Permalänk
Medlem

Komprimerad backup

Hej, har letat runt lite men inte hittat något bra program som kan köra backup på en hdd(till en annan hdd) i en klart mindre storlek. Alltså en komprimerad backup.

Vilka program rekommenderar ni?

Visa signatur

Dator: i3-4150 • 270X • H87M-G43 • EVO 840 • Bitfenix Phenom
HTPC: Asus E35M1-I Deluxe Fusion • WD Green • Silverstone SG05BB

Permalänk
Permalänk

det finns flera applikationer som kan köra komprimerad backup. exempelvis kan cobian köra zip eller 7z.

ska du köra backup på en hel partition är det dock smidigare med en image-applikation, som jookeer skrev.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Acronis TrueImage tex kan komprimera en partition till en imagefil

Testade nyss programet och det blev en .tib-fil som var ca 10gb komprimerad. Förstår inte hur man får den till en img-fil då jag inte såg något sådant alternativ

Ska testa headcleaner's förslag.

Visa signatur

Dator: i3-4150 • 270X • H87M-G43 • EVO 840 • Bitfenix Phenom
HTPC: Asus E35M1-I Deluxe Fusion • WD Green • Silverstone SG05BB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av az1e
Testade nyss programet och det blev en .tib-fil som var ca 10gb komprimerad. Förstår inte hur man får den till en img-fil då jag inte såg något sådant alternativ

Ska testa headcleaner's förslag.

Ja asså - vad menar du med img-fil?

Alla de här olika partitionsbackupprogram backar partitionen i en komprimerad container fil. Vid behov kan du senare med samma program packa upp filen och lägga tillbaka den till en tom partition.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Ja asså - vad menar du med img-fil?

Alla de här olika partitionsbackupprogram backar partitionen i en komprimerad container fil. Vid behov kan du senare med samma program packa upp filen och lägga tillbaka den till en tom partition.

En imagefil är en img-fil så vitt jag vet

Jag hade ett enkelt program som kunde göra en backup som säkert var 10 ggr så liten som de filerna jag valde. De här programmen verkar bara spegla filerna? Skulle lika gärna kunna ta en ctrl+c i teorin.

Visa signatur

Dator: i3-4150 • 270X • H87M-G43 • EVO 840 • Bitfenix Phenom
HTPC: Asus E35M1-I Deluxe Fusion • WD Green • Silverstone SG05BB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av az1e
En imagefil är en img-fil så vitt jag vet

Jag hade ett enkelt program som kunde göra en backup som säkert var 10 ggr så liten som de filerna jag valde. De här programmen verkar bara spegla filerna? Skulle lika gärna kunna ta en ctrl+c i teorin.

Ledsen, men du pratar i nattmössan. Gör om och gör rätt med Acronis TI.

EDIT

LOL. Sorry. Det är troligen jag som pratar i nattmössan. Tänkte efter lite, och kom fram till att det kanske var musik, film, eller bilder i komprimerat format. Då är det alldeles riktigt att Acronis TI inte komprimerar eftersom de redan ÄR komprimerade.

Anledningen till att jag sa att du pratar i nattmössan var att jag först fick uppfattningen att du skulle göra en back-up på en partition, exempelvis system-partitionen, för att kunna återställa vid eventuella problem. Till detta lämpar sig Acronis TI ypperligt.

Igen Sorry.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickel
Ledsen, men du pratar i nattmössan. Gör om och gör rätt med Acronis TI.

Vad har jag gjort fel? Gjorde backup på en partition på 215 gb, blev 205 gb.
Inte riktigt det jag var ute efter men att den speglade var väl lite fel ordval. Tänkte mer på det förra programmet jag använde, NTI Shadow. Dock är resultatet det samma för mig, lika stort.

Vill minska dem då jag har filer på 1TB sammanlagt jag vill göra backups på men inte känner för att skaffa så mycket hdd.

Visa signatur

Dator: i3-4150 • 270X • H87M-G43 • EVO 840 • Bitfenix Phenom
HTPC: Asus E35M1-I Deluxe Fusion • WD Green • Silverstone SG05BB

Permalänk
Medlem

az1e.

