Missa inte Amazon Prime Deal Days!

GTA IV- Officiella tråden [Länkar, tips & trix, hjälp och problemlösning]

Permalänk
Medlem

Skall absolut inte tracka ner Rockstar för alla deras projekt har varit bra på olika sätt, men att gå med microsoft med GTA IV va det sämsta dom kunde göra

Visa signatur

Dator: Vad arbetsgivaren ger mig :-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lento
Jag listade ut hur man fixar det och har gjort ett inlägg om det här (på engelska dock):
http://www.gtaforums.com/index.php?showtopic=381135&view=find...

Aha, tackitackar...ska testa det så fort jag kan

Permalänk
Medlem

Tjenatjena, är så att jag funderar på att köpa GTA IV till PC nu då, men hur kommer det flyta på min dator i sign, vilken upplösning o ungefärlig FPS kan jag tänkas kunna ha? (Kör på en 22" skärmmed 1680x1050)

Annars, är det värt det?

Ska man vänta på patcher eller liknande innan man köper?

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Athlonen
tjena jag har nyss testat gta4 kan spela i ca 2 min , sen laggar grafiken ur och bilder fryser, jag e tvungen att starta om datorn ,

info om datorn,
Radeon 4870 512mb
intel e8400
4gb ram 800mhz
asus p5q-e motherboard,

jag kör på Vista ultimate , med sp2 tror jag ,
och senaste ati catalyst, 8.11 , den som sägs ha buggar.

nån som har någon lämplig lösning

8.12 ska komma ut den 10e, så bara att vänta en dag till. 8.12 kommer ge en hel del prestanda ökningar i diverse spel, postar en liten del tagen från: http://www.tech-forums.net/pc/f15/rockstar-reveals-gta4-patch...

Performance improvements:
Catalyst 8.12 Preliminary Performance Notes

* Crysis + 2-7%
* Crysis Warhead + 2-3%
* Devil May Cry 4 + 1-6%
* Far Cry 2
+ noAA scores are fixed for Crossfire configs; this is worth +20% on slower cards, and as much as 70% on faster ones
+ 5-10% gains when AA is enabled
* FEAR + 2-6%
* Left 4 Dead + 2-4%
* Lost Planet Colonies + 3-10%, mostly in Area 2
* Prey + 2-5%
* STALKER Clear Sky + 5-10%, primarily on Crossfire configurations

och med den kommande GTA patchen kommer det bli ytterligare en förbättring oavsett vilken grafikkorts tillverkare man har om jag förstått det jag läst rätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Weikav Stars75 // Mouse: Redragon M686 // Display 1: Philips 34M2C6500 // // Display 2: Dell S3422DWG // Cam: Nikon D7500 //

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knaz
och med den kommande GTA patchen kommer det bli ytterligare en förbättring oavsett vilken grafikkorts tillverkare man har om jag förstått det jag läst rätt.

Finns inget som säger att prestandan kommer öka med nya patchen (finns inget som antyder det i IGN's Rockstar intervju), däremot kommer flera buggar försvinna tack och lov.

Permalänk

Ja jag röstar iallafall för GTA IV till årets spel. Dessutom så är det det första spelet som jag köpte i år. Och jag blev inte det minsta besviken... tvärtom. Det var helt klart över mina förväntningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Ja jag röstar iallafall för GTA IV till årets spel. Dessutom så är det det första spelet som jag köpte i år. Och jag blev inte det minsta besviken... tvärtom. Det var helt klart över mina förväntningar.

Håller med dig! Det är första spelet jag köpt sen.. Half life 2

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

kollade min FPS ingame nu med fraps inomhus har jag 60FPS och utomhus mellan 25-35FPS

Har CCC 8.11

Visa signatur

[ASUS M4A89GTD PRO][AMD Phenom II X6 1090T @ 3.2GHZ][Corsair TX750w][ASUS R9 290x DirectCU II][16GB Corsair XMS3 @ 1600MHZ][Win7 64-bit] GamersGate

Permalänk
Medlem

Varför slutar den ladda omgivning efter några timmars spelande? Jag ser precis allt utom hus, vägar och mark. Lyktstolpar och andra grejer finns kvar. Det händer varenda gång jag spelar.

Vidare, är det bara jag som helt plötsligt åker över bitar av LOD lite nu och då? Känns som limitbuggen i san andreas.

Någon som har samma problem?

