uppladdning klöker mitt internet. hjälp!

Permalänk
Medlem

uppladdning klöker mitt internet. hjälp!

Hejsan.

I mitt hushåll är vi två stycken som har stationära datorer och några bärbara, därför kör vi en level one wireless router. Både stationära datorerna kör via kabel till routern.

Jag sitter och spelar cod5 rätt mycket och som alla vet äter det inte särskillt mycket av bandbredden.

När den andra killen uploadar på sin torrentklient i 50kb/s går det helt smärtfritt för mig att spela. Ligger då runt 50-60 ping. Men om han istället uploadar i 100kb/s så åker min ping upp till 300.

Varför är det så? Jag menar, uploadar han i 100kb/s ska vi alltså ha 900kb/s över som inte används, right? (eller är 1mbit verkligen 1000kb?) Så jag fattar inte varför min ping i cod5 blir så hög? Det är ingen trådlös dator med i sammanhanget.

Det borde inte bero på bredbandet utan jag tror snarare att det är routern? Kan det vara så, och i så fall, vilken router borde man byta till för att slippa detta otroligt irriterande problem?

Skulle vara underbart med hjälp för det är rätt trist aldrig kunna spela för att han har sitt jävla torrent igång dygnet runt.

Tack!
Johannes.

EDIT: Ett test på bredbandskollen.se ´visar följande:
skicka:0,8 Mbit/s
ta emot: 0,63 Mbit/s
svarstid: 240ms
server: Malmö (närmaste)

Varför får jag så dålig svarstid när uploaden räcker gott och väl till att spela på? Är det routerns fel?

OBS: testet gjorde när hans torrent laddar upp i ca 100kb/s

Visa signatur

MVH. Jojje...

Permalänk

1 mbit ut är 125 kByte/s vid bästa förhållandena. Så när han uploadar i 100 så antar jag att det är ert max och därmed försämras er ping. Ni har trotsallt ADSL, uploadar ni mycket så försämras hela linans kapacitet helt otroligt mycket.

Permalänk
Medlem

Shit är det bara så lite? Det förklarar ju saken. Så med andra ord, om en person lyssnar på internetradio (vilket någon gör just nu) så finns det inget kvar till någon annan. Det är ju pinsamt.

Då får jag helt enkelt skälla på honom.

Tack för hjälpen. Trodde inte jag var SÅ bakom flötet.

Visa signatur

MVH. Jojje...

Permalänk

Mig veterligen så används inte upstream om du lyssnar på internetradio. Rätta mig om jag har fel. Så, det borde inte spela någon roll förutsatt att det inte är radio i superkvalité

Permalänk

Internet radio har ingen märkvärdig uppladdning. Tyvärr är adsl tekniken så begränsad att ni får ta det lugnt & seeda på nätterna

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetiger
1 mbit ut är 125 kByte/s vid bästa förhållandena. Så när han uploadar i 100 så antar jag att det är ert max och därmed försämras er ping. Ni har trotsallt ADSL, uploadar ni mycket så försämras hela linans kapacitet helt otroligt mycket.

1 mbit är någonting, som inte finns då 1 bit är den minsta enheten. Prefixet m (=milli) betyder 1/1000. Prefixet mega förkortas M. Regel: Prefixen för faktorer mindre än 1 förkortas med liten bokstav och för större än 1 med stor bokstav. Undantag kilo, som förkortas k. Kibi följer regeln och förkortas Ki.

Att nedladdningshastigheten (TCP) sjunker avsevärt vid uppladdning beror på att ACK-paketen (kvittans på mottagningen) försenas, så att servern sänder om datat. Kan undvikas med en router, som stöder prioritering (ACK-paket ges högsta prioritet).

Visa signatur

Fagerja