Windows 7 - Tips & Trix!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EpicBoobs
Hur man tar bort "watermark" (Den lilla texten längst nere till höger:
http://www.mydigitallife.info/2009/01/05/remove-windows-7-wat...

Kortfattat: ladda hem denna fil.
Kör den, reboota, klart.

Har läst att Windows Update slutar uppdatera om man tar bort watermarken. Har dock inte testat själv. Beror kanske på vilken "remover" man kör också.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Nån som vet något bra ställe att ladda ner fler gadgets?

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem
Citat:

Nån som vet något bra ställe att ladda ner fler gadgets?

http://gallery.live.com/home.aspx

Visa signatur

MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING-series | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)| CORSAIR 2x4096MB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Be Quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold | Samsung SSD Pro 840-Series 256GB | 2TB WD Caviar Green | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal Design Define R4 Svart | Samsung 27" S27A950D LED 120Hz | Logitech Z-5500 @ THX 5.1 | Laptop: ASUS G73, Intel i5 2.79GHz, 4096MB, ATI 5870, 500GB |

Permalänk
Medlem

Hur ändrar man så att den här datorn öppnas när man använder <win> E ? Sjukt störande. Dumma library.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gandihellfish
Hur ändrar man så att den här datorn öppnas när man använder <win> E ? Sjukt störande. Dumma library.

Det vill jag också veta och hur man gör så att man kan ha en genväg till den här datorn i menyraden utan att den lägger sig som library helatiden? Den lägger sig ju bara så att man måste högerklicka på library ikonen och sen välja My Computer. Har provat att ändra sökvägen under propertis på library knappen men man måste ju börja men en hårddisk och "den här datorn" ligger ju liksom innan alla hårddiskar.

Det går ju att ha den som snabbknapp i quicklunch. :-S

Visa signatur

MSI GT70

Permalänk
Medlem

Hur gör man för att ändra så att när man har musen över t ex Firefoxikonen så visas en bild istället för text som det är nu. Alltså nu visas det text där det står vilken sida man är inne på, men jag vet att man ska kunna ändra så att det visas en bild på sidan istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robin8
Hur gör man för att ändra så att när man har musen över t ex Firefoxikonen så visas en bild istället för text som det är nu. Alltså nu visas det text där det står vilken sida man är inne på, men jag vet att man ska kunna ändra så att det visas en bild på sidan istället.

Vad har du för grafikkort? Jag tror det krävs stöd för DX9 för att "Aero" interfacet ska fungera. Har du installerat riktiga drivrutiner till grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Vad har du för grafikkort? Jag tror det krävs stöd för DX9 för att "Aero" interfacet ska fungera. Har du installerat riktiga drivrutiner till grafikkortet?

Jag har ett geforce 9650GT med stöd för DX10 och drivrutinerna är installerade. Är det inte en inställning då?

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har testat telenors mobila bredband med windows 7??

Jag får inte de till att funkar riktigt. har kanske inget med telenors delar att göra. Men när jag kollar på nätverket så står de "local only" och då funkar inte nätet men nån gång har det stått "local and internet" och då funka de. Men ifrån att de funka till att de inte funka så har jag inte gjort något alls.

Är de någon inställning jag har missat?

Visa signatur

En spontan tanke, Planerad in i minsta detalj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Har läst att Windows Update slutar uppdatera om man tar bort watermarken. Har dock inte testat själv. Beror kanske på vilken "remover" man kör också.

Japp, det stämmer nog, jag tog bort watermark, kom in på windows update, men fanns inga uppdateringar där, ändå är jag 100% säker på att det fanns uppdateringar kvar sist jag var inne där.. (dock inga jag ville ha)

Visa signatur

|/foo/|

Permalänk
Snusfri
Citat:

Jag har tagit bort watermarken och för mig funkar Win Update, testade senast för någon timme sedan och då hittade den updates.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EpicBoobs
Jag har tagit bort watermarken och för mig funkar Win Update, testade senast för någon timme sedan och då hittade den updates.

Och du kan installera dem också?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Snusfri
Citat:

Och du kan installera dem också?

Japp, fungerade alldeles utmärkt.
Dock så använde jag inte programmet som länkades till i första länken, utan ett annat som jag hittade lite senare då det första inte fungerade för mig tyvärr.

Länken till det jag använda finns här.

Du kan läsa mer om den här.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Hur öppnar man register editeraren?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H3lp
Hur öppnar man register editeraren?

Tryck på start, skriv in regedit i sökfältet

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robin8

Du kör antagligen ett "Ease of access"-theme, då blir det text istället för bilder.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Du kör antagligen ett "Ease of access"-theme, då blir det text istället för bilder.

Tack ska du ha!. Det var precis det som var anledningen.

Permalänk
Avstängd

Jag håller på att bränna till DVD nu men den har tagit över 5 timmar på sig, dock låter fortfarande DVD läsarn som fan, är det här normalt?

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

Bränna Windows 7 ison? Nej det borde ta runt 5min beroende på vad du har för skivor/brännare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Och det var ju jäkligt logiskt.. snälla, ge mig en ruta där jag skriver in hur många pixlar de ska vara i x och y led!

(ja, jag gillar absoluta mått och inget flum)

Driver du med oss?

Visa signatur

hejpa

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ectazy
Driver du med oss?

Nej, varför skulle jag göra det?

