Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Mini-ITX server bygge i trä[Bilder]

Efter att ha haft mina server delar liggandes på mitt skrivbord i över 4 månader har jag äntligen gjort något kreativt och börjat bygga på ett chassi.

Chassi designen är ganska enkel, det kommer bestå av 3 stora bitar(2 sidor och en mittenbit) som kommer bli cirka 35x20cm i storlek. Dessa kommer ha 4 genomgående gängstavar som i sin tur kommer ha distanser på sig.

Detta är maskinen jag använder för att fräsa ut delarna.

De första 2 distanserna är utfrästa efter en del "trial and error"

Efter nästan 1h fräsning tyckte jag att grannarna var förtjänta av en paus tills imorgon.

Detta ger en liten bild om hur det är tänkt att chassit ska vara uppbyggt.

Chassit kommer bestå av:
36st distanser i 12mm MDF
4st distanser i 6mm MDF
4st gängstavar M8
4st unika sidostycken i 6mm MDF
2st sidåstycken i 6mm MDF
1st mittenbit i 6mm MDF (datordelarna kommer monteras på denna)
8st plast-fötter som gängas och skruvas på gängstavarna.

Servern kommer bestå av:
Mini-ITX intel atom 1.6GHz
1GB 800MHz ram
500GB samsung hdd
750GB samsung hdd
200W nätagg
3st 120 fläktar

Bilderna är lite dåliga eftersom de är tagna med min mobilkamera, ska försöka ta bättre.
Frågor / synpunkter är varmt välkommna.

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk

wow det här skall bli kul att följa bildkvaliten är helt ok bra ljus på bilderna

lycka till

Permalänk

Nice.. verkar som att det finns mer folk som sitter på cnc fräsar

Elektronikforumet?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

tyckte just jag kände igen maskinen

Permalänk
Medlem

Tack så mycket ;), fräsen är köpt av jojje på elektronikforumet.
Kommer förmodligen fräsa klart allt utom sidostyckena imorgon, så det blir ny update då. Gonatt

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk

Vad fick du ge för fräsen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
Vad fick du ge för fräsen?

Runt 10-15k brukar de hamna när det är till fösäljning Delarna kostar runt 5-10k sen får mna ju sätt aihop allting själv och såga ut en konstruktion mm

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Trodde det kostade mer men det sträcker sig ändå en "liten" bit utanför min budget

Permalänk

3st 120mm fläktar är nog overkill och kommer antagligen bara tillföra mer ljud.

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Medlem

Blev ingen update idag på grund av nyårsfirande.
Fräsen kostade ca 5000kr och kom som ett kit, sen tilkomm 700kr för nätagg, några hundra för fräsborr och en dator så med mach 3 lisensen är det fortfarande under 10000
Fläktarna kommer jag trycka in i lådan då jag hade de liggandes hemma, om det låter för mycket kan jag fräsa ut ett nytt sidostycke senare. Kommer antagligen köra dom på 5 volt.

EDIT: kan föresten nämna att jag har fräst ut de resterande 18 distanserna i 12mm MDF samt kapat till gängstaven, imorgon kommer jag antagligen fräsa ut topp, botten samt mittenbiten. Kan förståss också passa på att önska er gott nytt år!

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Medlem

Intressant design på detta bygge. En sån fräs vore trevligt att ha

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Får hoppas det blir bra också bara :). Håller för tillfället på att designa mittenbiten, kommer förhoppningsvis fräsa ut den om någon timme när min kompis fräst klart sitt stjärtparti till ett blivande RC-plan.

EDIT: Mittenbiten är förhoppningsvis klar nu, ska göra en provfräsning för att se om den passar.

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Medlem

Detta bygge ska följas! Sjukt fint med en egen CNC-fräs, man blir allt lite avis:)

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk
Medlem

Har testat fräsa ut mittenbiten nu:

Blev lite fel på den, bland annat är moderkorts hålen 0.5mm för nära varandra vertikalt, sido bitarna som har samma form som distanserna gjordes på en gammal design och har därför fel storlek samt att jag glömde fräsa nersänkningen separat så det blev urfräst på 6mm djup, därav de ståra hålen till HDD's. Ska se om jag hinner designa om och fräsa ut en ny senare ikväll.

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk

Skoj att du fräser i MDF.. hur ska sidoran se ut? Plexi? nät?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Blir 6mm MDF, eller rättare sagt 6,35mm på grund av hornbachs dåliga skivor

EDIT: Mittenbiten är redo för fräsning nu. brb

EDIT2: Fortfarande lite fel kvar, radien på hörnorna blir fortfarande fel när G-Koden genereras för fräsen, sen ska chassit breddas med 1 ev 2 milimeter för att allt ska få platts. Aja här kommer lite bilder från fräsningen:

Mittenbiten utfräst.

Hårdiskarna kommer att monteras under mittplattan på följande vis, texten är till för att jag förhoppningsvis ska rätta till alla fel innan jag fräser ut en ny imorgon:)

Sedan monteras moderkort och nätagg på andra sidan mittbiten.

Nätagget passade iaf bra.

Nästa update blir imorgon om jag hinner/orkar arbeta på chassit efter jobb

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Medlem

Ser trevligt ut, måste få ihop min cnc fräs, har en likadan som trådskaparen!
Och till min stora förvåning så har jag en ungefär likadan design på htpc chassi som är gjord i sketchup 2006

Permalänk

Ser ju bra ut.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Jasså, det är därför man inte får se några projekt på EF, alla verkar ju stoppa de här ist

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av electric_man
Jasså, det är därför man inte får se några projekt på EF, alla verkar ju stoppa de här ist

eller gömmer sig på bit-tech eller har inte kommit ut ur garderoben. jag tycker själv att swec är rätt dött av moddar

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tyckte det passade bra att lägga upp det hela på swec eftersom det är datorrelaterat. Jag skulle dock kunna skapa en projektlog på EF också.

och tack för alla komentarer BTW, det får en att kämpa vidare

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
eller gömmer sig på bit-tech eller har inte kommit ut ur garderoben. jag tycker själv att swec är rätt dött av moddar

Ja du, alla har inte CNC- fräsar

Permalänk
Medlem

Hände inte så mycket igår, frästa ut de 4 hörnen som är kvar i 6mm MDF, funderade på att fräsa ut några hörnbitar i plexi och låta dem agera power och hdd led.
Nu ska jag börja fixa mittenbiten och göra ett nytt försök med fräsningen, återkommer senare under kvällen.

EDIT: Nåja efter många fräsningar har man äntligen kommit fram till att felet berodde på en bugg i solid cam.

Fräste ut mittenbiten imorse och limmade fast moderkorts distanserna med epoxy.

Dock hade jag helt glömt bort att fräsa ut fack för fläktarna(det röda på bilden) så det blir till att designa/fräsa om biten igen :O.

Testade att göra botten i eklaminat från en gamal lack-hylla från IKEA istället för MDF, tyckte resultatet blev ganska snyggt.

btw, lite dålig feedback, måste ju göra edits hela tiden

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk

Tycker det ser bra ut. Om du lägger ut det som galleri så får du 10P direkt bara för att du tar dig tid och visar hur du har gjort.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

jäkla fint bygge.

Ja själv måste göra nytt eller skaffa litet chassi men ändå med mkt plats.
Verkar finnas par stycken på swec som kan göra det = great!

Permalänk
Medlem

Ser väldigt bra ut, kommer följa det här

Permalänk
Medlem

Har fräst ut topp-biten samt en ny mittenbit under kvällen. Har dessutom monterat allt provisoriskt för att se att det passar vilket det gjorde. Nu återstår det att fräsa ut sidobitarna och limma/måla chassit. Kommer dock inte ha så mycket tid de närmsta dagarna på grund av inkommande tentor osv. Laddar upp bilder imorgon btw, måste sova nu.

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Medlem

Det är så nderbart att se när proffs visar amatörer hur en slipsten ska dras.Jag själv är den sistnämnde,så jag njuter av de vackra bilderna och designen.
Lycka till med projektet känns bortkastad energi och spär bara på växthus effekten med min varmluft som lämnar munnen.
Kör hårt!

Permalänk
Medlem

jag har aldrig gillat byggen i trä, och gör det fortfarande inte

*men* jag är imponerad av ditt bygge, och jag gillar hur du visar ditt bygge och hur det utvecklas

skall följa denna tråd

/Daniel

Permalänk
Medlem

Ojoj det var nice komentarer :), här kommer lite fler bilder från gårdagen.

Den nydesignade mittenbiten med platts för 3 120 fläktar.

Väldigt dålig bild, men den visar iaf hur 2 av de 3 fläktarna kommer monteras.

Här är chassit monterat utan sidostyckena och utan 2 fläktar. Upptäckte att mittenbiten sviktar lite vilket bör ge bra hdd dämpning då de hänger på undersidan.

Chassit bakifrån. Det blir antagligen baksidan jag fräser imorgon.

Tänkte visa lite hur det ser ut innuti.

Det som återstår är att fräsa ut sidorna, fräsa ut någon form av gängade fötter, kapa gängstavarna, fixa powerknapp samt måla chassisidorna.
Kommer bli en del jobb gjort imorgon eftersom man slipper vara i skolan
Vill också be om ursäkt för de usla bilderna, mobilkameror i mörker = bad.
Kan också avslöja att jag börjat fundera / testa lösningar på ett kommande projekt, dock inte så datorrelaterat

EDIT: Har nu designat den bakre sidobiten som nätagget och I/O plåten kommer fästas i. Där finns också hål för power samt restknapparna.

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...