Permalänk
Medlem

Asus Moderkort problem utan lösning?

Tjena!

Byggde ihop en dator idag till min far idag, men fick problem på uppstart. Sökte här på forumet utan att hitta nån riktig lösning på det. Iallafall, då man startar datorn kommer det ett meddelande i DOS som lyder följande: "Chassis Intruded - Fatal Error - System Halted."

Det verkar lite småskumt, för varje gång man har resetat CMOS så funkar den i 1 uppstart, och på forumet har de även sagt att man ska kunna stänga av Chassis Intruded funktionen i bios, men har sökt överallt i bios utan att hitta någonting.

Läste även någonting om att det skulle finnas nån jumper att sätta över de pinsen som heter "Chassis" men det fanns varken i moderkortslådan eller på specifikationen på vad som skulle finnas med i lådan.

Hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig, snälla posta om det är konstigt förklarat så försöker jag omformulera mig så gott jag kan!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Tjenare. Jag har själv samma problem.. har ett p5k premium och som du tidigare nämnt så startar ju allt om man fixar CMOS. Jag har inte heller hittat någon lösning så jag kommer att skicka tillbaka mitt moderkort till dustinhome om inte någon annan människa kan lösa vårt (och fleras?) problem.

Tack!

Permalänk

Skicka tillbaka moderkorten för utbyte. Det verkar vara enda lösningen.
Detta fel har drabbat olika modeller av ASUS moderkort. ASUS har inte kommenterat problemen i sitt eget forum.

Vill ni laborera lite så prova att lyfta ur knappcellsbatteriet. Vid uppstart så kommer standardinställningarna att gälla och tiden måste ställas i Window. Någon nämnde att batteriet hade endast 2.6V och det borde ha 3V så teorin är att om batteriet har för låg spänning så kan det kanske ge detta konstiga beteende hos BIOS. Batteriet används knappt alls och håller normalt 8-15 år.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333953

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Fick svar av dustin igår. De sa att man skulle titta på jumpern satt så hårt som den ska. Om den inte gör det skulle man sära på pinnarna lite, inte mkt max en halv millimeter. Har själv inte testat.. om någon gör det: säg till!

Permalänk
Entusiast

"Chassis intrusion detection" kontakten på moderkortet brukar vid leverans vara kortsluten med en bygel.
En del chassin har en microswitch inbyggd som detekterar när chassit är öppnat. Denn a switch är av en så kallad "Normally Closed Circuit".
Så länge microswitchen förblir kortsluten (chassit är och förblir stängd) så kommer allt att var i sin ordning.
När chassit öppnas eller när bygeln tas bort så skickas en signal till en "skvaller"-krets om att någon har öppnat chassit, vare sig om datorn är avstängd eller inte (kretsen strömförsörjs av klock-batteriet på moderkortet)

Så om du har tagit bort bygeln eller kontakten som kortslöt pinnarna för "Chassis intrusion detection" så tror nu datorn att någon har öppnat ditt chassi (och stulit hårdvara)

För att åtgärda detta:
1: Ersätt den stulna hårdvaran
2: Sätt tillbaka kontakten från chassits "Intrusion detection system" eller sätt tillbaka bygeln som skall kortsluta stiften.
3: Säg åt BIOS att "Chassis Intrusion System" skall aktiveras (Enabled) om du nu önskar att ha det eller stäng av den "Disabled" om du inte önskar funtionen eller om chassit saknar den hårdvaran.
4: Spara, avsluta och starta om

Om du lämnar stiften "öppna", det vill säga utan att koppla in chassits microswitchar eller sätter dit en bygel kommer datorn att fortsätta ge dig felmeddelandet om att "Chassis Intrusion system" har aktiverats.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jag har PRECIS samma problem just nu. Datorn fungerade bra i en vecka, sedan fick jag det problemet.

Problemet började så här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Efter det resettade jag CMOS, kopplade in sladden till mitt chassis intrusion switch och stängde chassit så att chassi intrusion switchen (på chassit) var intryckt. Det fungerade, så jag tänkte att jag kunde fortsätta så tills jag behöver öppna datorn igen, då kan jag byta ut chassi intrusion sladden mot en jumper igen. Igår öppnade jag datorn för att sätta in 2st blåa lysdioder, och satte dit jumpern istället, men nu vill inte datorn starta längre p.g.a. felmeddelandet nämnt ovan (jag har testat med fler olika jumpers, t.ex. så bytte jag den som sitter för att resetta CMOS med den jag använde för chassis intrusion; samma fel. Fungerar inte heller att koppla den till chassits intrusion-switch heller längre).

Jag googlade lite på det, och det är troligen att det är något fel på moderkortet som gör att kretsen inte sluts. Det verkar som att man får lämna in den (RMA) och hoppas att den nya man får är bättre. Lite segt att behöva montera ner hela datorn igen, men det får man väl stå ut med.

Waxinator: om du läser det här, skulle du kunna ge mig en källa till vart du läste att det är batteriet?