Permalänk
Medlem

Val av vattenkylning

Tjena, funderar nu på vattenkylning då jag e trött på min Zalman cpu fläkt som låter som en turbin på lagom högt varv (kyler även dåligt med stängt chassie)

Har kollat runt lite, bland annat på Komplett.se där det för tillfället finns 3 olika kitt:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=360337

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=318419
och
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=422876

Undrar nu vad skillnaderna är mellan dessa kit?
Kommer endast att kyla cpu och det är datorn i sign jag pratar om, vill klocka mer men gillar inte min nuvarande fläkt då tempen lätt skenar iväg.

Kraven är att den ska vara TysT,
Prisvärt är ju bra det med

Tacksam för svar!
/Mvh

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------

Permalänk

tjenare.

jag har själv prowater 850i och det fungerar alldeles utmärkt! pumpen låter inte ett skit. + att de går att montera det snyggt inne i chassit.
singel radiatorn fungerar bra om du bara ska kyla cpu´n.

kör vattenkylning på cpu, nb och grafikkort nu så 2x120mm radiatorn jag har nu är i minsta laget men fungerar. inga farliga temps.

kör på de kitet. tycker jag

Visa signatur

Intel core i5 750 @4013mhz - Asus P7P55D - Corsair 1600 mhz ddr3 - GTX 480 - Corsair HX620 W - Seagate barracuda 250gb hdd - Lian Li Lancool

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathias8203
tjenare.

jag har själv prowater 850i och det fungerar alldeles utmärkt! pumpen låter inte ett skit. + att de går att montera det snyggt inne i chassit.
singel radiatorn fungerar bra om du bara ska kyla cpu´n.

kör vattenkylning på cpu, nb och grafikkort nu så 2x120mm radiatorn jag har nu är i minsta laget men fungerar. inga farliga temps.

kör på de kitet. tycker jag

OKej, ja det va det jag funderade på, kyler det nåt bra då, är det nån skillnad gentemot luft? Hur tyst är det?:P

Tack för svar

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera ett kitt med lösa delar, från till exempel ChilledPC, http://www.chilledpc.co.uk/shop/index.php?cPath=105, ett paket med separata delar ger bättre flexibilitet än kitten från Thermaltake. Jag har ingen egen erfarenhet av Thermaltake, men de har ett dåligt ryckte, i alla fall i vissa vattenkylningskretsar.

Vill man ha ett kompakt kitt så har Swiftek ett kitt med pumpen inbyggd i CPU blocket som har fått bra omdömen, och pumpen går att använda separat om man vill, om man kompletterar med en pump topp.

Kompleterande:
Vill man ha det tyst så ta en så stor radiator som du kan få plats med, stor radiator mer yta --> går att använda tystare fläktar.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Jag skulle rekommendera ett kitt med lösa delar, från till exempel ChilledPC, http://www.chilledpc.co.uk/shop/index.php?cPath=105, ett paket med separata delar ger bättre flexibilitet än kitten från Thermaltake. Jag har ingen egen erfarenhet av Thermaltake, men de har ett dåligt ryckte, i alla fall i vissa vattenkylningskretsar.

Vill man ha ett kompakt kitt så har Swiftek ett kitt med pumpen inbyggd i CPU blocket som har fått bra omdömen, och pumpen går att använda separat om man vill, om man kompletterar med en pump topp.

Kompleterande:
Vill man ha det tyst så ta en så stor radiator som du kan få plats med, stor radiator mer yta --> går att använda tystare fläktar.

OKej tack för svar! Är dock inte så sugen på att beställa från utlandet. DU menar alltså att det är fläktarna som gör mest oväsen, hur är det med pumparna? Är faktiskt inne på Thermaltake kitet, vill dock veta lite mer om det... :S

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------

Permalänk
Medlem

Om du inte ids lägga ned tid på att plocka ihop ett eget paket och inte har så höga förväntningar så kanske thermaltake är ditt enda val. Själv skulle jag nog hellre valt skaplig luftkylning om jag var i den sitsen.

