Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Medlem

haha, ja dom var ganska vassa faktiskt, jag vart själv förvånad över att jag skar mig

Permalänk
Medlem

Hade kopplat om en 12/5V förlängning (som passar i cdrom/DVDs) genom att skifta +5V och +12V sladden.
Förlängningen gick till en 120mm fläkt som väsnades lite mycket....
Något år senare skulle jag testa en annan 15000rpm scsi disk... snodde den förlängningskabeln till scsi disken *foff!!* så var det över.....

Nu för tiden har jag lite andra rutiner när jag mecklar om sladdar på dylikt sätt!!!!

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Morsan lämnade sin dator på golvet i sovrummet, sen var hon dessutom nyinflyttad till en lägenhet och var helt upptagen och kunde inte gå och rasta hunden, så hunden kom sen och pissade på datorn.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

detta är int min tabbe, när vi var på lan för typ 6-8 år sedan. ändrade en kompis, under en felsökning på en dator som inte fungerade, en lite brytare på sitt PSU från 50hz till 60hz. Det var en otroligt fin blå låga som kom ur fläkthålet i Psun. fan va bränt de luktade med!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HotTuna.
Lyckades sätta ett DDR minne på fel håll. Luktade inge vidare. Tur man va snabb på strömsladen så det inte han brännas för mycket. Fick nämligen ett nytt när jag lämnade in det

DRR-minnen kunde man sätta åt fel håll.. Gjorde samma efter jag monterat en Zalmankylare på min prolle. Så hade jag plockat bort minnena för att komma åt bättre.

Så trodde jag att jag pajjat grafikkortet, datorn vägrade. Så gick en vecka och grämde mig över det (fattig student). Så kom jag på att checka minnena, så hade jag satt ett åt fel håll.

Vilken budgetbräda du måste ha om du bränner dem.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

var väl våran gamla 98. jag spelade och skulle byta ett spel och när jag öppnar cd-läsaren så kittlar brorsan kompisen som kickar till läsaren som åker in, med mitt spel, och "sväljer det". lyckades bända upp cd-läsaren med en kniv och sedan ca 2 veckor senare åkte datorn ut

ps. brorsan har aldrig tyckt att det var hans fel

Visa signatur

"Fidelis Ad Mortem"

Permalänk
Medlem

För ett par år sen hade jag precis lagt ut cirka 4-5 kr på ett 7800GTX. Nöjd och glad..

Ett tag senare när jag skulle göra någon ändring i datorn stängde jag inte av datorn (VARFÖR VET JAG INTE). Råkade komma åt två punkter på grafikkortet med skruvmejsel sen var bilden inte så vacker längre.

Hehe resulterade iaf på bästa sätt. Testa att RMA kortet och fick ett 7900GTX i utbyte. Dumma danskar.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF750, 34”
#2: 5700X3D, 4070 Ti Super, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomster
För ett par år sen hade jag precis lagt ut cirka 4-5 kr på ett 7800GTX. Nöjd och glad

Citat:

Hehe resulterade iaf på bästa sätt. Testa att RMA kortet och fick ett 7900GTX i utbyte. Dumma danskar. [/B]

Att köpa ett 7800gtx för 5kr och sedan skicka tillbaka det bara för å få ett 7900gtx tillbaka tycker jag inte hör hemma i den här tråden..

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fragdeath
Att köpa ett 7800gtx för 5kr och sedan skicka tillbaka det bara för å få ett 7900gtx tillbaka tycker jag inte hör hemma i den här tråden..

Tror det skulle vara 4-5tusen. när de var nya så var de rätt dyra har ajg för mig

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Tror det skulle vara 4-5tusen. när de var nya så var de rätt dyra har ajg för mig

Självklart förstog jag det... Kanske skulle ha haft med en gubbe?

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Jag flippade ur totalt en gång när jag satt å lirade call of duty4. Det var sent en fredags kväll/natt och jag hade nog tagit en bira för mkt. jag kommer inte exakt ihåg vad som hände men jag fick ett psykbryt och skickade datorn från ganska hög höjd ner på golvet. Det blixtrade till och luktade väldigt bränt. Efter det fick jag aldrig igång den datorn. Moderkortets socklar böjdes samt båda mina 8800GTX pajjade. Det ena brann på ett ställe, det andra syns det inge på men det är oxå dött. Vattenkylningen klarade sig utan läckor dock. Jag vet inte om man kan kalla det klantigt snarare VÅLDSAMT PUCKAT. Den lilla fadäsen kostade mig dessutom ca 14000:-

Tänk om man hade haft en webcamera igång......hajja vilket youtube-bidrag det hade blivit!!!

