Permalänk
Medlem

Operativsystem för filserver?

Hej!

Har precis kommit hem från en lång vistelse utomlands och tänkte nu sätta upp min gamla server igen! Det är en 1.2 Ghz AMD T-bird med 768 MB Ram, så den är inte helt ny direkt. Den är dock fullproppad med hårddiskar så jag tänkte använda den som filserver, vilket var det jag använde den för innan. Den ska inte användas som gateway mot internet utan bara som en filserver för nerladdningar, streamande filmer osv. Diskarna ska jag mounta i mina andra datorer så jag har allt på ett ställe.

Har inte hållt mig uppdaterad på länge så vet inte riktigt vad det är som gäller med operativsystem för detta... Hade gärna kört någon form av RAID-system för diskarna. Har grundläggande kunskaper i Linux, men tycker det oftast helt enkelt tar för lång tid att sätta upp en bra server med det Fast det kanske har förändrats, vad vet jag.

Hade varit väldigt tacksam för svar!

//edit
Vet inte om jag verkligen skrev detta i rätt forum, om inte så får en moderator gärna flytta på tråden

Med vänliga hälsningar,
Daniel

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaeFon
Hej!

Har precis kommit hem från en lång vistelse utomlands och tänkte nu sätta upp min gamla server igen! Det är en 1.2 Ghz AMD T-bird med 768 MB Ram, så den är inte helt ny direkt. Den är dock fullproppad med hårddiskar så jag tänkte använda den som filserver, vilket var det jag använde den för innan. Den ska inte användas som gateway mot internet utan bara som en filserver för nerladdningar, streamande filmer osv. Diskarna ska jag mounta i mina andra datorer så jag har allt på ett ställe.

Har inte hållt mig uppdaterad på länge så vet inte riktigt vad det är som gäller med operativsystem för detta... Hade gärna kört någon form av RAID-system för diskarna. Har grundläggande kunskaper i Linux, men tycker det oftast helt enkelt tar för lång tid att sätta upp en bra server med det Fast det kanske har förändrats, vad vet jag.

Hade varit väldigt tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar,
Daniel

Jag kör Ubuntu Server 7.10 på min server och använder den nästan endast för lagring. Temporär webbserver och annat gott, men mestadels för lagring.

Ubuntus installation är otroligt smidig. Det går till och med att ha operativsystemet i raid. Tänk på att ha /boot i singledisk eller raid 1 så att den vet hur den skall boota om du har övriga systemet i en annan raidform.

En stor fördel är väl att det är gratis och går snabbt att få igång. In med Samba så är det bara att tuta och köra.

Hur menar du med att du ska mounta diskarna i dina andra datorer?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Okej, Ubuntu, låter rätt bra Vet du om den kräver mycket av datorn?

Kommer även använda den här filservern till att bränna med, men antar att det borde väl inte vara några problem?

Mountar de helt enkelt genom nätverksmappning i utforskaren, så att de blir virtuella diskar, väldigt lätt och smidigt Kanske finns något bättre sätt?

Tack!

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk
Medlem

Installera ubuntu server, inget desktop tjaffs, så har du löst "vet du om det kräver mycket av datorn?".

Funkar fint att bränna med cdparanoia. Och det går alldeles utmärkt att mounta dina samba shares som nätverskenheter.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Låter bra, finns det någon windows-version som är likvärdig? Tack för hjälpen!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

ZFS + OpenSolaris kanske kan vara ett alternativ. Solaris är ett trevligt ServerOS som finns i stora serverhallar. Bl.a. körs hela nordiska aktiebörsen på Solaris.

En AMD opteron med 48 SATA diskar utan raid kort, skriver i mer än 2GB/sec.
7 SATA diskar utan raidkort läser 440MB/sec och skriver 220MB/sek.
4 SATA diskar utan raidkort uppnår 120 MB/sek.

Skapa ett ZFSraid:
# zpool create myZFSraidTjolahopp disc0 disc1 disc2 disc3
Klart. Linux + LVM kräver 20-30 kommandon med krånglig syntax. Ingen formatering krävs i ZFS, börja tanka direkt. I linux måste du formatera, det tar lång tid att formatera terabyte diskar. Och att göra fsck i Linux. Ett företag hade 2TB eller så i Linux raid, och det tog en vecka att göra fsck. ZFS har ingen fsck alls.