Att få ihop en prisvärd loop utan att beställa något utomlands är tyvärr inte det lättaste om man råkar vara svensk. Indomo.se har några bra produkter men på vissa områden är det fortfarande tunt. I och med att det är så pass svårt att få ihop ett helt system enbart från Indomo måste man ofta ändå söka sig till utländska butiker för de sista delarna. Där är utbudet större och priserna lägre vilket kanske gör att man beställer allt där innan det är över. Tråkigt för Indomo men så ser det ut idag.

Här är i alla fall några komponenter från Indomo som kanske skulle passa dig rätt bra:

Mycket AquaComputer blev det. Visserligen är det bra grejer men något dyrare än andra märken. Det som saknas är pump och nipplar. Såvida man inte bryr sig så mycket om prestandan och priset utan enbart är ute efter en tyst pump finns inget bra alternativ hos Indomo. Någon nippel vill jag ogärna rekommendera men om det skulle vara det enda som felade så kanske dessa duger. Radiatorn är inte optimal för tystare fläktar och lagerstatusen är sisådär.

Som du kan se har Indomo en del vettiga produkter men tyvärr räcker det inte riktigt utan man hamnar hos någon utländsk butik. Kanske kan man hitta de sista delarna begagnade här på swec, techsweden eller hos nordichardware om man har tur.

Jag kan förstå att vissa tycker det känns lite osäkert att beställa från utlandet men skaffar man bara ett paypalkonto och håller sig inom EU är det faktiskt hur enkelt som helst. Billig frakt och ingen moms eller tull. Man kan ibland komma ännu billigare undan om man beställer från staterna men den dyrare frakten samt risken för moms och tull gör det lite mer komplicerat.

Här är i alla fall några bra vattenkylningsbutiker inom EU: ekwaterblocks.com, vcore.dk, watercoolinguk.co.uk, chilledpc.co.uk och aquatuning.de. Väljer du att handla från någon av dessa butiker kan du lätt få ett mycket bättre system än de från thermaltake utan att det kostar särskilt mycket mer.

Permalänk
Avstängd

Skulle inte vilja köpa färdigt kit då de oftast brukar vara skit.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

jag har beställt från EK, inga problem och snabb leverans. Ställde fråga om kompatibilitet mellan ett block och mitt moderkort via mail, fick svar efter några timmar på en lördag!

Permalänk
Medlem

Jag skulle också valt att köpa från utlandet. Det funkar fint (paypal), inga problem. Och man får så mycket bättre grejer. Är man nybörjare så kan ju ett kit från t.ex petratech vara nåt att börja med. Välj inte thermaltake, då kan du lika gärna köra med bra luftkylning precis som mx säger.

Permalänk
Medlem

Tycker inte man behöver vara orolig att beställa från utlandet, fungerar smidigt och det är i princip det samma som att beställa från Sverige om man ser på det rent praktiskt,

Fyll i varukorgen, räkna om priset till SEK, klicka på beställ, hämta i brevlådan.

Så länge man beställer inom EU så är det inga problem med tull/moms och så vidare, och så länge man håller sig till kända seriösa företag så är risken att bli lurad antagligen den samma som i Sverige.

Martin's liquid lab har gjort en test av CPU delen av Swiftech kittet, Swiftech Apogee Drive, ägaren till sidan har lagt ner den men den finns speglad på bland annat

http://martin.skinneelabs.com/

Killen som drivit sidan har gjort ett hästjobb med att testa vattenkylnings prylar och den är en utmärkt läsning om man är intresserad.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mx
Om du inte ids lägga ned tid på att plocka ihop ett eget paket och inte har så höga förväntningar så kanske thermaltake är ditt enda val. Själv skulle jag nog hellre valt skaplig luftkylning om jag var i den sitsen.

