Permalänk

Datorn hakar fast vid tunga spel

Nu har jag haft problem med mitt 3870X2 i ett halvår. Av någon anledning så krashar datorn slumpmässigt bär jag spelar tunga spel som Left 4 Dead och ibland även Team Fortress 2. Det brukar hända var 40 minut att spelet fryser fast, medan ljudet börjar loopa, och 5 sekunder senare så startar datorn om. Detta har pågått ända sedan jag fick grafikkortet och händer som sagt bara vid spel.

Skulle bli mycket tacksom om ni kom med en förklaring till det hela. Jag misstänker själv att datorn blir överhettad men jag är långt ifrån säker. Tack i förhand.

EDIT: Kan för övrigt tillägga att jag har ATI Catalyst Software Suite 9.1 för Windows Vista 32bit. Det händer ju inte heller bara på L4D utan även Fallout 3, Bioshock och Mirror's Edge, så det handlar ju inte bara om L4D. Har för övrigt en fyrakärnig Intel 2.5GHz processor om det är till någon hjälp.

Permalänk
Medlem

hände mig en period med mitt 8800GT (TF2), men då var det ett fel i en tjänst. Sen när jag fick mitt ex av L4D fryslaggade det hela tiden. Fel på drivisar den gången.

Visa signatur

"Fidelis Ad Mortem"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RagNy
hände mig en period med mitt 8800GT (TF2), men då var det ett fel i en tjänst. Sen när jag fick mitt ex av L4D fryslaggade det hela tiden. Fel på drivisar den gången.

Ja skulle tippa på drivisarna jag med, har också haft de problem du pratar om dock så var det i Counter-Strike.

Permalänk

Med tanke på att det kanske har kommit 5 st drivrutinsuppdateringar sen han köpte kortet, och idag kör på senaste, skulle inte jag tro att drivrutinerna spökar. Jag hade ett liknande fel på min, men datorn startades inte om utan bara frys med jävligt konstiga pixlar på skärmen.

Mitt fel var dåliga GPUBIOS. Jag vet inte om det skulle vara ditt fel Blackspace, men det kan vara en gissnig. Du kan testa att uppdatera BIOS till ditt morderkort först och främst.

/Oscar

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk

Jag hade samma problem som oscarlexiusson men fick reda på att om man stänger av multicore optimization eller vad det nu heter i menyn så funkar det finfint. Har inte haft några som helst problem med vare sig l4d eller tf2 sedan jag ändrade det. Vad kör du för nätagg? Kan vara så att det inte orkar med riktigt när kryddan väl krävs? Menmen, ge inte upp! Lycka till i vilket fall som! (Blackspace: Prova du också att stänga av multicore grejsen, kanske det som är problemet för dig med!)

/Martin

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk

martin_enn, menar du att du stängde av en grafikkortskärnan? Eller är jag ute och seglar nu?

Jag glömde att nämna att jag inte har ett 3870x2 utan ett 4870.

/Oscar

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk

Nej, alltså inne i tex left 4 dead så går du in i options->video->advanced och där ska finnas ett alternativ som heter "multicore rendering". Jag hade en massa trubbel med randon hängningar och omstarter och sånt roligt tills jag satt och läste i diverse forum och fick reda på att om man stänger av den så ska det funka bättre. Vilket det faktiskt gjorde. Lycka till!

Mvh
Martin

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscaralexiusson
Med tanke på att det kanske har kommit 5 st drivrutinsuppdateringar sen han köpte kortet, och idag kör på senaste, skulle inte jag tro att drivrutinerna spökar. Jag hade ett liknande fel på min, men datorn startades inte om utan bara frys med jävligt konstiga pixlar på skärmen.

Mitt fel var dåliga GPUBIOS. Jag vet inte om det skulle vara ditt fel Blackspace, men det kan vara en gissnig. Du kan testa att uppdatera BIOS till ditt morderkort först och främst.

/Oscar

grejen var att jag då körde på nyaste drivisarna. big bang lr vad den hette. bytte ner mig ett snäpp och går finfint. bommar dock den påstådda 33% ökningen i prestanda i farcry2. fast som tur är har jag det inte

Visa signatur

"Fidelis Ad Mortem"