Permalänk
Medlem

Q6600 alldeles för varm en längre tid

Kollade idag temperaturen på min processor i några vanliga program och såg att den låg på ca 60-70 grader i idle

Jag misstänker att den haft den temperaturen ett bra tag, men jag har inte haft några problem med stabilitet eller något så jag har helt enkelt inte tänkt på att kolla sånt tidigare, dum som jag varit.

Jag plockade nyss bort kylaren (originalkylaren, tänkt byta ut skiten länge då den låter för mycket, men det har aldrig blivit av) och såg tecken på att det varit en luftbubbla i kylarpastan, och den har nog varit där sen jag först monterade ihop allt för lite mer än ett år sedan.

Den måste ha tagit en hel del stryk, men jag undrar om någon kan gissa ungefär hur pass mycket skada den kan ha tagit? Eller om någon kanske varit lika dum själv och har erfarenhet.

Den fungerar i alla fall, och jag har inte märkt några tydliga problem, men jag är ändå väldig orolig.

Tips på bra och lagom billig kylare som passar i NZXT Hush uppskattas också.

Tacksam för svar

//En idiot

Permalänk
Avstängd

Re: Q6600 alldeles för varm en längre tid

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Midx
Kollade idag temperaturen på min processor i några vanliga program och såg att den låg på ca 60-70 grader i idle

Jag misstänker att den haft den temperaturen ett bra tag, men jag har inte haft några problem med stabilitet eller något så jag har helt enkelt inte tänkt på att kolla sånt tidigare, dum som jag varit.

Jag plockade nyss bort kylaren (originalkylaren, tänkt byta ut skiten länge då den låter för mycket, men det har aldrig blivit av) och såg tecken på att det varit en luftbubbla i kylarpastan, och den har nog varit där sen jag först monterade ihop allt för lite mer än ett år sedan.

Den måste ha tagit en hel del stryk, men jag undrar om någon kan gissa ungefär hur pass mycket skada den kan ha tagit? Eller om någon kanske varit lika dum själv och har erfarenhet.

Den fungerar i alla fall, och jag har inte märkt några tydliga problem, men jag är ändå väldig orolig.

Tips på bra och lagom billig kylare som passar i NZXT Hush uppskattas också.

Tacksam för svar

//En idiot

Om du inte haft några problem hitills så borde det väl inte vara så svårt,jag tror knappast att din cpu tagit skada av dom temperaturer du beskriver,60-70 grader idle är iofs högt men sålänge systemet funkar och rullar på så borde det funka om du nu slänger på en bättre kylare.Sen har iafall inte jag ens idag hört om någon som har lyckats döda sin Q6600.Jag kan nämna att min Q6600 höll nästan upp till 80 grader i början med min överklock innan jag fick på min vattenkylning.

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

att skada en modern processor med värme är, under normala omständigheter, svårare än man kan tro. eventuellt kan livslängden förkortas något men någon direkt skada behöver du knappast oroa dig för med den temp du beskriver.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

mm från 25 år till 24.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
mm från 25 år till 24.8

^^

Som sagt det är ingen farlig temp därimot är det en hög idle temp.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Okej, vad bra, tack för alla svar