Jag skriver massor av information om ZFS och har massor av länkar (bl.a. en Linux snubbe provar ZFS för första gången och han har massor av artiklar med hårdvara och setup, och här finns länkar till alla siffror jag presenterar där uppe):

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Permalänk
Medlem

Finns det bra program för att fjärrstyra dessa system från en windows-dator?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
[...] I linux måste du formatera, det tar lång tid att formatera terabyte diskar. Och att göra fsck i Linux. Ett företag hade 2TB eller så i Linux raid, och det tog en vecka att göra fsck. ZFS har ingen fsck alls.

Här får jag nog hojta till lite.. att formatera TB diskar, som jag personligen gjorde i Ubuntu för ungefär 1 vecka sedan, tar inte alls lång tid. En raid5 array bestående av 3st 1TB diskar tog mig kanske 10 min totalt att formatera och få tillgång till. Den 3e disken i arrayen, skulle hasha alltihop, det tog förvisso sina goda 3.5 timmar, men jag hade full tillgång till raiden under tiden.

Och en fsck på en vecka - det vill jag se nån form av bevis på isf.. 2TB data, det kan jag tänka mig tar 3 timmar på sin höjd att fsck'a, om jag gissar fritt.

Men visst har ZFS sina fördelar, jag pratar inte på något sätt ner det. Men sätter man det i proportion till vad han ska ha sin dator till så är det inte dumt att kanske börja med Linux, med tillhörande filsystem..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk

Du kan komma in på servern från en windows dator med cygwin eller putty.
Jag har själv aldrig använt dem.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte jag, hade nog valt Debian framför Ubuntu Server. Annars funkar FreeNAS om du ska köra den som ren filserver.

http://www.freenas.org/

FreeNAS is a free NAS (Network-Attached Storage) server, supporting: CIFS (samba), FTP, NFS, AFP, RSYNC, iSCSI protocols, S.M.A.R.T., local user authentication, Software RAID (0,1,5) with a Full WEB configuration interface. FreeNAS takes less than 32MB once installed on Compact Flash, hard drive or USB key.
The minimal FreeBSD distribution, Web interface, PHP scripts and documentation are based on M0n0wall.

Permalänk
Medlem

Hm, det där ser ju rätt bra ut. Problemet är väl bara där att jag inte kan använda den som bränningsstation?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det tar ju ingen tid alls att installera ett linux-baserat server-os, är väl bara att testa? Gillar du det inte så skicka ut det och kolla något annat.

Ubuntu (och säkert andra distar) kan du administrera mha Webmin från vilken dator som helst som har en browser installerad.

Själv kör jag Ubuntu 8.10 på min server, använder den som filserver och halvdan webserver för att lägga upp bilder på grabben så familjen kan se ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

jo, jag har ju använt linux själv innan, men eftersom jag inte har varit "in the game" på ett tag så har jag ingen koll på vad det är som gäller längre Viktigast är att jag ska kunna fjärrstyra datorn från mina microsoft-datorer, kunna använda den som filserver, helst med software raid och även kunna bränna på den

Visa signatur

Permalänk

Jag har också planer på filserver och har kollat på en del olika lösningar. Det jag saknar är egentligen tid, pengar och ett bra argument för att jag faktiskt behöver en filserver. De jag har kollat på är:

Ubuntu, mdraid, LVM:
Busenkelt att sätta ihop. Ubuntus installationsprogram hjälper till med raid om man vill men även efter installationen är det lätt att fixa med raiden. LVM är frivilligt men kan vara bra att ha om man vill ha flera partitioner på raid-diskarna. Det går att utvidga en raid5-array om man köper fler hårddiskar, man behöver inte ens avmounta disken (jag har testat att kolla på film medan jag gör det och det blir inga hack). Raid-arrayen går att flytta till andra datorer/moderkort om datorn skulle gå sönder och för hemmaanvändaren så är det egentligen ingen skillnad mellan linux mjukvaruraid och ett raidkort för 5000 kr.
Bra guide: http://www.gagme.com/greg/linux/raid-lvm.php

OpenSolaris, ZFS:
ZFS är gymt, felkorrigering garanterar att små skrivfel inte förstör dina filer. Det jag har emot dena lösning är att det ännu inte går att utvidga en raid-z-array med fler hårddiskar, däremot går det att skapa ytterligare en array med nya diskar och utvidga filsystemet till att inkludera denna. Dessutom får man chans att lära sig ett nytt system, om man inte väljer nexenta istället som är Ubuntu med OpenSolaris-kärnan.

Sen behöver du Samba för att koma åt filerna via nätet men det är lätt att installera.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

ZFS rekommenderas inte att köra på en 32-bitars processor och det kräver 1 GB RAM-minne (64-bit och minst 2 GB RAM rekommenderas). Trådskaparens dator har 32-bitars CPU och 768 MB RAM.

Själv kör jag ubuntu-server på dator #3 i min signatur men är lite sugen på att uppgradera den för opensolaris och ZFS. Kostar väl ca 2000 kr för moderkort minne och processor. Men tvekar om jag inte hellre ska lägga pengarna på nya hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, slutsatsen är iaf att jag borde köra en linux-dist och inte windows? Ubuntu verkar vara det som är mest lämpligt för min gamla server... Har ett kontrollerkort installerat, men det är inget RAID-kort så jag blir tvungen till att köra software raid. Måste jag formatera om diskarna för att köra RAID på dessa eftersom de är formaterade i NTFS och FAT32?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
Här får jag nog hojta till lite.. att formatera TB diskar, som jag personligen gjorde i Ubuntu för ungefär 1 vecka sedan, tar inte alls lång tid. En raid5 array bestående av 3st 1TB diskar tog mig kanske 10 min totalt att formatera och få tillgång till. Den 3e disken i arrayen, skulle hasha alltihop, det tog förvisso sina goda 3.5 timmar, men jag hade full tillgång till raiden under tiden.

Och en fsck på en vecka - det vill jag se nån form av bevis på isf.. 2TB data, det kan jag tänka mig tar 3 timmar på sin höjd att fsck'a, om jag gissar fritt.

Men visst har ZFS sina fördelar, jag pratar inte på något sätt ner det. Men sätter man det i proportion till vad han ska ha sin dator till så är det inte dumt att kanske börja med Linux, med tillhörande filsystem..

Oj, gick det så snabbt att formatera TB stor disk? 10 minuter? Coolt! Det visste jag inte. Tack för informationen. När jag formaterar en 100 GB stor partition i Windows tar det fet lång tid. Jag har ett gäng 500GB, men de har jag aldrig formaterat, eftersom jag kör ZFS på dem.

Här står att göra fsck på "the main linux.org server" tog en vecka. När jag kollar efter, så står det inte att det var 2TB. Men hur mycket info kan finnas på en sån server? 2000GB?? Eller mycket mera?
http://lxer.com/module/newswire/view/103802/index.html

"Most of the native filesystems for Linux do have an issue with massive size. In fact, there was a report from 2006 highlighting this issue. The main Linux.org server running ext3 experienced a failure at the RAID level requiring fsck to repair the ext3 file system. The repair took more than a week to complete."

Dessutom, tänk på att när du gör fsck, så kontrolleras bara metadatat. Själva datat kontrolleras inte. Men i ZFS så kontrolleras båda två, metadatat och själva datat. Och du kan använda ZFS RAIDet under tiden.

Att hinna kontrollera endast metadatat under en vecka är ganska ineffektivt och långsamt i mitt tycke, eftersom du kan inte använda RAIDet under tiden. Det skulle gått snabbare att återställa allt från backup.

RONNYLOV,
Jag själv körde Solaris Express i över ett år på en pentium 4 som är 32 bits CPU + 1 GB RAM. Det gick bra. Jag fick inte bra prestanda, 20-30MB/sek. Men mina data var säkra, det var huvudsaken. Så jag tror det funkar på 768 MB RAM. ZFS slukar allt minne den får till sin cache, men släpper det direkt om nån vill ha minnet. Med 768 så har den ingen cache, och du får dåliga prestanda. Men dina data är säkra.

Här är en linux snubbe som sätter upp ZFS för första gången:
http://breden.org.uk/2008/03/02/a-home-fileserver-using-zfs/

Permalänk
Medlem

Problemet med 32-bit ZFS har tydligen att göra med begränsningar i adressrymden för kernel-minnet som ZFS använder. Med 64-bit så är det inte lika begränsat. Men om man startar om servern emellanåt kanske det hjälper? ZFS är 128-bitars system så därför blir det väl segare beräkningar i 32-bit än i 64-bit kan jag tänka. Du kanske har rätt i att det mest är ett prestandaproblem och inte något stabilitetsproblem?

Står lite om detta här:
http://episteme.arstechnica.com/eve/forums/a/tpc/f/24609792/m...

Hastighetsmässigt skulle jag vara nöjd med 25 MB/s med nuvarande server, för det är ungefär vad jag får med Linux. Behöver i så fall mera RAM för servern har bara 512 MB...