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Nån som vet när nvidia 180.84 drivrutinerna blir WHQL certifierade?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Nån som vet när nvidia 180.84 drivrutinerna blir WHQL certifierade?

WHQL gör ingen skillnad överhuvudtaget, att vänta p åen sådan stämpel är idioti.

Permalänk
Medlem

tjena jag flasha mitt sapphire radeon 4870 , nu funkar spelet ige , förut krasha det bara och bilden frös, nu till nästa problem , spelet funkar flytande förutom att det skiftar vart den vil ha skuggorna , som om den inte kan bestämma sig,och fort går det så ån typ av bugg måste det vara, dom rycker liksom fram,

nån annan som lyckas perfekt min sin flashning av ett sapphire radeon 4870 som kan länka hur hon/han gått tillväga, mitt kanske inte vart super bra?

kör med det catalyst jag fick med i grafik kartongen,
tack på förhand

Visa signatur

Asus P5Q-E,XFX ATI 5770,4GB 800MHz corsair,Q9550 3 GHz, corsair 650W,Antec three hundred,Samsung T220 syncM,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Athlonen
tjena jag flasha mitt sapphire radeon 4870 , nu funkar spelet ige , förut krasha det bara och bilden frös, nu till nästa problem , spelet funkar flytande förutom att det skiftar vart den vil ha skuggorna , som om den inte kan bestämma sig,och fort går det så ån typ av bugg måste det vara, dom rycker liksom fram,

nån annan som lyckas perfekt min sin flashning av ett sapphire radeon 4870 som kan länka hur hon/han gått tillväga, mitt kanske inte vart super bra?

kör med det catalyst jag fick med i grafik kartongen,
tack på förhand

Jag hade exakt samma problem.
Prova att tanka ner senaste catalyst, funkade för mej !

Permalänk
Medlem

Någon som fått Independence radio att fungera? Jag har lagt mp3-filer i mappen men kanalen spelar bara reklam.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
Någon som fått Independence radio att fungera? Jag har lagt mp3-filer i mappen men kanalen spelar bara reklam.

jag har fått den att fungera.
Har du skannat låtarna under Audio?
och statt på auto scan?

EDIT: Det kommer Reklam och Nyheter även på den radion vilket jag tycker är rätt skönt

Visa signatur

[ASUS M4A89GTD PRO][AMD Phenom II X6 1090T @ 3.2GHZ][Corsair TX750w][ASUS R9 290x DirectCU II][16GB Corsair XMS3 @ 1600MHZ][Win7 64-bit] GamersGate

Permalänk
Avstängd

jag gjorde bara en genväg till mappen jag har all musik i och la lite copypasta i gtas musik map gjorde en scann wips så funka det

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
WHQL gör ingen skillnad överhuvudtaget, att vänta på en sådan stämpel är idioti.

Nja, dem är ju Beta av nån anledning. Dem är inte testade fullt ut än.
Såhär säger dem på nvidias hemsida:

"Beta drivers are provided by NVIDIA as preview releases for quick bug fixes and access to new features. Beta drivers are under qualification testing, and may include significant issues. It is the end user's responsibility to protect system and data when using Beta drivers with NVIDIA products. It is strongly recommended that end users back up all the data prior to using Beta drivers from this site. Please ensure that newer Recommended/Certified drivers are not already posted on NVIDIA.com prior to installation and usage of Beta drivers. Beta drivers posted do not carry any warranties nor support services."

Permalänk

Vet inte om det står tidigare i tråden, men jag känner mig föga sugen på att leta igenom 26 sidor. Kan någon förklara hur man fixar den här independent radio? Finns det någon mapp i spelmappen som man slänger in mp3-genvägar i, or what?

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Vet inte om det står tidigare i tråden, men jag känner mig föga sugen på att leta igenom 26 sidor. Kan någon förklara hur man fixar den här independent radio? Finns det någon mapp i spelmappen som man slänger in mp3-genvägar i, or what?

Sidan 15 i "Survival Guide to Liberty City" beskriver det hela.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Misstänker att det inte kommer och flyta på min laptop.
Hp Pavilion dv7 ^^

4gb ram
amd athlon 1.9ghz
ati radeon 3450, 256mb?

eller vad tror ni?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 7950X3D | Asus GeForce RTX 5080 Prime OC | Cooler Master Silencio S600 | Asus ROG Crosshair X670E Hero | Kingston Fury Beast 64GB DDR5 6000MHz CL30 (EXPO) | Corsair RM850x | Zalman Alpha 2 A24 | Windows 11 Pro

https://www.sweclockers.com/medlem/80207/gallerier

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vernox
Misstänker att det inte kommer och flyta på min laptop.
Hp Pavilion dv7 ^^

4gb ram
amd athlon 1.9ghz
ati radeon 3450, 256mb?

eller vad tror ni?