Att få ihop en prisvärd loop utan att beställa något utomlands är tyvärr inte det lättaste om man råkar vara svensk. Indomo.se har några bra produkter men på vissa områden är det fortfarande tunt. I och med att det är så pass svårt att få ihop ett helt system enbart från Indomo måste man ofta ändå söka sig till utländska butiker för de sista delarna. Där är utbudet större och priserna lägre vilket kanske gör att man beställer allt där innan det är över. Tråkigt för Indomo men så ser det ut idag.

Här är i alla fall några komponenter från Indomo som kanske skulle passa dig rätt bra:

Mycket AquaComputer blev det. Visserligen är det bra grejer men något dyrare än andra märken. Det som saknas är pump och nipplar. Såvida man inte bryr sig så mycket om prestandan och priset utan enbart är ute efter en tyst pump finns inget bra alternativ hos Indomo. Någon nippel vill jag ogärna rekommendera men om det skulle vara det enda som felade så kanske dessa duger. Radiatorn är inte optimal för tystare fläktar och lagerstatusen är sisådär.
.......

Tackar!! Väldigt bra svar värt en eloge!. Jag har kollat runt lite och har nu lite mer kött på bena. HUr svårt är det egentligen att bygga sitt egna system för första gången om jag då inte köper ett kit?

Tackar för alla svar!
/Mvh

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vigis2
Tackar!! Väldigt bra svar värt en eloge!. Jag har kollat runt lite och har nu lite mer kött på bena. HUr svårt är det egentligen att bygga sitt egna system för första gången om jag då inte köper ett kit?

Tackar för alla svar!
/Mvh

Inte svårt men om man ska få det bra så får man lägga en hel del tid på att läsa forum och guider.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=3...
Här på våran egen Sweclockers är en bra start

Sen kan man lägga nästan hur mycket tid som helst på att surfa vatten kylnings forum och moda sin låda för att få in de där radiatorerna på ett snyggt sätt.

Vill man bara ha bättre kylning än en standard luft kylare så satsa på ett färdigkomponerat kitt med alla delar man behöver, eller helt enkelt satsa på riktigt bra luft kylning.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vigis2
Tackar!! Väldigt bra svar värt en eloge!. Jag har kollat runt lite och har nu lite mer kött på bena. HUr svårt är det egentligen att bygga sitt egna system för första gången om jag då inte köper ett kit?

Tackar för alla svar!
/Mvh

Att få till en bra kombination av komponenter kräver lite tid och efterforskningar om man är nybörjare. T.ex är det ju inte lätt för en nybörjare att veta vilken radiator som lämpar sig för tystare fläktar, hur in- och utblås bör placeras eller vilka egenskaper man bör leta efter hos en pump. Men med lite tålamod och med hjälp från forumen brukar det lösa sig.

Att installera ett eget hopplock vill jag inte påstå är märkvärt svårare än t.ex ett thermaltakepaket. Kanske ingår manual i vissa färdiga paket men det klarar man sig utan om man inte stressar och frågar istället för att chansa.

Permalänk
Avstängd

Jag köpte mitt kit från chilledpc och kan inte annat än rekommendera snubben.

Permalänk
Medlem

Hum.

Många saker att tänka på. Men först och främst tycker jag nog att du skall bestämma dig för antingen prestanda eller tystnad.
Fick kännslan tidgt i tråden att du va intresserad av tystnad. Då tänker ja passiva radiatorer.
Jag är inget fan av passiva radiatorer. Då luft sirkulatin i radiatorn gör att den kan vara så extremt mycke mindre till ytan.

Sen finns ett par till frågor som jag tycker du skall ställa dig.
Diameter på slangar i systemet. ½" eller någon av de mindre?

Om inte så har iaf jag dålig erfarenhet av att handla i swe.

Radiator i chassit eller utanför?

Värmern skall ju bort. Men vist e det smidigt med i chasit.

Från det ena till de andra. Jag har handlat hos petras tech shop och vart ricktigt nöjd. Dom sköter sig fin fint. Bra sortiment (ibland out of stock, men det är inte alltid så) Bra service. Samt trevliga

Lycka till!

(Jag får försöka ladda upp bilder på min burk någon dag. Men inte så ball nu efter styft ett år. Men kanske kan ge någon ide´er eller tipps, så de kommer)

Visa signatur

Nyare: |Antec P182| |Asrock Z68| |I7 2700K @ 4,8Ghz 1,375V 24/7 | |16GB DDR3 Corsair Vengeance| | 3X(R9 290X LCS) | 5x SSD 120GB Corsair Force 3 || Vattenkylsys info kommer. De är Halv Tum så får ni en finger visning.| |Samsung s27a850|
Äldre: |Antec P182| |Maximus Extreme| |Q6600 @ 3,6Ghz 1,45V 24/7 FSB16001,4V| |4GB DDR3 9-9-9-24 2000MHZ Patriot Viper| |2st 3870x2 FullcoverWaterblocks| Vattenkylsys info kommer.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, undrar vad det är för skillnad på

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=360337
och
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=318419

Hänger det med en stor och en liten radiator till det ena kittet? Hur kan det då skilja så lite i pris?

SKulle detta kyla bättre och nån som vet om man kan skruva fast den stora radiatorn inne i chassiet?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vigis2
Tack för alla svar, undrar vad det är för skillnad på

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=360337
och
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=318419

Hänger det med en stor och en liten radiator till det ena kittet? Hur kan det då skilja så lite i pris?

SKulle detta kyla bättre och nån som vet om man kan skruva fast den stora radiatorn inne i chassiet?

Kan iaf säga att jag har det nedre kitet(745 bigwater) och det kyler faktiskt lååångt över mina förväntningar, men fläktarna har jag bytt ut mot tystare då dom låter på tok för mkt för min smak.
O pumpen låter lite mer än vad jag förväntade mig, men jag är väldigt ljudkänslig också:).

Enligt recensioner och omdömen jag har läst så tycker typ alla att det är jätte tyst osv, antar att dom inte har samma krav som mig:).

Och ja det hänger med en stor och en liten rad. till 745 kitet, hur det kan skilja så lite i pris har jag ingen aning om däremot.

Det blir nog ganska så tight att ha dubbelradden inne i chassit men jag har satt den lilla där bak(utanpå) och det stora liggandes upphöjd på taket på mitt P182.
Pumpen sitter inne iaf:).

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Kan iaf säga att jag har det nedre kitet(745 bigwater) och det kyler faktiskt lååångt över mina förväntningar, men fläktarna har jag bytt ut mot tystare då dom låter på tok för mkt för min smak.
O pumpen låter lite mer än vad jag förväntade mig, men jag är väldigt ljudkänslig också:).

Enligt recensioner och omdömen jag har läst så tycker typ alla att det är jätte tyst osv, antar att dom inte har samma krav som mig:).

Och ja det hänger med en stor och en liten rad. till 745 kitet, hur det kan skilja så lite i pris har jag ingen aning om däremot.

Det blir nog ganska så tight att ha dubbelradden inne i chassit men jag har satt den lilla där bak(utanpå) och det stora liggandes upphöjd på taket på mitt P182.
Pumpen sitter inne iaf:).

Okej tack för bra svar

Angående den stora radiatorn, jag menar finns det möjlighet att skruva av "benen" på den? Och finns det skruvhål så man kan fästa den? Ska köpa http://www.dustinhome.se/pd_5010169492.aspx så borde få in den uppe å taket om jag tar bort fläkten som sitter i chassiet original. Vad tror du?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vigis2
Okej tack för bra svar

Angående den stora radiatorn, jag menar finns det möjlighet att skruva av "benen" på den? Och finns det skruvhål så man kan fästa den? Ska köpa http://www.dustinhome.se/pd_5010169492.aspx så borde få in den uppe å taket om jag tar bort fläkten som sitter i chassiet original. Vad tror du?

Ja absolut, min ligger ju ner:), det är valbart att sätta ditt dom.
Ska kika;).
Ajo det får du nog:), men det kyler garanterat bättre om du har den som jag har den.

Edit: Aa:)

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Ja absolut, min ligger ju ner:), det är valbart att sätta ditt dom.
Ska kika;).
Ajo det får du nog:), men det kyler garanterat bättre om du har den som jag har den.

Edit: Aa:)

Tack för snabbt svar
Okej, då blir det nog detta system när väl chassiet kommit.

Hur bra kyler det jämfört med luft (hur vart det i ditt fall)
Hur svårt var dett att installera (om man aldrig gjort det förut)
Hur mycket tystare är det gentemot luftkylt ?

/Mvh

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------

Permalänk
Medlem

Okej:).

Ja jag hade en Schyte Ninja rev. B innan som är en av dom bättre CPU kylarna på marknaden, och detta kyler avsevärt bättre, särskilt när man tittar på load temps:).

Idle är bara någon grad över luft temp. för min del.
När min prolle är stock så loadar den på ca 29-31C med 20C i rummet.

Nja svårt var det inte, men lite pilligt och tidskrävande var det att få in allting i chassit o fundera ut var allting skulle vara för optimal kylning, mäta o kapa slangar, dra kablar osv.

Det är inte så jätte tyst(enligt mig som ljudkänslig, men är det enligt många) om man inte byter ut fläktarna, för dom låter alldeles för mkt enligt mig, men inte enligt många andra, så det är en smak sak, men jag har som sagt bytt alla mina.

Kan tillägga att jag bara hade en 8.7db fläkt innan som utblås,cpu-kylare(ninjan) o graffekort som lät i min burk+diskar så min dator var nästan HELT tyst innan;).

EDIT:
Lite tester:

http://www.overclockercafe.com/Reviews/cooling/Tt_Bigwater_74...

http://www.techpowerup.com/reviews/Thermaltake/BW745

http://www.fastsilicon.com/cooling-reviews/thermaltake-bigwat...

http://www.xtremecomputing.co.uk/review.php?id=256

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Okej:).

Ja jag hade en Schyte Ninja rev. B innan som är en av dom bättre CPU kylarna på marknaden, och detta kyler avsevärt bättre, särskilt när man tittar på load temps:).

Idle är bara någon grad över luft temp. för min del.
När min prolle är stock så loadar den på ca 29-31C med 20C i rummet.

Nja svårt var det inte, men lite pilligt och tidskrävande var det att få in allting i chassit o fundera ut var allting skulle vara för optimal kylning, mäta o kapa slangar, dra kablar osv.

Det är inte så jätte tyst(enligt mig som ljudkänslig, men är det enligt många) om man inte byter ut fläktarna, för dom låter alldeles för mkt enligt mig, men inte enligt många andra, så det är en smak sak, men jag har som sagt bytt alla mina.

Kan tillägga att jag bara hade en 8.7db fläkt innan som utblås,cpu-kylare(ninjan) o graffekort som lät i min burk+diskar så min dator var nästan HELT tyst innan;).

EDIT:
Lite tester:

http://www.overclockercafe.com/Reviews/cooling/Tt_Bigwater_74...

http://www.techpowerup.com/reviews/Thermaltake/BW745

http://www.fastsilicon.com/cooling-reviews/thermaltake-bigwat...

http://www.xtremecomputing.co.uk/review.php?id=256

Tack bra svar

Vad satte du dit för nya tysta fläktar? Vilka är egentligen de tystaste / bäst presterande 120mm´s fläktarna just nu?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Jag köpte mitt kit från chilledpc och kan inte annat än rekommendera snubben.

Samma här. Beställde chassi samt en komplett setup därifrån för några månader sedan. Har också beställt från EK, Petras, PerformancePCs samt Alphacooling. Inte haft några som helst problem med någon av dem.

Beställer du från företag inom EU slipper du också importskatt.
Gällande garanti så har du det från tillverkaren, så där är heller inga problem.

Vad som dock kan vara lite lurigt i dessa tider är ju om någon butik skulle konka, men köper du med kreditkort (inte bankkort) så är du försäkrad.