Permalänk
Medlem

Jag skulle gladeligen använda solaris istället för ubuntu, men jag har bara en dator, denna.. och den använder jag som filserver/htpc/workstation.. förvisso inte så många program jag använder; xbmc, firefox, vlc, emesene, F@H och amarok/songbird.

Men jag har inte lyckats förstå mig på pakethanteraren i OpenSolaris.. så jag har lagt ner alla mina försök inuti virtualbox's..

Har många diskar som säkert skulle prestera bättre med ZFS-raid.. och 4st raptorer skulle alldeles säkert trivas som fisken i en sån raid!

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

"Most of the native filesystems for Linux do have an issue with massive size. In fact, there was a report from 2006 highlighting this issue. The main Linux.org server running ext3 experienced a failure at the RAID level requiring fsck to repair the ext3 file system. The repair took more than a week to complete."

ZFS är ett utmärkts filsystem men knappast optimalt för mindre kraftfull hårdvara. När du jämför med Ext3 kom då ihåg att det är ett gammalt filsystem och i och med Linux 2.6.28 kommer Ext4 att finnas tillgängligt. Inte ens Ext4, än om det har bra prestanda, är optimalt men en bra tillfällig uppgradering. Som direkta utmanar till ZFS, och med mål att vara bättre, utvecklas Tux3 och btrfs. Det tar nog ett tag innan dessa är klara, och Tux3 ligger närmast till hands, men det tycks som om det finns stora intressenter i att öka farten på utvecklandet.

I övrigt kan JFS vara ett bättre alternativ än Ext3, vilket är mer utvecklat för att just fungera i servermiljö. JFS är i alla fall min favorit, samt att ReiserFS fungerar bra på partitioner med många små filer.

Permalänk
Medlem
Citat:

ZFS + OpenSolaris kanske kan vara ett alternativ. Solaris är ett trevligt ServerOS som finns i stora serverhallar. Bl.a. körs hela nordiska aktiebörsen på Solaris.

Ren nyfikenhet, kör du Solaris själv?

Permalänk
Avstängd

RONNYLOV,
Intressant länk. Tack för den. Jag har postat en fråga på ZFS mail lista om den länken. Får väl svar snart om det fortfarande är ett problem.

Jag körde Solaris på min 32 bits CPU utan problem. Men jag hade inte Solaris som server, utan som arbetstation - dvs jag stängde ned Solaris varje dag. Dock är det folk i din länk, som körde ZFS på 1GHz P3 och 512 MB RAM som server utan problem. Dvs de kör länge utan att ta ned den.

NILLON,
Ja. Jag kör Solaris Express, dvs beta versionen av kommande Solaris 11. Alla andra distar bygger på denna version. Den släpps varannan vecka.

KIMTJIK,
Jag håller inte med dig. 32 bit Pentium 4 och 1 GB ram tycker inte jag är vidare kraftfull hårdvara, och det funkade bra i över ett år för mig. Jag köpte 4 st 500 GB diskar och fyllde med data. Senare köpte jag en quad penryn och 4 GB RAM samt 4850. Jag bara flyttade diskarna. Ingen skillnad förutom att jag fick mycket högre prestanda.

Den största poängen med ZFS är ju att dina data är säkra. När du gör Linux fsck, så kollas inte själva datat. Bara metadatat. Dina data kanske är trasiga. Medans ZFS reparerar alla fel den hittar hela tiden. ZFS gör checksummor på allting och sparar checksummorna på andra ställen på hårddisken. Som chefsarkitekten bakom ZFS, säger:

http://blogs.sun.com/bonwick/en_US/entry/zfs_end_to_end_data

"The job of any filesystem boils down to this: when asked to read a block, it should return the same data that was previously written to that block. If it can't do that -- because the disk is offline or the data has been damaged or tampered with -- it should detect this and return an error.

Incredibly, most filesystems fail this test. They depend on the underlying hardware to detect and report errors. If a disk simply returns bad data, the average filesystem won't even detect it.

Even if we could assume that all disks were perfect, the data would still be vulnerable to damage in transit: controller bugs, DMA parity errors, and so on. All you'd really know is that the data was intact when it left the platter. If you think of your data as a package, this would be like UPS saying, "We guarantee that your package wasn't damaged when we picked it up." Not quite the guarantee you were looking for. "

Jag tycker det är sjukt att ett filsystem litar på att HÅRDVARAN ska sköta all felkorrigering. ZFS antar det värsta, att saker går sönder förr eller senare. Och kan handskas med såna problem utan vidare. Vanliga filsystem kan inte ens märka om någon bit råkat flippas till en etta istället för en nolla, pga strömspik. Men ZFS märker det direkt och reparerar automatiskt.

Så om du har klen hårdvara så får du inga prestanda, men dina data är säkra. För mig är det hela poängen med ZFS. Hellre stabilt och säkert och långsamt, än snabbt och instabilt och felaktiga data. Tänk om du har en zipfil och några bits ändras pga strömbortfall? Då kan du inte packa upp hela filen.

Permalänk
Medlem

Min fråga kvarstår dock; går det att få "mina" program att fungera..? Innan jag migrerar till OpenSolaris?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Min fråga kvarstår dock; går det att få "mina" program att fungera..? Innan jag migrerar till OpenSolaris?

OpenSolaris kommer med Firefox.
De andra programmen vet jag inte.

Permalänk
Avstängd
Citat:

xbmc, firefox, vlc, emesene, F@H och amarok/songbird.

firefox kommer med Opensolaris.

VLC player finns att ladda ned som binärt paket. Här är några mediaspelare, bl.a. BMPx:
http://lifewithsolaris.jp/modules/packages/index.php?content_...

songbird finns till solaris (det levereras med Solaris Express). Så jag kör det själv.

Pidgin finns, istället för emesene.

F@H, vet jag inte. Men du kan installera Linux eller Windows i Virtualbox tills vidare.

Jag tror Compiz kommer förinstallerat på OpenSolaris.

drivrutiner för ljud finns här (om de inte ingår i OpenSolaris)
http://www.opensound.com/oss.html

ATI drivare 3D funkar inte så bra till Solaris än, endast vissa ATI graffe har fullt 3D stöd till Solaris. Nvidia har egna bra 3D drivare som kommer med OpenSolaris.

Och, OpenSolaris har Apples Time Machine:
http://blogs.sun.com/erwann/entry/zfs_on_the_desktop_zfs

Men OpenSolaris är inte lika putsat som Ubuntu än, och har inte lika många program än. Så du kommer att få mecka en del om du provar. Orkar du inte mecka, så fortsätt med Linux. Du kompilerar aldrig om Solaris kärnan, dock. Det gör man inte. Allt ändras via parametrar i config filer, vid boot. Du kan t.ex. byta scheduler on the fly, utan att boota om.

PS. Jisses! 4 raptorer??? Har du det? Fatta vad såna skulle prestera i ZFS raid.

Permalänk
Medlem

Testar opensolaris 2008.11 och noterade att wine inte finns med i pakethanteraren men lite googlesökning visar att wine ska gå att lägga in manuellt genom att ladda ner paket alternativt kompilera själv och då lär man ju kunna köra en del windowsprogram också.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Testar opensolaris 2008.11 och noterade att wine inte finns med i pakethanteraren men lite googlesökning visar att wine ska gå att lägga in manuellt genom att ladda ner paket alternativt kompilera själv och då lär man ju kunna köra en del windowsprogram också.

Du kan ladda ned wine fran sjalva hemsidan for wine.

Permalänk
Medlem

Okej! då har jag nog bestämt mig för att testa ubuntu som filserver + bränningsstation... vilka program borde jag installera? Har x antal diskar som redan är fulla, formaterade i NTFS som jag helst inte vill formatera i nuläget.. Vill helst kunna mounta diskarna på något sätt så att det syns som en enda stor disk som i RAID. Viktigt är att de ska kunna kommunicera med Windows-klienter

//edit
Ska även agera Bittorrent-klient, så vill ha något bra GUI-system för det. Och vill kunna fjärrstyra datorn genom någon form av remote desktop

Tack på förhand

Mvh Daniel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I Linux mountar man diskar till en mapp i filsystemet så du skulle t.ex. kunna lägga en disk under /home/music och en annan under /home/video.

Annars kan man bunta ihop diskar med LVM2, men då måste man formatera om dem eftersom man skapar en (eller flera) virtuell enhet (som alltså i botten består av flera diskar) som man sedan formaterar med sitt filsystem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
I Linux mountar man diskar till en mapp i filsystemet så du skulle t.ex. kunna lägga en disk under /home/music och en annan under /home/video.

Annars kan man bunta ihop diskar med LVM2, men då måste man formatera om dem eftersom man skapar en (eller flera) virtuell enhet (som alltså i botten består av flera diskar) som man sedan formaterar med sitt filsystem.

Men med LVM har du en single point of failure.