Mer information om Nvidia GT300

Permalänk
Melding Plague

Mer information om Nvidia GT300

Nvidia planerar att lansera två 40 nm-grafikprocessorer i prestandasegmentet under 2009. GT212 inviger den nya tillverkningstekniken. De stora nyheterna kommer i kretsen GT300.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ska det se ut sådär så känns det som en svartlåda man stoppar in i datorn

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Ska det se ut sådär så känns det som en svartlåda man stoppar in i datorn

Det kommer nog alternativ med riktigt flashiga klistermärken ska du se.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Ska det se ut sådär så känns det som en svartlåda man stoppar in i datorn

Är väl bara en bild så att säga?
Ser inte GTX295 ut sådär?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Jao okeej du vet man lite om Nvidias kort och det verkar vara bra (GT300)
Men jag skulle också veta mer av 5870
För det är så gutt med ati's full HD och 7.1 (4870)

Visa signatur

Jag hoppas att vi får snart virtual reality skulle va NICE

Permalänk
Medlem

Hur länge kommer gtx 285 och gtx 295 ligga bland toppen då? Vill verkligen se lite Grymma ati kort nu när man inte är bunden till någon tillverkare.

Permalänk

Nya geforce verkar ju vara hur bra som helst ju

Visa signatur

Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II X3 720BE @ 3.5GHz | LeadTek GTX 260 | 4GB OCZ Reaper | Corsair 650W | 3DMARK06: 16723

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Ska det se ut sådär så känns det som en svartlåda man stoppar in i datorn

Ja jag ser inte mitt grafikkort ändå- SÅ en svart tyst högpresternade låda hade ju varit suveränt. Dock är det ju inte så bra:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Det finns inga bilder på GT300 än, så ni behöver ju inte ens kommentera det?

Visa signatur

| eVGA 790i Ultra | E8400@4ghz | Peltier/Vatten-hybrid CPU kylning (ST=20°) | 9800GX2(X2) | 2GB Cellshock DDR3@2ghz | Modded-P190 | 150gb Raptor (2 sectors) | Vista Ultimate x64+XP Pro x86 |

Permalänk
Medlem

Känns ju mindre troligt att nvidia skulle trycka ut alla dessa kort i år, speciellt med den rådande ekonomin. Gör man det så kommer GT212 inte bjuda på några större förändringar utan får i stort sett agera test åt 40nm processen men det känns onödigt att göra det på ett high end.

Sen har ju ju PR-biten... Att lansera GT200b följt av GT212 och sen GT300 samma år känns mindre kostnadseffektivt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
Känns ju mindre troligt att nvidia skulle trycka ut alla dessa kort i år, speciellt med den rådande ekonomin. Gör man det så kommer GT212 inte bjuda på några större förändringar utan får i stort sett agera test åt 40nm processen men det känns onödigt att göra det på ett high end.

Sen har ju ju PR-biten... Att lansera GT200b följt av GT212 och sen GT300 samma år känns mindre kostnadseffektivt.

Håller helt med, finns inte precis någon större vinst eller vits att satsa pengar på den. Ati/Amd pressar på rätt så mycket säkert.

Permalänk
Medlem

Två styck GT300 mot hösten/vintern, med andra ord. Oerhört efterlängtat för min del!

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Om man ärligt bryr sig om hur ett grafikkort ser ut är det dags att tänkta efter lite.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
Två styck GT300 mot hösten/vintern, med andra ord. Oerhört efterlängtat för min del!

Märkligt uttalande när kortet inte ens finns på ett bra tag och än mindre ngt test utav det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bingobelle
Märkligt uttalande när kortet inte ens finns på ett bra tag och än mindre ngt test utav det.

Nja, jag skulle inte kalla det märkligt att planera in ett köp i förväg. Planerade dock detta köpet under förra hösten när vi fick höra namnet och råspecen på kortet. Jag blev dock osäker när 295 lanserades.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Skönt att jag kunde avstå från att köpa ett GTX295 då, mitt 8800GTS 512 får lov att arbetat på tills GT300 kommer och då ska pengarna flyga iväg ur plånboken, för det blir nog ingen billig historia :/

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
Känns ju mindre troligt att nvidia skulle trycka ut alla dessa kort i år, speciellt med den rådande ekonomin. Gör man det så kommer GT212 inte bjuda på några större förändringar utan får i stort sett agera test åt 40nm processen men det känns onödigt att göra det på ett high end.

Sen har ju ju PR-biten... Att lansera GT200b följt av GT212 och sen GT300 samma år känns mindre kostnadseffektivt.

Jo, undrar hur de tänker där. Måste vara ett försök att peta ner AMD igen, men om de tjänar på det på kort sikt vette fan.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd

Kortet är för jävla långt och stort!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Kortet är för jävla långt och stort!

Köp inte det då

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Jo, undrar hur de tänker där. Måste vara ett försök att peta ner AMD igen, men om de tjänar på det på kort sikt vette fan.

