 750W || NZXT H440 ||

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Ikari Laser nere på DH. Lämnade du in en gammal mus(spelade inte någon roll om den var från stenåldern) så fick du den för 399:- riktigt värt!
Jag gillar verkligen musen, gillar passformen, inte alls klumpig.

Jag tycker inte man märker någon jättestor skillnad mellan dom, men jag köpte laser för att den var så billig.

Permalänk
Medlem

Tycker om den musen också, men har under ett halvår haft 2 st lasers, och båda har gått sönder (lasern blir kass, muspekaren börjar hoppa konstigt). Iofs bara att byta in på garanti, men vill förvarna att kvaliteten inte är über. Skulle rekommendera optisk istället för laser.

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk

Jo det lutar mot optisk då den är billigare. Låter ju som den också håller bättre

Permalänk
Hedersmedlem

Jag och en kompis köpte våra Ikari Optical ungefär samtidigt, och båda lider av att den slutar läsa ibland, för att sen "komma igång" igen efter någon sekund. Detta är tydligen ett känt problem på Optical, så den är minsann inte perfekt. Jag använder min Ikari som "laptopmus" och den är helt okej, men inte i samma klass som Razers möss!

Precisionen och responsen i Razers möss är oslagbara.

Permalänk
Medlem

Det beror lite på vilken typ av spel du spelar.
Laser är väl mer riktad mot rts och mmorpg (macro mm)
Optical är mer mot snabba fps (1000 hz)

Lasern funkar inte lika bra till snabba fps. Lider av negativ mus acceleration.

Permalänk

Kommer användas till lite av varje faktiskt. Dels för fps, dels för rpg. Jag är allätare. Sen kommer den användas på jobbet också till mestadels bild-redigering, fotomontage och sånt. Jag testar mig fram. Den är ju inte så satans dyr ändå

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BelZeBuB
Det beror lite på vilken typ av spel du spelar.
Laser är väl mer riktad mot rts och mmorpg (macro mm)
Optical är mer mot snabba fps (1000 hz)

Lasern funkar inte lika bra till snabba fps. Lider av negativ mus acceleration.

Jag har haft min Laser nu i ca 5 månader och har testat den negativa accelerationen flertal gånger, för mig har det dock skiljt max ett par pixlar...

Båda mössen är likvärdiga men det e bara att välja... macron och ställbar "CPI" eller utan macron och 2 olika profillägen.

måste säga att jag e ganska kär i lcd displayen ^^ smidigt som fan att kunna ställa in en helt ny Low eller High i profilen på ett par sekunder när man finslipar

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk

har redan köpt ikari optical nu, ligger och väntar på ICA där hemma. Ska hämta den efter jobbet