35 miljoner netbooks under 2009

Permalänk
Melding Plague

35 miljoner netbooks under 2009

Marknaden för billiga netbooks förväntas öka rejält i år. Försäljningen förutspås uppgå till hela 35 miljoner datorer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Klart man är sugen. Men jag har svårt att hitta bra användningsområden.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

När jag går omkring i biblioteket på Stockholms universitet kollar jag självklart på vad folk har för laptops. Ser säkert 10-30 st varje gång jag är där. Hittills har jag bara sett ca 3 som har netbooks. Ska bli intressant om den siffran stiger under året.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Klart man är sugen. Men jag har svårt att hitta bra användningsområden.

Håller med..

Samma med mig, börjar istället snegla på en riktigt bärbar dator med 13-15" skärm istället.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

känns inte så aktuellt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Klart man är sugen. Men jag har svårt att hitta bra användningsområden.

Ny teknik brukar skapa habegär och de har uppenbarligen lyckats bra i sin marknadsföring om du vill ha en men du vet inte vad du vill ha den till

Jag ser inget användningsområde för netbooks. Skärmen är för liten för att jobba ordentligt och processorkraften lämnar en hel del övrigt att önska. De är på tok för stora för att ha med sig för att kolla film när man pendlar till jobb och ska man bära med sig en dato kan man lika gärna ha en 13" bärbar med vanlig CPU.

Ni som har netbooks, vad använder ni dem till?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Jag kommer troligen skaffa min första netbook detta året.

Blir en atom med Intel poulsbo chipset (lång batteritid) eller atom med Nvidia Ion (bra grafikprestanda för htpc mm.)

Om jag vill en betydligt bärbarare "dator" än så, är en mobiltelefon som klarar att köra Android ett alternativ.
Nackdelen jämfört med en netbook är bland annat storleken på "tangentbordet"

Seriöst, vem vill surfa med en "speldator" som drar 400watt i idle ?

Permalänk
Medlem

Man önskar att man har en sån när man åker tåg
Som jag gjorde i helgen och då tänkte jag. "vart fan är min dator?"

Permalänk
Avstängd

Vad ska man med en sån där till egentligen? Jag skulle köpa en vettig bärbar eller ingen alls?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Vad ska man med en sån där till egentligen? Jag skulle köpa en vettig bärbar eller ingen alls?

jag köpte en sånhär för jag behövde en bärbar men hade lite pengar så de stog mellan en billig begangnad en EEE 900 eller en aspire one 110 blev aspire one tackvare tangentbordet och att ja inte hitta nån bra begangnad. Det är min anledning till netbook.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Skriver detta på en netbook inköpt för några timmar sedan.

Den är tänkt som ett smidigt komplement till min andra bärbara som känns för stor för "alldaglig användning" (15")

Köpte en ASUS 901go med inbyggt 3G modem - fungerar fint.

Mitt val stod mellan en avancerad mobil typ iPhone/SE Xperia eller Netbook - och netbooken har ju klart bättre surfegenskaper.

Ville ha minsta möjliga pryl där man kan surfa OK med 3G - där är 901go ganska perfekt

Permalänk

Jag har en EEE PC 1000h som jag använder som skoldator. Perfekt för det syftet. Jag antecknar, surfar, mailar, skriver och programmerar på den. Batteritiden och vikten var det avgörande när jag skaffade den. Den är inte tung att ha med sig jämt och jag kan ha den utan att behöva laddning 99% av alla dagar. De gånger jag behöver ladda den så brukar det vara projektarbete och då sitter vi oftast (alltid) i rum som har ström då de andra behöver ström till sina laptops de också.

När jag är hemma kan jag slå på den och min stationära och koppla upp mig via fjärrskrivbord om jag behöver ett riktigt tangentbord och större skärm med högre upplösning.

Jag hade en vanlig bärbar tidigare men tröttnade på att den var klumpig, tung och ganska kort (iaf. mot vad jag ville) batteritid. Det jag ibland saknar är upplösningen på den större skärmen, men inte storleken.

Jag är iaf. helnöjd med min netbook som jag haft i ett halvår snart.

EDIT: Jag planerar att införskaffa en 12V laddare inför campingsemestern i sommar så jag har mitt datorbehov täckt även ute i vildmarken som är göteborgs utkanter.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Vad ska man med en sån där till egentligen? Jag skulle köpa en vettig bärbar eller ingen alls?

Grejen är ju att man kan använda en netbook till det mesta som man brukar använda en "vettig bärbar dator" till. Jag tror att priset är väldigt lockande för många som bara tänker surfa och skriva på datorn!

Permalänk
Medlem

Har varit väldigt sugen på att skaffa en netbook, men skulle gärna vilja ha lite mer minne och lagringsutrymme än de enklaste modellerna. Men vill inte betala för Windows som jag ändå inte ska ha (ska ju inte spela på datorn direkt).

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Med stor chans att bli lynchad nu så tror jag att detta är en fluga som kommer susa förbi ganska fort. I alla fall för entusiaster. Den är säkert bra för studenter osv. Jag kan inte hitta några bra användningsområden personligen.

Permalänk

Köpte min EEE 1000H för några månader sedan, uppgraderade till 2GB minne och slängde in Ubuntu EEE.
Funkar utmärkt till att surfa på, gör även skolarbete samt kodar och caddar lite lätt på den...

