Kontrollkort till 2st 10k Ultra3 scsi diskar

Permalänk
Medlem

Kontrollkort till 2st 10k Ultra3 scsi diskar

Har fått tag på 2st 36gb 10k ultra3 scsi diskar och tænkte gøra en systemdisk av detta.

Men vad ska man ha før kontrollkort till dessa?
Har inte hållt på något med scsi førut och en snabb søkning hær på forumet hittade jag inget næmnvært. (kan hænda att jag ej søkte korrekt)

Prisklass ær orelevant, tips mottages gærna på både billiga och dyrare løsningar!

Visa signatur

Dell 31,5" 4K på photoshop maskinen, 950 Pro systemdisk, 950 Pro scratchdisk, 2x8tb, 2x2tb, 2x500gb
1st Dell 30" + 2st Dell 20" på surfmaskinen, ocz systemdisk, 2x2tb
Origen chassie till HTPC:n med ocz systemdisk, 3x2tb
Synology NAS 1817+, Synology NAS 1813+, Synology NAS 1813+, IBM SAN, 24x300gb SAS 15K
Infinity fantast och nästan lika glad i Audio Research

Permalänk
Medlem

Hva for slags disker har du, er det hotswap (stor bred plugg der bak) eller vanlig scsi (el + 68 pins) ? Jeg har noen kort her i Ozlo, men de er nokk litt overkill for deg. Men finn ut hva slags type disk du har, så finner vi ut hva du trenger etterpå.

JEG OVERSETTER IKKE TIL SVENSK !!!

Visa signatur

Sertifierad Dell, HP, Lenovo å Cisco tekniker.

Permalänk
Medlem

Får kolla det när jag är på jobbet i morgon!

Inget är overkill för mig!

Du behöver inte översätta till svenska, då jag jobbar i Norge!

Hur ser man föresten skillnad på om det är en hot-swap, 68 pins etc?

Visa signatur

Dell 31,5" 4K på photoshop maskinen, 950 Pro systemdisk, 950 Pro scratchdisk, 2x8tb, 2x2tb, 2x500gb
Synology NAS 1817+, Synology NAS 1813+, Synology NAS 1813+, IBM SAN, 24x300gb SAS 15K

Permalänk
Medlem

hotswap-80pins.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Avstängd

Vänster är 80 pin hotswap och höger är 68 pin icke hotswap.

Permalänk
Hedersmedlem

Släng inte hur för mycket pengar på det där. Det är verkligen några gamla härken till hårddiskar.
Prestandan du upplever av dem lär vara mindre än en velociraptor. Så se till att du får billigt kontrollerkort om du ska ha det ändå.

Btw så finns det adaptrar, du kopplar aldrig hotswapdiskar direkt till kontrollerkortet. De sitter endera på ett bakplan som ger ström eller så får du ha en adapter som har 68pin in samt ström och 80 pin ut till disken.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

En sådan övergång kan du använda:

För dem som inte förstår, så är 80 pins pluggen på ANDRA sidan.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Prestandan du upplever av dem lär vara mindre än en velociraptor

?! är det dåligt menar du? Även gamla SCSI härken från 90-talet kan i viss mån matcha velociraptor. Sen är det ju en annan sak att de väsnas och tjuter.

Jag har kört SCSI RAID tills alldeles nyligen. På ett äldre datorsystem (P4 eller äldre) upplever man ett rejält prestandalyft med ett SCSI-RAID (läs hårdvaru-raid) jämfört med tex SATA-RAID (läs mjukvaru-raid). Det är inte helt enkelt att visa detta i prestandasiffror men man kan likna det med en jämnare stabilare diskrespons, speciellt vid kopiering av filer. Mycket beror förmodligen av kvaliteten på kontrollerkortet och dess avlastning av processorn. På ett nyare system med snabb processor och mycket minne är effekten knappast märkbar jämfört med tex nya standard SATA-diskar i IntelRAID.

För att utnyttja SCSI-RAID fullt ut behöver man en PCI-X plats och ett kort som ger hårdvarubaserad RAID.

Några SCSI RAID kort jag har kört:
Adaptec 2100S - stabilt äldre avancerat U160 RAID (33MHz 32bit PCI-kort)
hårdvarubaserad RAID, saknar drivrutiner för 64bitars OS.