EDIT: Läste lite om ljud osv ovan, och ett hett tips är att sätta pumpen på en silikon- eller skumplastplatta så att vibrationerna reduceras. Monterade min nya pump direkt plåt-mot-plåt innan jag stoppade en massa skumplast emellan och det blev en rejäl skillnad. Eftersom hela datorlådan är en stor resonanslåda låter minsta vibration ganska mycket. Har inte provat att t.ex. montera fläktar med gummiploppar, men jag förmodar att det kan göra ganska stor skillnad i upplevt ljud (speciellt störande vibrationsbrummljud).

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem

Har ägt ett BigWater 745 och var väl nöjd till viss del. Fläktarna till dubbelradiatorn låter en hel del samt så tycker jag att trycket i pumpen är lite för svagt för att kyla ordentligt vid överklockning. Efter ett tag valde jag att uppgradera kretsen genom att köpa en ny radiator då de som följde mer inte är i världsklass. Ett halvår efter det slutade det med att jag köpte ny pump, block och tank och kör nu även på 1/2".

Min "nya" krets presterar grymt mycket bättre än 745:an trotts att jag endast använder 1 fläkt för att kyla min dubbel radiator (resten är utdragna men kopplas in om jag får något ryck och vill klocka mer:P ). Om du som jag blir beroende av överklockning så kommer nog inte 745:an tillfredsställa dig.

Finns en del som säljer bra vattenkylnings delar på dator-forumen här i sverige om du känner dig tveksam till att beställa från utlandet.

Lite bilder från min 745 krets:
http://www.imagebam.com/image/78b50123034090
http://www.imagebam.com/image/388c5523034092

Lite bilder på min uppgraderade 745 krets:
http://i158.photobucket.com/albums/t87/tJev/IMG2475.jpg
http://i158.photobucket.com/albums/t87/tJev/IMG2495.jpg
http://i158.photobucket.com/albums/t87/tJev/IMG2480.jpg

Lite bilder på min nya krets:
http://www.imagebam.com/image/f8b0fa19217172
http://www.imagebam.com/image/f573b819217175
http://www.imagebam.com/image/8c83c623033846

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Tycker Tjev:s post är rätt talande.

Ska man vattenkyla är det lika bra att satsa på rejäla grejer direkt så man blir nöjd och lägga pengar på att uppgradera i tid och otid.

Tror nog att du i slutänden skulle bli mer nöjd med en bra luft kylare än BigWater kittet.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Jag kör Zalman Reserator XT. Den är aktiv och extern men extremt tyst med sin 140mm fläkt. Den kyler min Phenom 2.7ghz, GTX280, 9800GX2 och ett 8800GTX utan problem. Med enbart CPU + ett gfx kort så ligger tempen på ca 35 grader på cpu och gfx, med alla 3 korten + cpu så ligger det på ca 60 grader. Nackdelen är väl mest att den är rätt dyr, men själv är jag kanon-nöjd.

Ett alternativ som jag har ett par polare som kör är den billigare och helt passiva Reserator 1. Dödstyst och perfekt för enbart din cpu. De ser dessutom j-ligt coola ut

Den jag kör: http://www.youtube.com/watch?v=nO-h2FCm94A

Reserator 1 med mera: http://www.zalman.co.kr/ENG/product/CategorySecond_Pic.asp?ca...

/C

Visa signatur

Gigabyte - Terrabyte - Cenobite

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vigis2
Tack bra svar

Vad satte du dit för nya tysta fläktar? Vilka är egentligen de tystaste / bäst presterande 120mm´s fläktarna just nu?

Jag hade Antecs tricool fläktar liggandes ifrån mitt P182, som jag bytte ut ifrån början för att dom lätt för mkt, men dom är endå klart tystare än dom man får.

Nja det vet jag inte riktigt men Noctua o Nexus fläktar o Schyte funkar bra:).

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/scyth...

Sådana har jag i mitt P182 o dom hörs inte:).

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||