Visa signatur

Antec P182 - i7 920 @ 3.2GHz - 6GB Corsair DDR3 1600mhz - 150 GB Raptor 10000rpm - NVidia GTX 280 - Viewsonic 23" wide - MB ASUS P6T Deluxe V2 - PSU Antec 1000w

Permalänk
Medlem

Fanns det något som klarade sej i den smällen?

Permalänk
Medlem

Hör å häpna.....hårddiskarna jag hade vid tillfället klarade sig. DVD läsaren, minnena, nätagget, ljudkortet. Lådan (antec 900) var bara sopor kvar av. Ingen av fläktarna satt ihop längre..samt att hala chassit var sett å vint. Om jag ångrade mig??? DET KAN DU FETHAJJA lol

Visa signatur

Antec P182 - i7 920 @ 3.2GHz - 6GB Corsair DDR3 1600mhz - 150 GB Raptor 10000rpm - NVidia GTX 280 - Viewsonic 23" wide - MB ASUS P6T Deluxe V2 - PSU Antec 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soldswe
Hör å häpna.....hårddiskarna jag hade vid tillfället klarade sig. DVD läsaren, minnena, nätagget, ljudkortet. Lådan (antec 900) var bara sopor kvar av. Ingen av fläktarna satt ihop längre..samt att hala chassit var sett å vint. Om jag ångrade mig??? DET KAN DU FETHAJJA lol

Det är kostsamt att ha aggressionsproblem^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag satte min prolle (intel P4 2,4) åt fel håll så att 2 peggar bröts av helt...

Min styvfarsa kom på idén att försöka löda dit dem igen, den rullar fortfarande på efter 5,5 år..haha

Permalänk

aja, min tabbe har inte så mycke me just datorn att göra me, men nästan.
Till saken: ja hade precis köpt en ny datorskärm, och ja satt o glodde på film. då såg ja min lilla soft airgun brevid mig, när ja inte hade nåra skott kvar i den så brukade ja ladda den och skjuta lite (utan skott, inomhus)
så ja tog den och laddade den, siktade lite på en snubbe i filmen där (:S) och sen skjöt jag. ja tyckte de lät lite annorlunda, DÅ! ... kom jag på att jag dan innan hade vart och köpt skott till skiten...
kollade på skärmen och såg, ööh, en j'vla massa rosa-gula sträck över hela den.
Garvar varje gång ja tänker på de nu, men inte blir man glad av att pajja en sprillans ny 22 tummare.... xD

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datagjord
aja, min tabbe har inte så mycke me just datorn att göra me, men nästan.
Till saken: ja hade precis köpt en ny datorskärm, och ja satt o glodde på film. då såg ja min lilla soft airgun brevid mig, när ja inte hade nåra skott kvar i den så brukade ja ladda den och skjuta lite (utan skott, inomhus)
så ja tog den och laddade den, siktade lite på en snubbe i filmen där (:S) och sen skjöt jag. ja tyckte de lät lite annorlunda, DÅ! ... kom jag på att jag dan innan hade vart och köpt skott till skiten...
kollade på skärmen och såg, ööh, en j'vla massa rosa-gula sträck över hela den.
Garvar varje gång ja tänker på de nu, men inte blir man glad av att pajja en sprillans ny 22 tummare.... xD

hehe

en polare gjorde precis samma sak.. Satt å spelar cs på en 15" skärm så kommer han fram och "ska hjälpa till" :p.

Ja säger att det högst troligen är ammunition kvar i loppet, men nejdå han har försäkrat sig om att det inte finns nåt i överhuvudtaget, vare sig i loppet eller "magasinet".

Ni tror inte det resulterar i ett liten spricka snett vänster till mitten av skärmen

Permalänk
Medlem

Rolig tråd

Har "tyvärr" inte tagit sönder så mycket (bara ett moderkort, och även det bara "halvt")...

* Hade ett öppet nätagg igång och skulle bara kolla om kylflänsarna var varma. Hade fingret där några sekunder innan jag märkte att hela armen ryckte lite konstigt och släppte snabbt.

* Utomlands med familjen, lägenhetshotell med elen avstängd om man inte har magnetkortsnyckeln i en låda i väggen. Vanligtvis brukar jag bara klippa till nåt av kartong som passar, men denna gång var dom smarta och faktiskt läste av nyckeln.
Lådan satt lite löst dock, och man kom lätt åt kretskortet. Med hjälp av en sax kom jag på att om man kortslöt två pinnar så "satt kortet i".
Kom tillbaks lite senare med aluminiumfolie som skulle kortsluta dessa "permanent". Tog fram saxen för att se vilka pinnar det var. Fan vad armen började skaka. Släppte saxen och rörde inte lådan med.

* Ett av mina moderkort har fått ta emot ett antal kortslutningar mot (det hemmagjorda) chassiets baksida, kraftiga stötar med skruvmejsel samt lite pillande med PCIe-kontakterna medan kortet varit på. För att inte tala om våldet av att ta bort två PCI-slottar.
Kommer in i BIOS och allt där funkar, men det vägrar boota från HDD, optisk eller floppy - bara att köpa ny.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av musta_jokeri
inte något större misstag... jag hade bara lite otur när jag tänkte...
satt vid laptopen och kopierade en adress till en sida som jag skulle gå in på stationära datorn.
så, jag kopierade den och flyttade mig till stationära och försökte klistra in. gick såklart inte. kliade mig i huvet. gick tillbaka till laptopen och kopierade igen. försökte klistra in på stationära. blev förbannad när det inte funkade. gick till laptopen och tryckte in tangenterna så det lät i hela lägenheten. gick till stationära. kommer på hur pinsamt korkad jag va.

HAHAHAHAHAHAHAHAHA Den bästa i tråden HAHAHAHAHA

Permalänk
Inaktiv

Min fina tabbe va när jag höll på o mecka lite med min dator o ville ha in en diod i mitt nätagg för jag tyckte det lyste coolt, så jag började klippa bort några metallgrejer för att få in den, o det funka när jag starta datorn, men så klart så va jag inte riktigt nöjd så jag tryckte in den lite till o nudda en fläns där inne o det blixtra o small till o sen dog datorn, jag försökte få igång den i 5 minuter tills jag nästan hade gråten i halsen o tänkte att jag kommer va utan min lilla vän eftersom min ekonomi inte e den bästa om man säger så, men så kom jag på att jag har ju ett till nätagg från min kompis gamla dator, så jag tog det o kom på att det finns ju inga sata kontakter på det så jag gjorde en min modd från det andra nätagget med eltejp o en sax haha, har det fortfarande i datorn o har beställt ett nytt nu som jag ska hämta nästa vecka
Har även pajjat en del av skolans o mina egna datorer med den röda knappen på nätagget
Har tagit bort kylning från gamla processorer o kollat vad som händer med, men det hör la inte hit

Permalänk

inte jag som tabbade mig, men roligt ändå.
Majjen skulle visa hur en kontaktor fungerar och plockade fram en gammal stooor jävel som man kunde ta loss gnistskyddet på, majjen ska spänningssätta spolen o kör in två labbsladdar i grendosan som var kopplade till kontaktorns spole, varpå petter säger "men den här är ju inte på" o slår på dosan varpå majjen får en stöt i handen och ger i från sig ett intressant ihopbitet aojjnnng läte

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Inte en tabbe direkt då jag inte kunde göra nåt åt det, men klart intressant. Satt vid laptopen för ett antal år sedan, då det smäller till som fasen utanför huset, och jag ser en ljusblixt bakom skärmen och i glipan mellan skärm och tangentbordet.

Det var inte bättre än att blixten hade slagit ner ute och mitt närverkskort var helt grillat. Dock fungerade resten av datorn perfekt, så jag kunde köra på finfint med det trådlösa nätverket... Tur i oturen får man säga.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikwid
mitt närverkskort var helt grillat. Dock fungerade resten av datorn perfekt, så jag kunde köra på finfint med det trådlösa nätverket... Tur i oturen får man säga.

snacka om exceptionellt välbyggt nätverkskort.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
haha, nu kom jag på mitt största misstag i datorsammanhang, testade om Antec TriCool funkade på 3,7v och visst gjorde den det.
då sa en röst i mitt huvud: -"stoppa in fingret i fläkten och kolla vad som händer"
sagt och gjort...
även fast fläkten snurrade sakta så skar jag mig. Vad har jag lärt mig av detta? jo att fläkten snurrade på 3.7v

Jag lyckades köra in knogarna i en nexus på 12V. Gjorde som tur var inte illa mig, antar att nexusen var lite gosigare än TriCool fläktarna

Kommer även ihåg när jag skulle montera en hårddisk i ett NZXT Guardian chassi. det var riktigt trångt och hårddisken skulle precis gå i så jag pressade lite. Tjong sa det och hårddisken åker i. Där satt den! Tänkte jag och kände hur det sved till på handen. Vänder på den och ser att jag blöder som tusan ur ett djupt rivsår. Kollar ner i datorn och ser att det sitter en bit hud på chipsetkylflänsen.

Det var det sista Epox moderkortet jag hade att göra med.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft sönder så mycket. Något moderkort har jag nog ninjat sönder med skruvmejsel, böjt pins på processor och lekt med den röda knappen på nätagget....

Anledningen till att jag ändå skriver här är att försöka hjälpa er stackars människor som råkar formatera hårddiskar. Använd GetDataBack för NTFS/FAT. har funkat prima för mig på kompisars hårddiskar. Inte varje gång, men 4/5 är ju rätt bra

Permalänk

kylaren hade lossnat!!

hej allihopa tänkte bara berätta en rolig grej som min farsa ringde å berättade härom dagen det var nämligen så att i datorn som han har (Scaleo x) satt det ett nvidia geforce 7950 gt som är ett antal år gammalt i nuläget.
som sagt när han skulle starta datorn så hände absolut ingenting, prolleflkten rörde sig lite grann å sen stanna helt, jag tänkte direkt att de måste va kortis nånstans, han berättade då att kylaren till graffekortet hade lossnat och låg på ljudkortet (Sound Blaster X-Fi fatality edition) ja sa att han kunde testa å nollställa bios, de gjorde han men ingen skillnad.
okej tänkte jag då får du kolla på kortet om någon kondensator har smält eller liknande och det var precis det som hänt! jag sa att han skulle ta bort kortet å testa starta datorn, det fungerade kanon

det som var roligt var att jag aldrig hört talas om att kylaren på ett grafikkort lossnat av sig själv! orsaken till detta kanske kan ha nåt å göra med att dom hade kabelbrand i ett av strömuttagen (men inte de som var till datorn) och pga detta blev nån form av översänning? väldigt skumt iallafall

tänkte bara tillägga att datorn hade varit avstängd ett antal dagar pga kabelbranden på övervåningen...

Visa signatur

AMD_matte

AMD Athlon X4 640@ 3.5 Mhz, MSI 990XA-GD55, XFX GeForce 9800GTX+, Corsair Vengeance 4 gb@1600 mhz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jetblack
Jag hade alltså lyckats koppla en 8-pins hane till en 6-pins hona. Om graffet endast kunde tala, skulle det då skrikit "It's too big!".

Skrattade så jag grät när jag läste det Lider med dig jetblack, har själv fått ett exakt likadant uppdrag (dvs datorbygge till flickvännens lillebror). Dock slutade det i triumf när jag efter mycket tjatande fick honom att köpa en ny kylare till sitt HD4850.. Vips sänkte vi idle-tempen med 50 (!) grader.. Från 85 till 35.. Tack för din delade erfarenhet dock ^.^

Permalänk
Medlem

Hjälpte min polare att koppla in en server i garderoben.
tog ström från köket och borrade hål i sidan av garderoben.
fast honan gick inte in i det lilla fina hålet han hade borrat så blev ju skruva isär skiten o lossa kablarna, han skalade kablarna och helt plötsligt så ringer hans telephono så han gick o svarade så jag tog över uppgiften att snurra ihop kopparn och sätta dit dom i honan igen, tack gud va ont det gör när 230v går igenom fingertoppen och ner till knogen, Skulle höra mitt vrål man utsöndra efteråt. Dåren hade såklart stoppat in den i köket

Jobbar i Norge som svetsare, brukar sitta hos en kille som kör CNC svarv som har en laptop, bytte till det svenska tangentborden standarden så man fick ÅÄÖ

Åkte hem en onsdag kom tillbax måndagen veckan efter, skulle läsa aftonbladet o se vad som hade hänt i sverige, ingen laptop där så jag frågade vart den var, fick förklaringen att det var något fel, den skrev ÅÄÖ så dom hade lämnat in datorn på reparation, 4veckor senare fick dom den tillbax och datorn var omformaterad och kostade dom en hel del, fick aldrig reda på hur mycket men ni vet, inget är billigt i Norge så jag gissar på mycket, så hädan efter så ska jag inte ändra något som inte är mitt om jag inte fått order om det ^^

Visa signatur

-|| Titan ! :P ||-

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoXxen
........

Jobbar i Norge som svetsare, brukar sitta hos en kille som kör CNC svarv som har en laptop, bytte till det svenska tangentborden standarden så man fick ÅÄÖ

Åkte hem en onsdag kom tillbax måndagen veckan efter, skulle läsa aftonbladet o se vad som hade hänt i sverige, ingen laptop där så jag frågade vart den var, fick förklaringen att det var något fel, den skrev ÅÄÖ så dom hade lämnat in datorn på reparation, 4veckor senare fick dom den tillbax och datorn var omformaterad och kostade dom en hel del, fick aldrig reda på hur mycket men ni vet, inget är billigt i Norge så jag gissar på mycket, så hädan efter så ska jag inte ändra något som inte är mitt om jag inte fått order om det ^^

Asg ytterligare ett bevis på att normän inte är så smarta

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Skulle hjälpa brorsan att byta datorchassi. Jag började skruva ur del efter del. Klantig som man är så skruvade jag loss hårddisken men tog inte ur den direkt utan tänkte plocka ur moderkortet först.. tro fan att disken "flög" ut och dunsade i golvet. Disken pajjade så klart och någon backup fanns inte och brorsans alla bilder var gone. Han var inte speciellt glad den dagen.

Har alltid varit extra försiktig efter den gången

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum