Permalänk

DoTa

Hej.
En snubbe i mitt band påstod att DoTa var en bana och inte en mod.
Så jag skapar denna tråd för att motbevisa han.

DoTa, en bana eller en mod? Go!

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Både och.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Det är en mod i wc3 i form av en bana så jag håller med MasteraCe det är både och.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju en "Custom Map", så det är lite svårt att avgöra vad det är. Men jag tycker att det är så olikt RTS-WC3 att jag kallar det en mod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Det är ju en "Custom Map", så det är lite svårt att avgöra vad det är. Men jag tycker att det är så olikt RTS-WC3 att jag kallar det en mod.

Jag skulle säga bana, för du ändrar ju inte något på spelet direkt, utan bara hur en karta spelas. finns ju massa custom maps isf som är mods, rpg kartan som blizzard gjort t.ex. väldigt olikt standard RTS-WC3.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk

Jag säger att det är en bana, av samma anledning som E_maN här ovanför... Att det bara har ändrats hur en bana spelats, annars skulle ju varenda bana (nästan) vara mods

Visa signatur

Antec Three Hundred | Intel E8400 | PowerColor Radeon HD4850 PCS+ | Corsair XMS2 TwinX PC6400 2x1GB | Gigabyte GA-EP45-DS3

Permalänk
Medlem

DoTa antar att du menar DotA då, enligt min åsikt är det en bana och ett upplägg som man spelar en bana på. Ingen mod.

Visa signatur

Noctua har ju blivit lite av en mercedes eller bmw inom datorkylning. Men istället för att ha en karaktäristisk grill som bmw har man satsat på bajsbrun och laxrosa - olafett

Permalänk
Medlem

Det är ju en bana, mod så moddar man själva spelmotorn eller liknande?

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Direkt tänker jag att det är en vanlig bana. Men efter lite tänkade så är ju faktiskt modellerna omgjorda, vilket du inte gör i "vanliga" map editorn.(rätta mig)
Vilket isf gör DotA till en mod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pilutta
Direkt tänker jag att det är en vanlig bana. Men efter lite tänkade så är ju faktiskt modellerna omgjorda, vilket du inte gör i "vanliga" map editorn.(rätta mig)
Vilket isf gör DotA till en mod.

Vad menar du med modellerna? Att gubbarna är omgjorda eller vad?

Men till frågan. Det är en bana helt klart. Eftersom man utan problem eller ja om man är jävligt duktig kan göra precis allt som är gjort i den banan med deras egna map-editor. Är ju så klart mycket nerlagt på den för att få den så bra som den är men det går. Har själv spelat dom allra flesta varianter av den ända från början och det har ju ändrats en hel del sen dess.
Vi var några st förut som försökte oss på att göra en liknande bana och vi kom ganska så långt men ja det tog sån tid så vi gav upp tillslut. Jag menar de finns ju redan en så varför göra en egen:P
Sen finns dessutom banan att ladda ner olåst också så man kan om man vill ändra och bygga om precis som man vill ha det.
//Club01

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
Jag skulle säga bana, för du ändrar ju inte något på spelet direkt, utan bara hur en karta spelas. finns ju massa custom maps isf som är mods, rpg kartan som blizzard gjort t.ex. väldigt olikt standard RTS-WC3.

Samma sak här! Det är en map, inget mod!

Visa signatur

Gigabyte GA-p55-ud3 | Intel i5 750 @ 3,00 gHz - stock cooler | XFX Radeon 5770 unclocked | A-Data 4 GB 1333MhZ |

Permalänk
Avstängd

dom har inte ändrat något allt finns i wc3. det är en bana! det står till och med map på deras hemsida där man tar banan så det är ingen mod http://www.getdota.com/

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk

Att kalla det mod vore som att kalla alla banor för moddar om man ändrar ett enda siffrevärde. En mod är ju något man aktiverar som sedan påverkar spelet oavsett bana. En bana som skiljer sig från standarden är ingen mod.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag tycker det är både och!

Visa signatur

STAY FRESH!

Permalänk
Medlem

Som nu praktiskt taget är konstaterat så är det en bana och ingen mod.

Tänkt dig CS. CS är en mod till Halflife Där har du olika banor. Finns ju banor för cs där man enbart har kniv och är olika tunnor och liknande skit som jag sett. Det är banor som folk har gjort. Aztec och De ja va fan de nu heter är olika banor och inga moddar. DotA är ingen mod. Towerdefence är ingen mod.

Gör jag en egen map så är det inte heller någon mod!

Förövrigt spelar jag DotA de flesta dagar i veckan:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Hur så?

Permalänk

Så det är en mop? (blandning mellan mod och map)

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Väldig massa scripting som är gjord, även jag skulle säga att det är både och.

Visa signatur

- MSI GX740 + Zalman NC2000 + Samsung 24" T240 Rose Black + Logitech MX518 + Logitech Illuminated
- Sennheiser HD595
- Samsung Galaxy Note 3
- Samsung Galaxy Tab 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det är bara en bana.

Visa signatur

en dator

Permalänk
Avstängd

DotA använder Wc3 systemet en mod modifierar hela spelet och inte bara en map.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S l Asus p6t l i7 920 @3.9ghz vid 1.2v l 6 gb Corsair 1600mhz ddr3 l 5770 Crossfire l 150 gb Raptor l Corsair tx750 l Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

Man har ju modifierat det vanliga spelsättet för att få det att fungera i en typ av hero-bana.. men man har ju samtidigt inte modifierat något speciellt än va spelet redan bjuder på.. jag skulle dock godkänna båda svar.
Förövrigt känns det som en onödig diskussion

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Medlem

Jag anser att mod är en ändring av själva spelet, vilket dota ju inte är, alltså är det en bana.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goodsoup
Jag anser att mod är en ändring av själva spelet, vilket dota ju inte är, alltså är det en bana.

Men allting beter sig ju annorlunda (heroesen, recepten, hela tanken). Det är väl ganska mycket som är ändrat så varför skulle det inte kallas mod??
I andra spel där det skulle vara liknande ändringar hade man nog kallat det mod.
Det är ju inte bara en "bana", det är ju mycket ändringar också...

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ankan_84
I andra spel där det skulle vara liknande ändringar hade man nog kallat det mod.

Exempel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ankan_84
Det är ju inte bara en "bana", det är ju mycket ändringar också...

Detta beror på att blizzard ger ut väldigt kraftfulla/fria map editors till sina spel.

Permalänk

Det är en bana, som många andra sagt.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Exempel?

Detta beror på att blizzard ger ut väldigt kraftfulla/fria map editors till sina spel.

Jag säger inte att det är så, men jag bara bollar med tanken. Det är en ny bana, men alla andra ändringar då??

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ankan_84
Jag säger inte att det är så, men jag bara bollar med tanken. Det är en ny bana, men alla andra ändringar då??

De är väl gjorda med hjälp av de olika triggersarna/osv (länge sedan jag höll på med det där) som finns i map editorn. Det är lika mycket en modd som tower defence.
Men länge sedan jag spelade dota (2 år+), de kanske har lagt in gubbar numera som är gjorda i ett tredjepartsprogram som vissa andra banor har. Man vet inte riktigt om man kan kalla det för en modd ändå? På detta vis försökte man ju göra starcraft "2" med warcraft 3 motorn för ett antal år sedan.

Permalänk
Medlem

Måste fråga bara. Vart drar man gränsen för mod och bana. Vad är skillnaden på dota och t.ex. Oblivion lost-modden?

Liksom, det är en ny bana, men det är så mycket mer än bara en ny bana.
T.ex. nya magier, recept, gubbar etc.

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk

Q:Is the game free? Why do you develop it?

A: The mod is 100% free. I do it purely as a hobby and do not make any money from it nor do i have any method set up right now to accept donations. I prefer that people who want to support it do so by spreading the word about the game to their friends and fellow gamers.

Jag var bara tvungen ;D
Enligt mitt tycke är det en map iaf.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag tycker att det är både och.
Det är en ny bana med nya mods...

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]