Om partitionen är fylld med media-filer, läs min edit ovan.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickel
az1e.

Om partitionen är fylld med media-filer, läs min edit ovan.

Stämmer bra det Får leta vidare. Tack ändå, Acronis kan ju användas på systempartioten.

Visa signatur

Dator: i3-4150 • 270X • H87M-G43 • EVO 840 • Bitfenix Phenom
HTPC: Asus E35M1-I Deluxe Fusion • WD Green • Silverstone SG05BB

Permalänk
Medlem

men om du komprimerar all media så kommer du att få kvalitetsförluster. Hur illa det blir beror på hur mycet du komprimerar, 10gr som du pratar om måste ju sluta med att musiken bara är ett brus =? och även om du "av komprimerar" dom senare så är ju skadan redan skedd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lyfalix
men om du komprimerar all media så kommer du att få kvalitetsförluster. Hur illa det blir beror på hur mycet du komprimerar, 10gr som du pratar om måste ju sluta med att musiken bara är ett brus =? och även om du "av komprimerar" dom senare så är ju skadan redan skedd.

Du kan ha rätt, mitt minne är helt klart inte det bästa men jag minns klart att backupen var avsevärt mindre än orginalfilerna. Eller så har jag helt enkelt drömt det.

Visa signatur

Dator: i3-4150 • 270X • H87M-G43 • EVO 840 • Bitfenix Phenom
HTPC: Asus E35M1-I Deluxe Fusion • WD Green • Silverstone SG05BB

Permalänk
Medlem

det är möjligt att det var mindre än orginal filerna, men du kommer fortfarande få en kvalitets förlust. Ända sättet att undvika, eller i alla fall minimiera den, är att låta media (film, musik och bilder) ta den plats som den vill ha. Det finns en andledning till att Flac filer låter så grymt mycet bättre än mp3er i 128kbs

okomprimerat är svaret. Samma sak gäller raw format på kort och dyl. Och om du ska ända något så blir sluta produkten ALDRIG bättre än vad du började med. så om du börjar komprimerar all media du har, så är den en mycket dum ide.

Permalänk
Medlem

Jamen hallå. TS ville väl komprimera till en backup? Och han/hon ska väl inte titta på, eller lyssna på denna backup????

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av az1e
Testade nyss programet och det blev en .tib-fil som var ca 10gb komprimerad. Förstår inte hur man får den till en img-fil då jag inte såg något sådant alternativ

Ska testa headcleaner's förslag.

Du får bränna den som en datafil istället. Ska du nödvändigtvis ha en image får du sedan göra det genom att göra en image på den brända dvdn Fördelen med .tib är att du kan boota från en rescuedisk och återställa en partition, vill du bara kika på innehållet eller hämta filer så kan du i Windows dubbelklicka på en .tib- fil så mountas den som en egen partition. Så tar du bort hela behovet av daemontools också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lyfalix
det är möjligt att det var mindre än orginal filerna, men du kommer fortfarande få en kvalitets förlust. Ända sättet att undvika, eller i alla fall minimiera den, är att låta media (film, musik och bilder) ta den plats som den vill ha. Det finns en andledning till att Flac filer låter så grymt mycet bättre än mp3er i 128kbs

okomprimerat är svaret. Samma sak gäller raw format på kort och dyl. Och om du ska ända något så blir sluta produkten ALDRIG bättre än vad du började med. så om du börjar komprimerar all media du har, så är den en mycket dum ide.

Seriöst lyssna på vad han vill innan ni svarar, Flac är ju komprimerat. Det är skillnad på komprimering med förlust och utan förlust. .Rar filer är ju komprimerade paket av andra filer och där sker ingen förlust, men det tar tid och datorkraft att packa upp paketen. Det är en sådan komprimering trådskaparen vill ha, det är jag säker på. Inte en komprimering i form av mp3 eller liknande där komprimeringen innebär förlust av urprungsdata.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

Hmm...när ni pratar om image-fil så är en image-fil en avbildning av den ursprungliga enheten och det finns mer än ett format.(Går att komprimera den)
img vara ett format, iso, bin, tib, nrg några andra. Nu hoppas jag att jag inte tokljugit! (Jag tror på det jag säger till 95%)

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(