Mm några som inte planerar är ju nVidia... Tror att när ATI (amd) kommer med sina kort så kommer de vara mer prisvärda än nVidias kort precis som sist. (Syftar på 4850 vs 9800gtx+, 4870 vs gtx260 och 4870x2 vs gtx280).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Mm några som inte planerar är ju nVidia... Tror att när ATI (amd) kommer med sina kort så kommer de vara mer prisvärda än nVidias kort precis som sist. (Syftar på 4850 vs 9800gtx+, 4870 vs gtx260 och 4870x2 vs gtx280).

Nvidia planerar säkert, men man planerar på lång sikt. Besluten som avgjorde HD4870s framgång tog för 5 år sedan, så om AMD har valt rätt väg för tillfället och Nvidia fel så kan det ta tid innan de återhämtar sig igen och tar sig in på banan (få se om GT300 är rätt eller fel ute). Samma sak som ATis dundertabbe med R600.

AMDs största fördel just nu ligger i att de ligger före på utvecklingssidan. De tog sig ner till 55nm ett bra tag före Nvidia och nu även 40nm samt att de har lyckats sätta 2 GPU på 1 PCB, något Nvidia inte visat sig kunna göra än så länge.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN

AMDs största fördel just nu ligger i att de ligger före på utvecklingssidan. De tog sig ner till 55nm ett bra tag före Nvidia och nu även 40nm samt att de har lyckats sätta 2 GPU på 1 PCB, något Nvidia inte visat sig kunna göra än så länge.

Frågan är om 2 GPU på 1 PCB kom med någon som helst fördel. 295 presterar bättre än 4870x2 och kortet i sig är inte heller större än 4970x2. Så vad är fördelen med 2 GPU på en PCB egentligen?

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Avstängd

Billigare att tillverka, lättare att byta kylare, möjlighet till bättre kylare.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Billigare att tillverka, lättare att byta kylare, möjlighet till bättre kylare.

Att det är billigare att tillverka har inte märkts av på priset. Jag tror heller inte att det kommer att märkas av på priset.

Jag tvekar på att det finns möjlighet till bättre kylare, även om jag kan hålla med om att det är betydligt enklare att byta kylare.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
Frågan är om 2 GPU på 1 PCB kom med någon som helst fördel. 295 presterar bättre än 4870x2 och kortet i sig är inte heller större än 4970x2. Så vad är fördelen med 2 GPU på en PCB egentligen?

Tillverkningskostnaderna blir mindre med 2 gpu'er på en PCB. Det är även en arkitektisk fördel.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Tillverkningskostnaderna blir mindre med 2 gpu'er på en PCB. Det är även en arkitektisk fördel.

Ekvationen lägre tillverkningskostnad och ett high-end kort blir i denna värld inte ett lägre pris. Se på komplett.se där 4870x2 kostar lika mycket, ibland även mer, än det bättre GTX 295.

En arkitektisk fördel, hur tänker du då?

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
Att det är billigare att tillverka har inte märkts av på priset. Jag tror heller inte att det kommer att märkas av på priset.

Ganska självklart. Konkurrensen styr priset, inte tillverkningskostnaden.

Citat:

Ekvationen lägre tillverkningskostnad och ett high-end kort blir i denna värld inte ett lägra pris. Se på komplett.se där 4870x2 kostar lika mycket, ibland även mer, än det bättre GTX 295.

En arkitektisk fördel, hur tänker du då?

Än en gång... konkurrensen styr priset, inte tillverkningskostnaden.

Varför titta på komplett när samma kort finns på t.ex. Inet för 4000? Sen beror de höga priserna på att kortet va dyrare när komplett köpte dem.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
Ekvationen lägre tillverkningskostnad och ett high-end kort blir i denna värld inte ett lägra pris. Se på komplett.se där 4870x2 kostar lika mycket, ibland även mer, än det bättre GTX 295.

En arkitektisk fördel, hur tänker du då?

Billigaste 4870x2: 4295:-
Billigaste gtx 295: 5649:-

Kollat på Komplett.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip

Än en gång... konkurrensen styr priset, inte tillverkningskostnaden.

Varför titta på komplett när samma kort finns på t.ex. Inet för 4000? Sen beror de höga priserna på att kortet va dyrare när komplett köpte dem.

Mitt andra inlägg var inte riktat till dig.
Men att konkurrensen styr priset är självklart, ja. Därför fungerar heller inte "Lägre tillverkningskostnader" som en faktor att ta med på fördelarna med tekniken.

Kollade för övrigt på komplett eftersom jag hade sidan uppe för tillfället.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
Att det är billigare att tillverka har inte märkts av på priset. Jag tror heller inte att det kommer att märkas av på priset.

Jag tvekar på att det finns möjlighet till bättre kylare, även om jag kan hålla med om att det är betydligt enklare att byta kylare.

Huh? Klart det har märkts på priset, ska man prata klarspråk så skulle Nvidias 2-GPU modeller vara billigare om dom satt på en PCB.

Sen har du kollat på konstruktionen av Nvidia 9800GX2 och GTX295? Är nog inte lättaste att göra en bra kylare till det. ATIs HD4850X2/HD4870X2 sitter på en PCB och det är busenkelt för grafikkortstillverkare att fixa en egen kylare till det om de så vill.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner