Nokia 5800 (iPhonedödaren)

Permalänk

Han som det tog 30 sekunder för hade nog stängt av A-gps?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fiskmasen_99
Han som det tog 30 sekunder för hade nog stängt av A-gps?

om du menar mig så nej, jag har a-gps på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DunderHoken
MEN ni som har en 5800 .

Är det en Iphone dödare ?

Det kan jag inte påstå... Enkelheten och skärmen/gränsnittet är iphones starka sida vilket nokian saknar.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Varför är det aldrig något snack om LG KC910? tycker att den mobilen pryllar dessa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phat^Trance
om du menar mig så nej, jag har a-gps på

Oj då, jag skrev fel:P Han som det tog 3minuter för hade nog stängt av A-GPS^^

Permalänk

Någon som tror att komplett hinner få in nokian nu tills 21 februari.

Själv är jag lite skeptisk..

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=428553

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degerlund
Någon som tror att komplett hinner få in nokian nu tills 21 februari.

Själv är jag lite skeptisk..

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=428553

Antar att du menar januari?:P Det står nu 30:e januari, är ju inte helt omöjligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fiskmasen_99
Oj då, jag skrev fel:P Han som det tog 3minuter för hade nog stängt av A-GPS^^

Nej jag har nog på A-GPS, har 384 kbit anslutning, men alla kartor är sparade i telefonen så det borde inte lagga något...
Har även en några år gammal SirfStar III gps bluetooth mottagare och den är många gånger snabbare att connecta, samt att den får mycket exaktare possition. 5800:ans possition kan flexa upp till 30 m

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem

nu har väll inte a-gps nått att göra med hur fort du kan ladda ner nått a-gps triangulerar bara vart du är ungefär me hjälp av mobilmaster, för att den sen ska slippa scana igenom hela listan på alla satelliter som finns. utan kan koncentrera sig på de som bör finnas inom det uppskattade området som den fått genom trianguleringen. alltså inget att göra med om hur snabb uppkoppling mot mobilnätet du har.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
nu har väll inte a-gps nått att göra med hur fort du kan ladda ner nått a-gps triangulerar bara vart du är ungefär me hjälp av mobilmaster, för att den sen ska slippa scana igenom hela listan på alla satelliter som finns. utan kan koncentrera sig på de som bör finnas inom det uppskattade området som den fått genom trianguleringen. alltså inget att göra med om hur snabb uppkoppling mot mobilnätet du har.

Det vet jag inte exakt vad A-GPS är, men att det kopplar upp via mobilnätet och man får assisterad information via det vet jag... sen hur det går till i praktiken vet jag inte.

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem

a-gps:en tar som sagt reda på vad du är, genom att mäta avstånd osv. mellan olika mobil master. om än inte så exakt som gps, men det ger gps:en ett humm om vart du är, o vilka satelliter den ska söka efter. det är i alla fall så jag fått det förklarat för mig. o ja, den skickar en viss datamängd när den "pratar" me stationerna

Visa signatur

Permalänk

http://sv.wikipedia.org/wiki/Assisted_GPS

Här finns Wikipedias beskrivning på A-GPS, det kan ju hända att operatören inte stöder A-GPS, Finland är ganska långt efter Sverige då det gäller mobil nät, där jag bor, i Vasa, så får man max 5 Mbit genom 3G nätet, 10 km utanför finns bara 50 kbit GSM eller 200 kbit EDGE

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att beställa en 5800, undrar bara över en sak. Tittar man på netonnets hemsida står det att det följer med fodral, bordställ, bärrem med plektrum. Dessa saker står inte med på elgigantens hemsida, tror ni man får med dessa saker även om man beställer från elgiganten?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Proppan
Hade tänkt att beställa en 5800, undrar bara över en sak. Tittar man på netonnets hemsida står det att det följer med fodral, bordställ, bärrem med plektrum. Dessa saker står inte med på elgigantens hemsida, tror ni man får med dessa saker även om man beställer från elgiganten?

Ja man får med allt det där, samt AV TV kabel (RCA), USB kabel, Headset med fjärrkontroll, en extra stylus penna, 8 GB minneskort och laddare. Följer med i orginal lådan.

Rekomenderas, köp ett såntdär skärm skydd som man kan klistra på skärmen för att undvika skråmor, fick tillbaka min telefon från servicen idag och dom har bytt skärmen för skråmor och vibratorn för att den var sönder i den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Proppan

Kolla på Nokias hemsida, där har du hela listan med vad som ingår, så vet du säkert

Permalänk
Medlem

Var och knappade på mobilen idag (är i finland). Ruskigt trevligt liten sak, blir att köpa så fort jag kommer hem. Var bra sugen på att köpa den här i finland men föredrar att köpa den på jobbet.

Permalänk
Medlem

Vore bra om företagen kunde börja sälja den nu !
Vill inte vänta mer

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk

Har nu testat min telefon efter servicen tidigare, GPS connectar väldigt snabbt nu, som vilken GPS enhet som helst, eller bättre, testade nu fast jag sitter inomhus på nedersta våningen i ett stort 3 våningshus med en halv meter tjocka ytterväggar i betong och den hittade possitionen på ungefär 30 sekunder... måste ha varit något programfel förut, den fick en ny version på operativsystemet då den var på service så kanske felet fixades då..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det var skönt att felet fixades och att det finns drivrutiner till den långsamma "connectiontiden" med gps.

Har även läst att telenors butiker börjar sälja mobilen den 16 februari, och datumet har redan ändrats 1 gång. Kanske gör de det igen!

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av para[Z]ite
Har nu testat min telefon efter servicen tidigare, GPS connectar väldigt snabbt nu, som vilken GPS enhet som helst, eller bättre, testade nu fast jag sitter inomhus på nedersta våningen i ett stort 3 våningshus med en halv meter tjocka ytterväggar i betong och den hittade possitionen på ungefär 30 sekunder... måste ha varit något programfel förut, den fick en ny version på operativsystemet då den var på service så kanske felet fixades då..

halvmeter tjocka betongväggar, bor du i en bunker?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Gör inte alla det?

Gillar verkligen telefonen, nu när man använt den ett tag. Har dock inte provat gps än men funkar den bra?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns någon tredjeparts "GPS-styrning" (för användning i bilen)? Så man slipper betala tusenlappen till nokia för det.

Permalänk
Medlem

tusenlappen? är det inte typ 56 euro för ett år?
o ska du ha nån annan, så får du ju köpa det, det kostar visserligen inget i drift, men brukar ha högt inköpspris istället. sen har ja ännu inte sett nå gps program som verkar kunna utnyttja nokias inbyggda gps utan att moddas.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

nej jag bor inte i en bunker, men testade den på jobbet, en slags gammal lagerbyggnad eller nåt sånt med grova väggar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

för 50 cm betong är jävligt tjockt sällan man ser det, ens på stora byggnader.

Visa signatur

Permalänk

Jag har beställt en sån här från netonet och är väldigt sugen nu på att få hem den, men som sagt hade lite frågor och hoppas ni kunde svara på dom:

1. GPS kostar den att använda om man kör med kontantkort och laddat ner kartorna till datorn och lagt över?

2. Mailen kostar också att använda i 3g nätet ?

3. om man har trådlöst internet hemma kan man använda det för att surfa då så det inte kostar något?

tacksam för svar (lite nybörjare när det gäller mobilfunktioner)

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px7 s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TwiceFire
Jag har beställt en sån här från netonet och är väldigt sugen nu på att få hem den, men som sagt hade lite frågor och hoppas ni kunde svara på dom:

1. GPS kostar den att använda om man kör med kontantkort och laddat ner kartorna till datorn och lagt över?

2. Mailen kostar också att använda i 3g nätet ?

3. om man har trådlöst internet hemma kan man använda det för att surfa då så det inte kostar något?

tacksam för svar (lite nybörjare när det gäller mobilfunktioner)

1. om det är som på alla andra nokia mobiler (utom en av dem tror ja), så är det så att själva kartorna ä gratis om du laddar ner dem via datorn. vill du dock ha navigering, alltså att den talar om när du ska svänga osv. så kostar det extra. är väll 56 euro för ett år o sverige. vill du åka utomlands kan du köpa en månads konsumtion av navigeringen för typ 7 euro eller nått för just det landet du ska till.

2. ja, säg det som är gratis i denna värld. mail kostar på 3G precis som på gsm. dock kan det gå snabbare o kosta mindre.

3. ja

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

1. om det är som på alla andra nokia mobiler (utom en av dem tror ja), så är det så att själva kartorna ä gratis om du laddar ner dem via datorn. vill du dock ha navigering, alltså att den talar om när du ska svänga osv. så kostar det extra. är väll 56 euro för ett år o sverige. vill du åka utomlands kan du köpa en månads konsumtion av navigeringen för typ 7 euro eller nått för just det landet du ska till.

2. ja, säg det som är gratis i denna värld. mail kostar på 3G precis som på gsm. dock kan det gå snabbare o kosta mindre.

3. ja

1. En 3-års röstnavigeringslicens fr Nokia för hela Norden bet jag drygt 500 kr för hos Katshing

Permalänk

Tack så jätte mycket jens och phom för dom bra svaren hjälpte väldigt mycket

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px7 s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå