Permalänk
Robot

cosmos 1000 modd/vattenkylning

jag har äntligen råd med ett vattenkylnings system så jag har köpt ett termaltake bigwater745. Jag har också tängt att jag ska måla chassit svart så att det blir snyggt.

system:

phenom 9950be

gigabyte GA-MA770 ds3

cosmos 1000

corsair 750W

BigWater 745

ati x600

Besök albumet: cosmos 1000 modd/vattenkylning av berra200

Permalänk
Medlem

det är första gången så jag är inte så "haj" på hur man gör men nu är alla bilder uppe. :):)

Permalänk
Medlem

snyggt! men köp ett nytt grafikkort!

Permalänk
Medlem

nu e de bara att investera i ett hd4870/4870x2 så har du en ganska sjuk speldator:)

Permalänk
Medlem

va ligger temps o sånt på vore kul o veta ^^

Visa signatur

I7 950 3.06 Ghz/ Corsair 12 Gb 1600 mhz/ corsair force 2 stycken 60 gb raid0/Sabertooth x58 / sapphire 6870 1 gb crossfire :)

Permalänk
Medlem

Varför å varför fortsätter folk köpa big water kit? Trodde det var allmänt känt sen länge att det är ren _skit_ man får. Urusel kvalitet och ofta presterar det inte ens bättre än en bra luftkylare. Om man ändå ska lägga ut 1400 spänn så kan man lika gärna slänga in nån hundring till och få ett riktigt system..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag ska köpa ett sapphire 4870 1gb men jag har inte råd nu och dom ska väl sjunka i pris någon gång i mars(då jag fyller år) när 40nm kommer. jag hadde en gemin II med två noctua fläcktar och det här systemet är bättre. jag ligger på 34 gradet nu men när den är hyfsat nystartad och vattnet inte har hunnit bli varmt så ligger tempen på 29-30grader idle. pumpen är faktiskt tystare en mina noctua fläcktar så jag är väldigt nöjd. ska köpa ett block till grafikkortet och nordbryggan någon gång men grafikkortet har prio ett.

PS. grafikkortet kommer från min gamla dator som ska bli en server sen(står i bakrunden på bild 1 och 2) när jag har en till hårddisk.

Permalänk
Medlem

det enda som inte var bra ar att du skrev "datan".

Permalänk
Medlem

Kanske lite halvt off topic men vilken slags färg använde du? många om lackeringar jag har sett har färgen "flammat" upp så det blir rätt fult och hur gjorde du 1 lager + 1 lager klarlack? funderar själv på att lacka om mitt eget

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hajlajf
det enda som inte var bra ar att du skrev "datan".

Fan vad alla lakkar satan blå på att folk säger datan och inte datorn?
Snygg lackering iaf^^

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem

9p.
Minus för ide kabeln

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit

Permalänk

Snyggt med lackad insida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 427_Cobra_Jet
Fan vad alla lakkar satan blå på att folk säger datan och inte datorn?
Snygg lackering iaf^^

Ja, och på folk som säger "lakkar" oxå.

Seriöst, det handlar inte om att "vi" märker ord utan att "ni" inte hanterar svenska språket. Det är ungefär lika förvirrande som om jag säger att jag ska ut och köra bensin när jag ska köra bil. *RAEG*

:/

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem

jag använde biltemas svarta hobbyfärg på spray(med primer under) men det blev bara ett lager för färgen tog slut.

ide kabeln kanske jag ska ta ut för att det är till en cd/dvd läsare som inte används.

kul att ni gillade lacken för jag tycker att det borde vara så från början på chassit.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hajlajf
det enda som inte var bra ar att du skrev "datan".

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Snyggt!!

Vad hade du för temperatur på processorn innan och efter bytet ?

Permalänk
Medlem

Nu ligger tempen runt 30grader och inan så låg den runt 40 grader med en gemin II.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Ja, och på folk som säger "lakkar" oxå.

Seriöst, det handlar inte om att "vi" märker ord utan att "ni" inte hanterar svenska språket. Det är ungefär lika förvirrande som om jag säger att jag ska ut och köra bensin när jag ska köra bil. *RAEG*

:/

Ni? Har aldrig sagt datan i hela mitt liv
Dessutom jag skulle fan aldrig skriva "oxå" *host* som vissa andra gör, eller att det heter "kan hantera det svenska språket".
Men "vi" bryr oss inte om att märka ord i ett forum som detta.

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NysoO
Varför å varför fortsätter folk köpa big water kit? Trodde det var allmänt känt sen länge att det är ren _skit_ man får. Urusel kvalitet och ofta presterar det inte ens bättre än en bra luftkylare. Om man ändå ska lägga ut 1400 spänn så kan man lika gärna slänga in nån hundring till och få ett riktigt system..

Jag hoppas att du har haft ett sånt kit själv?
Det är absolut ingen skit, riktigt bra för sitt pris om jag ska vara ärlig, det kitet våldtar min Schyte ninja rev.B kylare tex. Och det är i mina ögon en riktigt bra luftkylare, håller du inte med?
Och är detta kit då märkbart bättre både idle och load så är det väl endå inte skit?

Mitt har funkat perfa sen dagen jag fick det.
Enda jag har gjort är att jag har bytt alla fläktarna för dom lät för mkt för min smak men det är ju knappast en kvalité fråga.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NysoO
Varför å varför fortsätter folk köpa big water kit? Trodde det var allmänt känt sen länge att det är ren _skit_ man får. Urusel kvalitet och ofta presterar det inte ens bättre än en bra luftkylare. Om man ändå ska lägga ut 1400 spänn så kan man lika gärna slänga in nån hundring till och få ett riktigt system..

Hmm, så vitt jag kommer ihåg så funkar Thermaltake BigWater 745 rätt bra. Jag köpte ett sånt till min gamla hederliga P4 630. Lyckades få den i 4,5GHz stabilt med de. Sen köpte en polare de av mig och klockade sin P4 och även sin E6750 tillsammans med BigWater 745. De enda både jag och han har gjort är att inte använda singel radiatorn. Den bromsade upp en del.
Hur som helst. För pengarna så är de ett helt ok vattenkylning.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Jag håller inte med. Det är skräp, punkt slut. Lägg en liten sök så kommer ni se väldigt många vars block har spruckit, vars pumpar har dött och börjat skramla osv.
Det är helt enkelt dålig kvalitet och det är inget man kan lita på. Jag skulle iallafall inte lita på det efter allt jag har läst och hört av vänner som köpt kitet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade dödat dioden på pumpen

Permalänk
Medlem

Håller fullständigt med NysoO här. Friends don't let friends use Thermaltake, som det så vackert heter. När man ändå investerar så mycket på vattenkylning så är det värt det att lägga till pengar för att få vettiga delar direkt.

Bra att det fungerar för dig dock! Lackeringen var väldans fin, men du får ett minus för IDE-kabeln.

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk

Jag har undrat...jag har ett evercool wc-202...lite gammalt jag vet:P
Men jag har inte använt detta men undrade om någon hade erfarenhet, medan ni ändå snackar om vattenkylning:P

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk

Um, om man väl lägger ner 2000-3000 kr på vattenkylning. Varför kyler du inte GFX och NB?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Um, om man väl lägger ner 2000-3000 kr på vattenkylning. Varför kyler du inte GFX och NB?

Och varför sitter man med en AMD-prolle och ett ATi x600..?

Permalänk
Medlem

Han är väl mer mogen än oss andra och behöver inte bättre grafikkort. Vackert. 8p

Permalänk
Medlem

nee jag är inte så mogen. :):)

jag är 15 år och försöker få ihop lite slantar till grafikkort och jag ska kyla nb och grafikkortet också. vattensystemet kostade inte mer än 1400kr och priset stiger enligt prisjakt så då tänkte jag att man skulle köpa det nu så det inte kostar så mkt i framtiden när man ska uppgradera datorn.

Permalänk
Medlem

8, bort med ide kabeln den förstör.

Själv säger jag datan i bland men skriver nog aldrig det.

Permalänk
Medlem

så nu har jag fixat IDE kabeln. och det ser mkt bättre ut tycker jag så tack för att ni har klagat så den försvan. :):):)