ljudproblem, hör bakgrundsmusik men ej talspåret

Permalänk
Medlem

ljudproblem, hör bakgrundsmusik men ej talspåret

har ett asus P5Q-E moderkort med inbyggt ljudkort. har installerat senaste drivisarna osv.

när jag kopplar in mitt 5.1 system (logitech z-530) så händer något märkligt, oavsett om jag väljer i dator natt jag har 5.1 system eller bara 2 högtalare. När jag tittar på hd-filmer eller spelar spel (tex assasin's creed) så hör jag inte ljudspåret riktigt, speciellt i spelet.

Jag ser att karaktärerna pratar, men jag hör bara bakgrundsmusiken - inte talet. Det verkar som om datorn av någon anledning delar upp ljudspåret i två delar varav ena delen går ut i något system jag saknar... kanske tror den att jag kör line-in? kanske bör jag ändra till digital-in istället för analog?

hur kan jag fixa detta? Tyvärr är det soundmax som asus kör med och inte realtek

Permalänk
Medlem

1. Hur är de anslutna? Kolla output så att du t.ex. inte råkat koppla in bara surroundet.
2. Kolla inställningar på din logitech så att den står på rätt input.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Tal kommer ju nästan alltid från centerhögtalaren. Får du ljud ur den annars?

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

det märkliga är att jag får ut ljud ur centralhögtalaren när jag gör ljudtest i asus ljudprogram Soundmax.

enligt det jag kan förstå har jag kopplat in högtalarsystemets tre sladdar i de tre hål på moderkortets baksida som är till för ljudet.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem när jag kopplade mina z5500 och körde med effekten Dolby Pro II och skickade ut 5.1 ljud.

Stängde jag av Dolby Effekten så fick den igång center högtalaren.

Finns 2 sätt, stäng av 5.1 inom programmet, eller stäng av effekten på högtalaren.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

vad hade du för ljudkort?