GTA IV- Officiella tråden [Länkar, tips & trix, hjälp och problemlösning]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av all-seeing
Statistics
Average FPS: 47.13
Duration: 37.17 sec
CPU Usage: 94%
System memory usage: 52%
Video memory usage: 98%

Graphics Settings
Video Mode: 1680 x 1050 (60 Hz)
Texture Quality: Medium
Render Quality: High
View Distance: 25
Detail Distance: 37

Hardware
Microsoft® Windows Vista" Home Premium
Service Pack 1
Video Adapter: NVIDIA GeForce 9600 GT
Video Driver version: 180.84
Audio Adapter: Högtalare (Creative SB X-Fi)
Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E8400 @ 3.00GHz

Trött på att det småhackar lite hela tiden men så verkar det ju vara för nästan alla.. Tror ni att det skulle göra stor skillnad om jag klockar Cpu:n till 4.0ghz istället för det jag har nu, 3.6ghz?

Hur kan du få så hög fps?
jag ligger på 32 och jag har bättre grafikkort, 4gb ddr2 ram och en klockad intel core 2 duo @ 3.2 GHz.....vafan.....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nOOb91
håller med till 100% så mycket humor och annat skoj att det är tokigt skit totalt i att jag sitter på low på allt och puttrar och konkar i 9-19fps så mycket humor ;D
etc "out from the closet"

+1

Spelet är ju som ni säger så roligt att fpsn är spelar igen roll. Jobbigt när man går ut från sitt hus bara i början ut på vägen med 15fps.
Sen har man annat och tänka på!
Blir lite segt när de går ner på 7 - 9 fps dock. Men de brukar släppa och gå upp till 15 - 20 efter ett tag och då har man annat och fundera på.

Kör på 1680x1050 allting på lägsta, low, weiw distans etc är så lågt de går.
Pendlar mellan7 - 30 fps.
Får inge bättre fps hur ja än ändrar grafiken.

Permalänk
Medlem

Står nästan alltid flera stycken av samma bil längs den här vägen i South Bohan.

Visa signatur

Q9400@3.6ghz - 8gb Corsair dominator 1066mhz - EP45-DS3 - 4870x2- 2 x Patriot Warp V2 RAID 0 - Dell PERC 5/i

Permalänk
Medlem

Är multiplayer kul? :> funderar nämligen på att köpa detta.. flöt hyfsat när jag lånade en polare install.. allt på low såklart.. men helt spelbart.. laggar det mycket mer i multiplayer?

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caroso
Står nästan alltid flera stycken av samma bil längs den här vägen i South Bohan.

http://i42.tinypic.com/14n22w5.jpg

wtf

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Låter som det är nåt knas i datorn? O.o För här funkar det iallafall.

nej nej jag får också bättre fps i crysis på normal-high än verylow i gta IV

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk
Citat:

http://i42.tinypic.com/14n22w5.jpg

hehe, tycker det är också skumt hur det ibland är fullt av vissa bilar och annars finns ingen. T.ex. efter att man har kört det första billoppet med porsche-kopian så blir det fullt av såna på nästan alla gator för att sedan försvinna helt när man gör nästa uppdrag, samma sak med den andra ferrarri-kopian som dyker upp under ett uppdrag.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
hehe, tycker det är också skumt hur det ibland är fullt av vissa bilar och annars finns ingen. T.ex. efter att man har kört det första billoppet med porsche-kopian så blir det fullt av såna på nästan alla gator för att sedan försvinna helt när man gör nästa uppdrag, samma sak med den andra ferrarri-kopian som dyker upp under ett uppdrag.

Det "problemet" som skulle vara borta i PC-versionen. ^^

Nej det är fortfarande som förut... kör man en viss bil så träffar man på fler likadana. Men visst är det väl lite bättre än tidigare spel och konsolerna ändå... det är det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

[B] Står nästan alltid flera stycken av samma bil längs den här vägen i South Bohan.

Det har jag reagerat på också! Spec den bilen man kör brukar stå det i massor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej det är fortfarande som förut... kör man en viss bil så träffar man på fler likadana. Men visst är det väl lite bättre än tidigare spel och konsolerna ändå... det är det.

Jo för nu stöter man inte på Bara samma bil, utan bilar i samma prestandaklass/prisklass. dvs kör en skitbil och du kommer nästintill aldrig stöta på en banshee etc. Dock så är det Väldigt krångligt då flera missionbilar spawnar 1% av alla hundratals gånger man försöker, dem där SMS'en man får om lyxbilar man ska sno. Jag hade ren tur att efter ca 50 försök så spawnade en annan Comet en bit därifrån, tog den och körde tillbaka och efter några försök fanns missionbilen där (också Comet).

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är dock större variation oftast i PC versionen än tidigare spel, eftersom då var det t om samma färger överallt. Nu blir det ju mer att kör man suv så är majoriteten bilar suvar, dock av olika modeller... Men det är fortfarande lite lamt, borde ju inte ta så mycket prestanda av datorn att ha olika bilar!

Hur många gånger har ni stött på den gamla "gangster-racern" från de tidigare GTA-spelen? Sentinel XS heter den... Har hittat en sådan sedan jag köpte spelet!

Samma gäller Infernus för min del, endast sett en sådan och datorn bluescreenade när jag burnade med den xD

Turismo (ferrarin) ser jag sjukt många av sen jag har 100% av kartan,

finns ju även en "butik" som har dem utställda så att man kan sno dem.

Dold text

http://www.neoseeker.com/forums/32198/t1169451-vehicle-profil... bilder på bilar om ni till titta, kan innehålla spoilers så ni som inte vill behöver inte titta!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ture6600
någon som vet när det kommer nya drivisar till nvidia 7 serien som ska fixa grafik buggarna i gta 4?

Skulle inte patchen fixa buggarna?

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem

Eh, hur är det dom säger.. Just ja, Yeah Rigth
Vart inte bättre för mig iaf..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av #hallå#
Eh, hur är det dom säger.. Just ja, Yeah Rigth
Vart inte bättre för mig iaf..

Men till 7xxx serien iaf

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem

Nu är jag äntligen nöjd med spelet.

Statistics
Average FPS: 50.46
Duration: 37.06 sec
CPU Usage: 39% (tidigare 99% på 3.0GHz C2D)
System memory usage: 49%
Video memory usage: 98% (nu sitter flaskhalsen här istället)

Graphics Settings
Video Mode: 1680 x 1050 (60 Hz)
Texture Quality: Medium (spelet lät mig inte ändra till high)
Render Quality: High
View Distance: 36
Detail Distance: 50

Hardware
Microsoft® Windows Vista" Business
Service Pack 1
Video Adapter: NVIDIA GeForce 8800 GTS 512
Video Driver version: 180.84
Audio Adapter: Högtalare (SoundMAX Integrated Digital HD Audio) (skit att jag inte fick plats med mitt X-Fi PCI, det integrerade har verkligen värdelös ljudkvalite)
Intel(R) Core(TM) i7 CPU 920 @ 2.67GHz

File ID: Benchmark.cli

Permalänk
Medlem

Orka att man ska behöva köpa en Core i7 för att spelet ska flyta någorlunda. Ska hämta ut spelet imorrn, får se hur det går på min core 2 duo >_< jaja, hoppas det blir patchat snart.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem

Nån som kan hjälpa mig med commandline? Har gjort en textfil i gta iv mappen som heter commandline.txt och skrivit -height 1360 width 768 -availablevidmem 0.677 men det gör ingen skillnad när jag startar spelet, vad gör jag för fel?

edit: ni som har problem med memory leak kolla här:
http://www.gtaforums.com/index.php?showtopic=384614

edit igen: jag lyckas få -availablemem 0.688 att funka, men upplösning vill inte ändras, nån som kan hjälpa mig? Är det någon som provat detta? Som jag länkade till tidigare. vissa har fått nice fps boost

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Har du kryssat ur "dölj filnamnstillägg för kända filtyper"?
Annars heter den säkert "commandline.txt.txt"

Jag gjorde så, men jag fick ingen ökning i fpsen. Har fått en massa grafikbuggar ist..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av #hallå#
Har du kryssat ur "dölj filnamnstillägg för kända filtyper"?
Annars heter den säkert "commandline.txt.txt"

Jag gjorde så, men jag fick ingen ökning i fpsen. Har fått en massa grafikbuggar ist..

tack, hade faktiskt missat det. men jag har skippat den filen och gjort en genväg på skrivbordet istället och skriver i mål istället. Minnesgränsen är där den ska så det funkar ju.. men kan inte forca upplösningen

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Jag fick aldrig det att på genvägen, kopierade in samma text i .txt´n och då fungerade det..

Permalänk
Medlem

okej, får prova det

edit: får det inte till att funka. har fixat det i commandline.txt nu, minnet låser sig som det ska men jag kan inte ändra upplösning. Får 37fps nu i 800x600 o 31 annars så jag vill gärna få detta till att funka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har ett "litet" problem med att texturer saknas. Grafikkortet är ett 8800gts 320 och jag har använt mig av "commandline.txt" så jag kan ändra alla grafikinställningar hur jag vill.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kadafi
Jag har ett "litet" problem med att texturer saknas. Grafikkortet är ett 8800gts 320 och jag har använt mig av "commandline.txt" så jag kan ändra alla grafikinställningar hur jag vill.

http://img209.imageshack.us/img209/9929/gtajs7.th.jpg

installera patchen och 180,84?

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk
Medlem
Citat:

Sådär får jag i någon sekund väldigt sällan.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

alltså vad är det för fel här hemma.. får 30-35fps med datorn i sign. tänkt att det skulle gå bättre med nvidia o kollade vad folk får för fps med laptops c2d 2ghz och 8600m gt. många hade fått ca 30fps. Jag installerar spelet på min laptop med T7250 8600m gt och allt på low och får 14 fps.. Man brukar säga att man får 10fps lägre när man spelar? 4fps..

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Hehe, har också det problemet. Vill dock inte klara det för ett "litet" problem

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MORD
alltså vad är det för fel här hemma.. får 30-35fps med datorn i sign. tänkt att det skulle gå bättre med nvidia o kollade vad folk får för fps med laptops c2d 2ghz och 8600m gt. många hade fått ca 30fps. Jag installerar spelet på min laptop med T7250 8600m gt och allt på low och får 14 fps.. Man brukar säga att man får 10fps lägre när man spelar? 4fps..

Budgetmodellen T7250 som ersatte den bättre T7300 klarar inte av lika mycket belastning, hade du haft en T7300 hade du nog fått 20-25 i testet. Halverat cacheminne till samma pris, sann Intel-Anda!.

Spelet flyter runt 30 så jag fatta rinte vad hela "fps-krisen" är riktigt om. Folk är för kinkiga och kan inte njuta av bra spel längre tyvärr. Menmen, så länge det fungerar så

Har hittat 7 spelare hittils som jag lirar med varje dag! Sköna lirare, alla vuxna och mogna spelare och nästan varje match blir lika bra som den andra :). Cops and crooks och Team Mafiya work då! Rankat såklart

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Budgetmodellen T7250 som ersatte den bättre T7300 klarar inte av lika mycket belastning, hade du haft en T7300 hade du nog fått 20-25 i testet. Halverat cacheminne till samma pris, sann Intel-Anda!.

Spelet flyter runt 30 så jag fatta rinte vad hela "fps-krisen" är riktigt om. Folk är för kinkiga och kan inte njuta av bra spel längre tyvärr. Menmen, så länge det fungerar så

Har hittat 7 spelare hittils som jag lirar med varje dag! Sköna lirare, alla vuxna och mogna spelare och nästan varje match blir lika bra som den andra :). Cops and crooks och Team Mafiya work då! Rankat såklart

hur får du reda på deras ålder? då man inte kan chatta eller är det bara jag som inte kan det?
"dont have the preveliges to use chat function" eller vad det nu står

Visa signatur

Emil G Petterson R.I.P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nOOb91
hur får du reda på deras ålder? då man inte kan chatta eller är det bara jag som inte kan det?
"dont have the preveliges to use chat function" eller vad det nu står

lol? Jag kan chatta som bara den! Efter våran 6-timmars Cops and Crooks lirande en natt så kom en av oss på att fråga "you guys are not like many of the other players, ú are not acting like kids, age all?!" .

Och jag var yngst (18) :).

Chatta genom att trycka Y och sedan så skriver du och sedan trycker du enter. Har du chattförbjud kan du ha fått en varning och eventuellt fått begränsningar på dina rättigheter. Går jag in i ett spel och börjar skriva svordomar åt alla och vara förjävlig så kommer jag inte att få chatta. En fjortis började dryga med en av mina medspelare, någon minut senare hörde man inte ett ord från den personen, var en rockstarDeveloper med i spelet :).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjaa
+1

Spelet är ju som ni säger så roligt att fpsn är spelar igen roll. Jobbigt när man går ut från sitt hus bara i början ut på vägen med 15fps.
Sen har man annat och tänka på!
Blir lite segt när de går ner på 7 - 9 fps dock. Men de brukar släppa och gå upp till 15 - 20 efter ett tag och då har man annat och fundera på.

Kör på 1680x1050 allting på lägsta, low, weiw distans etc är så lågt de går.
Pendlar mellan7 - 30 fps.
Får inge bättre fps hur ja än ändrar grafiken.

Men man köper väl ändå ett spel för att man vill kunna lira det som det ska liras? Hur kul är det att behöva dra ner allt så man inte får ta del av hela den atmosfär spelet har att erbjuda, och dessutom, ändå sitta och pula runt på så låg fps du nämner?

Nej, GTA ska liras så som det är tänkt att liras, annars är det inte värt pengarna helt enkelt. Jag själv har slutat lira helt i väntan på att de släpper en andra patch som kanske kan göra spelet mer spelbart än vad det är för tillfället.

Men jag kan hålla med om att det är ett bra spel förövrigt. Vill bara kunna få det serverat som det var tänkt.

Inte fan sitter man och nöjer sig med att i alla fall köttbullarna var bra stekta när såsen och resten av tillbehören suger pung.

Visa signatur

.....