Lätt att bära med sig och är inte ivägen, blev lite mer flexibel med en VX Nano, då kan man navigera vettigt.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vasadu
Har varit väldigt sugen på att skaffa en netbook, men skulle gärna vilja ha lite mer minne och lagringsutrymme än de enklaste modellerna. Men vill inte betala för Windows som jag ändå inte ska ha (ska ju inte spela på datorn direkt).

grejen med en netbook är väl att den ska vara bantad... alltså att man inte betalar extra för mer minne mm.
annars köper man ju en vanlig bärbar.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

har testat att skriva på en 10-tummare.. det går bara inte. om jag fick en skulle jag sälja den.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Klart man e sugen, har till och med testat men d blev ett nej. För liten (så jävla pillig att skriva och hantera musen) och priserna börjar gå om 15-tumare, alltså dyra... .
Föredrar en 14", skulle kunna gå ner till en 13" max.
Är nöjd med min Dell D620.
Så, jag kommer inte att köpa.

Permalänk
Medlem

Kommer passa bra till aktiehandel! Är väl det enda jag tänkt använda den till.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Re: eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
grejen med en netbook är väl att den ska vara bantad... alltså att man inte betalar extra för mer minne mm.
annars köper man ju en vanlig bärbar.

Jag tror dom flesta köper den för att den är väldigt liten och behändig, sedan har dom ju lite samma status som en iPod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Klart man e sugen, har till och med testat men d blev ett nej. För liten (så jävla pillig att skriva och hantera musen) och priserna börjar gå om 15-tumare, alltså dyra... .
Föredrar en 14", skulle kunna gå ner till en 13" max.
Så, jag kommer inte att köpa.

Köp 14"... det är den perfekta storleken!

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Köp 14"... det är den perfekta storleken!

Jag la till i topicen
Äger redan en 14" Dell D620.
Precis som du säger så är det, det perfekta storleken, har provat 13" som jag tyckte va helt ok men så dyra e dom.

.

Permalänk
Medlem

Jag använder också min Netbook till skolarbete och när jag ska hem till föräldrarna osv
Personligen så vill jag inte tillbaka till stora klumpiga 14-15"...

Jag ser netbooks lite nu och då på campus och i föreläsnings-salar, men visst, merparten är "vanliga" laptops.

Permalänk
Medlem

Nä, tror inte det blir någon netbook.

Nästa köp blir förmodligen en "vanlig" 12" som är riktigt slimmad.

Tycker min 14" F8sa är för oportabel...Fast det beror mest på batteritiden, även om Asus kunde ha försökt slimma den liiite till. Designen på "insidan" är ganska tråkig också..Nästa blir nog något motsvarande Toshiba a600.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Köpte min EEE900 (1780 kr efter studentrabbat på misco) just för att jag hade inte råd med dyrare laptop. Den är så liten och skön att hålla i. De få gånger jag faktiskt behöver en bärbar passade EEE'n perfekt. Inte minst att kolla på film på tåget! Den är hur snabb som helst med rätt OS (kör EEEbuntu 2.0)

Vissa EEE har verkligen dålig batteri inkl. EEE900:an. Har skaffat mig en sån där 12V bil el eliminator samt ett bilbatteri på 55 Ah (15 kg) som huserar i en DELL ryggsäck. Och vips så har jag batteritid upp till flera dagar!

extremt och tungt men är värt det!

Netbooks är det bästa som har hänt på längre - jag förstår inte varför ni klagar på att de är meningslösa...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Avstängd

Det kan nog bli ett trevligt tillväxt tillfälle för Linux.

3800+ är lite mycket för en netbook, så köper jag hellre en laptop.

Permalänk
Medlem

Vore kul på ett sätt att ha en netbook men dom känns lite klena och jag har redan en 14,1" dell d620 som jag är nöjd med dock lite stor men det gör inte mig så mycket då jag gärna har storleken när jag använder den.

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk

jag köpte min 901 av två anledningar; för att det är kul med prylar och att jag ville lära mig linux på den.
men det är inte dessa anledningar som gör att jag gillar den. här kommer min plus/minus-lista:

+batteritid
+välutrustad
+portabel
+pris
+används till: office 2007, film, programmera, spela (trackmania nations), surfa, receptdator i köket, kolla serier när man är på toa.
+liten nätadapter
+multitouch mousepad
+knäpptyst (stör inte på föreläsningar)
+gediget byggd

-upplösning
-klarar inte av: tyngre applikationer som premiere, 1080p/720p, och annat processortungt.

det är det jag kommer på, varken tangentbordets storlek (vill man ha litet får man acceptera små tangenter, man vänjer sig och kan sedan skriva hyffsat fort) eller lagringsmängden stör mig (20 GB får man plats med lite musik, film och dokument på samt att man har en extern hdd för allt annat).

jag lärde mig linux genom att testa flera olika distributioner (mandriva, ubuntu, xubuntu, puppy, eeeUbuntu, arch) på datorn, de som fungerade bäst var xubuntu och arch. men då datorn innehåller en del ny hårdvara och mycket ACPI-kopplat var det mycket som inte fungerade fullt ut. visst, man fulhackade några script för att få olika toggles att fungera, men det var inte helt tillfredsställande. sen vann man inte så mycket prestanda om man som jag vill ha lite snyggt interface och inte bara iceWM + consol. så en noga nlitead xp-version fungerar bättre på 901 med fullt stöd för hårdvara och minst lika snabb om den tweakas lite.

Off topic: med linux på arbetsstationer/mediadatorer (inte servrar) med ny hårdvara spenderar man mer tid med att konfigurera systemet än med att vara produktiv.

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Medlem

Köpte en EeePC 701 4G i somras eftersom den är så bärbar, och desutom passar perfekt i min fotoväska. Uppgraderade med en 2 GB minnesmodul, 16 GB SD, och installerade Ubuntu, några spel (kul när man reser), Spotify (via Wine), tangoGPS (+ extern mottagare via usb), med mera. Formatet är perfekt för en bärbar dator, och den har tillräcklig kapacitet för att vara användbar.

Använder den varje dag. Mer krävande arbeten gör jag med en arbetsstation på min arbetsplats.