Ett problem som jag ser med Windows 7 är tyvärr att många inställningar är på tok för utspridda, man hinner gå vilse både två och tre gånger i kontrollpanelen innan man hittar rätt och har ändrat rätt saker. Som det var samlat i XP och Windows 2000 så var det bra mycket lättare att få en överblick över olika inställningsmöjligheter. Men, jag kanske vänjer mig, nu i veckan ska jag se till att peta in betan på laptopen så jag får se hur det fungerar på en riktig dator.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000

Ett problem som jag ser med Windows 7 är tyvärr att många inställningar är på tok för utspridda, man hinner gå vilse både två och tre gånger i kontrollpanelen innan man hittar rätt och har ändrat rätt saker. Som det var samlat i XP och Windows 2000 så var det bra mycket lättare att få en överblick över olika inställningsmöjligheter. Men, jag kanske vänjer mig, nu i veckan ska jag se till att peta in betan på laptopen så jag får se hur det fungerar på en riktig dator.

Testa W7's sökfunktion, funkar grymt bra i min mening, dvs tryck win-tangenten och skriv direkt början på den kontrollpanel du vill komma till. Tar ca 2s att komma till device managern och du behöver inte använda musen alls...

några exempel på hur det kan gå till:

remove programs:
win + "remove" + enter

defrag:
win + def + enter

device managern:
win + "dev" + pil ner + enter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belseb
Nej fick samma problem som andra att den bara vill fortsätta starta om. Får väl testa CloneDVD, har inte råd att bränna ut allt på dvd.

[edit] Ska testa Virtual CloneDrive nu, verkar som folk fått det att funka.

Jag rekommenderar UltraISO, funkar utmärkt för mig och det är ett riktigt bra program .

Lite random problem jag mött på:

- Nån mer än jag som har problem med att installera nya drivrutiner till mitt ATI grafikkort i windows 7? Windows 7 installerade "Prerelease - WDDM 1.1" som drivrutin, och sen dess har jag inte kunnat installera nya, har prövat att avinstallera och cleana och sen installera nya, men får det inte att funka.

- När jag skulle installera mitt USB TV Kort (Terratec Cinergy XE) det funkade utmärkt o installera men så fort jag satte i kortet och skulle använda det så fick jag bluescreen, varje gång, sen avinstallerade jag det och då funkade datorn som vanligt igen, mysko... för det funkar fint på vista.

- Windows Media Player slutar funka ibland, det bara hänger sig sen får man starta om datorn för att få det att funka ibland .

Yeye, kände bara för att dela med mig lite
Orkar inte skriva mer just nu då klockan är lite väl mycket, godnatt.

Visa signatur

AMD PHENOM II 965BE @ 4100 MHz & (NB/HT @ 2600 Mhz) http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1013703(Vattenkyld) || ASUS 790FX M3A32-MVP DELUXE WIFI | 8GB CORSAIR XMS RAM @ 800 Mhz | Powercolor HD5870 PCS+ 1GB || 6x HDD's 360 GB/360 GB Seagate Barracuda's in RAID 0 and 1TB/1TB Western Digital Caviar "Green" & 2TB/2TB Samsung Spinpoint | Windows 7 - 64-Bit Ultimate.

Permalänk

hum, nån som kan förklara för mig hur man kan få windows 7 att vara andra alternativet när man bootar?

för mig blir de W7 sen Vista. (skulle vilja ha tvärt om)...

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Vete tusan om jag håller med.. Kontrollpanelen finns fortfarande som 2 val. antingen den Klassiska som man har alla knappar i samma fönster eller den version som just nu är standard från början.

Men visst att det är fler knappar nu än i win XP/Vista

Visa signatur

MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING-series | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)| CORSAIR 2x4096MB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Be Quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold | Samsung SSD Pro 840-Series 256GB | 2TB WD Caviar Green | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal Design Define R4 Svart | Samsung 27" S27A950D LED 120Hz | Logitech Z-5500 @ THX 5.1 | Laptop: ASUS G73, Intel i5 2.79GHz, 4096MB, ATI 5870, 500GB |

Permalänk
Medlem

Äh man vänjer sig! För oss som är vana vid det gamla känns det säkert krångligt i en början. Men snart kommer vi säkert vara minst lika bra som XP om vi bara ger det några timmar

Man kan ju inte förvänta sig förändring utan förändring om ni förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle
hum, nån som kan förklara för mig hur man kan få windows 7 att vara andra alternativet när man bootar?

för mig blir de W7 sen Vista. (skulle vilja ha tvärt om)...

Control panel -> system -> advanced system settings -> startup and recovery

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b4sTerd!
Control panel -> system -> advanced system settings -> startup and recovery

Tusen tack!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Mycket bra program för att modifiera boot loadern, du kan ändra det mesta med detta program. EasyBCD 1.7.2

http://neosmart.net/dl.php?id=1

edit: ny länk

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LoverBoy
Vete tusan om jag håller med.. Kontrollpanelen finns fortfarande som 2 val. antingen den Klassiska som man har alla knappar i samma fönster eller den version som just nu är standard från början.

Men visst att det är fler knappar nu än i win XP/Vista

Det jag reagerat på främst är att det som tidigare dök upp när man högerklickade på skrivbordet och valde egenskaper/properties numera är utspritt på ganska många olika ställen vilket krävde en del letande. Nu gick förstås allt att hitta, men jag antar att det är mycket gammal vana från w9x, w2k och xp som gör att jag fortfarande letar på samma ställen. Där är det tillräckligt enkelt för att det ska gå att tabba sig fram i blindo när datorn och bildskärmen har olika uppfattning om vad som är rätt uppdateringsfrekvens och likande problem.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||