Tror för klen processor och för klent grafikkort.

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silver
Tror för klen processor och för klent grafikkort.

Glömde skriva att de är dualcore processor, men grafikkortet kan vara förklent :/

Kanske går på low, vem vet? Det finns ingen beta som man kan dra ner lagligt?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 7950X3D | Asus GeForce RTX 5080 Prime OC | Cooler Master Silencio S600 | Asus ROG Crosshair X670E Hero | Kingston Fury Beast 64GB DDR5 6000MHz CL30 (EXPO) | Corsair RM850x | Zalman Alpha 2 A24 | Windows 11 Pro

https://www.sweclockers.com/medlem/80207/gallerier

Permalänk

Har det släppts några drivrutiner ännu? Sitter på jobbet och har inte tid att tunnla en massa för att ta reda på det. Vill bara veta om jag har något roligt att vänta mig när jag kommer hem ikväll.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vernox
Glömde skriva att de är dualcore processor, men grafikkortet kan vara förklent :/

Kanske går på low, vem vet? Det finns ingen beta som man kan dra ner lagligt?

Du kan lägga ner dom planerna ändå direkt, än så länge.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Tänker dem släppa något eller måste jag åka hem till Bill Gates och slå han på käften, eller? Börjar bli ganska less nu.

AMD! Var är den jävla uppdateringen då?

Och var är min nya TIG svets?! He, he.

Visa signatur

Saab 9-3 2.3T. 513/580. Colle Edition.
Intel Q9300 - Sapphire HD4870x2 - Corsair PC8500 4Gb - Corsair 1000W PSU - Antec Twelve Hundred - Noctua Kylning - Gigabyte GA-EP35 - Eizo 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av east_lake
Har det släppts några drivrutiner ännu? Sitter på jobbet och har inte tid att tunnla en massa för att ta reda på det. Vill bara veta om jag har något roligt att vänta mig när jag kommer hem ikväll.

Ett tips ifall du alltid vill vara uppdaterad med de senaste drivrutinerna för ati,nvidia, intelmoderkort och ljudkort även beta drivers, så rekommenderar jag dag som natt www.guru3d.com finns även ett grymt bra forum där med fin info om både drivers och gta iv;)

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TurboColle
Tänker dem släppa något eller måste jag åka hem till Bill Gates och slå han på käften, eller? Börjar bli ganska less nu.

AMD! Var är den jävla uppdateringen då?

Och var är min nya TIG svets?! He, he.

Skulle inte Catalyst 8.12 idag eller?

Visa signatur

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dutchmen
Skulle inte Catalyst 8.12 idag eller?

Den skulle komma idag. Kör just nu betan till 8.12. Men trodde jag fått ordning på REC10 felkoden men ikke. Trist, spelet lägger av precis efter man klarat ett uppdrag, som inte sparas förrän man släpper av en gubbe.

He, he. Det är bara ett spel men man blir galen för man lever sig in i spelet och sen bara kraschar skiten.

Visa signatur

Saab 9-3 2.3T. 513/580. Colle Edition.
Intel Q9300 - Sapphire HD4870x2 - Corsair PC8500 4Gb - Corsair 1000W PSU - Antec Twelve Hundred - Noctua Kylning - Gigabyte GA-EP35 - Eizo 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TurboColle
Den skulle komma idag. Kör just nu betan till 8.12. Men trodde jag fått ordning på REC10 felkoden men ikke. Trist, spelet lägger av precis efter man klarat ett uppdrag, som inte sparas förrän man släpper av en gubbe.

He, he. Det är bara ett spel men man blir galen för man lever sig in i spelet och sen bara kraschar skiten.

Med systemet i sign har det inte krashat en enda gång än. jag kör också på betan (har förresten inte märkt några prestanda skillnader mellan 8.11 och 8.12 rc3). Jag har nog bara tur tror jag...

Visa signatur

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo

Håller med, Första spelet jag köpt sen 2005 (BF2). Är inget annat än nöjd, utmärkt spel.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer