Permalänk

Har tittat på Asus M3A79-T Deluxe, tycker om Asus, men de är lite dyra. Kanske får bli ett sånt trots allt. När ska Asus M4A79-T Deluxe komma? Då får man skaffa DDR3 som kostar lite mer + att jag redan skaffat PC8500 DDR2. Kanske var dumt av mig. Slog till på veckans erbjudande på komplett för nån vecka sen. 699kr för 2x2 Corsair CL5 PC8500.

Permalänk
Medlem

ingen aning när M4 kommer dock, en sak du bör tänka på om du köper M3 är att om du får ett kort med bios 0306 så behöver du en AM2 cpu för att flasha till nyaste bios innan datorn ens startar, finns rapporter på att folk som fått den med bios 0406 har fått igång den med PII för att sedan flasha till senaste bios

Detta kan ju vara ett problem om man ej får tag i en AM2 cpu, men förutom detta så är jag personligen grymt nöjd med detta kort

Permalänk

Hmmm, egentligen har jag ingen användning för den inbyggda grafiken på 790GX. Anledningen är enbart SB750. Men SB750 har väl inte visat sig speciellt fördelaktigt för just Phenom II. 790FX kanske går lika bra? Men då är det SB600. Ahhh, dessa moderkort....

Sen så har vi Asus M3A78-T. Vad skilljer den mot deluxen egentligen?

Permalänk
Medlem

Det verkar vara pågång ACC för Phenom II, enl asus så stöder senaste bios till just Asus M3A78-T faktiskt ACC..

790FX-SB750 finns det kort som har M3A79-T Deluxe exempelvis, finns oxå ett DFI kort med den combon..

ASUS M3A78-T är GX chipset samt Realtek® ALC120 ljudchip utan e-sata (tror jag)

Permalänk

Kanske får bli att hosta upp de extra lapparna o köpa ett M3A79-T Deluxe trots allt. Det kommer alltså ett bios där som ska stödja ACC?

Även om jag skulle få för mig att bygga en HTPC längre fram, så skulle jag i vilket fall som helst köpt ett separat graffe. Vilket faktist är tanken med mitt system i sign, alltså att jag på sikt ska bygga om det till en HTPC. Integrerad graffe är alltså ointressant och SLI/Crossfire likaså. Kommer bara att köra singel graffe. Lägga ut pengar på två graffe känns inte värt, inte för de ynka få FPS man får. Dessutom väsnas det mer o blir varmare i lådan. Har alldrig förstått hypen kring SLI/CrosFire, helt menlöst enligt mig. Men ska man ha et high-end mobo, så får man med SLI/CF med på köpet vare sig man vill det eller inte. Dumt, borde finnas high-end utan denna option, då skulle de bli lite billigare. Blev lite OT där, hehe

Mjaaa, det kan nog bli ett M3A79-T Deluxe trots allt. Hittar inte de BIOS versioner du talar om den första till M3A79-T Deluxe är 0302 o den senaste 0602.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punkarn89
Kanske får bli att hosta upp de extra lapparna o köpa ett M3A79-T Deluxe trots allt. Det kommer alltså ett bios där som ska stödja ACC?

Även om jag skulle få för mig att bygga en HTPC längre fram, så skulle jag i vilket fall som helst köpt ett separat graffe. Vilket faktist är tanken med mitt system i sign, alltså att jag på sikt ska bygga om det till en HTPC. Integrerad graffe är alltså ointressant och SLI/Crossfire likaså. Kommer bara att köra singel graffe. Lägga ut pengar på två graffe känns inte värt, inte för de ynka få FPS man får. Dessutom väsnas det mer o blir varmare i lådan. Har alldrig förstått hypen kring SLI/CrosFire, helt menlöst enligt mig. Men ska man ha et high-end mobo, så får man med SLI/CF med på köpet vare sig man vill det eller inte. Dumt, borde finnas high-end utan denna option, då skulle de bli lite billigare. Blev lite OT där, hehe

Mjaaa, det kan nog bli ett M3A79-T Deluxe trots allt. Hittar inte de BIOS versioner du talar om den första till M3A79-T Deluxe är 0302 o den senaste 0602.

Jag kör på 0602 och de funkar fint.. nu väntar jag ivrigt på att man ska ha råd med PII 940..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punkarn89

Ahjust så heter biosversionerna, jag som chansade, orkade inte kolla upp

Permalänk
Inaktiv

Jag håller med om att det känns lite jobbigt att det inte går att välja riktigt high end kort utan sli stöd etc. Jag gillar ideén men jag tror inte att jag kommer att ha råd med det där ever.

Det där med ljudkretsarna är jag riktigt dålig på. Oavsett vad korterna har för kretsar. Kan man inte lösa detta genom att köpa ett bra gaming ljudkort?, hjälp mig gärna reda ut detta.

Posta gärna nya am3 kort som kommer ut om ni får nys om några.

Permalänk
Medlem

Gigabyte GA790FX-DS5 har fått nytt bios (ver F7) med stör för phenom 920 & 940.

Visa signatur

Ryzen 7700x. Msi x670E Tomahawk wifi. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

Nu kanske det här har postats redan men Asus har fixat AM3-stöd på många av deras moderkort:

http://event.asus.com/mb/AM3_CPU_Support/

Bl a mitt Asus M3A32-MVP Deluxe finns med vilket jag själv är mycket glad för.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Jag väntar också på ett bra mkort till AM2+ / AM3.
Tycker dock inte att det finns några spännande..
Någon som vet om det kommer nya inom kort?
Asus/XFX/DFI vill jag ha.

Asus M3 och M4-kort tycker jag inte är ngt spännande, de borde komma med något "extra" som när man köpte sitt Crosshair för länge sedan..

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Jag väntar också på ett bra mkort till AM2+ / AM3.
Tycker dock inte att det finns några spännande..
Någon som vet om det kommer nya inom kort?
Asus/XFX/DFI vill jag ha.

Asus M3 och M4-kort tycker jag inte är ngt spännande, de borde komma med något "extra" som när man köpte sitt Crosshair för länge sedan..

Crosshair lll kommer under våren.....

Visa signatur

coolermaster stacker,thermaltake 1200w,crosshair ll formula,phenom ll 940,coolermaster V8,XFX 9800GTX BE SLI,8 gb Dominator 1066,Seagate 2x250 gb raid 0,Auzentech x-fi prelude,Nec DVD,LG blue ray,ASUS 22" screen,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Jag har själv kollat och här är en lista på moderkort och SB750 för en rimlig summa:
Gigabyte GA-MA790GP-DS4H - Klockar inte alls så bra.
MSI DKA790GX (ej platinum) - Bör klocka bra.
Asus M3A78-T - Verkar klocka otrolgt dåligt.
MSI KA790GX - Bör klocka bra.

Så för min del blir det MSI i och med att till min förvåning så klockar Gigabyte kortet inte bra och Asus kort ser bara för klent ut (och är).

Jag vill markera att denna information kan vara felaktig

Har själv ASUS kortet och den klockar som en gud.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peolund
Crosshair lll kommer under våren.....

Okey, hoppas på det då.
Någon info om det?

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Kommer AM3 versionen av Phenom II vara mycket dyrare än nuvarande AM2+ ?

Visa signatur

-= Future Breed Machine =-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StRANGER
Kommer AM3 versionen av Phenom II vara mycket dyrare än nuvarande AM2+ ?

Förmodligen inte eftersom det är samma prestanda. Dessutom kommer AM2+ -varianterna inte finnas särskilt länge...

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Ok men måste man ha ett sånt där 790FX/GX kort till PII X4 med AM2+ eller är det bara någe system som funkar bättre med just den processorn?

Vore schysst om någon kunde förklara detta, hajjar inte vad det är för någe.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StRANGER
Ok men måste man ha ett sånt där 790FX/GX kort till PII X4 med AM2+ eller är det bara någe system som funkar bättre med just den processorn?

Vore schysst om någon kunde förklara detta, hajjar inte vad det är för någe.

Alla AM2+-kort går att använda. Men 790GX/FX ska vara de bästa korten (dvs bäst SATA, PCIe osv).

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Alla AM2+-kort går att använda. Men 790GX/FX ska vara de bästa korten (dvs bäst SATA, PCIe osv).

Ah ok tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Okey, hoppas på det då.
Någon info om det?

Har stått lite om det på amerikanska forum, har även sett det nämnas på ASUS forumsida för crosshair. April är senaste budet jag hört....

Visa signatur

coolermaster stacker,thermaltake 1200w,crosshair ll formula,phenom ll 940,coolermaster V8,XFX 9800GTX BE SLI,8 gb Dominator 1066,Seagate 2x250 gb raid 0,Auzentech x-fi prelude,Nec DVD,LG blue ray,ASUS 22" screen,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson

SATA/USB2/osv hanteras av sydbryggan (och bäst SATA/USB2-prestanda på AM2+ får man med NVIDIA-chipset...)

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Hur är det egentligen med nForce kort o AMD? Funkar det bra? Eller är t.ex. SB750 att föredra?

OT, snart dags för lansering av bla X3 Heka, ingen info eller förhandstester nånstans. Inga affärer som lagt upp dessa ens. Vil verkligen se denna CPU.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
SATA/USB2/osv hanteras av sydbryggan (och bäst SATA/USB2-prestanda på AM2+ får man med NVIDIA-chipset...)

Kan mycket väl vara så att nvidia är bäst på det, men en källa vill jag nog se

Permalänk
Medlem

Jag har precis beställt ett Gigabyte GA-MA790X-DS4 AM2+ som jag ska köra Phenom II 940 på. Efter att jag beställt läste jag om SB600 och nu undrar jag om jag ska skicka tillbaka kortet och köpa ett nytt? Kan tilläggas att jag inte ska klocka CPU:n och att jag helst vill slippa strulet med byten osv. Men! om det är stor skillnad på prestanda så gör jag det annars kommer jag irritera mig på det i evigheter.