Dell PERC 320/DC (Adaptec 2200S) - avancerad U320 RAID (66MHz 64bit PCI-X)
hårdvarubaserad RAID, stöds fortfarande med nya drivrutiner (inkl x64)
OEM varianten från Dell verkar ha något sämre firmware än orginalet.

Adaptec 29320 - U320 RAID (133MHz 64bit PCI-X)
mjukvarubaserad (HostRaid) RAID, saknar drivrutiner för unix-system.

PS: Dessa och diskar är till salu om någon är intresserad.

Permalänk
Medlem

Kör 6st 36,6 GB 10K Ultra320 diskar i en raid5 array via hårdvara på min server och dom presterar verkligen inget vidare.

Trots att jag dessutom utökat den integrerade SCSI-kontrollern på moderkortet med ett PCI-X Zeroport raidkort med 64 mb minne och egen XOR processor har min array med lika många Sata II diskar med alla moderna teknologier på en Sil3124-kontroller inga problem att slå SCSI arrayn ordentligt.

Det är möjligt att man får ett annat resultat om man använder dom i en mer professionell miljö som databas lagring eller dyl. Men som systemdisk för en privatperson är dom värdelösa enligt min mening.

Hur som haver har jag en gammal Mylex DAC960LB SCSI kontroller med dubbla kanaler jag mer än gärna gör mig av med. Kortet har eget minne, dock osäker på storleken eftersom det var länge sedan jag använde kortet men jag har för mig det är 16 mb ram på det.

Permalänk
Medlem

Kan ju passa på att låna denna tråden lite...
Spatserade runt lite på jobbet idag och hittade lite SCSI-diskar som inte behövs här längre och funderar på om det är någon mening med att ta några med sig när jag reser hem.

Det är lite blandade 18 - 74 Gb 15 k diskar, sitter i HP hotswap-kassetter.
Vad skulle man kunna få ihop för nyttig sak där hemma utan att lägga en förmögenhet i hårdvara, det handlar ju inte om så mycket plats även om man skulle ta med sig ett gäng.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Har kollat nu och det ær hot swap diskar!

Datorn det ær tænkt att anvænda dessa diskar i ær antingen min nuvarande stationæra eller en ældre dator( læs P4).
Troligtvis så blir det min nuvarande.

Men ær det ingen idè som en del sæger hær att satsa på detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En kul grej om det billigt, men så mycket kommer det inte att ge.
Lägg inga stora pengar på det.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Nej, lika barn leka bäst. Diskarna ær gamla, låter sækert en hel del, å du behøver en del før å få det til å funka. Visst, du skulle kunna få en mylex 960 eller 1100 kontroller av mej, men du skall få slippa det gamla skræpet.
Bor du i Oslo så æ Grønmo eller Brobekk neste stasjon for dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bor inte i Oslo, men jag jobbar på Alnabru nu på lördag och söndag!

Vet dock inte vart varken Grönmo eller Brobekk ligger i Oslo?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Som jag förstått det så märks inte fördelen med SCSI i single user. Men i multi user så är det rejäl skillnad om man kör SCSI eller SATA. SATA ballar ur när man kör många users.

Har jag hört.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
En kul grej om det billigt, men så mycket kommer det inte att ge.
Lägg inga stora pengar på det.

Japp lika kul grej var det när jag köpte mitt raidkort för tusenlappen som egentligen kostar runt 6000spänn

Permalänk

Jag vill inte argumentera, men jag tycker SCSI-tekniken har blivit en aning orättvist behandlad. Det har under en längre tid varit möjligt att köpa begagnade kort och diskar billigt. Man skall väl inte förvänta sig några fartmonster, men dålig prestanda är det knappast.
Här är en intressant jämförelse:

Röd linje SCSI RAID:
2 x Seagate Cheetah 10K.6 146GB Ultra320 i RAID0 (HostRaid) på ett Adaptec 29320 (PCI-X 133MHz plats), Asus P5WDG2-WS, P4 D945, 2GB.

Blå linje SAS RAID:
2 x HP DF146ABAA9 (Seagate Cheetah 15K.5 146GB SAS) i RAID0 på ett HP 347786-B21/LSI SAS3080X-R (PCI-X 133MHz plats), Asus P5Q-WS, C2D E8500, 4GB.