SweClockers drop!

Ny värstingprocessor från AMD nästa kvartal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rallet
Lite offtopic kanske men, när ni jämför prestanda per krona, jämför ni då på hela datorsystemet eller bara på en viss komponent?
I och med att CPU-n inverkar mest på systemet så blir resultatet nämligen lite olika.
två räkneexempel..
1: Prestanda/krona komponent..
Cpu 1 kostar 1000kr
Cpu 2 kostar 2000kr

Cpu 1 ger 10000 prestanda poäng...
Cpu 2 ger 15000 prestanda poäng...

Poäng / krona
Cpu 1 = 10000/1000=10
Cpu 2 = 15000/2000 =7.5
=Cpu 1 vinner

2: Prestanda/krona Hela systemet
Cpu 1 kostar 1000kr
Cpu 2 kostar 2000kr
Resten av systemet kostar 8000kr

Prestanda system med Cpu 1 =10000
Prestanda system med Cpu 2 =15000 (ev lite mindre men ni fattar poängen)

Prestanda / krona (hela systemet)

Poäng / krona
Cpu 1 = 10000/(8000+1000)=1.1
Cpu 2 = 15000/(8000+2000) =1.5
=Cpu 2 vinner

Vad jag vill säga är bara att det blir missvisande att bara stirra sig blint på CPU priser, man bör inväga prisskillnaden kontra prestandaökningen på hela systemet.

Du har intressanta poänger. Men det verkar vanligast att folk utgår från en ungefärlig summa de kan tänka sig att lägga på ett system eller en upgradering.
Den typen av pris/prestanda är mycket enklare, IE hur bra CPU etc kan jag få i min 10000 eller 15000 kronors dator, för att använda dina exempel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Du har intressanta poänger. Men det verkar vanligast att folk utgår från en ungefärlig summa de kan tänka sig att lägga på ett system eller en upgradering.
Den typen av pris/prestanda är mycket enklare, IE hur bra CPU etc kan jag få i min 10000 eller 15000 kronors dator, för att använda dina exempel

Ok, men vad de kanske inte tänker på då är att om de hade satsat 10% mer (1000kr) på cpu-n så hade de kanske fått 25% bättre prestanda...

Sett till prestanda/kr på enbart processorn så hade det däremot sett ut som ett dåligt val...

Visa signatur

R

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ok, men vad de kanske inte tänker på då är att om de hade satsat 10% mer (1000kr) på cpu-n så hade de kanske fått 25% bättre prestanda...

Sett till prestanda/kr på enbart processorn så hade det däremot sett ut som ett dåligt val...

Det är också rätt sällan folk väljer att behålla sin gamla dator, som ju trots allt inte kräver någon investering alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det blir ännu mer komplicerat om man väger in andra faktorer, till exempel hur fort utvecklingen kommer gå/kan tänkas gå/brukar gå.
Oftast får man nog inte mer prestanda % än vad priset går upp från "spelsegmentet" och uppåt, snarare brukar ju prestanda procenten proportionellt bli väldigt dyra ju mer high end man går. Tex i7 920 vs 940 är runt en fördubbling i pris och man lär behöva dra upp i över 30000 för att pris/prestanda procenterna ska börja matcha. Och även där kommer man att bli tvungen att välja eller välja bort prestandabitar för att få det att gå ihop, tex spel man kan tänkas spela där det inte blir någon ökning alls.

Intressant men väldigt komplicerad "fråga". En annan lika viktig faktor som andra är vad som datorn är tänkt att användas till. Om man kan rara upp något 50% snabbare behöver inte betyda att det är en bra ide att betala 40% mer för datorn etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
jioop: Jag bara måste kommentera det där du skriver om att vi skulle haft lägre priser om det inte varit för Amerika och finanskrisen!?
Kan du kanske precisera dig lite?
Sveriges höga priser beror på vår 25 procentiga moms som staten ska ha.
Jag vet att kronan försvagats lite mot många valutor det senate halvåret, men jag undrar om det påverket priserna på datorkomponenter i någon vidare utsträckning?? Visa isåfall gärna.

Om du verkligen vill ta upp diskussionen så skicka ett PM.
Jag skrev mitt lilla inlägg relaterat till priset.
Att diskutera finanskrisen med allt vad den innebär hör inte hit riktigt.
Skicka mig ett PM om det så tar vi det den vägen.

OT
Jag undrar om man förlorar prestanda på att sätta i en AM3 prolle i en AM2+ sockel... Har inga avsikter att gå över till DDR3 ännu då mitt AM2+ moderkort får räcka (Asus M3A79-T Deluxe), det köptes ju endast för P-II 940, men om 950 kommer redan nästa kvartal och är avsedd för AM3, så vore det ju roligt om man kan ta del utav den.
Men undrar hur det blir då med prestanda och överklockningsmöjligheter.
En AM2+ processor i en AM2 sockel fungerar, men man förlorar mycket i överklockningsmöjligheter och inställningar vad jag hört.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Multitronic drog ner priset för 940 i dag med ca 500kr.
Riktigt kul att se! För en gång skull går priserna åt rätt håll!

Hade vi inte haft något amerika, alltså, om de inte funnits och då vi heller inte haft någon finanskris skulle priserna vara betydligt lägre.
Då hade man kunnat få en 940 under 2000kr... Tyvärr har "högre makter" satt käppar i hjulen för resten av världen.

Hade vi inte haft något Amerika... Hade inte du, din dator, din mamma funnits.
Va realistisk och väx upp.

För övrigt så var det första du sa najs, mycket fina prissänkningar!

Permalänk
Medlem

Behöver jag ens svara på dem som var mot mig?

Fan vad jag sitter här och skrattar mot er som tog så himla illa upp, bara för att en visade fram sin sida mot AMD och om jag hatar AMD vafan har det med er att göra?

Du norge killen ring mig nästa gång du ska cykla ditt igen. (:

väx upp barn (;

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zepteer

Fan vad jag sitter här och skrattar mot er som tog så himla illa upp, bara för att en visade fram sin sida mot AMD och om jag hatar AMD vafan har det med är att göra?

väx upp barn (;

Vet inte vad du pratar om. Men du bör lägga av med den där attityden. Barnsligt är det, och du säger åt andra att växa upp? Vi vill kunna prata om det som intresserar oss på en seriös nivå utan kommentarer som den här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vet inte vad du pratar om. Men du bör lägga av med den där attityden. Barnsligt är det, och du säger åt andra att växa upp? Vi vill kunna prata om det som intresserar oss på en seriös nivå utan kommentarer som den här.

Äntligen är det en som visar fram en sida som stämmer på fötter. Tack!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zepteer

Fan vad jag sitter här och skrattar mot er som tog så himla illa upp, bara för att en visade fram sin sida mot AMD och om jag hatar AMD vafan har det med er att göra?

väx upp barn (;

För det första så struntar jag i vilka du kastade skit på, kommentaren var inte mogen och tycker allt du ska tänka på hur du häver ur dig saker.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

AMD athlon 64 x2 6000+ har ju med 3,1 ghz, varför står de då att den nya är ör den första?

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Disclose
AMD athlon 64 x2 6000+ har ju med 3,1 ghz, varför står de då att den nya är ör den första?

den högsta klocken på 4-kärnig kanske?

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
[B]Okej, det var intressant, då har jag lärt mig något nytt, klockfrekvens spelar ingen som helst roll! Som tusan, bäst jag lämnar datorvärlden helt när jag levt med en sån vriden uppfattning i så många år.

Ja eftersom du jämförde P4a med Athlon så ser du väl ganska klart att klockfrekvens spelar inte så stor roll, är ju av rätt stor betydelse hur mycket cpun uträttar per klockcykel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Men sen finns det mer att titta på också, t.ex. NÄR börjar i7 dra ifrån? Det är inte vid användande av ett kort för 2000-3000kr, utan när vi plockar fram HD4870x2 och GTX295 (gärna i quad-setup) och då kan vi räkna på runt 5000-10.000kr till på priset.

Ja, man kan se i7 som relativt framtidssäker - det finns så mycket att hämta ur den - men vi får inte glömma bort att så länge man inte har en tokig grafikkortsuppsättning så leverar både Phenom II och C2Q mer eller mindre samma prestanda i spel.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Är det nån som har sett nån länk till manualen till asus AM3 korten?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny88g
den högsta klocken på 4-kärnig kanske?

Men framgår det i nyheten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men framgår det i nyheten?

verkligen inte

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.